Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2858 ggr
Thyra4
0

KAN EN HUND BLI DEMENT?

Jag har en Golden-tik, som snart är tretton år. Det är en hög ålder för en Golden. Våra två tidigare blev inte 10 år ens. Men denna har varit pigg och glad men visst är hon tröttare nu och har svårt att gå i trappor. Att jag undrar över demens beror på att hon ganska snart efter att hon fått mat, går tillbaka och lägger sig att vänta vid matskålen, hon har också börjat skälla på väldigt konstiga tidpunkter. Jag ser också att hennes ögon börjar bli grå och det är väl gråstarr. Hon är annars rörlig och vill gärna vara nära oss. Jag ger henne Glucosamin varje dag. Är så osäker på NÄR man skall låta henne få sova för gott. Någon som har några tankar och råd om det här?

SaraC
3

Ja, det kan de bli och det låter ju mycket möjligt att din hund blivit det.

Det är alltid svårt att avgöra när det är dags att säga farväl, men så länge en hund har livskvalité tycker jag inte att det är något fel att ha den kvar. Det du skulle kunna göra är att boka in ett besök hos veterinären för att kolla igenom henne ordentligt, en så kallad "seniorkontroll". Då kan du även rådgöra med veterinären om detta med att låta henne somna in eller ej och kanske få lite råd om hur du kan underlätta för henne.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lizaohman
1

Tänk så märkligt, jag läste JUST en artikel om demens hos hundar! Stora hundar riskerar demens från 7 års ålder redan stod det. Just skällandet var ett av tecknen på demens. Visst kan du rådfråga en veterinär, det går bra att göra det kostnadsfritt via nätet till ditt försäkringsbolag (alla jag känner till har kostnadsfri rådgivning). Tumregeln är ju detta med hur hunden mår. Så länge den verkar njuta av livet spelar lite krämpor ingen roll, är min åsikt. Men sedan är det som du säger svårt att avgöra, särskilt som man gärna är egoistisk och vill behålla sin älskade kamrat. Vad som togs upp i artikeln var att tillrättalägga fodret efter behovet. Nu är jag sån att jag ger färsk föda (rå) till mina djur. Det kan ju inte finnas något bättre än det som är naturligt för rasen. Om du vill skämma bort din hund lite så kan du ju kolla in på barf.ifokus.se där en jätteduktig tjej svarar på alla frågor som du kan ha!

Thyra4
0

Tack för tipsen. Jag har också tänkt så, att så länge hon är glad och vill vara med och inte verkar ha så mycket ont, så avvaktar vi. Skall åka förbi en veterinär i eftermiddag och fråga lite.

Michaela-N
0

Tyvärr så kan som andra i tråden säger även hundar bli dementa.

Thyra4
0

Har förstått det nu. Var förbi en veterinär idag och fick samma svar där - och symtomen är att skälla utan anledning (de ser spöken,skuggor), ligger i matskålen och vill alltid ha mat. MEN så länge de verkar må bra så är det OK att ha dem kvar.

[Forest]
0

5, Jag tycker inte man behöver ta bort sin hund om den är lite dement, så länge den är frisk o klarar av ett normalt liv fast den är lite dement, jag tycker det hör lite till åldern.

Thyra4
0

Vi har ännu mycket glädje av våran Sally. Hon är social och glad och hänger med. Jag vill bara inte att hon skall lida och det verkar hon inte göra ännu. Skönt ändå att utbyta tankar. Tack alla för Era kommentarer. Vi kör ett tag till.