Snälla hjälp någon
Hej jag tänker nu berätta om min hund Amadeus (bichon havanias) Om hans problem.. Jag tycker verkligen detta är skitjobbigt att skriva om egentligen skulle jag behöva skriva om det för länge sedan men jag har inte haft mod och orken att göra det då det ibland tar knäcken på mig.
Detta är min första hund jag har i mitt liv och som första gångs hundägare kan man göra en rad misstag för man inte vet hur man gör.
Han har även fått lära sig en hel del olater som man säger så. Och vissa sitter ju kvar än idag tyvärr..
Kan även säga att min uppfödare har ljugit mig rakt upp i ansiktet flera gånger när jag har bett om råd. Så hon känns inte som jag kan få någon hjälp utav.
Amadeus är 2½ år alltid pigg gillar att lära sig saker älskar att vara ute i skogen lyhörd och är väldigt familje kär han går alltid lös på promenaderna m.m. Och jag älskar honom otroligt mkt han får mig alltid att le.
Men en gång när han var 1½ år ungefär så började de som jag tkr är jobbigast med honom.
Pappa tappade en matbit ner från matbordet (han tigger) Och när han böjer sig för att ta upp matbiten. Så flyger Amadeus på hans hand och biter. (inte så det blir ngt märke men det känndes ju.) Jag har då fått lära mig att man bara ska flyga på dem och lägga dem på rygg. Dock så försöker han bita mig med och jag ryggar undan.(matbiten ligger kvar)
Men tar sedan tag i honom. Han skämms sedan och går i väg och gömmer sig är väl borta i 10 min och kommer sedan.
Efter den gången jag ryggade tbx så har han gjort det lite då och då.
Det som hände sedan var att han började vakta sin plats om mina småsyckon kom kunde han nafsa tag i dem. En gång så skulle min lillebror sitta vid soffan och titta på tvn hade då en korv i handen.
Amadeus har inte tagit mat från någon som har maten i handen så säga. Han tar den och när min lillebror försöker ta tag i den så biter han honom mellan ögon brynen. Denna gång blev det ett märke efter honom. Som var kvar i nån timme.
Vi lät honom sedan inte vara i soffan eller i sängen på ett bra tag. Men sedan när det hade lungnat ner sig (typ tre månader efter)
Så fick han komma upp igen och denna gång lärde vi honom när han hoppade ner snällt så fick han godis det funkade och han vet nu att man ska hoppa ner snällt och vi ger honom mer sällan belöning.
Men så har han morrat flera gånger när min lillasyster ska lyfta honom ex. Vi lyfter inte hundarna mer än nödvändigt. Men ibland hjälper hon med att bada honom och så. Och när hon då ska lyfta i honom i badkaret så har han morrat vi har då sagt till honom. Och andra gången hon lyfter upp honom så går det.
Men så förra veckan så skulle jag bada honom han går alltid iväg och gömmer sig när han ska bada för han tkr inte om det. Jag ser då att han ligger vid köksbordet. När jag kommer fram har han öronen bakåt strukna han börjar lägga sig ner på rygg.
Och jag säger med glad röst " nu ska du få ett bad" Och petar han lätt på tasen vilket han brukar tycka är skoj annars. Men istället så bitar han. Jag lägger honom på rygg och allt är bra igen.
Och nu ska jag iväg till helgen en väldigt hundig helg om man säger så. Så jag tänkte att hundarna kunde ta det lungt så de är taggad inför helgen.
Jag tränar dem nästan varje dag och är ute mkt vilket de älskar. Så nu blir det bara någon promenad och ingen träning. Så jag vet inte riktigt om de blir understimulerade…
Det började igår och idag var det också ganska lungt. Men så gick jag bara ner till havet som är cirka 50 m ifrån vårt hus. Släppte dem och de busade och hade jätteskoj. Men de kom som de brukar alltid bra när jag ropar och väntar på sin lilla godis.
Men så när jag skulle torka av dem när jag kom in. Så skulle jag torka Amadeus skägg och han biter mig och det är inte löst denna gång. Jag börjar blöda.. Jag tar tag i honom i nackskinnet så som folk har sagt att man ska göra. Men jag börjar gråta för jag tkr det är så jobbigt. Jag ville bara inte tro att det var sant det som jag fruktade så länge!
Jag försöker alltid hitta anledningar till vf han gör som han gör. Idag var det ex att jag kanske tog för hårt i skägget. För jag vill inte att det ska vara sant så dom det är! Jag vill bara inte tro att han biter i mig för att han tror att det är han som bestämmer. jag vill inte tro att mitt lilla <3 vill göra ngt så fel!
Innan jag fick min andra hund så tänkte jag att det var såhär det var med hundar och att det kan hända alla nån gång. Men min andra hund har aldrig morrat eller ens visat några tecken på att göra ngt dumt. Det är då jag blir så osäker.
Vet har känt igenom honom och han är inte öm nån stans.. Jag kan säkert göra mijontals fel. Alla gör fel nån gång så är det att leva livet! och jag vet inte hur mkt fel jag har gjort med Amadeus men jag vet att jag vill få bort detta problmet.
Men idag när jag jag kom in och blödde så frågade mamma vad som hade hänt. Jag berättade då vad som hänt. Hon sa att det kanske är dags att ta bort honom. (med ledsen röst)
Jag började skrika och gapa för fullt samtidigt som jag hade gråten i halsen jag kan inte tänka mig ett liv utan Amadeus det går bara inte!!
Och nu har jag bara suttit här och gråtit nu ligger han vid min mage medans jag skriver här på HIF och jag kan inte fatta att han har gjort det. Fast såret påminer mig om det. Jag tar emot alla tips jag kan få för jag vill verkligen leva ett långt och ett toppen liv med min Amadeus. Och jag vill inte att man tar bort honom fören allt har provats.
Om jag visste att någon annan kan ta an honom bättre än jag skulle jag överge det för allt är bättre än att han försvinner från denna jord! Då efter jag har provat allt. Men snälla hjälp mig jag vill verkligen ha hjälp!
Så tusen tack till er som orkar läsa detta och svara! Som jag har sagt snälla inga elaka och onödiga komentarer då detta är fruktansvärt jobbigt för mig..
Åh.. fr nästan tårar i ögonen, förstår att det är jobbigt.
Hur gammal är han då?
Har ni någon gång gjort så att han bli rädd, en hund ska inte bita tills det börjar blöda mycket :(
Jag vet faktist inte men jag tycker inte att du ska ta bort honom :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Han är 2½ år och denna rasen kan bli mer än 15 år så det är inte alls gammalt och jag har massor av saker jag vill testa med honom. Inte vad jag vet men han har alltid varit lite osäker min inte så jag har sätt det som ett problem. Han bet bara en gång jag hann stoppa honom men han bet hårt. Nu ligger han i min famn med ett litet flit över sig för att han inte ska bli blöt av alla mina tårar som kommer.
2# Du.. jag skulle ha tänkt så, vi människor kan oxå bli sura ledsna,arga. kan det vara så att han var trött eller hade ont eler kanske så torkade du hrt, Bambi brukar oxå reagera när jag torkar honom , men jag tror inte att han är sjuk eler något utan bara lite reaktion !:D
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Vilken jobbig situation
Men för det första så behöver du inte tro att han biter dig för att "visa att han bestämmer". Tycker absolut att du genast ska sluta med att lägga honom på rygg och andra "dominanshandlingar" du hört om eftersom det inte stämmer!
Här är en av alla artiklar i ämnet http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Vet inte rikitgt mer vad jag kan skriva just nu, men hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och din hund.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Verkligen synd att din hund beter sig såhär, hoppas du lyckas få honom att sluta!
Undrar bara en sak… har hört att hundar kan bli lite bitska om de har ont i tänderna, är detta sant eller är jag helt ute och cyklar?
