När nedsatt pris på hund?
När tycker ni att man som köpare kan "be om" ett sänkt pris - om man någonsin kan det? Är några av nedanstående punkter skäl för sänkt pris enligt er?
- Hunden är över 5-6 månader gammal.
- Hunden har ett skönhetsfel som gör den "fulare" och olämplig för utställning (exempelvis: för stor för rasstandard, icke-godkänd färg, "fula" öron etc)
- Hunden har något hälsofel (exempelvis: krypt, colobom etc).
Vi kan låtsas att det föds en kull med tre valpar, där priset är satt till 12 000 kronor. En valp blir inte såld på flera månader. En valp har ett skönhetsfel. En valp har ett hälsofel. Hade ni betalat fullt pris oavsett vilken valp ni köpte?
Det beror mycket på vad för hund det gäller. Är det en brukshund så spelar inte smärre utseendes fel någon större roll. Tycker inte heller att en lite äldre hund från meriterade föräldrar (vid arbetande hundar främst) ska rabatteras ut. Sen beror det på hur gravt hälsofelet är, men generellt tycker jag att hunden bör rabatteras.
Jag har ju papilloner. Vilket är sällskapshundar och inte meriteras på samma sätt som arbetande hundar. Där tycker jag att även punkt 1 och 2 bör rabatteras. Vet att "min" uppfödare drar bort några tusen för en krypt hund och Sansa såldes hela 5000 kr billigare (från uppfödaren) då hon är så liten.
Nedsatt pris för diskvalificerande fel (krypt, bettfel, felfärg, felpäls osv) - men att en osåld valp ska rabatteras beror mer på ovanstående saker tycker jag.
En valp med hälsoproblem skulle jag inte köpa alls - och inte ens sälja…
1. Nej, inte skäl nog enligt mig.
2. Nej, inte heller skäl nog för vill man ställa ut med et bra exemplar och satsar på bästa resultat bör man då kolla på en annan hund och inte en som direkt har diskvalificerande eller oönskade fel.
3. Skulle inte köpa en valp som har tydliga hälsofel som påvisats på veterinärsbesiktning tex men huruvida den bör rabatteras så blir det ett klart ja på den fronten.
Måste fråga er en sak :) Om jag köper nu en hanhund han är ua på vetrinärbesikningen och vet själv om att båda kulorna är nere konstateras även vid 12 v sprutan att kulorna finns på plats. Men när han är då 1 år och kommer för att ta 1års sprutan så konstateras att ena kulan finns inte allså kryp. Ska jag då kräva min ufd att få tillbaka viss summa?
Tycker annars att 2 svara bra.
#4 nu pratar vi ju valp innan köp vad jag kan förstå från TS exempel och inte unghundar. Mitt hälsofel påstående syftar på värre saker. På valpar brukar man inte kunna avgöra med säkerhet om kulorna kommer ligga rätt förrän vid 6 månader. Kulor kan vandra upp och i en del fall har jag hört linfröolja kan hjälpa där. Uppfödaren har inte någon skylldighet att ge pengar tillbaka när hunden är 1 år vad jag vet om inte tillbaka köp eller dyligt är ikryssat på konraktet eller annan överrenskommelse finns. Hör inte kulor även under punkt två? Nu har inte jag ställt ut på 8 år men vill minnas att kulorna måste ligga normalt även vid utställning. Ska också ha betydelse inom avel vad jag vet.
5 rent nyfiken jag har ju svårt att privatpersoner skulle säga hej då till sin familjemedlem pga sån liten defekt som en kula fel men men iaf :) Ska man dra ner pris på en unghund så kan man spåna vidare vad händer OM det iaf kommer senare, va lite så jag menar :) Vid utställning ska kulorna finnas på plats, kastrerar man sin hanhund ska intyg skrivas av vetrinären som kastrerade hunden. 
Ja krypt är kanske mer skönhetsfel, jag satte det under hälsa då jag trodde att det innebar högre risk för cancer (?). Ni kan med fördel hitta på egna hälsofel i stället för det exemplet, då det kanske blev lite fel.
