Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2181 ggr
[postmortum91]
0

Det här med kloklippning

Hej på er!
Hur lång tid tar det innan pulpan växer också? Ni förstår nog vad jag menar, klon växer ju såklart men det tar väl ett tag tills även pulpan växer med klon? Anledningen till jag frågar är att jag och sambon har som många andra rädsla för att klippa klorna på vår valp. Första gången jag klippte så gick det jättebra. Andra gången klippte sambon och då klippte han för långt in, trots att jag sa till honom att bara ta yttersta spetsen, så valpen har sedan dess varit rädd för kloklippning och även vi eftersom han skriker såfort vi ska klippa eller klipper.

Men nu har det tagit allt för länge sedan vi klippte, och nu tänker jag bannemig göra det, om vi inte låter en djuraffär göra jobbet.
Men vi har klippt en klo lite då och då, så klorna är lite ojämt långa och nu var det några veckor sedan sist. Hur långt tror ni man kan klippa nu? För innan tog vi bara spetsen, alltså superlite. Men nu har de ju växt så de MÅSTE klippas.

Han har svarta klor för övrigt så det går inte att se pulpan, vilket gör allt svårare.

Vi vet att man inte ska vänta så länge med kloklippning, så det behövs inte sägas.

mariatingsund
1

jag hade gått och klippt klorna på djuraffär första gången efter att de är olika långa, då blir det ordentligt klippt, så ni ska bara hålla efter, gör det till rutin, en gång i veckan, där ni pysslar om honom efteråt, även under tiden. Ta bestämda rörelser, så hunden lär sig att han kan lita på er. Det är lite olika från hund till hund. Vår tidigare fick vi ge en godbit efter varje klo. Men backa inte. Har ni klippt någon gång för mycket, ignorera skrik o gnäll utan bara fortsätt som om inget har hänt. Hunden märker om ni är ängsliga. Lycka till o som sagt var inte rädda att klippa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

teezan
0

vi gjorde samma misstag och råkade klippa i pulpan. men han har aldrig gillat att bli klippt…

efter detta misstag la jag honom på rygg mellan mina ben på golvet. var jättelugn och smekte hans mage och gjorde det till en gosig stund :) pratade lugnt och kliade hans öron och drog fingrarna längs hans hans mungipor (som ska vara lite lugnande signaler) jag tog fram klosaxen efter ett tag och lät hunden nosa lite på den, sen förde jag saxen mot klorna och snuddade de lite lätt.

min hund darrade när jag gjorde så. då får man lugna hunden ännu mer innan man kan börja klippa. jag tog kanske två klor och sen gosade vi lite till och så släppte jag honom när han var som lugnast. dagen efter detta körde jag två klor till osv. gick väääldigt långsamt fram. kunde sitta en halvtimme för att få två klor klippta.

vår hund har också svarta klor och vi har tagit honom till djuraffären ganska många gånger eftersom vi är lite osäkra på att klippa dem. där har det alltid gått bra och nu har han inte samma rädsla kvar så vi kan klippa de själva ibland. men helst går vi till djuraffären då vi är rädda att klippa i hans pulpa igen! hunden känner ju av vår osäkerhet.

tycker också ni kan gå till en djuraffär nu i början :) brukar väl kosta en 60 kronor eller nåt.

[postmortum91]
0

Men hur gör dem på djuraffären, klipper de aldrig i pulplan och måste JAG hålla fast honom eller sköter de allt de där själva?

TjockaBerta
0

Min ena hund har svarta kor och är jätterädd om tassarna. Eftersom han är omplacerad vet jag inte vad som hänt honom. Jag klarar inte av att klippa hans klor utan lämnar bort det, när han klipper pälsen eller är hos veterinären.

Den andra har ljusa och fina klor. Jag började klippa klorna på honom dagen efter att han kommit hem. Det har gått jättebra hela tiden. Nu senast när han var hos hundfrisören sa hon att han var rädd om framtassarna. Jag tyckte det var konstigt för det hade jag aldrig märkt nåt av. Sen skulle jag som vanligt klippa hans klor och utan förvarning kastade han sig ner från bordet. Annars har han legat och blundat när jag har klippt klorna. Det höll på att gå illa för jag höll ju i tassen och han ramlade på den andra hunden.

