Vilken ras ska vi ha nu då
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I min familj kan vi inte komma överens om vilken hundras vi ska ha… Jag och min syster vill ha en shih tzu, min mamma vill ha långhårig chiuahua (stavning) min bror och pappa vet jag inte. Har ni några tips om hur vi ska lösa dethära?
Gör en lista på de egenskaper ni vill att er hund ska ha och välj sedan efter det. Båda raserna ni funderar på är jättesöta
#2 Ja, man ska ju ta den ras som passar bäst in i egenskaperna.. Det är ju det som är viktigt.. Inte hur söt hunden är, eller hur den ser ut..
Klart det kan spela in om man ogillar mycket pälsvård och så, men egenskaper först.
#4 Precis, utseendet spelar ingen roll, när man väl har sin hund tycker man att den är vackrast i världen och älskar den som den är
Vad vill ni ha hunden till?
#4 Ja, såklart har vi inte valt dessa hundraser efter utseendet :P
#5 Min mammas vännina har chihuahuaor så mamma har väl hört mycket om de hundarna som hon tycker om. Sen vill hon ha en liten ras som inte behöver springa sådär jätte mycket. Sen tänker hon ju på detdära praktiska med att chihuahuan inte, öh, skiter så mycket x]
För min del, så träffade jag en shih-tzu hund förra året, och när vi började diskutera om att skaffa hund kom ju den först upp i huvudet. Den hunden var så social och gullig, så jag började läsa mer om den rasen. I alla fall tycker jag den är lagom stor, för mig. Och den är allergi vänlig, och ändå har den mycket päls :) (som jag älskar) Den har energien att leka, men man kan även sitta med den i sitt knä :D Jag tycker det är roligt att kamma hår och sånt också :) Pappa och mamma tror såklart att jag kommer tröttna på att borsta igenom pälsen, och sen så tänker dem att mycket skräp och sånt fastnar i pälsen. Suck, dem tror alltid det värsta om mig verkar det som ibland.
#3 jag vet :) Tack för tipset, jag har faktiskt gjort en sån lista, men mamma har inte gjort en xP
#6 Vad jag vet behöver de inte överdriven pälsvård, främst borstas igenom i princip varje dag. Om ni inte ska ställa ut kan ni ju trimma ner pälsen vid mage och ben, så fastnar inte skräp lika lätt
#8 Jag vet, men mamma och pappa tror det kommer bli tuvor i pälsen och sånt.
#6 mitt misstag att skriva hår
Men jag menade såklart päls
Min svärmor hade shih tzu den hjälpte jag med att klippa ner med sax lite som valpklippning men vi spara pälsen på svansen. Det vart inga tovor o inte frös hon om vintern, tycker det är en kanon trevlig ras glada busiga o väldigt lätta att ha o göra med. Vavvor har jag träffat flera bra, då menar jag inte skälliga rädda mm Men så har jag träffat dom som kämpar med sin vavva de är rädda för allt o alla, skäller som bara den. Men är det så att man bor hemma så är det lite faktist dina föräldrar som bestämmer vilken ras. Jag valde ras det var ingen i våran familj som hejade glatt först, men efter träffat uppfödaren o hennes hundar var det andra bullar alla såg fram att få hem våran blivande foderhund :) Och vem vet kanske en liten vavva passar Er med den kanske inte är helt fel det gäller att träffa bra uppfödare som har trevliga hundar då kanske du med får annan syn på de rasen :)
Sen ang bajs den va lite rolig våran dvärgpudel bajsar mer än våran mellanstora blandras ;)
Om du ska använda hunden till Agility, spårning eller Free style så ska du kanske skaffa en riktigt smidig hund som en Papillon. Det är bara ett tips, jag gillar papilloner. De är väldigt pigga, smarta och tåliga. Fast om du vill ha en hund som inte kräver så mycket motion så passar en papillon kanske inte. Den rasen vill ha så mycket stimmulering och motion som möjligt. Dessutom är det inte en hund som garanterat vill gosa och mysa. Många papilloner gillar att springa och leka mer än att gosa. Fast det beror ju också på individen.
Jag kände en jätte snäll Shitsu som hette Maja. Hon var jätte snäll och social. Och sööt! :3
#11 Jag vet att det är dem som bestämmer, men jag gör vad jag kan för att dem ska få veta hur en shih-tzu är :)
Ojdå, min mamma hade blivit galen xD
#12 Vi har faktiskt kollat runt på pappilons också. Om vi skulle köpt typ 5 hundar hade detta varit mycket enklare!
Alltså det jag menar med att "springa sådär jätte mycket" är typ 3 km på en dag, varje dag, för det är ju mindre kul när det blåser och är kallt.
En Chihuahua kan du gott komma långt med i agility, jag vet en som tävlat i SM. Men du kan nog få vilken hund som helst att fungera i agilityom du jobbar hårt med motivation och form, shi tzu också.
Och motionera och springa ett par kilometer klarar alla friska hundar, så länge de får chansen att jobba upp konditionen på ett hälsosamt sätt.
