Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4276 ggr
Chumagia
1

Fick inte köpa valpen p.g.a. schäfer

Hejsan!

Tänkte bara skriva av mig lite och höra om ni varit med om någonting liknande eller om ni har erfarenhet av just valp - schäfertik.

Jag har länge varit ute efter att skaffa en valp, gärna en som jag kan träna med (agility, lydnad m.m.) då jag är väldigt intresserad av just agility.. Men schäfertiken jag har är lite klumpig och vi håller bara på med agility för skojs skull.

Så jag ringde på en väldigt fin Mittelspitz-valp som fanns i närheten och som jag har "spanat in" i några veckor, och tänkte höra om man eventuellt kunde få träffa valpen för jag och min mamma var väldigt intresserade av just rasen Mittelspitz.

Säljaren bad mig då berätta lite om mig själv och hemförhållanden o.s.v. så jag berättade att mamma jobbar natt och jag jobbar dag så valpen behöver aldrig vara ensam, och om det mot förmodan skulle köra ihop sig någon dag så är mina farföräldrar villiga att vara hundvakt, min bästa kompis som har tre egna hundar var också villig att hjälpa till om det skulle behövas någon gång..

Men när vi kom till frågan om jag har hundvana och jag berättade att jag har en schäfertik så blev kvinnan nästan chockad och började fråga hur jag hade tänkt att det skulle gå ihop. För hon hade tydligen en bror som har en schäfer så hon "visste minsann hur dom var i sättet". Hon sa gång på gång att en valp är liten och att en stor schäfer kan döda en så liten valp.

Jag blev så fruktansvärt besviken och kände mig så orättvist behandlad, varför inte fråga om vi kan ta med schäfern isåfall för att se hur de två går ihop? Min tik har aldrig gjort någon annan hund illa, hon är väldigt försiktig.. Kände mig så ledsen när hon pratade som om min hund skulle vara farlig på något sätt…

Är det någon av er som har erfarenhet av just Schäfer och valp eller någon annan lite dominantare ras och valp?

Frosstis
7

Men vad dumt.. Förvånad

Michaela-N
0

Men om din schäfer är lite klumpig kanske uppfödaren tänkte rätt ändå. Mittelspitz är ju små hundar. Lätt hänt att skador inträffar under lite oskyldig lek.

Fast om hon är snäll mot små hundar tycker jag att du ska fortsätta leta. ALLA uppfödare tänker inte på samma sätt.

Chumagia
0

#1 Jag håller med!

#2 Hon är inte klumpig på det sättet så, utan mer att hon är lite lat och inte orkar hoppa och så på hinder vid agilitybanan, hon är mer den hunden som mest vill ligga och "chilla" :P

Och det förklarade jag såklart också för säljaren, men det var stopp ändå. ):

Jenna_Nord
10

Ååh, vad jag hade blivit frustrerad om jag hade blivit behandlad så.. som att man inte kan skaffa en liten hund bara för att man redan äger en stor. Vilket trams!

Mvh Jenna

Fridaaaa
9

Extremt fel och elakt av henne att dömma en ras på det viset och säga att ni inte får köpa pga det. Sånt gör mig arg :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chumagia
0

#4 och #5 Ja, jag blev grymt besviken. Tyckte verkligen synd om min tik då och började fundera på hur många som faktiskt dömer utan att egentligen veta..

Anibaz
2

Visst var det dumt av henne att uttrycka sig som hon gjorde, men man får ju ändå försöka förstå hennes resonemang - en större hund skulle lätt kunna orsaka stor skada på en hund som är mindre, oavsett om dom är bästa vänner och går ihop hur fint som helst.

EternalWinter
1

Leta efter en annan uppfödare. När jag skulle köpa min Pomeranian bodde jag hos föräldrarna som har en airdaleterrier. Endel uppfödare säger rätt ut att dom inte säljer till folk med stora hundar. Airdaleterriern ligger på dryga 23kg och väger alltså över 20 kilo mer än min Pom. Inga problem alls man måste bara ha extra koll på dom när dom är ute och leker. Airdalen leker väldigt lugnt och fint så jag visste att det inte skulle vara några problem.

Tycker inte du ska ge upp hoppet utan leta efter någon som inte drar alla schäfrar över en kant!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Besan]
7

Vilket skitsnack och dåligt bemötande av den säljaren. Tycker absolut inte att man ska köpa hund av sådana människor som uppenbarligen inte kan hund särskilt bra.