Smärta kan ge beteendeförändringar, ja.
Eller tänker du kanske på valpar som vill tugga på allt då de byter tänder?
Det är svårt att bedömma varför en hund gör sker utan att träffa den, men jag tror han är rädd och osäker, och när ni lägger honom på rygg så ökar ni bara osäkerheten och rädslan och det blir en ondspiral.
Som där när ni skulle bada. Han blir rädd och osäker och går och gömmer sig. När du sedan närmar dig honom tar du til vad du tycker är en glad röst = gäll hög röst, vilket antagligen han finner skrämmande i just den situiationen. Han är redan upp i varv och skulle snarare behöva lugna ned sig och då är inte en hög ljus röst så passande. När du sedan petar på honom, i vad jag antar är på ett "lekfullt" sätt ifrån dig, uppfattar han antagligen som hotfull, och jan känner sig ännu mera trängd.
Börja med mycket kontakt och tillitsövningar. Öva byteshandel med godis och ben, öva på att ta på honom mycket godis och beröm.
Önskar verkligen jag kunde komma med något bra tips till dig TS, för då jag verkligen får tårar i ögonen av att läsa detta. Men rent spotant känner jag att du nog inte ska lägga ner honom utan det behövs självklart bestämda men mjukare metoder. Jag är dock ingen expert inom detta område, men kanske ska du kontakta en hundcoach?
Kram
Jag tror att han är lite osäker men ändå försöker få som han vill för han känner ju självklart att ni blir osäkra och lite rädda när han morrar och biter. Jag skulle råda er till att nästa gång han visar detta beteende så stanna upp i rörelsen ni just är i (utan att dra undan) och var lugn och vänta ut honom. När du känner att han slappnar av så fortsätt det du höll på med och håll på så till du är färdig med det du skulle göra. På så sätt ser han att du inte stressar honom, gör honom inte illa eller ger honom något obehag men samtidigt kommer han inte undan utan ni SKA göra detta.
#7 Bra inlägg! Håller helt med och ville själv skriva nåt liknande men orkade inte formulera texten :P
Tack för alla snälla ord det värmer verkligen jag gråter för att det är så många som är så goa och vill hjälpa oss!
Det värmer verkligen och jag vill bara kram om er allihop! Tusen tack till er ni är bara bäst!
#4 Tack för länken ska läsa igenom den ordentligen!
#5 vi borstar tänderna på honom varje dag så jag skulle ha bra koll på om det var ngt på gång.
#7 ja det är bara på ett lekfullt sätt han brukar hanars flyga som en liten studsboll! :) Vi tränar mkt kontakt övningar redan.. Så det är inte problemet han kan massor av kontakt övningar som ex lägga godis på tassen och vänta vänta innan han får ta mat. Kasta godis och att han inte får ta den innan han tar kontakt ex. Och när du säger att han går iväg för att han är osäker så känns det som det är så. Imorgon när han ska bada ska jag sätta mig med honom med lite små korv bitar och bara mysa och hoppas det funkar! Detta är ju en ras som ska badas ofta.
Det låter väldigt vättigt de ni säger att det inte är bra att lägga han på rygg.
#8 tack vad snäll du är det är bara värmade över att du skriver en liten komentar.
#9 Jag ska vänta ut honom nästa gång tack för tipset! Och som ni alla säger så håller jag med er när det gäller att han är lite osäker de har han alltid varit och det är inte ovanligt att rasen kan vara sådan heller.. Men inget mer lägga på rygg iallfall!
Tusen tack!
Känner verkligen för dig ts. Du är verkligen inte ensam. Jag har endel problem med min hund också (han är min första hund), han har bitit mig flera gånger så att jag börjat blöda. Så jag förstår verkligen hur du känner! I mitt fall så är det brist på respekt ifrån min hunds sida, jag har inte satt gränser som jag borde. Men jag kan säga att på din beskrivning så låter det som att min hund är snäppet värre än Amadeus. Så snälla avliva honom inte, då kommer jag tappa hoppet om min hund
. Jag har tyvärr inga tips till dig, men jobba med honom och ge inte upp!