#9 Vad man bör tänka på är kanske vems hunden är så att säga… Hunden blir ca 20 år, och du bor hemma just nu (antar jag), men lika mycket antar jag att du inte kommer att bo hemma i 20 år… :) Frågan är då om det är "din" hund och du tar med den, eller om det är dina föräldrars hund och de då får sitta och kamma igenom pälsen vilket de inte direkt verkar ha lust till? Förmodligen kommer du att vilja studera eller resa om några år, och det är mycket svårare för dig att planera de närmsta 20 åren än vad det är för dem - var du kommer att befinna dig och hur det livet kan anpassas till en hund… Med tanke på allt du har framför dig tror jag med andra ord att det är bättre att skaffa en hund som inte kräver lika mycket pälsvård. Hoppas du förstår vad jag menar!
http://brisingasmycket.se
#16, 20 år är ju att ta i.
Hundar brukar bli 9-15 år beroende på ras och storlek.
Stora hundar lever ofta kortare än små. Samtidigt som vissa raser är friskare än andra.
Hur mycket tid har ni till hunden? Hur långa promenader vill ni gå på? Ska ni ha den till enbart sällskap eller ska ni ställa ut den osv?
Ta den rasen som passar er familj bäst helt enkelt 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#16 De vill ha en liten hund, som brukar blir äldre. Även om hunden blir 15 så håller min poäng. Dvs TS kommer förmodligen inte att bo hemma i 15 år till
#19 Jo, men jag bara ville att de som inte vet hur gammal en hund blir får veta att de inte blir 20.
#20 Jaha, jaja, ok :) …har för mycket katt i huvudet just nu

I SKAL læse om hundens temperament INDEN I köper en hund ….!!! och ikke bare köbe en hund for dens utseende !!!
#23 om du läser TS inlägg, så har hon funderat över egenskaper också, och inte bara utseende. Det är redan flera personer som har påpekat samma sak dessutom.
Men 3km per dag är väl inte så långt? Min hund får gå ut minst 8km sammanlagt per dag. Det längsta jag har gått med honom var 7km.
Fast min hund går ju iförsig väldigt långt för att vara en liten hund. Men om jag flyttat hem ifrån och ingen annan gick ut med hunden förutom jag så skulle jag inte heller vilja behöva gå så långt. Och jag håller med dig om att det inte är så kul att gå särskilt långt om det regnar. Min hund får som tur är inte hispan om han bara går korta promenader en dag. Kim är väldigt lugn inomhus.
#25 Jag är inte speciellt duktig på detdär med kilometrar. När du säger att du får 8 km per dag med din lilla hund, så börjar jag fundera över om det är för lite att gå 3 km per dag. Jag kan faktiskt inte se ungefär hur långt en 3 km lång väg skulle vara, jag kanske föreställer mig att den är mycket längre än vad det är. Men jag kanske kan följa den vägen min granne går med sin stora hund tills hon börjar bli trött. (fast inte samtidigt då) :) Men sen är vi 5 i familjen som kommer gå ut med henne, så jag kanske får gå 1 eller 2 km med henne, och sen går de andra fyra lika långt, så då behöver jag ändå inte gå 3 km. hihi.
Det blev i alla fall till slut en ovanligt liten chihuahua/papillon, som tycker om att springa och leka. Än så länge är vi bara ute med hon i trädgården, men ni behöver inte oroa er om att hon kommer få för lite motion. När hon blir äldre får jag helt enkelt testa mig fram hur mycket som är lagom för henne. Men som sagt är vi ju fem i familjen som går ut med henne, så hon kommer nog ha det bra :)
#25 Jag är inte speciellt duktig på detdär med kilometrar. När du säger att du får 8 km per dag med din lilla hund, så börjar jag fundera över om det är för lite att gå 3 km per dag. Jag kan faktiskt inte se ungefär hur långt en 3 km lång väg skulle vara, jag kanske föreställer mig att den är mycket längre än vad det är. Men jag kanske kan följa den vägen min granne går med sin stora hund tills hon börjar bli trött. (fast inte samtidigt då) :) Men sen är vi 5 i familjen som kommer gå ut med henne, så jag kanske får gå 1 eller 2 km med henne, och sen går de andra fyra lika långt, så då behöver jag ändå inte gå 3 km. hihi.
Det blev i alla fall till slut en ovanligt liten chihuahua/papillon, som tycker om att springa och leka. Än så länge är vi bara ute med hon i trädgården, men ni behöver inte oroa er om att hon kommer få för lite motion. När hon blir äldre får jag helt enkelt testa mig fram hur mycket som är lagom för henne. Men som sagt är vi ju fem i familjen som går ut med henne, så hon kommer nog ha det bra :)
#28 Vad roligt att ni hittade en hund!!
Kan du inte lägga upp lite bilder.
3 km är nog lagom till en liten Chihuahua, eller har jag fel? Det är ju individuellt också, så ni får helt enkelt testa er fram :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Vad bra att du valde en hund med Papillon i. En papillon är en perfekt nybörjar hund.
Men jag tycker att om den är intresserad av att gå ut så borde den få gå minst fem km per dag. Men om den tycker mer om phykisk stimulering så behöver den inte gå så långt, då räcker det med 3km.
Din hund är säkert jätt söt!
Vad kul, jag själv ska skaffa en Shih tzu I MORGON, världens bästa hundras!!!