Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2419 ggr
Viccan92
0

Vad har hänt med honom

Som de flesta säkert vet så har jag ju en fd problem hund min Tintin. Som när jag fick honom var otroligt stressad, understimulerad och ja aggressiv. Nu har ju jag lyckats arbeta bort det. Han är ju fortfarande bollgalen men det är bättre.

Nu är det så att vi för två månader flyttade hemifrån. Till Stockholm och min kära fästman och i början gick det bra vi hade semester och var mycket hemifrån. Men sen när vi väl kom hem ifrån att vi varit i Finland drog han igång ordentligt. Han är ju van vid att bo på landet utan insyn. Nu lägenhet och folk går förbi och i huset. Så han har ju skällt varje gång. Det har han lugnat sig med nu. Skäller något skäll men sen slutar han. Däremot har han börjat skälla på oss. Inte när jag är själv hemma utan efter min fästman kommer hem från jobbet. Han står och tittar på oss, viftar på svansen och skäller. Vad håller han på med. Först trodde vi att det var leksakerna men dem har vi lagt undan och han håller på ändå. Det är otrolig irriterande då det oftast händer vid lunch när vi äter. Vore härligt att kunna äta en hel middag utan att behöva avbryta.

Ibland stänger vi in honom på toaletten eller sovrummet och då brukar han kunna lugna ner sig efter en stund. Jag blir snart galen på honom. Min fästman undrade idag om vi kunde sätta honom på ett hundpanisonat i två dagar så vi kunde få lugn och ro.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Lathundarna
0

Har ju ingen aning om vare sig ras eller vad ni haft för problem med hunden tidigare, så som jag tolkar det när jag läser rätt av utan att ha en susning så låter det som om hunden försöker få kontakt med er. Men jag kan vara waaay out of base.

Jenna_Nord
0

Har som #1 säger ingen aning om tidigare problem osv..
Men när jag läser inlägget så känns det som att ni är ganska irriterade i allmänt på hunden eftersom den håller på som den gör, och de kanske är de som gör att den fortsätter.. Ni liksom matar på elden som mer eller mindre blir irriterade och stänger in den i andra rum. Kanske hade funkat om ni liksom försökte börja om från början och ta några djupa andetag (vet hur dumt de låter :P). Men liksom så att ni behåller lugnet och inte blir uppjagade över beteendet.. :)

Mvh Jenna

rebz
0

Av det du har skrivit så verkar det som att han försöker "få igång er", alltså få er uppmärksamhet för att han kanske vill leka med er eller för att ni ska hitta på något då han kanske tycker ni är för passiva, speciellt när ni ska äta då ni sitter stilla och inte "ser honom". Prova att aktivera honom lite innan ni ska äta, ha dragkamp, göm godis och bara lek med honom och se om han då kan vara lugn när ni ska äta eftersom ni gett honom uppmärksamhet innan. Alternativt att också ge honom någon aktiveringsleksak (finns typ en boll man kan lägga godis i så får hunden rulla och greja med den för att få ut godiset) en kort stund innan ni sätter er så han får greja med den när ni äter. Mammas hund kan ibland komma fram och skälla till/gnälla och vifta på svansen, det är oftast för att han vill leka med en eller vill att man ska hitta på något.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

JamieBlue
0

Spinner vidare på det som de andra skrivit… Kanske gå en aktiv promenad med hunden och ge honom hans mat innan ni ska äta så han är mätt och rastad. Ge honom en kong eller annan aktiveringsleksak precis före er måltid så han håller sig sysselsatt och ni slipper bli irriterade på honom. Med andra ord, se om det går att förebygga problemet. Men det kanske ni redan gjort.

Viccan92
0

Jag är ju inte irriterad på honom men min fästman är det för det mesta. Något jag nu har skrivit till honom. Han är ju så lugnt och snäll när det är bara han och jag hemma. Ska försöka aktivera lite mera. Just nu mår jag bara så fruktansvärt dåligt och har gjort i flera veckor. Misstänker att det är något jag inte tål. Så jag har nästan ständigt ont i magen. Nu har jag blivit förkyld med. Han får sina promenader och han är ju med oss överallt nästan. Men jag kan se om jag kan gömma lite godis innan middagen. Leksakerna har vi ju tagit undan helt eftersom dem på hundklubben ansåg att det var otroligt stressande att ha dem framme. Han skäller ju lika mycket ändå tycker jag.

bell
0

Men lite lagom "tråkiga" leksaker kan man väll ha framme? Själv har jag t ex inga "pipisar" framme då det orsakar stora "hundlyckan" och alla vill ha dem. Men vanliga gosedjur & repstumpar ligger här o där, dok leker hundarna själva med dem  eller gosar kanske man ska säga. När jag leker med hundarna tar jag fram mina egna hundleksaker "pipisar" & bollar o kamptrasor.