#1 och #3. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag skulle betalat fullt pris för en hund som jag visste att utställning och/eller avel var uteslutet på från början - men det beror ju i sin tur på att jag är småintresserad av detta. De som inte vill ställa ut bryr sig ju inte om hunden har icke-godkänd färg utan ser det kanske rent av som rätt häftigt och något de är villiga att betala mer eller i alla fall lika mycket för.
#2. Nyfiken på vad menar du med "inte ens sälja"? Skulle du inte sälja den (mot pengar) eller menar du att du skulle avliva eller annat?
#4. Om kulorna fanns på plats vid tolv veckor så är det nog inte mycket att göra. Jag har dock hört om uppfödare som gett ekonomisk ersättning för hundar som blivit krypta, när det var osäkert redan "från början" om den skulle trilla ner. Så om jag var du hade jag sagt till uppfödaren i alla fall och se hur denne reagerar.
Kan iaf säga att i mitt fall när jag skulle köpa en cavalier hade uppfödaren nedsatt pris kanske man kan kalla det. Sedan vet jag inte om det var bara Vejle som kostade 10 000 kr (normalt ligger cavalier valpar på 12-13000 kr) och hans syskon kostade något annat. Kan tänka mig att priset var nedsatt för att han hade underbett och lindrigt navelbråck. Han var 5 månader när jag såg hans annons och uppfödaren bor inte mitt i smeten utan på en mindre ort, kanske därför han inte fick Vejle sålt tidigare.
Vad betyder krypt?
Inte läst alla kommentarer :)
Men tror väl att det beror helt på säljaren.. Vill man inte sänka priset så vill man inte..
Men min vän köpte en rottweiler tik i våras. Hon fick nedsatt pris för att hunden var vääldigt liten, och att hon hade baksporrar. Inget som min kompis begärde utan som kennelägaren inte tyckte var mer än rätt.
Mvh Jenna
#9 krypto (kryptokid) är en hund vars kula inte trillat ner i pungen. Man brukar säga att har inte kulan ramlat ner vid 6 mån ålder har den kryptokid. En sådan hund löper större risk att få cancer.
#10. Nu hör det inte till ämnet, men vad gulligt det låter med en vääldigt liten rottweiler :P. Nu kanske den var undernärd/felväxt eller liknande och då är det plötsligt inte lika "gulligt" längre.. Men jag tänkte mig en normal rottis som bara var pytteliten ^^
Hon var lika liten som en kattunge nästan. Trodde aldrig att det var en rottis när jag fick se henne för första gången, snarare en Chihuahua ^^ Jo, de hade det givetvis kunnat vara.. Samtidigt kan det vara positivt att hon inte är stor, då kanske hon inte får ledproblem osv.
Nu är hon 9mån och väger bara 27kg. Annars ser allt bara fint ut! :)
Sry för ot!
Mvh Jenna
# 11 Om en kula fattas så är hunden monirchid, om båda kulorna fattas så är den kryptorkid om vi skall vara petiga.
Risken för tumörutveckling i den ej nedvandrade tesikeln är mindre än risken med narkos o bukoperation.
För att svara på TS fråga. Skulle inte rea ut valpar, skulle heller inte köpa valp med hälsofel. Skönhetsfel är ju olika beroende på vilken ras det handlar om.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag pratade med min uppfödare om de där och hon säger ja att priset ska gå ner pga det. Jag köpte min hund (pomeranian) normal pris 18,000 och priset blev nedsatt pga att han var inte valp alltså 9 månader och han var 2cm för hög så jag fick honom för 14,000 så de tycker ja att priset ska gå ner :D
#6 Det är en ytterst liten % som man får tillbaka om hunden visar sej ha endast en kula. Om du har en skk kvitto så ser du på baksidan vad det står om detta.
#14 skrev bara vad jag läst på andra forum.
Jag personligen skulle aldrig be om nedsatt pris, passar det inte så letar jag helt enkelt vidare.
Jag vill ha hundar som är korrekta, både utseendemässigt och arbetsmässigt, dock är inte utseendet lika viktigt som mentalitet och arbetskapacitet.
Sabina
www.anibaz.blogg.se