Efter det så har han varit jätterädd och skakar hela han när jag ska klippa klorna. Nu har jag tagit en klo om dagen och så petar jag på alla andra klor utan att klippa dem och så klipper jag ibland i luften. Sen borstar jag lite emellanåt så han lugnar ner sig igen. Mycket jobb för att återställa honom. Det blir hela tiden bättre och går lättare att klippa dem.

Men jag kommer aldrig att låta någon annan klippa hans klor igen. Undrar vad som egentligen hände hos frisören?

Mitt råd är att träna på. Var inte rädd själv.

>>>Malum domesticum<<<

polgara
0

jag lämnade bort mina för kloklipp sist, tyckte det var bra, ska fortsätta med det. Min förra hund var jättejobbig att klippa klor på så min nervositet smittar av på hundarna.

Noa-Nisse
0

har hunden en svart klo så kan man se att klon blir grå där du klippt. Klipper du lite till så ser du en svart liten ring i klon. då ska du sluta klippa för då vet du att pulpan är precis i närheten. Klipp gärna samma klo flera gånger. Alltså skala klon typ. ta tunna tunna skivor åt gången av klon. Men det är nödvänligt att du har en mycket skarp klosax annars är det svårt att klippa skivor av klon :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Qepta
0

Min hund har kolsvarta klor så jag vet inte hur lång pulpan är. Jag har alltid haft sårt för svarta klor, är så rädd att klippa i pulpan. När jag fick hem min hund så satt jag och skakade som ett löv när jag skulle klippa hans klor, det resulterade att han blev osäker då också. Så jag tog med honom till min skola så att min hundlärare fick klippa hans klor och en vän.

Men jag insåg sen att jag måste kunna klippa min hund klor själv!! Så jag började med att skala av nageln med en klotång till det börjar bli mjukt då slutar jag eftersom det är nära pulpan.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Portie
0

Gå till djuraffären och kolla hur dom gör, hur dom håller, hur dom klipper osv.

Sen så gäller det att inte vara rädd när man klipper klorna, vet att det kan vara svårt men man får hålla sig kall. Har råkat klippa i pulpan 2 gånger och Hugo har gallskrikit men jag har bara fortsatt, inte gjort en stor grej av det och tillslut har han fattat att det inte är farligt. Men han är rädd om sina tassar och kan rycka lite men då får man hålla hårdare. Man lär sig lite hur mycket man kan klippa osv, jag brukar bara ta lite i taget, bara spetsen typ. Sen så kan man ju fila med.

LostMySelf
1

Själv skulle jag aldrig gå till djuraffären utan kämpa med att göra det själv ifall jag hade problem. Enligt mig tappar hunden förtroende för ägaren om du inte klipper honom själv, så kämpa på! :)

polgara
0

Skulle mina hundar tappa förtroendet för mig bara för att jag inte klipper deras klor? Knappast! Jag besparar mina hundar den oron jag själv utstrålar i samband med kloklippningen. Min förra hund var så jobbig att klippa klorna på så vi fick åka till veterinären o ge henne lugnande, hon högg hej vilt omkring sig, detta sitter i fortfarande så jag låter nog hellre en som är lugn o erfaren att klippa klona på mina 2, då slipper hundarna traumatiska upplevelser

[postmortum91]
1

Jag tror inte heller hunden tappar förtroende för mig då, hur ska dom veta att flockledaren ska göra det egentligen, ingen i vargflockarna sitter och klipper klorna på varandra. Jag väljer hellre en djuraffär som kan det, så kanske jag vågar mig på det längre fram. Nu är det bara så viktigt att de blir gjort, sen kan jag sitta och träna emellanåt.

LostMySelf
0

Lys med en ficklampa så ser du pulpan om eran hund har mörka klor, fungerar jättebra. Behöver inte klippa så ofta på min pga asfalten ute, den sliter ner dom naturligt väldigt bra :)

wesdi
0

Mina hundar har svarta klor så visst kan det vara svårt att se.
Nu har jag klippt klor i *hundra år* och är lite för van kanske.. för visst händer det att jag råkar klippa för mycket.
Men jag gör ingen affär av det: på med lite blodstillande medel eller potatismjöl. Det stoppar upp efter ett tag. Hunden *dör* inte av det.

Den klon kanske inte behöver klippas nästa gång….

Mina hundar har fortsatt förtroende för mig fastän jag råkat klippa i pulpan.  Flört

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress