Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1846 ggr
JamieBlue
0

Olämpligt sällskap för min valp?

Hej!

Har läst mycket här och nu är det dags för mitt första inlägg :) Varning, långt!

Vi har haft vår flatcoated retrievervalp i ca 2 veckor nu och han är alltså lite drygt 10 veckor. Min sambos föräldrar har en bichon frisé som är ca 1,5 år. De träffades för första gången för några dagar sedan. Först gick vi förbi varandra i koppel, sen fick de hälsa med koppel och därefter fick de leka fritt. Problemet är att jag inte fick någon bra magkänsla av deras lek… Jag vet inte om jag är för överbeskyddande eller om jag faktiskt borde säga att de inte får träffas på ett tag. Vad tycker ni?

Min flat ville så klart komma och hälsa på bichonen, och generellt när han hälsar på vuxna hundar så kommer han fram och vill slicka dem i ansiktet, så även nu. Därefter lägger han sig på sidan och vill att den vuxna hunden ska komma fram och fortsätta leka. De vuxna hundar som han träffat hittills gör precis som man kan tänka sig, de är oftast ganska stilla och låter honom slicka på dem. Om de tycker han är jobbig så går de framåt eller morrar lite, så att han slänger sig på sidan.

Men den här bichonen uppförde sig inte alls som de andra vuxna hundarna utan gick rakt fram över min valp när han låg på marken och bara stod på honom och ville jucka. Min valp försökte slingra sig undan - han ville inte bli juckad på - och då så puttade bichonen omkull honom, han liksom bara trampade ner honom. Bichonen är ju bara lite lite större men har mycket bättre kroppskontroll och kunde lätt välta omkull min valp. Detta hände inte bara en gång utan hela tiden som vi lät dem vara lösa tillsammans. Vid några tillfällen då min valp satte sig upp så ställde sig bichonen på bakbenen och tacklade omkull honom! (Bichonen har mycket bra balans!)

Min bild av det hela är att bichonen enbart ville tackla omkull min valp och jucka på honom under hela "leken". Bichonen är visserligen ganska ung själv men ändå.. Han uppförde sig inte alls som någon av de andra vuxna hundar vi träffat. Kändes inte som att de hade någon bra kontakt. Min hund visade inga tecken på obehag men signalerade vid ett tillfälle att han ville sluta leka genom att krypa in mellan mina ben. Efter en liten paus ville han börja leka igen.

När vi avbröt leken stod bichonen bara och vrålstirrade på min valp och var inte kontaktbar på säkert 15 minuter. Han var inne i sin "tunnel" kändes det som.

Jag är kanske onödigt blödig men jag gillar inte bichonens uppförande. Är jag överkänslig?

Frida B
0

får också dåliga vibbar när jag läser det, framför allt det sista

"När vi avbröt leken stod bichonen bara och vrålstirrade på min valp och var inte kontaktbar på säkert 15 minuter. Han var inne i sin "tunnel" kändes det som."

det gör hundar som är dominanta och vill dominera den andre. dom rider även på den andre för att dominera den andre, så det låter som om bichonen är väldigt dominant mot valpen. det kan bli problem när valpen blir könsmogen.. men kanske inte om du har en undergiven valp.

om jag var i ditt ställe skulle jag låtit hundarna vänja sig vid varann utan att ha tillgång till "lek", kanske ha en grind emellan eller liknande.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

välkommen hit glömde jag ju att säga! :D kul att du hittat hit, lägg gärna upp bilder på valpen, flattar är ju så söta!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Loveradio
2

Tycker inte du att det känns bra att dom leker och att Bichonen är för "på" så tycker inte jag att du ska låta dom leka.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

Grattis till bli med valp.

Jag hade någ inte låtit någon av mina hundar bete sig som din svärmors hund gjorde, det är upp till ägaren att avbryta sånt betende. Jag har aldrig tillåtit mina jucka utan avbryter, min ena 1åring ville jucka på valp men det tillåter inte jag kan man inte föra sig så ska man inte heller leka (hon var redan uppe i varv, därmed vart det stress=såg jag redan tedensen till vad hon tänkte göra) . Alla hundar kan inte leka med valpar de vet inte helt enkelt hur man ska leka, Enja kan vara för burdus o leka jaga leken den blir ju otäck för små valpar. Donna därimot brukar kunna leka med alla åldrar o alla brukar gilla henne.

rebz
3

Man ska alltid lita på magkänslan! Tycker inte du att det känns bra så gör något åt det, Låt inte valpen leka med hunden. Jag har en hane och om han får för sig att jucka på något annat om det så är leksak, hund, valp, människa skulle jag direkt säga till min hund att det inte är ok.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Lathundarna
1

Personligen hade jag aldrig köpt vare sig hundens beteende eller att ägaren inte tog bort sin hund. Jag hade plockat min hund ur situationen och förmodligen inte låtit de båda hundarna umgås tillsammans igen om jag upplevt att ägaren inte tagit ansvar för sin hund och brutit innan det gått överstyr (dvs innan hunden börjat rida). Vi hade kanske kunnat gå promenader tillsammans med hundarna, men låta dem leka? Nope. Det hade varit att be om bråk.

