Binder hunden utanför affären -.-
Hej, jag har ett ganska stort problem. Min mamma binder våra hundar utanför affären, hon lyssnar inte heller på mig när jag säger att det kan komma någon och ta dom. Men hon säger den klassiska meningen "det kmr inte hända" elr "det händer inte mig", men man kan ju inte tänka det händer inte mig hela tiden, för rätt vare är så kanske det kommer hända henne.
Hur ska jag göra för att hon ska lyssna på mig?
Binder du hunden utanför affären? vrf/vrf inte?
Nej, jag binder inte Leo utanför affären. Skulle aldrig komma på tal här, och det av två anledningar; att någon kan ta honom, eller att han blir stressad av människorna som kommer och går utanför. Och vem vet vad det finns för människor, någon kanske avsiktligt skulle skada honom?
Om ni handlar tillsammans, så stanna ute med hundarna. Låt henne inte binda dom. Vad ska hon göra åt saken, om du vägrar gå in? Då kanske hon har vett nog att lämna hundarna hemma när ni handlar, eller låta dig stanna utanför.
Om du vill vara lite elak och ser dom sitta utanför affären så hämta hem dom, då lär hon få sig en mindre hjärtattack när hon kommer ut.
Jag binder inte hundar utanför affärer eller liknande, jag känner ingen större rädsla just för stöld, däremot finns det gott om rent utsagt sadistiska/elaka människor i den här världen.
≧◔◡◔≦
Pappas föredetta sambo gjorde detsamma med min hund. Hon brukade binda honom utanför affären när hon var ute på promenad. Sa till henne flera gånger att hon absolut INTE får göra det men hon lyssnade inte. Så hon fick inte längre gå ut med Hugo själv utan ville hon gå ut på promenad med honom så följde jag med.
Jag är en av dom som binder min hund (Leo heter han också faktiskt;) lite komiskt) Jag har flera anledningar till det. Jag bor ensam med honom, en utflyckt vi har är just att åka eller gå och handla. Vad fel det låter att ha det som utflyckt. Men det jag menar är att istället för att han ska vara hemma själv i lägenheten (han kan vara själv) så får han följa med mig till affären På vägen har vi roligt, tränar, leker eller tar en helt vanlig promenad.
Det finns alltid i mitt huvud, tänk om någon tar han. Men jag har ändå valt att ta med honom eftersom att han får ut väldigt mycket positiva saker kring det. Finns säkert många som tycker att jag är helt knäpp, men då får det väl vara så;) Det händer att jag åker iväg längre och handlar, då har jag honom i en cykel kärra (den biten han inte orkar springa eller rasta sig) då låter jag honom ligga kvar i vagnen under tiden jag är inne i affären. Kärran är låst i min cykel och i ex en stupränna. Människor går förbi och tittar, han ser ju ändå rätt söt ut. Det är mindre chans att någon tar han ifrån den eftersom att det då är fler människor omkring honom, samt att folk ser att vagn, hund och cykel hör ihop.
#1 Jag stannar alltid ute när vi handlar tillsammans, men ibland kan jag inte följa med :/ Varje gång hon går dit så frågar jag om det är viktigare att köpa mat än att värna om Mejas liv (min hund)
#2 Ojoj, det ska jag göra, fast risken är den att jag kommer få slavgöra och skäll upp till öronen xD
Känner en som band sin hund utanför affären och när hon kom ut så var hunden borta. Hon satte upp lappar och hennes syster och min syster hjälpte till. De var någon som hade sett att det var ett fyllo som slagit hunden med en sten, och dragit den hem. Hunden är hemma idag, efter att de såg den när mannen var ute och gick med den. Kan tillägga att hunden var en amstaff/pitbull, kan oxå tillägga att mamma vet om detta och känner familjen till tjejen.
Förklara även det att det inte bara kan hända att hunden blir stulen, hunden kan springa bort om den kommer loss, bli rädd för något och därmed få panik och till och fastna, samt är faktiskt vissa människor otroligt hundrädda och när de ser en hund sitta ensam vid e affär vågar de knappt gå förbi. Så för hundens skull och allmänhetens skull tycker jag du ska förklara detta på ett bra sätt.
#6 Våra hundar är boxrar, så de blir sällan rädda. Så det kmr hon inte ta allvarligt. Hon binder inte hundarna vid ingången utan en bit ifrån, så det stör ingen annan :/
Tycker du ska göra som #2 sa. Om du bryr dig om din hund är det värt att få skäll. 