Viccan92
0

#6 Kan ju ta fram en dragleksak med pip i. Den är populär. Min fästman hittade en mobilsignal som lät som en pipleksak. Tintin sov men han reagerade direkt och sprang omkring och letade. Dock kunde han ju inte förstå hur husse gjorde. Det lät från honom men han hade inget.

Lathundarna
0

Han har väl helt enkelt fått fördel av att skälla - ni har gett honom uppmärksamhet. Kanske inte nån positiv uppmärksamhet, men likväl uppmärksamhet. För det låter som en kontaktsökande hund, och dessa gör vad de kan för att få just - uppmärksamhet. att stänga in en sådan hund i ett annat rum kommer ge näring till beteendet, hunden förstår ju inte att den gör fel som skäller men blir utesluten ur gruppen. Har ni testat att visa hunden att "Vad bra att du larmar, men nu räcker det?" på något vis? Lärt den att det är mer lönsamt att vara tyst?

Jag kan förstå att det är jobbigt med en skällande hund, men att din fästman är irriterad på hunden kommer garanterat inte hjälpa. Hundar är oerhört signalkänsliga, och vår irritation skapar i regel hög osäkerhet hos våra hundar.

CelsiusT
0

#7 Det om något är ju en stressande leksak. Vill du leka med hunden så föreslår jag en lugnare lek. Speciellt om du vill leka med hunden innan måltid för att hunden ska vara tillfredställd och på så vis kunna koppla av och ta det lugnt när ni äter.

När du är ensam med hunden, gör ni mycket saker ihop och är hunden mycket involverad i det du gör? Är det så att när husse kommer hem så släpper du ditt intresse för hunden och ägnar dig åt husse mer? Kan det hjälpa om husse gör något roligt med hunden när husse kommer hem? Kanske att han med en gång går ut en sväng med hunden och kanske leker lite, så blir kanske hunden mer avkopplad med husse

Medarbetare på westernridning.ifokus

Viccan92
0

#8 Hemma hos mina föräldrar kastade min pappa en leksak till honon så fort han började ge ljud ifrån sig. Helt fel men det är ingen som lyssnar på mig där. Vi stänger ju in honom för att han ska lugna ner sig och för det mesta så är han lugn när han kommer ut. Han har ju slutat att skälla på folk utanför eller folk som går inte för jag har ställt mig framför och visat att jag har kontrollen. Går ju inte när han skäller på ingenting.

#9 Den hunden kan inte leka lugnt. Han får lika mycket uppmärksamhet ändå. Men få min fästman att gå ut med honom kan bli svårt. Får se om det går. Min fästman har ett väldigt krävande jobb så han är oftast ganska trött när han kommer hem.

sagaindia
0

Din pappa har uppenbarligen förstärkt detta med ljud. Tycker att ni ska se till att aktivera hunden ordentligt utomhus och ignorera skallet inomhus. När han skäller ska det hända INGENTING!!!! Titta inte ens på honom! Skitjobbigt? Absolut! Men ni måst släcka ut detta oönskade beteende!

Se till att han är tyst när något positivt ska hända, dvs mat, kel och aktiviteter.

Lycka till!

Viccan92
0

#11 Som sagt så mår jag dåligt just nu men jag ska ringa vårdcentralen på måndag så därför får han inte jättemycket aktivering. Dock är han ju med överallt och träffar mycket hundar. Sen i helgen blir det bröllop som han ska med på.

Jo när han skäller så gör vi ingenting. Dock tar det ju ett tag innan han slutar. Mamma blev vansinnig för hon ringde och efter en stund började han skälla. Jag sa till mamma att han får tystna själv. Då blev hon sur och la på. Skönt att inte bor kvar.

sagaindia
0

Bröllop som är en så bra aktivering Flört Förlåt! Var tvungen att skoja lite…..När du orkar kan jag rekommendera spår, passar utmärkt till en spaniel. Krya på dig!

CelsiusT
0

#10 All lek är aktiverande och uppjagande, men på olika sätt. Pipleksaker triggar igång hundar väldigt. Det är ljudet av ett djur som håller på att dö - men det dör aldrig!! Detta föder frustration. Finns många andra lekar som är mycket bättre att leka.

#12 Finns mycket aktivering som inte kräver så mycket av dig som förare. Tex gömma godis i lägenheten, ta en tom toarulle och vik kanterna så du kan lägga godis i utan att det trillar ut, låt hunden aktivera sig med att få ut godiset. Aktiveringsleksaker går även att köpa färdiga.

