Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1171 ggr
SaraC
0

Hjälp mig spekulera lite..

Har förut berättat att Eros har problem med vissa hanhundar, han är osäker och rädd efter att ha blivit attackerad. Förr stod han nästan alltid och skällde och morrade åt hundar vi mötte, gjorde utfall.

Men vi har tränat stenhårt och nu är det MYCKET bättre. Ibland kan han morra eller skälla, men då räcker det med en blick eller ett "nej" från mig, sen är han tyst. Ibland bryr han sig inte ens när andra hundar skäller åt honom =)

Till saken. Han har gjort en konstig grej två gånger nu. Här på gården finns en jrt-hane på sex år som Eros hälsat på några gånger förut. Häromdan när vi gick förbi började Eros dansa (gör han alltid när han blir glad) och jrt-killen blev också glad.

Gick fram och de fick hälsa och nosa. Vi stod kvar i flera minuter. Sen när vi skulle gå därifrån, hinner vi bara gå en meter ifrån så börjar Eros skälla och morra som en tok efter hunden.. :S Sedan gjorde han exakt likadant mot en cocer-hane häromdan. Men då var det den som började skälla åt Eros när de skiljdes åt.

Funderar över vad det handlar om.. Blir han osäker för att han inte tycker han har fått hälsa klart på den andra hunden?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Såg du om den andra hunden gjorde nått speciellt som kan ha utlöst det hela? Den kan ju ev ha gjort nått som Eros inte tyckte om.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Jack russeln gjorde ingenting. Han bara stod och tittade efter oss när vi gick och sedan följde han med sin matte in till sig. Spanieln däremot började ju skälla.

AnneN
0

Kan det ha varit att dom haft ett dominant kroppsspråk? Många hundar reagerar mer på det än vad vi gör.

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Jovisst kan det varit något sådant, som människa ser man ju inte allt hundarna ser.. Men tycker det är konstigt att han gör så efter att han stått och nosat med hunden i flera minuter innan..?

Malin-A
0

han blev sur för att ni gick =P haha, nee jag har ingen aning alls faktiskt…

AnneN
0

Skällde och morrade han på ett ilsket sätt eller på ett lekfullt sätt mot jrt?

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Ilsket. Eller ja, samma sätt som han tidigare gjort vid alla hanhundsmöten - Osäkert.

Haha jo de va ju nästan så jag funderade. Om han blev "sur" för att han inte fått hälsa färdigt och därmed visade osäkerheten..

lena1
0

Jag tror att Eros och jrt,n dominerade trots allt mot varandra, det kan ju visa sig på mindre än ett ögonblick och det hinner inte vi uppfatta.

Angående cockern så var det en påminnelse för Eros om den osäkerhet han har haft tidigare så det var mindre konstigt ;-).

Ibland när Snodden träffar en ny hund kan dom hälsa och till synes ser bägge jätte glada ut, men jag vet att Snodden har visat tänderna efter en liten stund, pgr av att den andra hunden ändå har visat dominans mot honom, och det är jätte svårt att upptäcka med blotta ögat.

SaraC
0

Jo, det syntes att hundarna inte hade hunnit slappna av. De stod snällt och nosade, men det var spänt kroppsspråk och lite reserverat viftande på svansen. Men just det där med ett utfall efter att jag tog honom därifrån fattar jag inte. Det var ju nästan som Malin skrev, som att han blev förbannad för att han inte fick stå kvar.

SaraC
0

putt..

lena1
0

Om du hade honom kopplad när ni gick därifrån, så fick han ju stöd av dig genom kopplet,så det var nog därför han blev kaxigare ;-)

SaraC
0

Han var kopplad hela tiden. Men när han hälsade hade jag helt slakt koppel. När vi gick därifrån var de ju inte lika så det har du säkert rätt i att de kan varit det de handlade om!

Lotta
0

Jag tror faktiskt det är som Lena säger =)

SaraC
0

Ni tantisar är allt bra kloka ibland ;)

lena1
0

Tack Eros hihi….

Lotta
0

Lalalala vi tantisar är bäst i test *sjunger*