Men gud du kan ju inte "stjäla" din egna hund för att skrämma din mamma -_-'
Hennes ansvar, är hon inte rädd om dem får hon skylla sig själv om olyckan e framme, du har varnat henne.
Jag band min hund för många år sen men gör det inte längre pga att folk stjäl mer nu än då och nu har jag små hundar som är mer eftertraktade att stjäla…
#9 Varför skulle hon inte kunna göra det? Är ju hundarnas bästa vi pratar om, jag skiter väl i om hennes mamma blir ledsen över ifall dom försvinner, eller inte. (Om det skulle hända på riktigt dvs). Det jag bryr mig om är ju att hundarna ska ha det bra, och att de ska slippa sitta där utanför, och riskera att bli utsatta för saker, eller bli stulna.
Lämnar aldrig min hund utanför affären. Inte bara pga den uppenbara risken att någon kan stjäla min hund och att sådant ökar mer och mer. Jag har sett alldeles för många skitungar, dumma vuxna och barn utan vettiga föräldrar som ger sig på bundna hundar på olika sätt. Ibland "bara" för att klappa förstås, men det kvittar ju. Din hund kan vara världens snällaste, men den är i en väldigt utlämnad situation utan möjlighet att fly. Om din hund gör illa någon så är det du som är ansvarig även om du inte är där och även om hunden gjorde det i "självförsvar", så kan hunden bli belagd med munkorgstvång och till och med dömas till avlivning. Worst case scenario, men många fall jag sett sedan lagen om tillsyn över hundar och katter skärpes har tyckts mycket orättvisa och utan att man lägger ner särskilt mycket resurser på att utreda orsak och det är lätt att döma ett djur till döden. Om inte det faktum att hennes hundar kan bli stulna är en anledning att låta hundarna vara hemma istället medan hon handlar, så kanske det strikta hundägaransvaret tar skruv. Men å andra sidan, har hon "det händer inte mig"-tänket så tänker hon nog att hennes hundar AAALDRIG skulle göra något. 
//Lina
#9 Vadå, om olyckan är framme får hon skylla sig själv. Hundarna då??
#11 Sant sant :) men hur ska jag göra så att hon inte binder dom?
TS Nu vet jag inte hur mycket era fina hundar kostade, men om vi säger 8000 kr styck. Fråga din mamma om hon har tänkt på att hon sätter 16 000 kronor utanför affären…Och att vem som helst kan ta dom pengarna och sälja vidare.
Jag var inne på en sida på fb där dom försöker stoppa djurplågare och bland annat den norska ökända kvinnan. Då kom det fram att det finns en ungersk dam som troligen samarbetar med den norska kvinnan och dom har rena valpfabrikerna här i sverige. Riskerna är stora att dom hundar som stjäls hamnar på såna ställen.
Finns även många blåsta människor som skulle kunna tänka sig att bara binda upp hunden för skoj skull och sen gå därifrån. Hänt där jag bodde innan, ett ungdomsgäng som hade tråkigt.. Hunden kan bli påkörd eller vad som helst.
Mvh Jenna
Jag tror tyvärr inte TS kan bestämma hur hennes mamma ska göra, spelar nog ingen roll vad hon säger då hennes mamma gjort detta en tid "utan problem" och vet riskerna…
Under absolut inga som helst omständigheter så skulle jag lämna mina hundar bundna utaför en affär eller liknande. Att de skulle bli sulna ser jag däremot som det minst troliga scenariot att inträffa, men däremot litar jag inte ett dugg på att andra människor, säkert i all välvilja, skulle gå fram och försöka klappa och hälsa på hundarna. Det försöker ju människor till och med att göra när man sitter med hundarna utomhus.
Utöver det är det ofta väldigt mycket liv och rörelse runtomkring en affär och min äldsta hund är otroligt osäker och har riktigt svårt för barn och andra hundar. Skulle hon då vara bunden utanför skulle hon med största sannolikhet göra allt för att komma bort och antingen lyckas och dra i väg all världens väg eller om hon inte kom loss gå på teorin att anfall är (näst) bästa försvar.
Valpen skulle nog däremot kunna skrämma livet ur många hundrädda och barn då hon verkligen älskar allt och alla och inte har minsta hum om sin egen storlek och gladeligen skulle krypa ur sitt skin för att få hälsa.
