Bygglov för hundrastgård
Hej jag har en fråga!
Jag har letat runt efter svar på om man behöver bygglov för att bygga en hundrastgård på sin tomt. Jag hittar inte något tydligt svar. Någon som vet om det behövs?
Kontakta din kommun och fråga.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Olika kommuner har olika regler så det är nog därför som du inte hittar något tydligt svar på internet. I de flesta fall tror jag inte att man behöver bygglov för att stängsla in sin tomt men om du vill ha ett hus till hundarna också behöver du kanske bygglov, beroende på husets storlek. Men fråga kommunen.
Du får bygga hundhus som är högst 15 kvadrat meter sa min gubbe. Vi har byggt hundhus av tidigare byggnader (tvättstuga och garage). Hundgårdar behöver du inget bygglov för. Men du behöver tillstånd för att inneha en kennelverksamhet.
Men gör som #2 skriver.
Här där vi bor gäller minst 4 meter från staketet/tomtgränsen eller ett giltigt (dvs av grannen underskrivet) grannintyg för öppen hundgård. I övrigt är det bara att följa de regler som finns ang storlek av hundgård för den/de hund/hundar som ska vistas där, väder/vindskydd, upphöjt att ligga på, ljudnivå, etc. Men kolla med din kommun för säkerhets skull.