Hjälp! Höftleds dysplasi
Min jcr blev halt vänster bak i februari, vet inte om han gjorde något särskilt. Veterinären röntgade höften och knäna. Svaret vi fick då var att plåtarna var fina och att hältan berodde på en överansträngning i mjukdelarna och att han skulle vila. Plåtarna skulle han skika till skk.
Han har långsamt blivit bättre men hoppar fortfarande på 3 ben ibland.
Samma dag som han fyllde ett (i juli) var vi hos veterinären igen (för vaccination egentligen). Det fanns en ortoped på plats som tittade på plåtarna och kände igenom höfterna. Han sa att det var höftledsdysplasi!!!
Jag bad om att få plåtarna skickade för gradering men fick då veta att de inte var tagna på rätt sätt, så de måste göras om :(
Ska plåtarna alltid skickas till skk, även om han inte är med där? Han har stamtavla i rasklubben.
Vet inte vad jag ska tro längre. Han är ju bara ett år och redan halt! Funderar på att gå till en annan veterinär för att få ytterligare ett utlåtande. Han reagerar ibland när man "klämmer" (försiktigt givetvis) på höften, speciellt efter ansträngning. Undrar om han kommer att få ondare framöver….:(
Om en ortoped har sagt att det hanldar om HD, så skulle jag absolut röntga om hunden och ta plåtarna på rätt sätt så att dom kan läsas av av SKK.
Vet flera blandraser/oreggade hundar som skickat sina plåtar till SKK.
Så det går absolut, du talar bara om för kliniken/veterinären som röntgar honom när du bokar tiden att dom ska skickas till SKK för avläsning! 
Hunden har ju uppenbarligen problem, och varför ska du gå till en annan veterinär?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Man ska själv säga till om att de ska skickas till SKK för avläsning. Men jag förstår inte en sak, om nu hunden är rönkad o de gjorde fel får du en omrönken gratis då de gjorde fel eller ska du behöva lägga ut den pengen igen?
Även om din hund inte är SKK-röntgad så skickas plåtarna dit för avläsning.
Låter knasigt att man inte vill skicka plåtarna för avläsning pga dålig bild och kan (trots "dålig" bild) avläsas direkt av ortopeden(?)
Vanligtvis brukar väl inte veterinärer uttala sig gällande HD innan plåtarna är avlästa såvidare det inte är uppenbara fel eller till synes perfekta höfter.
≧◔◡◔≦
3 jo jag läser ofta här inne att vetrinärer säger att de ser bra ut höfterna ibland har det vart lite felaktigt ;P Min vetrinär fråga mig om Chanels plåtar skulle skickas för avläsning, kanske ändras o det gör automatiskt nu mera det var ändå 3-4 årsen vi rönka henne.
Det är ju väldigt noga med korrekt placering och att hunden är helt stilla när man tar bilder som ska till SKK för avläsning. Och för att få plåtarna avlästa av SKK krävs det att hunden är sederad vid röntgen. En "vanlig" röntgen som görs av en annan anledning behöver inte göras lika "petigt". Bortsett från röntgen för HD-statusen har min hund röntgats ytterligare gånger och då har det varierat om han behövt få lugnande eller ej.
Helt klart verkar ju något inte stämma med din hund TS! Hoppas att det löser sig!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Det är säkert så som du säger.
≧◔◡◔≦
Min hund har Höftleds dysplasi, han var ofta halt som valp och upp emot 1 årsåldern, nu är han 1 år och 9 månader och jag har fått rådet av Veterinären att jobba med honom så han bygger muskler runtom höfterna, vilket jag har gjort och nu har han inte varit halt sen förra sommaren, det är hemskt att det händer så unga hundar,
Simma varanna dag med hunden om du har möjligheten. Men bara korta episoder typ 4min,vila,4minuter vila,4minuter klar.
Viktigt att träna upp musklerna bak.
Lite lätt backträning i skritt och se till att hunden skrittar vid promenader. Dom avlastar(fuskar) mycket i trav.
Vet hur det är, min förra hund hade en dålig höft.