Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 17270 ggr
Jerrie
9

Knöl som går att flytta på= Cancertumör ändå?

Hej!

Jag har fått lära mig att knölar som går att flytta på är ofarliga fettknölar medan de som sitter "fast" är de som kan vara farliga. Min hund har en flyttbar knöl, och veterinären säger att det är en tumör, men huruvida det är benign eller malign vet vi ej än. Jag blev förvånad när veterinären sa att knölen är en tumör eftersom det går att flytta på den och verkar sitta under skinnet så att säga. Stämmer inte det jag har fått lära mig med andra ord? Alla jag pratar med säger att de har samma uppfattning som jag har, men är det alltså fel? Rynkar på näsan

russin
0

Man kan aldrig säga att bara för att en knöl gå att flytta på så är den en fettknöl.

Precis som hos oss människor, kan tumörer se väldigt olika ut och tumörer kan vara både ofarliga och farliga.

Maja2
2

För två veckor sedan opererades en knöl bort från en av mina hundars underkäke. Fick då lära mig att det ALDRIG går att säga i förväg om det är tumör, cysta, elakartat eller godartat. Det måste tas prover till analys för att man ska kunna avgöra säkert.

Satum
0

Hmmm… min ena har också en sån där vad jag trodde var en "flyttbar fettknöl". Jag har själv en likadan. Hunden har haft den sålänge jag kan minnas, så även jag.

Kanske ska kolla upp hundens då, för min egen vet jag att det bara är en fett/broskknöl.

[Forest]
1

har haft hund som fick avlivas pga tumörer, vetrinären sa samma sak att man aldrig kan veta i förväg vad det är utan man tar analys på knölen o sen vet man efter ca 10-14 dagar vad det är.

Jerrie
0

Det var sorgligt att läsa. Jag hade hoppats på att veterinären hade fel. Då ser saker inte så ljusa ut känns det som. Rynkar på näsan

joheck
0

#5 Det kan ju vara en godartad tumör.

Maja2
0

#5 Det behöver inte vara en elakartad tumör, bara för att det är en tumör. Det finns många varianter och de flesta är godartade.

Letfors
0

Våran äldsta til har opirerats för juvertumörer 5 gånger och alla gånger har det vart flytt bara, vi tog prov på dem första gången(ej canser) men inte de andra då hon var såpass gammal att fet kändes bästa att inte veta… Nu sista gången var det som alla andra lösa och bi frågade vet om det kunde sitta kvar, för att det kändes dumt att opietra en hund som är 13 år, han sa att vi skulle göra det då det såg dåliga ut på utsidan rödflaminga mm. Bara för att den är lösa betyder inte inta att den är en ofarlig fett knöl, jag har ett levande bevis hämma.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Jerrie
0

Det som är problemet med min hund är att han drabbades av kraftiga blödningar från nosen förra veckan, mer än en gång, och det var därför vi tog killen till veterinären. Knölen trodde vi var ofarlig utifrån det man alltid har hört om cancer och flyttbara knölar och även hört sägas av läkare så den hade vi inte ägnat en tanke. Veterinären överraskade oss fullständigt då han sa att knölen inte alls var en ofarlig fettknöl utan en tumör, och att om tumören skulle visa sig vara malign kan det vara så att cancer har spridit sig i hundens kropp och på så vis orsakat blödningarna från nosen. Han ska till veterinär imorgon för röntgen och borttagning av knölen, och vi är mycket oroliga för att veterinären kan ha rätt, speciellt som hunden ska fylla tolv snart. Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

Håller tummarna för er hund!

Jerrie
10

Det gick bra. Knölen är borta och visade sig vara en godartad juvertumör. Han har nu fyllt tolv år och är frisk och glad som det verkar. :)

Karmatarerskanise
0

Vad skönt :)

teezan
0

#11 åh, vad bra att den försvann! när min hund var valp (4 månader) upptäckte vi också en knöl och det var med stor sannolikhet en tumör men den försvann tack och lov den också efter en behandling med kortisonsalva. är tydligen vanligt bland valpar.