Tycker att det är väldigt starkt av dig att skriva om det här. Jag skäms otroligt mycket över min situation så jag har inte vågat dela med mig till någon. Ditt inlägg har verkligen hjälpt mig, och det känns skönt att vet att man inte är ensam om att ha problem. Tack ts!
#12 skönt att jag inte är ensam jag skämms också för att skriva det här. och är rädd för vad folks ska tycka om mig och min hunduppfostran. Ja det är verkligen inget roligt ibland önskar jag så fruktansvärt att han ska kunna prata och berätta om hur jag ska kunna hjälpa honom.
Nej nej nej det har aldirg funnits i mina tankar att avliva honom och när mamma sa det jäklar jag har nog aldrig skrikit så mkt på henne som idag. Men jag blev så arg och ledsen på samma gång. Kan inte tänka mig ett liv utan min kille då han kom när det var mkt som var jobbigt för mig.
Ex mk sjuk har en allvarlig sjukdom.. m.m. Och han var en sådan tröst kommer aldrig glömma första gången jag kom hem och en liten fluffig valp kom hoppande till mig vilken lycka!
Så nej Amadeus ska inte försvinna ur denna värld aldrig i livet! Om han inte skulle bli allvarligt sjuk så klart. Han är min lilla prins!
Han kan inte hjälpa att han har kommit till någon som inte förstår honom. Det är ju mitt ansvar som ägare att hjälpa honom så mkt jag bara kan varför ska man annars ha hund? Och sen händer det säkert varje dag att hundar avlivas av stress eller nått nafs. Bara för att ägarna inte förstår sina hundar.
Och att avliva sin hund bara för att man inte förstår sig på den det är det fruktansvärda jag skulle kunna tänka mig att göra. Det enda som jag tkr är jobbigt är att ibland vara orolig för att han ska göra ngt när jag inte är hemma. Ex när han bet lillebror mellan ögonen. Då var jag i skolan.
Nu när jag får sådan hjälp skulle jag ju ha skrivit om det när problemen börjat. Men jag har inte haft mod och ork för att göra detta just för jag trådde att folk skulle skälla ut mig.. Och framförallt så har jag inte velat se det som något problem. Jag har blundat hela tiden. Men nu när det började blöda och jag fick byta plåster två gånger så visste jag att jag måste hjälpa Amadeus på ngt sätt!
Kämpa på med din lilla hund vi kan ju prata med varandra om du har det tufft! <3 För vi förstår ju varandra då vi har samma problem. Det är verkligen skit jobbigt att ha detta problemet men det är bara att ta tag i det annars kommer jag aldrig lösa mina problem med Amadeus. Därför är ju HIF sånt bra ställe för att det finns så många seriösa och duktiga hundmänniskor här inne!
#13 Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg! Jag känner verkligen igen mig i din situation. Jag får ny glöd och hopp om att min pojke ska kunna bli bättre också! Håller verkligen med om att HIF är ett jättebra ställe att vända sig. Och jag är jätteglad att du tog upp dina problem med din hund när inte jag våga! Förhoppningsvis blir det lättare att prata om nu, och be om hjälp.
#14 kul att du får upp hoppet om fin kille! Jag ska verkligen kämpa på med Amadeus.styrke kramar till dig!
För att förbättra er relation så rekomenderar jag starkt att du blir medlem i brukshundklubben och går lite Allmänlydnads kurser =)
Hej! Ska försöka förklara så gott jag kan jag är inte den bästa att förklara i text. Jag tänkte göra en lite upptadering om hur de har gått för oss och jag har verkligen försökt ta in alla era tips.
Kan ju säga så här de är så mkt bättre! Mkt bättre än vad jag kunde tro vi har en hel annan relation i mellan oss
Amadeus litar mkt mer på mig och jag på honom.
Jag har testat flera av era tips och de går super! De jag har gjort för att få en bättre relation mellan oss är mkt kontakt övningar, mys, följsamhets övningar, sen har jag alltid pratar vänligt med honom om vi gör ngt han kan "reagera på" ex att torka i ansiktet sen har jag gett honom en ny fri zoon (där han till och med kan vara ifred från våran andra hund) Jag kallar de för våran myshörna.
Varje kväll när jag sätter mig vid datorn så lägger jag en kudde på skrivbordet. Sen när Amadeus kommer fram ska han först kolla mig i ögonen sen när jag säger "varsegod hoppar han upp i mitt knä och sen på kudden. Och där ligger han hela kvällen nästan. Och de är verkligen en myshörna ibland får han nån godbit elr ibland bara lite kli på magen. Och han fullkomligt älskar det
Och de är bara till för honom och mig!
Vi har även gjort lite övningar för att han inte ska vakta ibland har jag tappat saker med flit som goa bacon korv elr ngt annat smaskigt. och om han försöker ta ngt så säger jag strängt "Nej" och då gör han de inte. Igår tappade jag en stor kassler bit fast inte med flit då på golvet och Amadeus satt stilla som ett litet ljus. Och när jag hade tagit upp kasslern så sa jag "Duktig kille" Och då fick han en liten bit
Sen så är jag mkt mjukare mot honom överhuvudtaget inget slänga på rygg har de blivit ut mer fasta regler som gäller för alla i familjen. Sen är de ju många barn som tkr han är sööt och vill gärna gosa med honom. Fast Amadeus är inte jätte förtjust i barn förutom de som bor i familjen och de närmsta vännerna. Men jag har vart stenhård mot dem och sagt att de verkligen inte får krama honom elr hålla honom! Och de har gjort att Amadeus söker sig nu mer till barn och andra gäster som kommer på besök
Ett tag såg de väldigt mörkt ut för Amadeus inte att hans liv skulle ta slut men att jag inte visste riktigt hur jag skulle lösa vårat problem. och visst de är inte helt löst men de är på god väg. Jag tror att alla kan förbättra sin relation mellan hund och ägare.
Amadeus tyr sig till mig på ett helt annat sätt viftar mer på svansen, ligger väldigt nära i sängen och i soffan ska han helst ligga på magen elr tätt intill han är även mer lekfull än förut kort sagt en lyckliga och säkrare hund
Amadeus går även helt lös på promenaderna han går förbi människor katter, hundar får självklart beröm när han sköter sig! Jag kan även cyckla med honom lös och han travar fint brevid. Vi har tränat massor med skvallerträning och han är för sööt när han trippar brevid. Jag är galet stolt över honom min prins!
Jag vill bara tacka alla er på HIF ni har vart otroligt snälla och hjälpsamma jag har fått en hund som är hur go som helst nu. Tusen tack till alla re fina hundmänniskor!
Skickar med en bild på min älskling också!

Åh vad roligt att höra!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Varför inte gå en kurs ?
Just slyngelkurser är pfta bra för hundar mellan 1-3 år då dom kan vara överjävliga i vissa lägen. På en kurs kan du ta upp alla problem och kursledaren ser hunden "live" och kan lättare ge råd
#19 jag skrev att mina problem är som gott som lösta vi löste dem här hemma. Men vi ska gå en kurs freestyle fortsättnings kurs
Har inte läst denna tråden innan, men måste säga att du är en jätteduktig hundägare!
Allt är förvirrande första gången man är med om det och det är verkligen jättebra av dig att kunna ta till dig tips och inte kritisera hunden, precis som du skrivit så är det ju vi som ägare som måste granska oss själva till att börja med. :)
Blir superglad av att läsa om vilken stor vilja du har att ge Amadeus den tryggheten han behöver, han låter som en jättehärlig liten kille! :)
Hoppas ni får många fina år tillsammans!