Sen finns det ju människor som bara är så allmänt elaka att de säkert skulle kunna få fö sig att reta hunden bara för att, men jag tror inte att många skulle göra de när det rör sig mycket människor omkring. Kort och gott, för -både- mina hundar och medmänniskors skull så lämnas inte mina hundar obevakade utanför affären. Däremot får de gärna följa med om både jag och min man går så att någon av oss kan stanna utanför. Är man själv hemma, ja då får man gå en promenad till affären och en separat med hundarna.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#14 Våran senaste hund kostade 12 000. Så det är inte lite pengar hon skulle slänga bort då.
Spelar väl ingen roll om ni så skulle ha fått hunden gratis, det är ändå en levande varelse. Tror knappast din mamma skulle vilja byta plats med hunden, och sitta fastbunden utanför en butik, helt utan talan. Och få utstå folk som närmar sig och kanske t.om rör henne, nån som petar, puttar eller gör illa henne, eller tar henne med sig nån annanstans utan att hon kan göra något åt saken.
Och nej, jag vill inte höra det där om att "det inte är samma sak". För det är precis samma sak, hundarna har lika stora rättigheter som oss människor. Det är vårt ansvar att se till att dom har det bra, och det verkar tyvärr inte din mamma göra, tragiskt nog.
Hur du ska göra för att få din mamma att sluta binda hundarna utanför affären, vet jag inte. Det verkar inte som att information eller media räcker för vissa människor för att förstå att hundstölder händer, och är dessutom inte ovanligt.
Själv lämnar jag aldrig mina hundar bundna någonstans överhuvudtaget.
#19 Självklart, har inte sagt något annat, menade bara att om hon skulle förstå att det är mycket pengar hon slänger bort kanske hon ändrar sig, om det betyder mer än hundarna
Jag skulle kunna offra mitt eget liv för mina hundar. <3
#21 Din mamma kanske bör läsa våra åsikter?
#22 Kan visa henne men jag är hos min fader nu ja :)
#23 Prata med din pappa då, och försök få honom att prata med din mamma.
#24 Han håller bara med mamma :P
Håller med om vad?
Jag skulle ju bra gärna vilja veta om det finns nån som skulle lägga ett litet spädbarn i en korg utanför affären, och lämna den där helt utan uppsyn. För det är samma sak.
#26 första frågan…… Allt!
Barn har större värde i dagens samhälle, inget man kan ändra på.
#26 Ibland kan goda intentioner gå lite överstyr … Det är INTE samma sak att lägga ett litet spädbarn i en korg utanför affären … så säger nog bara någon som inte är mamma skulle jag säga.
Det är ju inte heller bara risk för att hundar blir stulna, utan risken för att folk är otrevliga, kastar saker mot hundarna eller på annat sätt irriterar dom är stor.
Oansvarigt av din mamma att inte tänka på hundarnas bästa.
#28 Håller med!
#29 Jag vet att min mamma är oansvarig, men vad ska jag göra åt saken var min fråga :)
#31 Du lär inte kunna göra något alls. Har hon valt att tro att det inte kommer hända henne så har hon. Finns inget bättre argument än att hunden kan bli stulen eller skadad. Lyssnar man inte på det så finns det inte mycket att göra.
#32 Okej :/
#27 Klart man kan ändra på det, om man alltid ska tänka att inget i vårt (sjuka) samhälle kan ändras så är det ju klart att inget händer. Försök på alla sätt och vis att få dina föräldrar att förstå. Om du älskar dessa hundar så mycket som du påstår att du gör, så tycker man ju att du bör kunna anstränga dig mer. För jag tycker din attityd just nu mest är att man inte kan göra nåt åt saken.
Men om du absolut inte kan ändra din mammas sätt att tänka, så får du vara med utanför affären så ofta du kan.
#28 Varför skulle det inte vara samma sak? För att de är mänskliga, medans hundar har päls?
#34 Anser du på allvar att ett barn ska behöva ta ansvar för sina föräldrars djur? Hur tycker du att TS ska göra, tydligen har hon berättat vad som kan hända men detta ignorerar mamman. Har du några bra förslag?
#35 "Min mamma binder våra hundar utanför affären".
Mina förslag kan du läsa tidigare i tråden.
#34 Ursäkta?! Det låter på dig som om du inte tycker att jag bryr mig, vrf tror du att jag gör en tråd för att söka råd hur jag ska försöka få henne att tänka om, om jag inte bryr mig?
