10 olika belöningar för hund
Vi går på valpkurs nu och "läxan" till nästa gång blir att bla komma på 10 olika belöningar..
De jag kommer på är:
1. Godis/Godbitar (olika godisbitar såsom kanske levergodis, köttbullar, mjukost mm…)
2. Lek med ägaren (jaktlek, kamplek, social lek)
3. Frikommando
4. Klappar
5. Rösten
6. En ny upplevelse (tex bada, åka till skogen…)
7. "Miljöbelöningar" (tex lek med pinnar, kottar, leta spunk, gräva (där det e tillåtet)…)
Sen tar det stopp här… kanske skulle delat upp de olika lekstilarna på en punkt för sig, eller…..?
Kan ni några fler? :)
Leksak kan vara en belöning. Du skrev bara lek med ägaren, även att bara få en boll eller gossedjur är en belöning. Sen är ju klappar en belöning med gos/kel kan vara en också. Klappar och gos/kel är ju inte lika.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#1 Tack! Tänk så mycket man kan förbise ibland .. Nu har man ju lite mer att gå på :)
#2 Inga problem. Får man bara sitta och spåna ett tag så kommer man på något mer. Men det är svårt ibland :p
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Jag skulle nog delat upp punkt två i flera olika.
- Kamp med trasa
- Belönas med en boll
- Jaga husse/matte
- Brottas med husse/matte
Då har du 10 :)

Erbjuda en ny aktivitet tex ett nytt moment, spår, sök, godisletande
En av mina klubbkompisar använder hopp in i bilen som belöning vid tränings slut då hunden ÄLSKAR sin bil.

beroende på hunden och vad man tränar så kan ibland att få fortsätta träna vara belöning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sen går det även att använda löptikar som belöning till hanhundra, men det ska så klart göras på rätt sätt så att det inte händer något… Vet flera framgångsrika hundtränar som gör det, ett exempel är Fanny gott, hon har även en film på det är på hennes yt. Sen kan det vara att hunden får göra det den vill, som om jag tränar stater i agility, då är den största och bästa belöning för min hund att få starta, om jag skulle gå tillbaka till hunden och ge den en godis är jag ganska tveksam på om mina hundra skulle ta det som en blödning utan mer som ett störande motenst, så jag låter den starta istället, den gör då det den vill, kommer inte på något bättre sätt att beskriva det Så sex och den hunden vill göra kan vara en till punkt på din lista. #4 dock håller jag inte med dig helt jag tycker att du säger rätt i att lek med matte ock hussen är en annan ska än lek med leksak, jag har aldrig träffa på någon som skiljer på lek med boll och kamptrasa, för mig är det samma.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Att apportera kan också vara en belöning :)
För mina hundar är t ex sök efter en kotte en enormt stor belöning (matte tar en kotte - platsar hundarna - kastar in kotten i skogen bland miljoner andra kottar och så får dom söka).
Går lika bra att söka eftre en leksak.
Skanken i slutet av ett spår är en megabelöning för min ena hund (förutom spåret i sig som hon älskar).
#7. Det är ju två helt olika saker att jaga efter en ivägkastad boll och att kampa med en trasa. Förstår inte hur det INTE kan vara det? Hundar som inte uppskattar dragkamp men att springa skulle definitivt inte hålla med dig där. Och inte jag heller, då det är två helt olika beteenden att kampa och att "jaga" eller eventuellt även apportera. Sen kan du ju klassificera allt som "lek" om du/ni vill, men det kvarstår att det är olika sorters lek och då handlar det plötsligt bara om att besserwissa angående definitioner och att märka ord.
#7 Lek med boll och trasa är lika olika som att köra motorcykel och köra bil.