#17. BRA jobbat!
Kul att det går bra, men alltså, jag fattar inte att folk tror på det här med att "lägga ner" hunden fortfarande?! Jag läser inlägg på olika siter i princip varje månad där folk frågar om råd med jobbiga/aggressiva hundar och där de bestraffar hunden med att lägga den. Hjälper det? Nej inte ett jota, problemen blir bara värre. Jag gill gå så långt som att säga att de ibland skapar problemen själva genom att göra så. Och sedan tar de ut det på hunden =/.
Det gör mig fruktansvärt irriterad att folk fortfarande tror på sådana irrläror som tvingade alfarullningar. Vet man något alls om vilda vargar så vet man att de inte lägger någon som straff, utan i lugn, och att den andra vargen ofta är snabb att lägga sig på rygg dvs det är en gemensam handling inte en nedtryckning…
Tur att du tog ditt förnuft till fånga ts.. Inte ditt fel att du lyssnar på fel människor, det är lätt som förstagångshundägare att lyssna på andra och inte reflektera så mycket över det. Problemet är ju de som haft hundar i hela sitt liv och fortfarande inte förstår någonting alls om deras beteende och därmed sprider vidare den här dyngan om att hunden morrar för att dominera dig och därmed ska bestraffas… åh jag blir så trött.
Blir också otroligt trött när "pålästa" människor fortfarande predikar dominanstänk och straff.
Så det är en himla tur att TS fick bra svar här inne och har kunnat bygga upp en fungerande relation till sin lilla kille. :)
Jag vill bara säga att du ALDRIG ska skämas över att fråga efter hjälp! Vi hundmänniskor behöver varandra och dom flesta vill faktist hjälpa till! :) Men jag förstår dig, jag skämdes jätte mycket förr när allt inte gick som planerat med mina hundar och jag inte visst hur jag skulle handskas med det, men somsagt, man kan aldrig fråga om hjälp för mycket! ^^
Sen vill även jag säga BRA JOBBAT!! De problemet du haft är inte de lättaste att bli av med men med jobb, gränser och massa kärlek så funkar det! :)
Hoppas att allt fortsätter gå bra och att ni får mååånga roliga år framför er! ^^
#21 Tack så mkt ja jag vllle inget hellre än att vi skulle lösa vårat problem. Och jag säger vårat då jag tror att jag säkert är inblandad i vf vårat problem började. Jag är ju den som har honom mest. och då är de självklart att det är mitt ansvar att hjälpa honom. Jag har ett väldigt stort hundintresse och vill gärna läsa mig mer.
#22 Tack så mkt vägen dit har ju inte vart lätt alla gånger om man säger så men det har verkligen lönat sig. Att få se han så glad som han är nu är värt allt. När de gäller lägga på rygg var de som sagt andra hundmänniskor som bor här jag bor som sa att man skulle göra så. Jag var helt omedveten om vad konsekvenserna kunde bli. Men så fort jag slutade med alla dominas bettede så märkte jag ju att även Amadeus förändrades. Men jag ska ALDRIG ALDRIG göra om dessa metoder om vi skulle få problem igen elr med nån hund i framtiden.
#24 framför allt var jag rädd över att folk skulle skälla ut mig och säga. Jag vet ju att problemt delvis beror på mig och hur jag uppfostar honom men jag skulle aldrig medverka till detta problem om jag visste vad som skulle hända. Tack ja det ahr vart mkt jobb men de har de verkligen vart värt. Jag ska helt klart fråga om hjälp om jag behöver de nån mer gång. För de är tack vare er på HIF som allt slutade så bra och självklart min fina killes förtjänst.<3

Vad skönt att det gått bra. Fortsätt att jobba ihop så kommer det att ordna sig. Även jag rekommenderar en kurs eller en lektion med en hundtränare. Du ska se hur mycket det faktiskt ger. #fdproblemhun
>>>Malum domesticum<<<