Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 536 ggr
rosahalsband
0

hjälp med utfall emot djur..?

Hej! Jag har en schäfer(75%)/labrador(25%) på snart två år, jag vet och har försökt "skvallerträna" på allt intressant i hennes väg, Det har varit allt ifrån cyklister, till barn, till djur, till hundar m.m. Jag har fått kontroll över allting förutom just katter, igelkottar, harar m.m. Jag vet inte vad jag ska göra, jag stannar henne såfort jag ser och söker kontakt, fungerar super, men såfort vi ska fortsätta gå så sitter djuren kvar och det blir utfall, börjar bli tröttsamt så jag vet inte hur jag ska göra, ska jag vända om eller undvika problemen? 
Funderar på att besöka någon med hundvana katter för att hon ska vänja sig, men samma sak där, såfort jag kommer hem till någon med katter skäller hon och ska jaga dom så oftast blir katterna väldigt rädda och det känns rätt onödigt, jag får ingen kontakt som helst med henne när "utfallen" börjar emot djuren och det har inte skett med något annat jag tränat med. Hon skulle aldrig skada djur, hon vill bara hälsa och se vad det är för något. När hon var yngre fick hon hälsa på illrar och katter och hon skällde men vid nosning gick det super och hon blev tyst, men nu när hon är större blir djuren räddare så ja tips skulle jag uppskatta!

JoannaLi
0

Ett litet tips; nu när ni är 'nya' på skvallerträningen, gå bara så långt att hon 'skvallrar' och så vänder ni. Sakta ökar ni på hur nära ni går utan att hon blir blockerad, och tillslut kan ni nog gå förbi helt utan att hon bryr sig.

Helt enkelt; vänd innan hon blir blockerad, och minska långsamt avståndet till frestelsen. Stressa aldrig, utan låt det ta tid.

Jo, just det. Att stanna henne gör det ju svårare att fortsätta gå senare. Träna kontakt även när det inte finns störning, så att hon kan ta kontakt även när ni går, och så kan hon skvallra stående.

Annars blir det ju väldigt enkelt att hon tar kontakt när hon sitter ner, men så fort hon ställer sig upp så blockeras hon.