Lite plågeri eller inbillning?
Jag har en kompis som har många hundar ( en kennel ) med gallerburar. Det är stora burar och de har möjlighet att gå in MEN här kommer problemen jag tycker är lite elakt:
De massa skit i burarna - Får knappt mat.
Inte alltid fri tillgång till vatten.
En av hundarna ser man revbenen på. Det är inte så att det
står ut men från långt håll ser man revbensmärken.
Och min kompis ( i min ålder ) slår dem på nosarna när de elaka..
Inte äkta plågeri nu men är inte det lite väl.. Elak?
Jo, det är äkta djurplågeri och bör anmälas.
För det är inte alla hundar så du vet och vatten får de väl men min kompis hällde ut vatten som vart smutsigt och sen fyllde hon inte på ..
#2 Enligt vad du skriver i första inlägget så är det djurplågeri och bör anmälas.
Visst finns det hundar som får värre behandling, men detta enligt mig är inte okej….!!
Är det en SKK-registrerad kennel?
Åhjo det är äkta djurplågeri. Anmäl!!
Du kan även kontakta SKKs Kennelkonsulenter i distriktet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Bur =förbjudet att bruka inomhus med stängd dörr. Du kan läsa om bur,vatten osv här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
det låter som en superkass kennel som inte tänker ett dugg på sina hundar utan där är valpindustrin det viktigaste hua det är verkligen dags att anmäla sådan djurplågare 
Det är sådära stora gallerburar utomhus och de kan gå in och ut när de vill för det har en luka men utrymet inne är litet.
#11 Du ska nog inte hänga ut kenneln så där i inlägget, redigera och ta bort namn och länk. Gallerbur kan ju vara hundgård, vilket det verkar vara på din beskrivning. Och ja de får vara i hundgårdar.
anmäl direkt detta är äkta djurplågeri.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
11 kan du länka bild på bur för nu låter det som att hundarna i frågan går i hundgårdar inte burar? är det mer kompostgaller som man gör som hage du menar? Jag hade någ ringt djurinspektör så får dom göra en koll, följer hon deras regler så är det ingen fara annars får hon skärpa sig helt enkelt. Jag hade ringt och anmält detta det går även ringa och anmäla anonymt
Sen ska ju hundarna ha det rent, vara rena och få tillräckligt med mat. Har du frågat varför den ena hunden är mager ?
För alla borde väl vara magra om hon missköter dem. Hade själv en collie hane som var rätt tunn, men han åt bara inte mer, det gick inte få upp honom i vikt vägde ca 5 kg under normal vikt minst för collie hanar. Men han blev trots detta 15 år gammal, så det beror på är hunden utsvulten eller bara tunn ?
Ja jag fråga min kompis men hon sa bara att det är så men det tror inte jag.. Jag kan tyvärr inte vissa bild men breden på buren är kanske 5 - 6 meter.
# 16 Om den är så stor o det är normal takhöjd så är det inte bur, utan box o för box gäller andra regler.
trots att det inte är bur utan box ringer det varningsklockor hos mig om de inte har tillgång till vatten och, som du nämnde först, knappt får mat… kan ju vara så att den magra inte får tillräckligt eftersom de får för lite mat att dela på, hen kanske inte tar för sig om man säger så eller så har den lärt sig att överleva på väldigt lite mat.. låter i vilket fall inte alls bra.
hur som hälst ska hundarna tas väl hand om de ska skötas om, så ring du inspektör så de får göra ett oanmält besök helt enkelt :) Det är oxå så att hundarna trots boxar/hundgårdar ska rastas, brurarna ska vara rena o fina matt ska de har fritillgång på.
# 19 Fri tillgång till vatten menar du förmodar jag?
20 mjo vatten skullde det vara 
#16 Du beskriver inte burar. Däremot ska hundar ha det rent och ha tillgång till vatten, dessutom ska de få mat.
Vad är det för typ av hundar?
Läser man ursprungsinlägget rakt upp och ned så är det definitivt inte överens med svenska djurskyddslagar och bestämmelser.
Men handlar det om ex. högpresterande draghundar som står i hundgård så blir bilden genast ganska mycket mer nyanserad.
Känner man att något är fel så kan man anmäla (även anonymt) till länsstyrelsen.
≧◔◡◔≦

Hundar som bor i hundgård måste enligt lag rastas utanför den en gng om dagen. Det räcker att du kör med dem, om det är draghundar, släpper dem i rasthägn eller bara tar ut dem 2 min i koppel, för att det ska ara lagligt.
Vatten måste de inte ha fri tillgång på, men erbjudas 2 gånger om dagen. Hundar som bor ute dygnet runt (tex jakthundar och draghundar) får givetvis vatten, men på vintern fryser det, och då räcker det att de erbjuds vätska 2 gånger dagligen. Många har inte ens vattenskålar på vintern, då det bara fryser på eng gång. Man erbjuder då massor av vätska i maten, så att de får i sig det de behöver.
Självklart ska hundgårdarna mockas dagligen. Dock kan det alltid hända att någon varit sjuk ed, som gör att det kanske missats nån dag, utan att det är panik. Är det dock alltid fullt av bajs, måste något göras åt saken.
Magra hundar, tjaaa, jag föredrar ju hundar där man kan skympa revbenen, då är de in fint hull. Är det välpälsade hundar ska man dock inte kunna se revben. Även den mest välpälksade husky kan dock se mager ut, i slutet av dragsäsongen tex.
Då de flesta hundar nu för tiden är löjligt överviktiga, tolkas tyvärr de som är i bra hull som magra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Klart det är djurplågeri, anmäl.