Shih Tzu/Bichon frisé
Hej! Vi funderar på att skaffa en hund som är blandning mellan Shih Tzu och Bichon frisé, en hane i så fall. Vi har aldrig haft en hund innan så jag undrar om någon här har en sådan hund och vill ge lite tips hur man ska ta hand om den eller så? :) Tack på förhand!
Vet inget om denna blandning, men kan tänka mig att det krävs lite pälsvård…
eftersom det är två raser som behöver mycket pälsvård, kommer oxå blandrasen behöva det. båda raserna är relativt lika varann (tycker jag), båda sällskapshundar, men även relativt lättlärda. kräver typ lika mycket aktivering och motion, men nu jämför jag bara raserna. för man kan inte tala om hur en blandras kommer att bli. jag kan ta ett exempel:
min farmor och farfars hund är en korsning av shih tzu, bichon frise, lhasa apso och tibetansk spaniel. Han kräver inte mer än en timmas promenad per dag (han är iof 9 år) och han är ändast sällskapshund. dom tränar inte trix eller så, han får någon problemlösning då och då. men han är med exakt överallt, och det är det enda han vill.
Han kröver en del pälsvård, men fäller ej. han leker sällan, men han kan få sina ryck ibland ^^ men han är envis som en katt, så man måste vara konsekvent men mjuk, för han "tar illa upp" om man använder hårda metoder.
Hans bror (och min kompis lånehund som är alla dom raserna förrutom tibbe) är tvärt emot Bernhard (som han heter) pigg på alla sätt, lättmotiverad och gillar allt och alla.
så det skilljer från individ till individ när det gäller blandraser (såklart renras med men där har man en riktlinje)
Bernhard nyklippt
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad ni först och främst bör kolla upp är vilka sjukdomar raserna kan drabbas av, för att se om ni är beredda att köpa en hund som riskerar att bära på dessa utan att ni har en möjlighet att kolla upp hur det ser ut bakåt i stamtavlan. (Många små raser har tex problem med ögonsjukdomar. Med en SKK-reggad hund kan man kolla upp hur det ser ut med hälsan längre bak i stamtavlan osv för att på så sätt kunna köpa en hund med så liten risk som möjligt att bli sjuk. Med en blandras kan du inte kolla upp något sådant).
Går du in på SKK.se, klickar fram hundraser och sedan väljer de raser du vill ha i din blandras så kan du därefter klicka på "RAS-dokument". Där står det hur det ser ut med hälsan i de olika raserna och en del annat som är bra att veta om dem.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
just det, som #3 tar upp, kolla sjukdomar. men båda dessa raser är det inte ovanligt att hundarna blir över 13-15 år, så dom är rätt friska. jag har läst på ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Tyvärr behöver inte livslängd och "frisk och sund" alltid hänga ihop. Många hundar kan leva långa liv med tex allergier av olika slag, ögonsjukdomar, andningsproblem och även ledproblem.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack så jättemycket för alla tips! :D Får kolla upp det med sjukdomar. Tar gärna emot mer om nån vill säga :)
Vrf inte renras? Det finns många vackra raser där ute som kan passa er :) Och ni kanske inte tänker på det nu men senare i livet kanske ni vill ställa ut och det går ju inte med blandras. Bichon havanais ser ju ut som en shih tzu/ bichon
Kolla inne på blandrashundar.iFokus o fråga om det är någon som har en sån blandning, tyvärr så vet ja inte hur de flesta blir men ja tror nog att den kmr bli en livlig o glad liten krabat :)
#7 Tack, jag lägger ut ett sånt inlägg där också :) Jo, därför vi vill ha just denna blandrasen är för att jag var hemma hos en kompis igår som nyligen skaffat en sån här, och vi tyckte den var helt underbar, och vi som funderat på en hund ett tag tänkte att denna rasen kanske är något för oss. :)
#8 Oki, men jag vill bara säga det att alla såna blandningar kanske inte är likadana som den ni träffade. Jag menar blandisar kan ju bli hursom :) Men jättebra att ni träffat en som ni gillar :)
#9 Nej, det förstås, men av den lilla faktan som finns på Internet verkar det ändå vara en hund som passar oss :) Och jag vet att man inte direkt kan säga att en blandras kommer bli si eller så, men när man hittat en ras man gillar kan man ju ändå försöka kolla upp den lite om det går. :)
#10 Ja, självklart. Lycka till!
# TS Det är ingen ras du är intresserad av utan en blandning. Det är därför det är svårt att avgöra hur en sådan kan bli precis som # 9 säger.
#11 Tack så mycket! :)
#12 Nej, det kan man ju inte veta..
#3 Jag hittar inte det där på SKK, jag har tryckt på hundraser men sedan förstår jag inte hur man får fram själva blandrasen. Skulle du kunna länka? Det vore jättesnällt :)
#14 Tror inte att man kan få fram sin blandras på SKK:s sida. Tanken är att titta på respektive ras och jämföra dem sinsemellan.
#15 Aha, men det lyckades vi med, tack :)