Hjälp med lydnad (video)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är så gott som nybörjare inom lydnads träning och skulle behöva lite tips på hur vi ska fortsätta och vad jag kan förbättra på just detta. Jag har suttit och tittat på lydndads filmer på youtube, blivit inspirerad och därefter tränat utifrån det. Det här är andra träningspasset.
När dessa två filmsnuttar spelades in hade jag och Ronja tränat ett tag redan därav är hon så seg. Men vi skulle behöva träna på lite snabbhet också!
Jag tar emot all kritik jag kan få :) Jag kommer att uppdatera om hur det går med videos.
Det finns dem här inne som är betydligt mer kunniga inom tävlingslydnaden än jag. Men som i alla annan träning gäller det att ge förutsättningar till hunden att lyckas. Trötta inte ut henne - du vill ha en hund som är taggad på att träna. Och börja inte med att träna fotgående i 2 minuter, då får du ett halvdant som detta. Till en början träna endast kontakt i utgångspositionen. Sedan utökar du sakta men säkert med ett steg i taget innan belöning kommer. Kom ihåg att hon tar efter det beteendet du belönar, så tänk belöningsplacering. Vill du ha henne längre fram - belöna framåt. Vill du ha in rumpan - belöna snett utåt/bakåt vänster så rumpan vrids in. För att få bra vänstersvängar och en hund som rättar till sig själv vid felsättande rekommenderar jag dig klossträning.
Det viktigaste är ändå motivationen, så träna bara korta pass åt gången. Lycka till!
#1 Tack för ditt svar. Det ska jag absolut tänka på!
Klossträning håller vi på med.