Att hunden får följa med på mycket är ju bra för det innebär att den inte är ensam. Men det innebär inte per automatik att den får en bra aktivering som stimulerar hunden så som den är i behov av. En spaniel är en jakthund och är gjord för att arbeta mycket med nos och huvud. Spår som ovanstående rekomenderar är jättebra för en sådan hund.

Viccan92
0

#13, 14 Jag har sagt att jag ska spåra i flera månader. Jag vill tävla i viltspår men jag hittar ingen klöv. Är otroligt frustrerande. Vi har gått ett sånt spår en gång och han gillade det verkligen. Sen att han inte förstod att spåret tog slut var en annan sak. Klöven var inte så intressant.

Vi gömmer godis i lägenheten men han är för duktig spelar ingen roll var vi lägger det så hittar han det jättesnabbt. Har provat med toarullar med man han tyckte inte att det var intressant.

Han får iaf lite stimulering av att följa med överallt. Är vi vid husvagnen så blir det ofta bad eller gå i skogen. Min fästmans släkt har tre små hundar. Tanterna som vi kallar dem. Dem går jättebra ihop. Han leker lite ibland med den yngre.

Lathundarna
0

Du kan ju alltid köra in honom på specielsök light om du inte mår bra och han hor nosen med sig/tycker det är kul att leta efter dofter. Té brukar vara en favorit då en sådan påse går att gömma på diverse ställen, och likaså kornen i lösvikt.

CelsiusT
0

#15 Peta in godis i barken på ett träd och låt hunden försöka få tag i dom. Ju högre upp desto svårare. Även han inte har svårt att hitta dom så är det ändå stimulering.

Spår behöver absolut inte vara blodspår med klöv. Du kan gott börja spåra personspår med honom redan nu (och sen när du får tag i klöv kan du ju brja med det då såklart). Då lägger du själv eller någon kompis ett spår genom att gå en slinga i skogen och i slutet lägga en leksak eller en burk med godis, kom ihåg att snitsla upp så du hittar.

Viccan92
0

#16 Te? Verkligen. Vet inte om han skulle leta upp det ens. Just nu gömmer jag godis.

#17 Jag ska se om min pojkvän kan göra det så länge. Jag kan inte gå så mycket eller långt just nu. Vi ska ringa vårdcentralen imorgon. Var köper man såna man kan snitsla med jag hade behövt ha såna. För jag och min lärare på skolan gjorde ett spår och så sa vi att vi nog kom ihåg vägen. Haha jo nej det gjorde vi inte. Vi trodde hunden gick fel och försökte få henne "rätt" och ja ni förstår ju hur det gick.

CelsiusT
0

#18 SÅklart hunden kan leta te, likväl som man kan lära dom att leta knark, cancer, bortsprugna barn/människor, tappade nycklar osv osv osv.

Du börjar med att låta hunden lukta på te som du håller i handen, när hunden luktar så berömmer du och ger hunden godis. Gör så några gånger så hunden förknippar te-luften med godis från sig innan du påbörjar övningen med att söka te i lägenheten. När hunden sedan hittar teet så berömmer du och ger godis. Prova, det fungerar!

Snitslar brukar man kunna köpa i djuraffärer. Men annars kör man det lätt med plastremsor (om man inte vill köpa det så kan man riva sönder plastpåsar eller något annat man kommer på) och sätta fast på klädnypor. Om hunden går fel så tänk på att dels så kan spåret ha flyttat sig med vinden så gör inte för stor ansats om det inte är så att hunden går på något annat spår och drar iväg, stå då isf helt still och håll hunden, när hunden hittat rätt spår igen så fortsätter man att följa.

Viccan92
0

#19 Jojo jag har lagt många spår så vet hur man gör. Tränade en viltspårshund på skolan. Eller rättare sagt hon tränade mig. Saknar henne otroligt mycket.

Hm får se hur jag ska göra med te. Är lite orolig att han ska få dinge på det med. Han är sån att han ska kolla och smaka på allt. Te är en av de få sakerna som han inte sliter sönder och ska titta på.

CelsiusT
0

#20 Gör det till ett jobb. Lär honom hur man jobbar.

Viccan92
0

#21 Gör vad till ett jobb? Ursäkte om jag inte hänger med men har inte sovit en hel natt på hela veckan och har ont ungefär överallt.

CelsiusT
0

Att söka te ska vara ett jobb. Teet i sig är inget han ska hantera, han ska säga till var det finns och få godis för det. Om du har problem med att han ändå tar det, så lägg det i något som gör att han inte kommer åt det. Tex en burk med hål i.

