Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3010 ggr
[Hamster 4 ever]
0

Hur få att ta ögonkontakt?

Jag har en schäfer på 1 år och 1 månad. Jag vill träna rallylydnad då han har lite problem med bakbenen. Han tar dock inte ögonkontakt när han går fot. Inte äns om man har typ korv vid ansiktet tittar han upp dit! Hur ska jag träna honom.

Maja2
0

Ok. Här känns det läge att reda ut några saker. Hur länge har du haft hunden?  Vad gör ni i övrigt?

Att gå Fot innebär ju att (i ordets rätta bemärkelse) att hunden går nära med kontakt.  När du säger att hunden går fot, utan att hålla ögonkontakt, så går hunden per definition inte i fot

Hur har du tränat ögonkontakt? Hur tränar du i övrigt? Vilken belöning använder du, och vilken metod?

Du säger att du vill träna rallylydnad då han har problem med bakbenen … hur menar du? Varför passar då rallylydnad, och till skillnad från vad?

[Hamster 4 ever]
0

Glömde. Hade tänkt agility men bakbenen krånglar lite. Vi övar ögonkontakt mycket t.ex han får inte börja ära sin mat förens vi säger varsågod vilket vi gör när han tittat i ögonen. Det är bara när han ska gå fint som han inte tar ögonkontakt. Han går nära och utan att dra i koplet men tittar inte i ögonen.

[Hamster 4 ever]
1

Vi har haft honom sedan han var 8 veckor. Vi började dock inte träna ögonkontakt förens han var kanske 4 månader

[Doglovers]
4

Prova med att muta honom med godis.

Sätt honom framför dej. Ha godiset utsträckt i höger hand. Ha koll på hans ögon hela tiden. Han kommer titta på din hand, men till slut kommer han titta dej i ögonen en tusendels sekund och sedan på din hand igen. När han tittar dej i ögonen "frågar han dej om lov" beröm honom och ge honom godiset. Och så gör du samma med vänster hand och likadant. Det här är ett väldigt bra sett att träna ögonkontakt.

Maja2
0

Man får det man belönar. Det man belönar får man :) Inte svårare än så :)

OM ni lär honom att han ska ta ögonkontakt för att få belöning, då kommer han att göra det.

Hur aktiverar ni hunden i övrigt?

[Doglovers]
0

Jag såg nu att jag beskrev något ni redan görFlört Vi skrev nog samtidigt.

Lycka tillSkrattande

[Hamster 4 ever]
1

Han springer fritt på tomten typ hela dagen. Vi går 2-3 promenader om dagen och de är mellan 3 och 7 km Jag tränar mycket "trick" och nosarbete t.ex nuvarande prokekt är spela död söka kantareller och nöta på grundläggande lydnad som sitt ligg m.m Leker mycket och även där tränar vi ögonkontakt. Vi tar honom till sidan sätter honom där. Kastar iväg bollen och tittar ned not honom. När han tittar på oss säger vi apport som belöning och han apporterar den vi berömmer och kör igen

vallhund
2

Är hunden HD röntgad?

# 1 Hundar kan visst gå fot utan att haälla ögonkontakt, det lärde jag alla mina BCs eftersom jag inte vill att de skall glo på mig, utan framåt. Ser kanske inte lika snajdigt ut på tävling, men fot är det likväl.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
0

#8 ok, fel av mig.  :) peace  men eftersom ts vill ha ögonkontakt vid fotgående, så tog jag fasta på det :)

[Hamster 4 ever]
0

Nej han är inte rönkad.

vallhund
4

# 10, då är det läge att HD röntga honom, eftersom bakkärran inte riktigt hänger med.

# 9, peace!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Hamster 4 ever]
0

Ok. Tack.

JoannaLi
0

Jag har tränat just ögonkontakt vid fotgående är t.éx. att jag upptäckte att de såg upp näår jag kliade mig i nacken vid promenad. Jag uppförde mig underligt helt enkelt. Så, jag började klia mig i nacken något oftare än jag behövde (inte övderdrivet, då försvinner förvåningen i att jag gör något konstigt) och belönade så fort de såg upp.

Just nu håller jag på att slipa fram just ögonkontakten, förut belönade jag bara de såg upp på mig/klickern, för det är ju också ett sätt att ta kontakt.

Vi har naturligtvis även jobbat mycket med att 'be om lov' samtidigt, men just medan vi gick var det lättare att belöna bara de såg upp och bröt fokuset framåt, för att flytta det till mig.

Så har vi jobbat, och för oss funkar det. Jag vet inte om det funkar för alla, men som sagt.