Vet någon varför han gör så?
han ser väl det hela som en lek! Varfär han gör så har jag ingen aning om! Jag tycker inte du ska jaga honom iaf, hur kul är det varje gång du ska gå ut med honom.
Ah någon annan kunnig får svara bättre :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
jag kanske inte jagar han så:P Mne jkag ropar på honom och säger Kom hit men han bara springe riväg med öronen bakåt å svansen viftandes.. sne om jag ryter till lite kan han smyga sig försiktigt fram men sen backa*pust*

Han är väl antagligen så glad att du bryr dig om honom just då så att han vill visa sin glädje kanske.
hmm jo kanske..

Låter som om det blivit en lek av det. Vad händer om Du bara står och väntar ut honom? Du ska alltså inte ropa eller lämna dörren. Stå och vänta tills han kommer.
Eller så får han en chans. Kommer han inte så ta av Dig ytterkläderna och fortsätt med ditt. Förr eller senare blir han kissnödig och kommer att komma utan strul.
Eller testa att gå ut utan honom. När han sätter igång att kuta runt, häng bara lungt upp kopplet igen och gå ut genom dörren. Det kanske gör honom så förvånad, så att han kommer och kollar vad som hände. Du behöver bara gå ut och stänga om dig och vänta en liten stund, så går du in igen.
Ett hemsnickrat alternativ, men kanske värt att testa det.
Vi tänkte på samma sak Sammie =) Om Skorpan började strula och springa fram och tillbaka när jag skulle sätta på henne kopplet då satte jag mig ner på golvet och nonchalerade henne, då kom hon….sedan fick jag henne att sätta sig och sätter på henne kopplet, det har funkat på henne. Nu behöver jag aldrig hålla på så, hon kommer och jag säger åt henne att sitta också sätter vi på kopplet =))) Duttig vovve ;)

Min lilla kille tycker inte om att bli kopplad. Han älskar att gå ut & vill alltid med, men när jag plockar fram hans sele så springer han oftast bort från mig.
Jag brukar inte bry mig om det, utan går fram & kopplar honom, springer han bort ytterligare, så brukar det vara effektivt att gå ut utan honom & sen gå tillbaks & hämta honom.
okeh ska testa de=)haha LOtta va skorpan lika dan=)?
Hon kan fortfarande göra så…och oftast med barnen. Men dom har lärt sig att göra som jag gjorde så det går bättre för dom också =) Visar jag att jag t´struntar i henne så kommer hon som ett skott =D