Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3030 ggr
Varga
0

Importera valp från Kanada

Hej, nu är det bestämt att det blir en Shiloh för mig och sambon, vi träffade två fantastiska hundar igår, hade de inte varit så stora hade vi snabbt gömt dem under tröjan och snott med dem hem ;) En liten björnunge och en stor varg.

Så, i och med att det är när på omöjligt att hitta renrasiga shilohs i Sverige har jag nu tagit kontakt med en uppfödare i Kanada som är supertrevlig och som dessutom bor relativt nära den största flygplatsen i Toronto, Kanada.

MEN det är ju så himla mycket att tänka på när man importerar hund! Så jag tänkte om det finns någon här på forumet som importerat hund från just Kanada tidigare, då det gäller olika regler för olika länder?

För övrigt kommer jag att skriva på min blogg hur det går för mig och sambon med hunden, så är man intresserad av vår "hundresa" är man välkommen att läsa; http://www.nattstad.se/Varganess

Jag hoppas att bloggen kommer att kunna hjälpa andra, både shiloh-intresserade men även folk som vill importera hundar i framtiden. :)

[RMSLiners]
1

Shiloh Shepherd räknas ju som just blandras då den är framtagen via schäfer och andra raser. Den är heller inte godkänd i Sverige eller i AKC (American Kennel Club) sen de ändrade sina regler några år sedan och kommer då inte heller bli godkänd i FCI.

Men här kan du läsa om importen. Sen står ju allt man behöver veta på jordbruksverkets hemsida.

Anibaz
2

Shilohn är ju från början en Schäfer/Malamute och en sån mix hittar du med lätthet här i Sverige.

Varga
0

Nu var det inte det jag frågade om - jag har redan bestämt mig för att det är en sådan hund jag vill ha, en schäfer/malamute-mix är inte samma sak, inte när man träffat en Shiloh.

Frågan var om det var någon här som har personlig erfarenhet av att importera valp från Kanada. :)

Mysisa
0

Varför köper du inte en bruksschäfer istället? Som jag förstår så är shilon ett försök att komma ifrån utställnings schäfrarna och få tillbaks rasen till ursprunget. Det närmaste du kan komma en ursprunglig schäfer är ju just bruksschäfern. Eftersom du är ute efter en brukshund så borde ju en stamtavla vara av vikt för dig. En shilo kan du aldrig göra samma saker med i Sverige som du kan med skk reggade hundar

minavitas.wix.com/kennel

Varga
0

Jag har redan haft den här diskussionen och börjar bli lite smått trött på att bli konstant ifrågasatt. Vi köper Shiloh för storlek, temperament med mera, och vi har redan jämfört vår "önskelista" och sett att shilohn passar mycket bättre för oss än vad en schäfer - utställnings eller bruks - gör.

Ska jag göra en ny tråd och säga att jag vill importera en schäfervalp från Kanada, blir folk lugnare då? Frågan i det här fallet är importen, inte hundrasen.

joheck
3

Vad spännande! Har inga erfarenheter av import men ska bli kul att följa eran upplevelse!Skrattande

SaraC
14

Respektera TS vilja med tråden!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Michaela-N
5

Har inte alls nåt emot att ni skaffar en shilo som andra i tråden (förutom Johanna då) Tycker det låter jättebra och spännande! Bry dig inte om onödiga kommentarer. Förstår mycket väl att en bruksschäfer inte är samma grej som en shiloh!

LinaK
0

Spännande! Tycker det verkar så mycket med det här med att importera från andra lände Glad Hoppas du hittar någon som har erfarenhet av det.

Och så hoppas jag att du håller oss uppdaterade om hur det går!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Varga
0

Skönt att höra ;) Mjo, jag försöker att inte bry mig men det är lite smått störande sådär i bakhuvudet. Speciellt när det är en helt annan sak än hundras man vill ha hjälp med! Alldeles för mycket negativ energi över något som egentligen inte borde vara något folk bryr sig om… Man får jättegärna promota sin favvoras, det är bara kul med för- och nackdelar osv däremot. Men kanske inte i en tråd där jag uppenbarligen pratar om något annat ;)

Har fått lite information på ett annat forum nu angående import. Tyvärr ingen "förstahandsinfo" från någon som gjort det själv, så om någon har personliga erfarenheter av import av hund från icke EU-länder (helst Kanada då) så skiv gärna! :)

Vill folk nu (konstruktivt!) ifrågasätta mitt och sambons val av hundras så gjorde jag en annan tråd här tidigare där jag frågade om folks erfarenheter av Shiloh. Så måste man nu ifrågasätta av olika anledningar kan man leta reda på den tråden :)

Mysisa
1

Det var absolut inte menat som ett påhopp mot dig utan enbart en nyfiken fråga, men ska lämna det ämnet nu…

Tyvärr vet jag inget om att importera från just kanada men jordbruksverket ska ha koll på vad som behöver fixas

minavitas.wix.com/kennel