Belimas
1

Men vilken mysko människa Obestämd Jag hade inte haft något problem med att sälja en tibbevalp till någon med stor ras under förutsättning att den stora själv inte är ex. valp eller junior men en vuxen, inga problem alls så länge ägaren har något innaför pannbenet så klart.

polgara
0

Jag har varit med om samma sak för typ 17 år sedan, jag hade mellanpudlar o ville ha en Chihuahua, uppfödaren jag var i kontakt med tyckte att man kunde inte ha pudlar om man hade en vavva, de skulle leka sönder den lilla, så det blev inte heller nån valp då

[Forest]
1

Jag har faktist en schäfertik som lekar kanon fint med mina hundar som är småhundar, inga som helst problem i leken där. Jag måste säga att en ufd som möter andra hundägare på det sättet är mycket trångsynt o jag skulle inte köpa en valp från sån person.

Ang brudusa hundar det finns såna i alla storlekar vi tillåter inte våra hundar leka med 2 jrs även om de är jätte trevliga o så så kör de mer springa rakt på lekar. Vi leker inte heller med en schäferhane eftersom han är för på för burus med, så här väljs lekkompisar bort men vi är promenad vänner för det :)

Chumagia
1

#7 Jo, jag säger inte att jag är en perfekt hundförare, men och andra sidan är det ju mitt ansvar att se till att den lille inte kommer till skada. De tål också mer än man tror, åtminstone som fullvuxna.

#8 Nä, jag fortsätter faktiskt hålla utkik, har tidigare inte varit i kontakt med någon uppfödare själv, då min mamma köpte schäfern vi har nu och det var hon som då tog kontakt.. Blev bara förvånad över bemötandet jag fick.

#9 Precis så sa min väninna också, att dom troligtvis inte visste ett skit om hundar öht, fick också veta av säljaren att dom hade köpt tiken (hundmamman) i juli och visste inte att hon var dräktig förrän det började ploppa ut valpar, det visste tydligen inte den som hade haft tiken innan heller. Men det syns ju ändå ganska bra.. Hon födde ändå 5 valpar………. Hur seriöst är det…

#10 Nä, och min schäfertik är ändå 6,5 år. Och det är ju mitt ansvar som matte till hundarna att se till att de inte skadar varandra och så vidare..

#11 Tråkigt att höra om sånna uppfödare som tror att bara för att hunden är mellan eller stor så kommer de bokstavligt talat krossa småhundar (bara för att dom kan?)

#12 Min väninna sa samma sak och tyckte att jag helt skulle glömma incidenten och leta vidare, sånna uppfödare ska man inte ens ägna en tanke åt.. Angående valet av lekkompisar, Det märker man ju ganska tydligt när man låter hundarna träffas.. Och fungerar det inte så fungerar det inte. Men jag tyckte ändå att uppfödaren skulle givit mig och min hund en chans att iallafall åka och träffa valpen, hade det inte gått då så hade man bara kunnat åka hem igen, utan valp..

[Forest]
5

13 se det inte så utan se det mer att hon missa sin chans att få en bra kunnig köpare. Flört

SaraC
1

#13 Vart hittade du uppfödaren? H*n är väl inte ansluten till rasklubben?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Erika89
0

Men gud vad trist.. :(

Jag känner en kvinna som har pomeranianuppfödning (stavning? :P ) och hon har även två vilda golden hemma. Och det funkar fin fint, visst att hon har lite extra koll. men hennes golden har också lärt sig hur man kan leka med de små hundarna.

Arrowhead
2

Asså det är ju bara löjligt.. Vi hade en 4-kilos hund och en 87 kilos hund tsm och de gick super! De lär ju sig hur de ska bete sig med varandra, ingen av dom blev nånsin skadade när de lekte med varann så! :-) De var bästisar och maskotar på pappas jobb, alla kände dom! ^^

Vovvie94
2

jättedumt! vi har en stor briard kille och en liten tibetansk terrier tik, och uppfödaren (omplacering iof) sa att det va bra för henne att kunna leka och läsa av stora hundar oxå! nu kan de inte leva utan varandra och de har båda varit de bästa rasvalen vi har gjort!

Dum uppfödare, kolla en annan! Glad

SuperLimm
1

Nu har jag inte läst några svar i tråden.

Jag skulle kalla det fördommar. Skulle aldrig köpa en valp av den uppfödaren och jag tycker du ska leta efter en annan uppfödare som inte har fördommar.

Jag kan själv säga att jag har liknande fördomar av schäfrar. De flesta jag träffat har varit stimmiga och inte kunnat slappna av. Olydiga osv. Så är det bara den erfarenheten hon har av rasen så förstår jag att hon tycker som hon tycker. Men det är ändå dåligt att int ens ge det en chans eller ens vilja träffa hunden själv innan man säger sånna saker.

Så leta efter en bättre uppfödare du! :)

Mvh Linn

annika85
0

jag har en mops hane och en munterländerhane, och instruktören på min förra ´BHK klubb blev förfärad över att jag lämmnade dem ensamma hemma utan att separera dem…..