Nu har jag iofs en vassare ras än flatten, men det känns ändå onödigt att utsätta hunden för nåt när den egna magkänslan säger till. Lyssna till dig själv, det brukar vara det bästa. Vill ni att hundarna ska kunna umgås under lugna förhållanden så kanske ni ska börja med att ha båda hundarna kopplade och på lite avstånd från varann. Passivitet och långsam "invänjning" kring varann helt enkelt.

Grattis till valp Glad

russin
1

Låter som 1,5 åringen är i sin "värsta" utvecklingsfas med ordentligt påslag av hormoner - vilket brukar vara som värst vid den tiden.

Tror ärligt att det r mer stressande och jobbigt för 1,5 åringen än för valpen - och just därför bör 1,5 åringen brytas omedelbart han ens tänker tanken på att jucka på valpen eller annat och plockas undan så den får lugna ner sig.

Har själv en bekant med en 10 månaders unghund so över några dagar gått från lekfullt fjantig till att försöka sätta på allting ( oh han försökte även med min katt….) - och det är en period då unga hanar kan vara gräsligt jobbiga när mycket händer i kroppen. Då är det som ägare man måste sätta bestämda gränser och framförallt stoppa när en unghane blir så då det annars lätt blir både en fixering och lätt leder till stress..

SuperLimm
1

Jag skulle inte heller låta min valp träffa en sån hund igen, möjligtvis att de kan gå koppelpromenader tillsammans men inte vara lösa och leka ihop. Bichonen låter väldigt stressad och hans ägare borde bryta juckandet direkt, helst innan den börjar jucka.

Sen skulle jag bryta leken direkt om någon av hundarna började jucka. Just för att det är ett stressbeteende oftast och hunden som juckar oftast inte mår bra.

Sen i fortsättningen, känns inte leken okej för dig så bryt den direkt!

Mvh Linn

Swedish Dog whisper
0

nästa gång de leker ber du din sambos  pappa/mamma gå fram till hundarna och lyfta upp bichonen och ställa honom ca 3-5 meter ifrån din valp medans de gör det sätter du dig brevid din hund och när bichonen kommer tillbaka till din hund  så knuffar du till bichonen lite lätt på bröstet och säger sssch gör om det  tills bichonen förstår att Han/hon inte ska gå fram till din valp . den här metoden funkar tro mig jag körde denna metod  när jag hjälpte en bekant med ungefär samma problem som du har . lycka till mvh swedish dog whisper

Swedish Dog whisper
0

tala gärna om hur det gick när du provat min metod

Vattnadal
0

Be dem ha sin hund kopplad nästa gång, så att han inte stressar upp sig. Om de inte lyssnar, får du se till att skydda din valp, så att han kan komma till dig och slippa utstättas för den äldre hundens stressfasoner.

Juckande är ofta stress, men kan även vara sexuellt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JamieBlue
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla era svar och råd!

Skönt att ni inte tycker att jag verkar alltför överkänslig. Som nybliven hundägare är det ju lätt att undra hur hundars lek egentligen ska gå till. Visst, jag hade hund när jag växte upp, men det är inte alls samma sak.

Vi har bestämt oss för att inte låta dem träffas på ett tag, och när de träffas igen ska jag se till att det blir med koppel på. Oavsett om det är min valp eller bichonen som "lider" mest så verkar det inte så nyttigt för någon av dem.

Det jobbiga i situationen är kanske egentligen inte bichonen utan att det är min sambos föräldrar som är ägare till den och det känns mer känsligt att säga till släktingar att man inte vill att ens valp ska umgås med deras hund. Men nu har vi faktiskt sagt att vi ska vänta ett par veckor innan vi ses igen. Puh.

Jag har tyvärr inte så stort förtroende för svärföräldrarna som hundägare. De behandlar honom mest som sin lilla bebis och verkar inte träna honom i vardagslydnad överhuvudtaget. Jag har nog aldrig sett honom lyda ett kommando i "skarpt läge".

Ska se om jag lyckas lägga in en bild på min sötnos. Han är djupt koncentrerad på torkad blodpudding på denna bild :)

Maja2
1

Jag tycker att en valp på 10 veckor, inte ens ska ha träffat speciellt många andra, vänta några veckor till är mitt tips, både pga vaccination och att valpen ska ha landat och känner trygghet med Dig som ägare.

Det är DU som introducerar andra hundar, låt inte valpen bli överkörd av andra hundar, vare sig de är valpar eller vuxna.

SuperLimm
0

Vilken liten sötnos! :D

Juckande är aldrig bra för hunden som juckar, går det riktigt långt så hunden får utlösning blir det självbelönande och hunden kan då fortsätta bara för det. Oftast är det stress som gör att hunden börjar jucka. Alltså det slår över och blir för mycket så den vet inte vart den ska ta vägen typ. Ska se om jag kan hitta någon bra artikel om det, som du kanske kan visa dina svärföräldrar, mest för att deras hund inte ska må dåligt Glad

Mvh Linn