Min fina hund
Jag vill bara skriva av mig lite :). Nu har jag haft min tös i två veckor.. tiden går rätt fort. Hon må vara en av de envisaste hundar jag stött på men det är ju det med just denna ras.. hon har haft lättare att lära sig sitt och tass och börjar lära sig ligg också.. hennes namn är sisådär, väljer hon att inte lyssna så gör hon bara det inte. Men hon följer ändå efter mig vart jag än går. Hon är så social och framåt och är aldrig rädd och aldrig aggresiv (vi stötte på grannen och hans hund och den hunden närmade sig lite väl snabbt men Molly bara stod där och var så lugn så, men man såg att hon vart lite rädd men hon gnydde inte eller nåt utan bara stod där och nosade lite försiktigt). Blir alltid så himla glad så fort hon får hälsa på folk.. riktigt glad tjej!
Men en sak är säker: har ALDRIG mått så bra som jag gör med att ha hund. Så mycket jag kunde grubbla och vara smått irriterad över förut.. men under dessa veckor har jag bara fokuserat på Molly och insett att även om jag har tid att tänka och grubbla så gör jag det bara inte. Jag mår så mycket bättre med hund och jag ångrar mig inte för en sekund att jag gav mig in i hund-livet :). Det bästa val jag någonsin gjort!
Vilken sötnos! 
#2 Ja, det måste jag hålla med om :D.
Tack tack!
Grattis vad kul att allt går bra :)
Vilken söt liten tjej kineser har ju såna härliga personligheter ;)
#4 Haha, verkligen! Jag kan inte undgå att avsky deras envishet dock, haha!
Min puff var envis när hon kom, när hon bet mej i fingret och jag tog i nackskinnet och sa nej så bet hon ännu hårdare ;) det varade i tre veckor sen var det som om hon gick med på att det är jag som bestämmer…min mammas nakna tjej är fyra år och fortfarande envis som synden :P
#6 Jag har sagt nej med bas röst och högt, dissat henne, knuffat undan henne lätt och gett henne en leksak istället men hon gillar ändå att dra mig i byxbenen och bita mig i tröjarmen :P. Och om jag knuffar undan henne så ser hon det som en lek faktiskt så det funkar inte riktigt :P.
Man får hoppas hon mognar till sig, haha
Hunden kanske blev rädd när du tog den i nackskinnet och försvarade sig.
#8 Nakenhundar är envisa hundar, hon behöver inte ha blivit rädd :). Dom är riktiga envisa hundar och man måste vara envisare än dom och det är rätt tröttsamt måste jag erkänna att alltid tjata och upprepa innan dom förstår!
#8 hon blev inte rädd :) hon är ingen vek hund utan ganska tuff men hon ville gärna bestämma själv. När hon var 6 månader och så kom hon fram till att hon nog kunde ta över ledarskapet från min äldre hund (min 8 åriga labbe/schäfer blandning) hon fick sig några tillrättavisningar där med ;)
Jo, tack jag vet vad envis hund heter. Jag har en jämthund. När hon var valp högg hon sig fast i en. Vände man sig om och sa nej till henne kunde hon hugga en så man började blöda eller totalt slita sönder kläderna på en. Men även tuffa hundar kan vara rädda. Många hundar agerar "aggressivt" när de är rädda.
#11 Envisheten är nog inte alltid det roligaste i sin hund :).
Fast envisheten gör också att hundarna verkligen kämpar för att lära sig saker, ifall man motiverar dem på rätt sätt.
#13 Så sant så!
Och så är det lite charmigt med en hund med mycket vilja. Men visst kan det vara enerverande också!
#15 Ja, visst! Jag hade föredragit att min hund lyssnar bättre :P. Men eftersom det ligger i rasen så är det ju bara så.. min bekant som har två puffar har samma ''problem''. Vissa stunder lyssnar dom, andra inte.
Nåt jag märkt med min tös är att hon är riktigt duktig på ''sitt'' och ''tass'' mer än sitt namn, hmm. Kan alltid hoppas på att det är valp-fasoner :).
Känner igen det men att man mår bättre och grubblar mindre när man har hund. Min har bott hos mina föräldrar i ca två år nu för att jag flyttade och bodde i lägenhet. Nu i huset har jag honom mer och efter skogspromenaden igår kände jag hur lycklig jag är och har nu svaret på varför jag har varit så deppig de senaste åren.. ingen hund!! :) Superfin liten evis vovve du har :)
#17 Precis! Hundar ÄR verkligen ens bästa vän :) Oavsett hur busig och allt hon är så är det på nätterna jag märker hur lojal hon är och hur hon tyr sig till mig; sover tätt intill mig, kind mot kind typ… och alla framsteg man ser! Man blir så stolt :D.
#16 Ja, jag har bara känt tre puffar så jag har inte så stor koll på rasen. Men de puffar jag har känt har varit precis tvärt om. De har varit lyhörda, lättlärda och villiga att vara till lags. Ingen av dessa hundar har tränat nämnvärts av sina ägare utan har varit lite mer hänga-med eller familjehundar men det har varit som om de väntar på att någon ska träna med dem.
#19 Ja alltså.. Molly är lättlärd och förstår lätt och man märker att hon vill vara till lags… men rasen är envis och ja, det är hon med som sagt :). Måste tjata och upprepa innan hon ger med sig, men förutom det så är hon lättlärd (lärde sig ''sitt'' på några timmar och samma med ''tass'') och allt det där! Följer efter mig vart jag än går, gör sitt bästa för att förstå vad jag vill… men envisheten finns där och då gäller det att vara ännu mer envis än hon!
Ja kineser är lite egensinniga och enligt min erfarenhet så är oftast de nakna lite mer envisa än puffarna ;). Det gäller att hitta något som verkligen motiverar dem att göra det du vill. Min puff är väldigt duktig på agility men om hon inte har lust nån dag så kan jag lika gärna åka hem igen för då är det kört den dagen ;) man brukar säga att de är en del hund en del katt och en del apa :P
#21 Haha kineser alltså :D Har märkt att Molly ger upp om det även blir för tjatigt.. även om det är lek, beröm eller godis som är belöningen. Så ja :). Lite i taget så det blir kul, haha.