Snart kommer Luna hem!
Den 3e September får jag och min sambo hem våran efterlängtade vovve och har nu lite små frågor och tänkte höra hur ni ute i världen gör. Vad för mått på bädd har ni till era vovvar, vad rekommenderar ni, våran är blandras Labbe/Rottis. Vilket märke på mat använder ni? Våran första tanke var iams, det har vi till kissarna. Tipsa gärna om bra webbshoppar! Ha det kalas!
Vi har royal canin för det fick vi från uppfödaren! Bra storlekar på bitarna och så.De har faktiskt valpfoder special-anpassat till rottweiler valpar har jag sett så det kanske kan vara något för er.
Jag har en mopsvalp så storleken på bädden lär inte vara den samma…
Lycka till! Ni kommer få det jättekul! 
Tack så jättemycket för ditt svar :) Och det ska verkligen bli jättekul, det blir våran första gemensamma hund.
jag rekomenderar inte royal canin… väldigt dyrt foder + att det innehåller fruktansvärt mycket spannmål
ska ni ge torr foder men kanske inte vill lägga ut över 500kr så är Carrier ett helt OK foder i mina ögon.. :)
det var några av alla webbshoppar som finns hehehe
Royal Canin körde jag med när Hugo var valp, uppfödaren ville det. Men efter något år så blev pälsen kass, tovade och så. Så testade lite olika foder och hittade tillslut ett som är billigt och bra! Dog´s Favorite Brocken heter det. Ett tyskt foder som har funkat bra för oss, pälsen är numera glansig, fin och tovfri! Dessutom så tycker Hugo om det, innan kunde han hoppa över maten ganska ofta men det händer knappt längre!
Köper det i en lantbutik och där kostar det 260 kronor för 15 kg.
Vad roligt med valp!
Vi kör på Standadt till vår valp (flatte) eftersom uppfödaren hade gett honom det och rekommenderade det. Det bästa är väl att fortsätta med samma foder som uppfödaren gett valpen och om man sedan vill byta foder så kan man fasa ut det gamla.
Bädd - tja, ni får väl bestämma er för om ni vill ha en bädd som passar i storlek nu eller när hunden är fullvuxen
De växer snabbt så en bädd som passar perfekt när ni får hem valpen kommer inte passa om ett tag. Så det beror väl på hur mycket man vill/kan lägga ut. Vi köpte en som är något för stor, men som han kommer att ha vuxit ur om ett tag. Det verkade så omysigt att köpa en bädd som passar honom när han är vuxen! Men vi köpte en vanlig plastbädd och inredde med kudde och filt, ingen stor utgift alltså.
Tack så mycket för allas svar :) det är alltid spännande och se vad andra kör på och tycker funkar bra. Glömde lägga till att det inte är en liten valp vi ska få hem, hon är 1 år i oktober och är en omplaceringshund från Sos Animals. Fortsätt gärna slänga in en massa tips. :D
#3 Jaha, det har varit jättebra för oss. Vi fortsatte med det uppfödaren använde och det har funkat bra för oss i alla fall. Om det uppstår något problem senare så byter vi så klart!
jag kan rek Orijen,Precept Plus eller Taste of the wild dessa tre foder är prisvärda inte en massa spannmål som bukfullnad eller majs o socker. Sen finns det billigare hyffsat bra foder men tänk på att det är köttätande djur inte betande kor
, så kolla så det är mer kött innehåll än ris,majs,spannmål osv i fodret. Det är oändligt många foder o spana på http://animail.se/ där kan du se många olika torrfoder :) Vill man annars ge färskfoder så finns det oxå flera olika märken och jag ger mina detta även när Enja var valp så fick hon färskfoder eftersom hon var van med detta redan hos ufd + råkost :)
bäddar det har jag köpt ganska många men de andväns inte utan här gäller det att köpa större kuddar och tjockare dynor, så jag har köpt billiga tv-kuddar som uppskattas väl. Annars kan jag rek att man kollar in lite bäddar på bla ÖoB eller Rusta :) Är man lite händig kan man oxå göra en del egna av bla spjälmaddras och så något att klä den i gärna avtagbart så man kan tvätta den vid behov. Blocket har ofta beg bia bäddar i olika storlekar om det lockar :) Som sagt det finns fina bäddar lite överallt :)
Sen sger jag Grattis till bli med valp :) Du får bjuda oss på bilder på lilla Luna sen när hon är hemma :)
dubbel