Man förstår väl skillnaden på ett barn och en hund, gör man inte det så är det defenetivt (som du sa) ett sjukt samhälle vi lever i idag O.o
#36 Det är den vuxne som står som ansvarig om något händer.
Tycker ditt sätt var tråkigt mot TS i #34.
Dessutom föreslår du att TS ska begå ett brott när du säger att hon ska ta hundarna utanför affären. Är det mamman som står som ägare blir det stöld.
Är det ditt enda förslag?
#34 Men snälla du … försök tagga ner och vara på en någorlunda vettig nivå!
Hade kanske kunnat be en vän ta hundarna när ni är inne och handlar. Och bara ställa sig bakom hörnet, så när ni kommer ut får din mamma en chock, men varar inte så länge liksom. Då kanske hon inser allvaret, men hinner inte bli alltför arg :)
Mvh Jenna
#40 Smart, hehe det ska jag nog göra, fast jag gör det nog själv så inte kompisen får skäll av sin mamma :)
#37 Har inte påstått att du inte bryr dig, hur du väljer att tolka mina tips är upp till dig. Men om du tagit illa upp (trots att jag inte menat att kritisera dig), så ber jag om ursäkt!
#38 Du verkar ha riktigt svårt att se vad jag skrivit.. Men men, får väl dra upp allt jag skrivit igen då. Mina tips var att: (1) Stanna utanför med hundarna, (2) Prata med pappan, (3) Be mamman läsa tråden. Och sen höll jag med om tipset som Mischa kom med i #2. Tror dessutom knappast att hennes mamma skulle anmäla henne för stöld. 
Och uppenbarligen är jag ensam om att se hundar som lika värdefulla varelser som vi människor, tragiskt nog.
#42 Oavsett om hon skulle anmäla eller inte så är det inte lagligt att ta någons hundar på det viset.
Angående dina tips så visst, jättebra om TS står ute med hundarna. Men realistiskt sett så lär hon inte vara med varje gång mamman ska handla. Pappan har TS skrivit att han är av samma åsikt som mamman.
Och nej, du är inte ensam om att tycka att hundar har samma värde.
#43 Men herregud, hellre gör man ju det än fortsätter riskera att hunden kan bli utsatt för hemska saker. Eller?
Och jag vet att TS skrivit att pappan har samma åsikt som mamman, men jag tog upp alla mina tips eftersom du verkade tro att jag bara kommit med ett enda förslag.
#44 Nej, det tycker jag inte att man gör. Och vad är det som säger att den handlingen skulle få mamman att ändra på sig? Hon kommer ju få veta att det var dottern, så vad tror du hon lär sig av det? Hennes "det händer inte mig" mentalitet lär ju fortfarande vara den samma.
Ville veta vad du hade för fler förslag då du gick åt så hårt i #34. Uppenbarligen är de inte fungerande.
#45 Men det kan man ju aldrig veta. Man kan aldrig vara säker på hur en person kommer att reagera på något man gör.
Ja, jag kom iallafall med förslag. Huruvida de funkar eller inte är inte mitt ansvar. Jag försöker bara se till hundarnas bästa.
#46 Det är inte heller TS ansvar att få hennes mamma att ta bra beslut.
Nej, man vet aldrig hur hennes mamma skulle kunna reagera, det gör dock inte förlaget mer bra.
#47 Men snälla nån, det har jag inte påstått heller. Jag försökte få TS att inse allvaret i situationen, eftersom jag tyckte att hennes attityd var lite slapp.
Ja jag tycker då att det är bättre att begå ett litet "brott" istället för att riskera att hundarna fortsätter utsättas för att sitta där utanför. Har du själv några bättre tips så kom med dom istället för att kritisera mina.
#48 Man brukar komma längre med lite ödmjukhet, speciellt om man vill hjälpa.
Som jag skrev tidigare tror jag inte TS kan göra något. TS mamma är vuxen och bestämmer själv hur hon väljer att göra med hundarna. Lyssnar hon inte på sin dotter finns det tyvärr ingenting att göra tror jag.
Jag kritiserar ensdast saken som du ansåg var ett bra förlsag, eftersom jag verkligen inte tycker man ska uppmana någon till att begå ett brott.
