vad för ben till ovan hund?
Hej! Jag har två hundar som för ett tag sedan fick råa fläskben. Detta resulterade dock i att msagarna gjorde uppror. Så nu är min fråga: vad för sorts ben är lämpligt att börja med? De äter vom og hundemat ibland och det funkar bra, det innehåller ju bland annat rå kyckling så de har inget problem med rått kött av olika slag utan det är väl mer att de är ovana vid ben.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Vita ben är bra för magar! Funkar kanon på min kines som har otroligt känslig mage :). Ben med smak eller bruna ben får hon lös mage av, men inte vita då dom är kokta och rekommenderas för känsliga magar och så :).
Tuggben tillverkade av div. olika saker, ger jag numer aldrig mina hundar. Vanliga råa ben är bättre.
Om hunden är ovan, prova gröp ur en del av märgen, om det är anledningen till den dåliga magen.
eller prova bara köttben av annat djurslag än gris, kan ju vara att de är lite känsliga mot just fläsk och det vart 'mycket' att äta ett sånt ben?
Vilt är väl skonsammast isf? annars kanske prova lamm? eller helt kycklingskrov om hunden är bra på att tugga? beror ju på vad du kan få tag i. sen ska man ju när hunden är ovan att tugga ben ge sådana ben som är stora och 'tvingar' hunden att lära sig gnaga och tugga ordentligt, (tex ledknotor, stora märgben ev utan märgen i/bara med lite märg kvar, ryggrad har jag för mig oxå) så den inte kastar i sig för stora bitar på en gång.

Testa kycklingvinhar, kycklinglår, då det är snälla ben.
Sen kan du välja revben, som har mindre mängd märg och är ganska snälla.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Lammrevben!
Får sådana gratis hos min schark. Det är sådana som de har tagit bort nästan allt kött på, fast där finns ändå tillräckligt kvar, bara så att de inte kan sälja dem! Funkar jättebra till min Tilla när jag vill ge annat än kycklingben. Jag är lite hönsig med andra ben…
Tack för era svar :)
Det var väl främst råa ben som jag tänkte på, pressade och torkade ben har de alltid tillgång till och blir inte dåliga av :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar