Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2518 ggr
teezan
0

ska hundar få hälsa i koppel?

när vi var på valpkurs fick vi veta att hundar aldrig ska få hälsa i koppel på grund av att det kan ske missförstånd. därför har jag alltid motat bort och hindrat min hund från att göra detta vid hundmöten. nu blir han frustrerad över att han aldrig får hälsa och skäller gärna också.

de få gånger vi släppt fram honom har det inte uppstått någonting och han har inte kunnat bygga upp någon stress eller frustration alls utan bara hälsat och så har det varit bra så. för de flesta hundar VILL ju hälsa på varann. men jag förstår ju att det kan bli fel ibland också.

sen finns det ju de som förespråkar att hundarna ska få hälsa på en promenad, att de på så sätt lär sig hundspråket bättre.

nä, jag blir lite galen på dessa skilda meningar ;)

hur gör ni med era hundar?

[Besan]
1

Min får aldrig hälsa när vi är ute och går, bara när det är bestämda träffar med lekkompisar eller i rastgården, samt grannens hund får han alltid hälsa på ute på gården för de är typ bästa kompisar. Jag vill inte ha en hund som på sikt utvecklar problem vid hundmöten genom att tro att man får lov och hälsa på andra hundar vid dessa tillfällen, så därför är det strikt förbjudet här hos oss.

[dynamitella]
2

Om båda hundförare är lugna och sansade, och vet att deras hund inte är i risk för att hugga den andra hunden, så ser jag inga problem med att hälsa i koppel.

Problemet uppstår när ena eller båda parterna spänner sig, är osäker eller stressar upp hunden. Då "överförs" energin genom kopplet och kan orsaka slagsmål.

En mindre allvarlig bieffekt är ju såklart att de kan trassla in kopplena :) Men har man koll på sin vovve så är det ingen fara.

Med detta sagt låter jag bara en av mina daghundar hälsa på andra, och då bara efter att ha frågat ägaren och ha sett att läget är lugnt. Den andra tiken jag har hoppar runt som en kanin och trasslar in sig förfärligt. Lika så låter jag bara henne hälsa på de hundar då ägaren själv säger "får de nosa på varandra?", och vi båda ser att hundarna är glada att ses. Detta har hänt tre gånger på hela sommren/hösten, för att förklara att det inte händer ofta.

[RMSLiners]
2

Min får hälsa i koppel men inte utan att jag säger varsågod, innan dess går hon inte fram. Däremot sätter jag henne alltid ner när hon blir för varvad och ska till och hoppa och busa, då får hon sitta vid min sida tills hon är lugn för att sen gå fram och hälsa igen. Tar några försök tills hon vänder intresset till att lugnt nosa andra hunden i baken istället för att börja leka tarzan. Hon är väldigt valpig.

[Forest]
1

Det beror ofta på hur den andre hunden är. Jag ver flera hundar som är mer moppsiga i kopplet o bra när de är lösa så för dom är det bättre utan. Med mina är det iaf samma visa helt normala både med eller utan de moppasar inte med kopplet eller utan Flört

Frida B
0

jag tycker hundarna får hälsa i koppel, men måste fråga ägaren först och jag måste se att den hunden passar hunden jag har, så att det inte blir två dominanta m.m

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

joheck
2

Mina får hälsa i koppel. Inga problem, förutom endel trassel ibland.

Portie
0

Min hund får inte hälsa på andra hundar i koppel. Iallafall inte hanhundar, tikar brukar det gå jättebra med. Men lös så går det oftast bra med hanar med. Föredrar att ha hunden lös om han ska umgås med andra hundar.

Noa-Nisse
1

Det finnt inga "ska" utan det är upp till var och en.

Jag låter Klenod träffa andra hundar både i koppel och utan koppel, planerade träffar och oplanerade träffar. jag är så pass säker på min hund att jag ser inga problem. Men ibland är jag ute och går för min skull och inte Klenods skull. För att jag vill få ut motion av rundan. Då får Klenod varken kissa, bajsa, lukta, eller hälsa på andra hundar. Innan vi börjar promenera så får hon gå runder några min i rasthagen för att kissa och bajsa. Sen är det bara en blick framåt under hela promenaden med kort koppel precis vid min sida.

Frågar någon då om deras hund får träffa min hund så säger jag bara "inte just nu tack" och det har fungerat jättebra.

Medarbetare på Hundar.ifokus

teezan
0

#1 det är förbjudet hos oss också men han har utvecklat detta beteende att han måste fram till vilket pris nästan. går ju att stoppa honom om man fångar upp honom i tid och om det är bra avstånd till andra hunden men det går inte att mötas nära utan att han blir frustrerad och blockerad. då låter det ju lite illa också. men jag hade också den uppfattningen att han då kommer tro att han får hälsa på alla men får han aldrig hälsa blir han inte tillfredställd på det planet. hade han fått hälsa någon gång ibland kanske han skulle lära sig att han får hälsa då och då och kanske inte stressar  upp sig på samma sätt varje gång han möter en hund. men jag vet inte. har ju inte testat den metoden och jag vet inte om jag kommer göra det heller.

men det är hyfsat jobbigt att han slänger sig, hoppar, gnäller, skäller och stressar till tusen även om man tydligt visar både med kropp och röst att vi ska fortsätta gå. som sagt går det att mötas men på ett bra avstånd. vi har bra kontakt med honom annars men just vid hundmöten går det inte riktigt.

kanske kommer detta beteende växa bort med tiden så som det gjorde med människor. när han var valp skulle han skutta och slänga sig fram till människor också men det har vi fått bort. då hälsade han på några då och då men oftast bara gick vi. till slut tyckte han inte människor var lika roliga. hundproblemet är dock större och det är förståeligt :)

innan vi flyttade mötte vi nästan aldrig hundar ute och nu när vi möter minst en per promenad blir han så exhalterad! och ingen vill låta sin hund hälsa på en sån hund kan jag tänka mig ;)

alla tycks ha olika uppfattningar i alla fall och jag är som ni märker lite kluven i frågan ;)

JessicaRex
0

Min hund får i princip aldrig hälsa på andra hundar i koppel. Och det beror på att jag inte vill att min hund ska dra på sig någon ohyra eller annan sjukdom. Tyvärr så litar jag inte på folk jag inte känner även om de säger att deras hundar är friska så kan jag i alla fall aldrig veta vad som är sant och riktigt.

Tyvärr så finns det så mycket som smittar hundar emellan nu och då får jag göra min bit i det hela så inte min hund får något av någon annan. Eller för den delen inte smittar någon annan om nu min hund skulle ha något.

ThereseoBilly
0

#10 Håller med dig! Jag låter inte heller min hund hälsa på andra hundar pga spridning av smittor.

Låter heller inte min hund hälsa på andra pga att när jag köpte han (omplaceringshund) så hade han för sig att om man drog och bråkade sig så fick man busa med den andra hunden. Jag hade alltså en hund som så fort han såg en hund så drog han och bar sig åt på alla vis för att få busa med den.

Därav tycker jag och tror även min hund tycker det är mycket behändigare att man har många kompisar att umgås och promenera med än att få nosa i koppel på någon okänd hund.

vallhund
1

Mina hundar har aldrig fått hälsa på okända hundar i koppel, de har sina vänner som de umgås med.

Skall nya hundar introduceras så tas det en långpromenad med kopplsde hundar, man går så att de inte kommer åt varandra, men ändå gå tillsammans o vänja sig vid varandras doft o kroppspråk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.