Våga ha hundgård?
Jag funderar på att skaffa hundgård så att hunden kan vara utomhus (med isolerad hundkoja) när jag inte är hemma. Men är rädd att han skulle bli stulen.
Bor i ett lugnt villaområde med insyn i trädgården. Ser framför mig hur någon antingen klipper upp ett hänglås/ sektion eller klättrar över och kastar över 9 kilos hunden.
Är jag överdrivet orolig eller är det bara att inse att det faktiskt medför en sånhär risk att ha hundgård?
Mvh Ellenfyrkant
Med ett rejält hänglås så behöver du nog inte oroa sig på att nån ska bryta sig i i hundgården. Och är du orolig att nån skulle klättra över stängslet så kan du ju fixa tak.
Visst finns det en risk att ha hunden i hundgård när man inte är hemma, men det finns ju också en risk med att lämna hunden ensam i lägenheten/huset då nån kan göra inbrott och stjäla hunden.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hur bor du? har du observanta grannar? bor ni avsides?
Tror att det beror mycket på vart man bor och kanske även beroende på typ av hund, hundar stjäls ju i huvudsak för att tjäna pengar på så har man en attraktiv ras som är lätt att kränga bör man kanske vara oroligare än om man har en bastard, äldre hund eller en vanlig ras.
≧◔◡◔≦

#1 Känns dock väldigt mycket tryggare att ha hunden innanför säkra dörrlås och larm. :/ inns det tak avsedda för hundsektionsgårdar eller får man hitta på någon egen lösnjing tro?
#2 Bor som sagt i ett villaområde, vi har ganska stor trädgård och lite buskage runt omkring. Det är lätt att gömma en människa men för den som letar blir en hundgård på tomten lätt att upptäcka. Har grannar runt om huset men inte precis tätt inpå då tomten är ganska stor, även om det bara är trädgård. Huset är högt beläget så det är inte heller mitt i smeten. Ej observanta grannar tyvärr. Har en shetland sheepdog som numera ligger på 10 eller 11 plats i popularitet i svenska topplistan, och lätt att lyfta. Bor inte alls i något "tjuvigt" område men det är ju sällan folks grannar som stjäl hundar…
Mvh Ellenfyrkant
Skaffar du en bra hundgård av kvalité är det svårt att diskret såga av spjälorna utan att nån märker det. Sätter du tak över så har du både regn/snöskydd för hunden samt att ingen kan skutta in. Bra lås kostar en slant men kan vara en väl värd investering. Vi har en sån här hundgård till Allvar och troligtvis kommer vi näta över öppen då det ibland vistas modell minihund därinne (dock inte för stöldrisk utan pga hök).
TS Jag är helt övertygad om att en hund trivs bättre i en hundgård än inne i huset eller lägenheten under tiden ägarna är på jobbet. Frisk luft, ljud och att hunden kan ligga eller röra på sej och bara iakta det som händer omkring en. Risken fins alltid att någon sjuk stjäl hunden. Eller barn som smyger in och jäklas med den. Men risken är nog gansla liten.
Man kan sätta vanligt gunnebo nät som tak. Vi har nättak på vår valphage och det är för rovfåglar och klåfingriga människor som plockade upp valparna
när dom kom på besök.
#4 Ni har verkligen en jätte fin hundgård. Om jag inte såg fel så fattas bara den upphöjda britsen som ska vara i varje hundgård. Smart att lägga plattor. Det blir mycket mer hygieniskt. Verkligen är fin hundgård
#5 Yes, men liggbordet är på G (måste bara få tummen ur och hyra ett släp). Sen är det bara en matbar som ska skruvas upp i väggen så är det klart 
#3 Nät borde funka som tak som #5 skriver.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
4 snyggt, tak ger mycket bra skugga med 

Som rovdjursskydd funkar säkert nät super, men nät är ju busenkelt att klättra upp och klippa sönder, räcker med en avbitartång. :/
Mvh Ellenfyrkant
#9 Japp, busenkelt. Lika lätt som att klippa upp ett lås med bultsax. Men man kanske gör det lite besvärligare för den eventuelle hundtjuven.
Vill dom komma in, då gör dom det. För en tjuv som vill ha en pryl finns inga som helst hinder ser du.
Jag tror inte alls att alla hundar trivs bättre i hundgård ute än inne i huset. Huset är tryggt, det är den plats som man är på tillsammans med husse/matte. Det är den plats som man normalt lever i som hund. Att plötsligt dagtid behöva sitta i en "bur" där matte och husse sällan eller aldrig vistas är inte normalt för hunden. Det är dessutom en mycket mer skrämmande plats att vara ensam på, dels pga alla ljud och visuell påverkan som hunden utsätts för, det blir mycket mer att vakta för och större risk att hunden känner sig hotad. Sen ska man tänka på att det för många hundar är närmare till skall då den sitter i hundgård och hur fungerar det med grannarna i villaområdet?
Men vissa hundar tycker tvärt om såklart och älskar att vara i hundgård. Vissa hundar som vantrivs inne ensamma mår jättebra när dom får komma ut i hundgård istället på dagarna.
Tänk även på rovdjur, både klättrande och flygande sådana. Har man en liten hund kan den vara ett ganska lätt byte.
Vill tjuven åt din hund så tar den sig in även i huset och hämtar hunden. Men har du en rejäl hundgård med skruvade sektioner och tak av någn form och ett rejält lås på grinden så ska det väldigt mycket till för att tjuven ska ta sig in och du sållar bort dom flesta. Även om vi tror att det är svårt att öppna en vanlig husdörr så tar det ca 15-30sekunder för en erfaren tjuv.
Dock vet jag inte vad som gäller med försäkringen om man har hunden i hundgård och den blir stulen, är den inne så borde det väl gå på vanliga hemförsäkringen iaf?
Medarbetare på westernridning.ifokus