hej har en stor fråga
jag undrar att om jag skaffar hund måste jaggå hem och gå ut med den på lunchrasten jag cyklar hemmifrån tidigast 7.30 och kommer hem på måndag15.20 tis-ons-tors 15.40 fredag 15.20
alla tider är lite senare änn vad det brukar så dem här tiderna är det absolut
senaste jag kommer hem
Hunden måste rastas minst var sjätte timme
Och ännu oftare som valp + att det tar lång tid att ensamhetsträna en valp så först efter X antal månader kanske man är uppe i några timmars ensamhetstid.
Gäller det vuxen trygg hund så är mitt svar JA du behöver åka hem för rasta hunden.
Jag tycker inte du ska skaffa hund om du inte har någon som kan ta hand om den medan du är hemifrån. 8 timmar är alldeles för långt för en hund att vara ensam, i så fall skulle du behöva ta en promenad på ca 4 timmar under lunchen om du ska följa den allmänna rekommenderade tiden för ensamhet (högst 4 timmar per dag).
En bekant sa en gång "så länge som hunden får hålla sig från att kissa, så länge ska även ägaren få hålla sig".
Han menade att om hunden ska behöva vara ensam och inte få ut och göra sina behov. ska även ägaren få smaka på samma medicin..
*du måste hem på lunchen och ta ut hunden*
Det är 6 timmar och inte 4.
#5 fast det spelar ju inte ngn roll hur länge TS är uten med hunden, hunden måste fortfarande ut var sjätte timma, vilket jag tycker är för länge för en hund
TS jag tycker inte det skulle vart schysst mot hunden att vara ensam hela dagarna p.g.a den enkla anledningen att hundar är flockdjur och ska inte vara ensama varje dag
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Högst 6 timmar mellan rastningarna, ja. Men jag pratade om högsta antalet timmar ensam.
#8 Är hon ute med hunden i fyra timmar blir det ju totalt fyra timmar som hunden får vara ensam. Och så blir det ju inte längre än 4 timmar mellan rastningarna heller då ju.
6 timmar ska det gå mellan rastningar och man rekommenderar att hunden inte ska vara ensam mer än 6 timmar/dag heller, sammanlagt.
Våran hund är aldrig ensam längre, ytterst sällan.
Ska man ha dom ensamma längre, så får man skaffa dagmatte, hunddagis eller liknande enligt min mening.
Och skaffar man valp kan man ju inte lämna den själv alls…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En valp under 4 månader får inte lämnas ensam annat än korta stunder o inte regelbundet. Sen kan man mera systematiskt börja med ensmhetsträning.
Är man i din situation så får man skaffa sig dagmatte eller hunddagis, de flesta dagis tar inte emot valpar under 6 månader, löptikar eller okastrerade hanhundar.
Man måste vara över 18 år för att få köpa en hund o hela familjen skall vara överens.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Själv går jag inte på toa så ofta som jag rastar min hund. Om vi ska snacka mina toabesök så är det bara två ggr per dag, medan min hund rastas var fjärde timme.
#12 2 gånger/dag bara för din del? :P Det var väldigt lite:P
#13 HAHA ja :( Har trott att det vart nåt fel på mig eller så… men det verkar inte vara det. Har en festblåsa 
#14 Hehe Jag går minst 4 gånger/dag :D
Kan vara så att du har det ja ;)
tack för hjälpen
12 då dricker du inte mycket vatten heller antar jag ;)
#17 Jag är jätteslarvig med det, dricker knappt någonting, men går ändå så pass ofta :P
#17 Tror jag dricker normalt med vatten, bara att jag kan hålla mig länge. Har blivit så automatiskt då jag inte vill gå på toa i skolan.