Jag har inte läst vad alla andra skrivit. Men aldrig jag hade tillåtit min mamma lämna min hund utanför en affär. Det är en jobbig sitiuation med tanke på att det är ens mamma. Men NEJ. Här jag bor som är en liten by utanför Malmö. Byn heter Bara. I denna oskyldiga by bor det en djurmisshandlare. Sparkat isönder ute katter och gett hundar som har varit knytna utanför affären skit som de inte ska äta. Nu sist var det en hare som hängde i ett rep i ett träd sönderslagen. Sjuka personer finns överallt och det är dumt att ta den risken att knyta hunden utanför för man ska bara ha en mjölk och det går snabbt.
Ta inte den rissken snälla Säger till alla. För en hund är en oskyldigt liv och kan inte göra så mycket i en sån situation.
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se
#49 Tack för tipset, men jag klarar mig. 
feliciahanssen, Jag hade också tagit illa upp om jag var TS när du skriver "Om du älskar dessa hundar så mycket som du påstår att du gör".
Även om du inte menar det på ett elakt sätt, så antyder du att du tvivlar på att hon skulle älska dom. De är inte snällt..
Mvh Jenna
#52 Och jag bad om ursäkt. 
#50 Ush, fy vad hemskt!
Jo jag såg de :) Men tänkte bara att de var nog den meningen hon reagerade på. Då du inte verkade veta vad du sagt för fel :)
Mvh Jenna
Som sagt, låt din mamma få läsa igenom tråden.
Tycker också att hundar har samma värde som människor.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Jag tror faktiskt att om jag hade haft möjlighet att ta hundarna därifrån, antingen jag själv eller be någon jag känner,,, det räcker ju egentligen med att bara gå en bit bort där hon inte ser..
för att få henne att vakna lite,,, att det faktiskt KAN hända henne…
//Linda
Jag finner 3 anledningar till att inte binda hunden utanför:
1. Någon KAN sno hunden/arna
2. Det finns idioter överallt
3. Det är också respektlöst för de hundrädda att binda utanför, det spelar absolut ingen roll hur du framför din hund så är den livsfarlig för den hundrädda och att binda fast utanför affären får faktiskt väldigt många människor att vända hemåt när de ska handla. De vågar inte.
Jag tycker faktiskt det är idiotiskt att binda hunden inom 10-15m ifrån affärens ingång just för detta, själviskt rent ut sagt oavsett hur mycket säkrare det kanske är att ha den nära ingången ur de två föregående punkternas synpunkt.
Jag kan komma med en händelse som hände för några månader sedan här uppe i affären vi handlar i, här finns det stolpar i huset där man kan binda sin hund så även de hundrädda tar sig in utan att vara nära hunden. Trots detta är det de som väljer att binda alldeles bredvid ingången och det tycker jag är så dumt!
Men i alla fall, jag och min kompis begav oss till affären. Jag gick och han cyklade, han skulle ställa ifrån sig cykeln och låsa fast den och jag följer efter och ser ett koppel hänga ifrån den stolpe som kompisen först tänkt att låsa fast sin cykel i, när vi snart låst fast den så kommer det en tjej och blir helt till sig och springer in i affären igen.
När vi kommer in så möts vi av henne, hennes mamma och syster och de frågar oss om vi såg någon hund där förut och vi sa nej.
Vi hjälper att leta men efter ett tag går vi in och handlar, handeln går på 5min och när vi kommer ut så ser vi att de letar än och vi hjälper såklart till. Då är det en man som ropar ifrån en bil och ber de komma dit, de har tagit fast en lös hund och undrar om det är deras vilket det också var.
Det visar sig sedan att en kompis till den här tjejen vi först mötte hade kopplat lös hunden och låtit den springa iväg och detta bara för att skämta lite med den här tjejen. Affären ifråga ligger bara 20m ifrån en hård trafikerad motorväg, detta var bara ett roligt skämt enligt kompisen. Nu gick allt bra dock!
Detta exempel tycker jag verkligen visar på att det är direkt opålitligt att binda sin hund, det är inte bara okända människor som är idioter utan även de som står dig nära kan ha sådana tankeförmågor att de inte tänker längre än vad näsan räcker. Trist!
Jag står fast i deta jag alltid stått fast vid, bind inte din hund. Ta med någon som kan hålla den, det är både tryggt för hunden och för dig själv och dessutom så är det inte respektlöst mot de som faktiskt är hundrädda - vilket är enormt många fler än vad man tror.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
För något år sedan fanns förslag om att det skulle finnas burar som man kunde sätta in hundarna i under tiden man handlade, men det gick inte igenom. Tyvärr, då det igentligen handlar om rätt kort tid. Tror de var jordbruksverkat som stoppade det hela pga burförbudet.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=986&grupp=18377&artikel=3679349
Denna var som förslag som bur utanför affär.