Viccan92
0

Åh nyss medans jag ringde vårdcentralen så bestämde han sig för att äta kattbajs. Han välte ut hela sopptunnan där vi har allt när vi rensat kattlådan. Jätteroligt så nu ser hela toaletten ut som värsta slagfältet. Där ligger saker som katten har kissat ner och nu kattsand med massa barjs och kiss i på resten av golvet. Kan inte djuren hitta på något sånt här när jag är frisk istället. Så nu får Tintin vara inne i sovrummet tills min fästman kommer hem så får vi se hur vi ska göra. För vad hindrar att han ska ge sig på kattlådan. Katten går liksom inte på lådan som han ska ändå. Vi har inte ens hittat en hundsäker plats att han kattmaten på än.

CelsiusT
0

#24 För att när du är sjuk så blir hunden ännu mer understimulerad ;P När jag hade katt och hund tillsammans så hade jag et tkompostgaller i dörren till toan. Längst ner så klippte jag upp några maskor lite, så stort så att katten kom igenom, men så litet att hunden inte kom igenom.

Viccan92
0

#25 Han har fått jättemycket stimulering hela helgen. Senaste veckan har han inte fått så mycket men förutom det är det mer än vad han fick hemma när vi bodde hos mina föräldrar. Nu är det mer promenader och mer jobb med huvudet. Han är inte understimulerad för då hade jag märkt det. Han var understimulerad när jag fick honom och det visar han på annat sätt.

CelsiusT
0

#26 Jag menade inte att anklaga dig för att inte stimulera honom. Men efter det som kommit fram i tråden, att du just nu ligger sjuk så tänkte jag att det brukar ju vara så. Varför hundar alltid hittar på dumheter när vi är sjuka är ju oftast för att dom inte fått tillräcklig med stimulering, vi ligger inne mer och är inte ute på promenader i samma utsträckning, vi orkar kanske inte roa hunden hela dagarna och då hittar dom på eget sätt att roa sig på.

Viccan92
0

#27 Förlåt om jag lät sur men jag är lite irriterad just nu.

Jo jag är sjuk men han är ändå ute mer än hemma hos mina föräldrar. Promenaderna är kanske inte lika långa som innan bara. Men i helgen så var vi ute på stan på en rejäl långpromenad. Är han understimulerad så hittar han inte på så mycket men han blir irriterad och skäller på allting och ska försöka jaga kaninerna och så.

Viccan92
0

Vi ska ta kontakt med vår hundklubb. Men dem har liksom tid först på helgerna och vi kan första nästa helg då vi är i Blekinge till helgen. Vad gör vi tills dess. Vi kan inte stänga in katten på toaletten eller stänga dörren dit när inte katten är där. Vi kan inte heller ha hunden instängd hela tiden. Kompostgäller kommer inte räcka anser vi. Jag har försökt tidigare på andra ställen och ja det funkade inte så bra.

Lathundarna
0

En liten fundering bara - hur länge har du varit sjuk?

Viccan92
0

#30 Magen har krånglat nu i nästan en månad dock bara morgon förmiddag. Men munnen och huvudet är nu nästan en vecka. Jag ska till doktorn på onsdag så hoppas att jag får hjälp då.

Lathundarna
1

#31 Anledningen till att jag undrar är för att hundar trots allt bör kunna anpassa sig efter oss. Och tar vi det lugnt så bör de också kunna chilla och inte klättra på väggarna eller hålla på med diverse annat. Även om vi är sjuka en lite längre tid. Så passivitet kanske inte är helt fel att träna, heller?

Hoppas att du får hjälp så att du snart blir frisk. @->--

CelsiusT
0

#28 Jo fast om hunden är van att i någon/några veckor (sedan du flyttade) gå ut x antal timmar på en dag, så blir du sjuk och då minskas det ner, det gör att det blir en liten förändring för hunden som då lätt kan bli rastlös då h*n inte får vad h*n är van vid.

Hur lång tid det tar för en hund att fästas vid en ny vana är olika, min gamla hund behövdes det bara 3 gånger för att det skulle vara en ny rutin som han ville hålla fast vid, och blev "knusslig" om vi ändrade.

Viccan92
0

#31 Jo men samtidigt så var min fästman ute förra helgen i sakert 1½ timme och tro inte att han blev lugnare för det. Han brukar inte ha några problem med att ta det lugnt. Eller rättare sagt han har inga problem med det. Han älskar att ligga i soffan och vila tillsammans med oss. Men sen ibland så blir han tosig och börjar skälla eller börjar leta efter något ätbart. Sen är ju han en fd problem hund och han beter sig aldrig som en normal hund känns det som.