Hjälp med bajshund!!
Nej nu måste jag ta tag i problemet på riktigt men vet ej hur jag ska gå tillväga! Min hund ÄLSKAR att rulla i avföring! Två gånger denna vecka har jag fått gå hem till gatan med en illa stinkandes hund som ska direkt in i badet! Grejen är den att jag vet verkligen inte hur jag ska få henne att förstå att det inte är okej, jag märker aldrig när det är bajs under eftersom när Ronja verkligen njuter av vädret lägger hon sig på rygg och sprattlar då med ;) och detta är något hon gör kopplad som okopplad… Är mer än tacksam för hjälp :)
Du kanske kan leta upp färskt bajs, gå med henne mot det och så fort hon får syn på det berömmer du henne och ger henne godis, innan hon närmar sig bajset, alltså bara ser det. Med mycket träning kan du få en hund som talar om för dig vart det finns bajs och ni kan gå därifrån. Ronja känner heller inte då att hon gick miste om något när hon skvallrade för dig eftersom hon istället fick en berömmande matte och en godbit.
Det är ganska vanligt att de gillar rulla sig i skit. Jag har Donna här som gillar oxå rulla i alla möjliga sorters skit även död fisk har hon lyckas hitta vid kanten vid våran å
Iaf jag ser nu mera till att hon håller sig mer i min närhet jag ser tydligt när hon hittat ett fynd, då lockar jag till mig henne o sen går vi där ifrån. I bland har det funkat genom säga nenene eller annat ord som hon stannar till för, sen kör jag med gå där i från.
Oh ja det känns igen :P Kasper brukar rulla sig i koskit, vi har en stuga och i närheten där går det kor och ibland när vi går i hagen kan han springa lite snabbare än oss och hitta då en hög att rulla sig i. Som tur är har vi inte problemet i stan utan det är bara koskit som han rullar sig i.
Vi försöker se det innan honom, finns det något i närheten så kan vi antingen koppla honom eller säga typ "nej" eller liknande när han nosar/får syn på det :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns