Skäller på grannar
Hej! Vår hund skäller ibland när det smäller i trappuppgången eller när någon pratar där.
Vi har berömt mycket varje gång hon är tyst fast det är ljud i trappan, vi har berömt med rösten och gett godis. Ibland hinner man inte med och då skäller hon…
På natten är det knepigt eftersom vi inte vaknar om inte hon skäller när det låter. När hon skäller säger vi ingenting och låtsas att det regnar.
Gör vi rätt? Någon som har några tips? Vi vill inte bli osams med grannarna…

Min hund skällde förut så fort det lät minsta lilla i trapphuset, om jag då försökte få tyst på henne så skällde hon ännu mer. Det som fungerat med henne var att totalt ignorera både henne och ljuden i trapphuset.
Nu kan hon låta lite om det är någon som låter högt ute i trapphuset, tex då det är någon som bråkar/slåss (händer inte så ofta längre)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja vi har också upptäckt att om man säger åt henne så blir beteendet värre. :/ Men läste precis i "kontaktkontraktet" att - " Du kan knappast använda utsläckning som korrigeringsmetod, om hunden skäller, nattetid i lägenhet."
Så hur ska man göra då? Det var ju lite sådär smådumt att det inte står hur man då ska göra om hunden skäller, nattetid, i lägenhet…

#2 Kanske kan hjälpa med att avleda? För jag antar att ni vaknar när hon skäller och att man då kan försöka avleda antingen genom att kasta godis/leksak, göra något enkelt trick som hunden redan kan, tex vacker tass eller nått sånt.
Eller avleda genom att locka hunden till er och då belöna att hon kommer + är tyst med lite mys.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Jo men det känns som att det är en belöning i sig? Att locka till sig hunden och ge godis när den sprungit fram till dörren och skällt…
Det känns egentligen fel att belöna när hon är tyst också, i och med att det är en vardaglig situation och inte ska vara något att bry sig om från första början. Det känns som att man ger ett intryck av att det egentligen är farligt i och med att hon är SÅÅÅÅ DUKTIG när hon är tyst när det låter i trappan. Det ska ju egentligen vara självklart.
Svårt, egentligen skulle vi bara vilja ignorera henne men vi är ju ute efter en ganska snabb lösning i och med att det kanske stör, och då vet jag inte om det är så bra att "vänta ut" henne. Svårt det här med hunderiet! :)
Att kasta godis eller leksak för att avleda hade jag inte vågat mig på, det är stor risk att det ses som belöning för skällandet.
Det går inte att stänga in hunden i sovrummet under natten så hon inte hör trappen?
#5 Nej vi bor i en etta och ljud från trappan hörs överallt. :/
Vi bor i en etta i ett hus med gemensam hall, så det låter ofta här. Min hund skällde jättemycket när vi nyss flyttat hit, men ignorerade honom bara. var jättejobbigt men det var det enda som funkade. absolut inte skrika åt hunden, eller skälla på den, för upplevde det som att han fick bekråftelse för sitt beteende då.
Märks nu även när vi bott här ett år att han skäller när han fått för lite träning eller stimulans, så med mer träning så hunden är trött i huvudet och ignorering när den skäller funkade för oss.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.