God tanke, men är glad att de inte gick igenom. En bur som hunden inte är van vid hade gjort att hunden känt sig trängd. Inget förhindrar människor från att ge hunden saker, stoppa in fingrarna eller reta den.
Säkert även många som hade missbrukat den.
Nä, lämna hunden hemma! Bästa förslaget/alternativet som finns
Mvh Jenna
Ja, jag brukar faktiskt binda vår hund utanför affären, har egentligen aldrig tänkt tanken att någon skulle försöka tvinga med en vägrandes hund mitt på ljusa dagen bland folk, men det kan ju såklart hända. Tråden gav mig en tankeställare.
Ts, hoppas det löser sig. Förstår att du blir orolig.
#61 Inte bara risken för att någon tjäl hunden, utan risken för att folk är dumma mot den finns också. Eller att en lös hund kommer fram och dininte kan komma därifrån.
#62 Sant. :( Nä fy vilken tur vi har haft när jag tänker efter! Jag ska lämna våran hund hemma i framtiden, helt klart. Är dock i samma sits som TS, då min mamma binder vår hund utanför en mack 2-3 gånger i veckan. Dock väldigt litet och hon skulle lätt upptäcka om någon gick fram till honom. Men ändå.
#58 Argumentet att det är respektlöst mot hundrädda tycker jag är lite… jaa, inte så mkt att komma med. Det finns en speciell "hundparkering" som dom kallar det(butiksansvariga), där det är meningen att man kan binda fast sin hund när man går in på affären. Annars så håller jag med fullt ut.
#64 Inga butiker häromkring har speciella "parkeringar". Och jag förstår att en hundrädd får det jobbigt när en del människor är så dumma att de binder hunden precis där man går in och ut.
En hund som min kompis brukar ha hos sig var fastbunden utanför affären en gång. Ägaren hörde massa skrik och sprang ut där hon fick se sin hund i käften på en annan, den släppte inte fören den blev slagen med en stekpanna i huvudet. Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig lämna en hund ensam ute utom synhåll.
Tycker att väldigt många har sagt bra argument till varför man inte ska lämna hunden utanför.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#65 Fast jag pratar ju om var jag bor nu, och jag tycker det är riktigt taskigt att sätta hunden precis utanför ingången.
Skulle aldrig göra det.
1. den fattar inte vars du tagit vägen någonstans och blir stressad.
2. det kan komma någon och ta hunden.
3. eller att det händer samma som med tanten som band fast sin bichon frise, när hon kom ut så stog den några grabbar och misshandlade hundstackarn så att den va alldeles blodig
Skulle inte binda våra hundar utanför affären av flera anledningar. Dels finns ju risken att de inte är kvar när jag kommer ut, eller att något annat hänt med dem. Även om det inte fanns någon som helst risk att något skulle hända (lek med tanken att det är en optimal värld), så bor vi 5 min från Ica Maxi och det finns således ingen som helst anledning att ha dem med i vilket fall.
För mig känns idéen med att ta hundarna en liten bit bort vara ganska dålig.. Det kan fungera jättebra! Hon kanske får sig en tankeställare och slutar upp med det men samtidigt kan hon tro att om hundarna en dag är borta - att du tagit hem dom (om nu du testat det där innan) och inte gör en stor grej utav det och går hem istället för att anmäla direkt. Eller det kanske bara är jag som skulle trott det, om jag hade knutit mina hundar utanför… När jag var liten så hade vi våran Ludde utanför affären när vi handlade och en dag såg våran granne att det var en grupp utländska killar som kastade sten och spottade efter/på honom så efter det har jag tvärvägrat, vi hade kanske tur i oturen att dom inte tog honom eller så.
Min första hund blev stulen men hade sån tur att det var en kille som såg det och kände igen dom. Han följde även med mej hem till dom och hjälpte mej att få tillbaka henne. Det här är för många år sedan, men efter den gången blev hon hemma när jag gick och handlade. En bekants hund blev stulen och såld. Men efter en massa annonser och till slut en saftig hittelön så var det en som hörde av sej. Dom ville inte ha hittelönen och skulle inte fått den heller.