Hundtrimmer för släthåriga hundar?
Frågan säger väl egentligen hälften..
Jag har en släthårig foxterrier, och de ska trimmas lite grann, på halsen, nacken, osv.
Hittills har min mamma skött trimningen och hon har använt en vanlig rakapparatgrej som är till för "människohår". När man då trimmar hunden så blir ju håret "strävt", troligtvis för att det är kortare och har ett "plötsligt" slut på toppen.
Undrar om det finns en speciel trimmer för släthåriga hundar? Så att pälsen håller sej slät även när den är nytrimmad, eller är det önsketänkande från min sida? Tänker ju hur utställare gör med sina släta foxisar, måste de planera in klippningen veckor/månader före utställningen, eller har de speciella tricks? Kanske något speciellt hundschampoo eller kam/borste eller något, för att få den slät igensnabbare?
Blev 18 i år och har börjat ta över mer och mer ansvar för min hund, och trimning är nu nästa grej! Gjorde det lite smått igår, för hennes päls hade blivit så långt att det blivit vågigt i nacken..
Tack för seriösa svar!
Det enklaste är att använda en vanlig hundtrimmer och sen prova sig fram till vilket skär som blir lagom längd. Jag skulle dock bara använda den för att klippa på halsen och ner mot bringan och sen använda effilersax samt vanlig sax på virvlarna, svansen, öronen osv. Vi rakade aldrig vår fox på halsen utan jag använde vanliga saxar, gick alldeles utmärkt
Angående utställning så kan man ju inte klippa dom för långt i förväg för då hinner det ju växa ut igen, runt 2 dagar innan eller så brukar vara lagom.
"använda den för att klippa på halsen" menar du då nacken?
Och vad är det för skillnad på en "människo"trimmer och hundtrimmer? Jag är ju som sagt ny på hundtrim så jag har ingen aning.. :)
Jag har en foxterrier trimm-mall från deras rasklubb har jag för mej mamma fått den från, förklarar jättebra. Sen är det ju ens egen teknik, och inställningarna på trimmern som spelar roll!
Men effileringssax på öronen? Menar du kanten runt om, så förstår jag inte.. Min fox får aldrig mer än ca två millimeter hår på öronkanterna, men det ska man ju klippa bort ändå, men då använder jag vanlig sax - som mallen säger.. Lite svårt att ta effileringssaxen där när det är så kort.. Så vad menar du? :o
Jasså? Går det så snabbt att växa ut för att bli slätt och fint? Trodde det tog längre tid..
(Jag är som sagt ny, döm mej inte för min okunnighet! :) )
Nej inte nacken, den ska inte klippas mer än kanten ner utmed halslinjen =) Eg. ska man raka de från hakan sett och ner mot bröstbenet i ett V, vi gjorde dock aldrig det utan jag klippte kort med vanlig sax och finputsade med effileringssax, tyckte det blev så fult när man rakade jättekort där.
Vanlig sax utmed öronkanterna och ljumskarna samt bakom tassarna men effilersax på virvlarna bakom öronen, svansen, byxorna i bak och kanten som blir på halsen (svårt att förklara när man inte kan visa).
Ja den mallen gick jag också efter första gången jag klippte men skippade rakningen då som sagt. En hundtrimmer har oftast starkare motor och klarar av att klippa pälsen på ett helt annat sätt än en människotrimmer, till hundtrimmer finns det även olika skär beroende på hur kort man vill klippa pälsen.
Slätt och fint blir det aldrig när och om man rakar utan då blir det en stubb men hellre jättekort stubb än att klippa för tidigt och stubben hinner växa ut ännu mer =) Jag ska se sen om jag hittar någon gammal bild på vår förra fox så kan jag visa lite hur jag menar.
Sådär, nu har jag gjort en ritning utefter hur jag klippte i stort sett, bortsett från att jag inte rakade då utan klippte med vanlig sax och jämnade till med effilersaxen.
Rött = effilersax
Blått = vanlig sax
Gult = hundtrimmer (el. vanlig + effilersax då, nu gjorde jag ritningen efter hur de ska rakas eg. men jag brydde mig aldrig i att klippa kinderna korta). Rakar man även kinderna så får man jämna till kanten lite med effileren.
Tack så jätte jätte mycket för allt, bilderna också!
Vad skönt att jag fick svar såpasst snabbt, hade inte orkat med att ligga och fundera på detta en natt till..!
Nu vet jag inte hur man gör för att stänga/låsa en tråd.. ._.
#6 Det är bara vi Medarbetare och Sajtvärd som kan stänga och låsa en tråd, men jag tycker denna tråd kan ligga kvar. Du kanske kommer på något mer du vill fråga om, då är det ju bra om denna finns kvar? 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det var så lite så =)