Men det är klart att det finns vissa risker inblandade när man har hundar som skiljer sig mkt i storlek, men det känns inte som en annledning att bli nekad en valp.

Bara att leta vidare, lycka till:0)

Fridaaaa
1

Vår sankt bernhardstiks på 50kg har en bästa vän som är en papillon på några kilo :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilllens
1

Troja min rottis är bästa vän med en dvärgpinscher så visst funkar det att ha en stor och en liten hund tillsammans! Hoppas att du hittar en trevligare uppfödare :)

SuperLimm
0

Du kan ju leta efter en seriös uppfödare istället om du vill ha en valp.

Här Har du rasklubben och här har du skks uppödare av rasen. Om du nu gärna vill ha den rasen vill säga :)

Mvh Linn

Anibaz
1

Det är ju ingen som påstår att det inte funkar, men risken är väldigt stor att det blir något av misstag.
Jag menar, min hane på 27 kg höll på att smälla av ryggen på sin bästa kompis som då är samma ras men runt 10 kg lättare. Så att påstå att uppfödaren är oseriös är pga detta är ju skapligt dumt.

Chumagia
0

#14 Jo, jag försöker att tänka så istället (:

#15 Har kollat på annonser runt om på internet och i tidningar. Ingen som är ansluten till rasklubben.

#16 Jo, de större hundarna brukar ofta vänja sig att man inte kan gå lika hårt fram med de små som med de i sin egen storlek. Man får ju såklart också vakta lite i början och se efter så den stora hunden verkligen förstår.

#17 Vad kul att det finns bevis på att det faktiskt fungerar. Och jag gissar att 87 kg's hunden inte var så väldigt liten heller ;)

#18 Tack för uppmuntringen, alltid kul att se att det fungerar med hundar i olika storlek. I vissa fall kanske det är bättre att det är olika storlekar också så kanske det inte blir så mycket tjafs och bråk

#19 Jo, märkte ganska snart att de inte kunde så mycket om hundar. De sa att valpen hade varit lite utstött i kullen för att den hade varit minst (Den ville själv vara med de andra men de "mobbade" honom, enligt säljaren.. Därför ville de gärna att han skulle vara ensamhund också, jag kan känna precis tvärtom i det läget.. Att det är ännu viktigare att han kommer till ett hem där han inte är ensamhund..

#20 Jo, visst finns det risker. Samtidigt så sa en instruktör till mig när jag berättade att jag inte lät min hund sitta lös utanför ica längre när jag handlade "Varför låter du henne inte längre göra det?" Då sa jag "För att jag litar inte längre på att hon skulle stanna kvar utanför" Då svarade instruktören "Precis, och hunden känner att du inte längre litar på henne". Jag tror det är viktigt att hunden känner att man litar på den.

#21 Haha, gud vad härligt! Skönt att det kan vara så :D

#22 Tack så mycket, ska självklart leta vidare (:

#23 Det spelar inte så stor roll vilken ras det är, men hade spanat lite på just Mittelspitzen och tyckte det verkade som en bra kombination, ska kolla länkarna, tack så mycket!

#24 Kanske din hane är lite klumpig? Och det finns egentligen ingenting som säger att risken är "väldigt stor" att det sker misstag. Misstag kan alltid ske, hunden kan ramla från balkongen och bryta benet, helt själv.. Utan någon stor hund i närheten. Jag anser att vardagsmisstagen är större än kombinationen av stor och liten hund tillsammans då detta är någonting man är väldigt medveten om och inte låter hända, medan nålar, trappor, plast, värmeljus m.m. är saker i vardagen som man inte tänker på kan vara farligt för en hund.

sofiek90
0

Jag har en schäfer som, precis som din är lite klumpig av sig. Min har inte koll på hela kroppen och är inte den mest optimala agilityhunden. Jag har även en liten hund, en tibetansk spaniel. Hon är yngre än schäferhunden och det har inte varit några problem trots skillnaden på storlekarna. Den stora hunden har anpassat sig när de leker och den lilla hunden har lärt sig leka med stora hundar som kan vara lite tuffare, men de sover bredvid varandra och tillsammans, gosar mycket och är bästa kompisar. Schäferhunden har tagit hand om den lilla som sin egna valp, vilket fått bra resultat på båda hundarna.

MVH

Sofie

Chumagia
0

#26 härligt! Det var något sånt jag var ute efter! För jag tror nämligen att min schäfer skulle vara mammig jämtemot valpen och fostra den som hennes egen, precis som din gjorde. Tack för svaret!

sofiek90
0

Hoppas det hjälpte :) Dom är så underbara tillsammans, perfekta kombon ;)

MVH

Sofie