Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 11607 ggr
mopsen12
0

Valp sluta bita fötter

Några enkla tips på att få valpen att sluta bitas i fötterna?

Om jag har tjocka byxor så fungerar det att stå stilla och vara tråkig för då slutar hon. Men det är sällan jag har byxor, går oftast runt i kjol eller shorts och då gör det ju väldigt ont. Om jag ryckt undan ett ben eller fot när hon bitit riktigt hårt, nästan in till köttet, så följer hon ju så klart efter. När jag håller undan henne så blir hon ju så klart mer triggad till att bitas och hon fortsätter bitas när jag går mot närmaste leksak eller så. Hon ignorerar ibland totalt att jag kastar leksaken.

Ibland fungerar det inte att ignorera henne, eller kasta leksak, eller att någon annan ropar på henne. Jag vet att valpar behöver bitas och vi ska köpa mer tuggben och grejer, men det löste inte det hela sist. Min mamma är väl den som mest tycker att det är väldigt jobbigt. Några övriga tips på det vi testat?

Jag har aldrig och skulle aldrig lägga ner henne eller ta henne i nackskinnet eller på något sätt vara fysisk mot henne. En valp är en liten tass och vi vill ha snälla metoder, som hjälper våra stackars fötter. Och kanske andra valpägare/mammor?

NathalieT
0

Prova att "skrika" till när hon biter dig om hon kan ordet nej så kan du mota bort henne samtidigt som du säger ett lungt nej :)

NathalieT
1

Och sedan ge valpen någonting den får bita i, glömde jag att tillägga ;)

mopsen12
0

Det har vi prövat, funkade en gång Rynkar på näsan Annars, tack!

[linneasandberg]
1

Följer denna tråden då det är samma här hos oss :/

Det är så att man kan ju inte heller gå iväg för då hänger den ju efter i benen/fötterna Obestämd

SuperLimm
1

Testa att alltid ha en leksak eller ett ben nära, såfort valpen biter i er, stoppa in leksaken i munnen. Kanske lek lite med den, typ kampa eller så, så valpen biter i leksaken istället. Testa att göra så varje gång den biter.

Mvh Linn

mopsen12
2

Jo, det är det vi gör, men hon ignorerar oftast leksaken, ibland undrar man om hon faktiskt inte ät ute efter blod… Skrattande haha. Om hon bara är på lite bit-humör, funkar det, men inte om hon blir helt manisk.

SuperLimm
1

Men om ni tar leksaken, stoppar in den i hennes munn och börjar leka/kampa med den, strunar hon i den ändå?

Mvh Linn

mopsen12
0

Ja, tyvärr :(. Som sagt, inte alla gånger, men när hon är så mest tokig.

Flöffo
0

Tass…

//Flöffo

Karmatarerskanise
0

Om inget annat fungerar så hade jag gått bort från valpen dit den inte kan följa efter för att visa att det inte blir lek om man biter i fötterna.

Sedan hade jag testat gå tillbaka igen efter att valpen lugnat ned sig. Hade den då börjat igen hade jag lugnt gått ut igen och fortsatt så tills valpen slutade.

mopsen12
0

Menar du till ett annat rum och stänga dörren? Glad

[Besan]
2

I början så satte jag mig upp i soffan och gav inte ens min valp en blick när han höll på så. han försökte göra allt för att fånga min uppmärksamhet, jag såg i ögonvrån hur han bet tag i soffan och sneglade på mig för att se om jag reagerade. Jag struntade ändå i honom totalt. Nu gör han inte så mer. Slutat helt.

Dock ibland när han får sina ryck emellanåt då räcker det med att jag markerar genom att knuffa bort honom lite lätt och säga "Nej" När han slutar berömmer jag honom för att han slutat och nu upplever jag att han har förbättrat sig väldigt mycket.

Karmatarerskanise
0

#11 Helst hade jag haft kompost galler. Eller som #12 skriver kanske soffan där hunden inte når dig. Sedan totalt ignorera valpen till den lugnat ner sig.

[Ronon-m]
0

Säg ifrån ordentligt!? Den kan ju inte hålla på hur som helst! ;)

mopsen12
0

#13 Tänkte att du menade det. Ska försöka mer att göra det, prövade det en gång tidigare och det funkade efter att jag gått ner från soffan tre gånger. Då hade hon lugnat ner sig tillräckligt Skrattande

#14 Tro mig, vi har sagt ifrån ordentligt, men varken det eller att skrika "Ajjjjjjjjj" hjälpte mer än en gång tyvärr.

SKa köpa mer tuggisar idag och så ger jag en update om det förbättrats tillsammans med soff-metoden.

#12 Men då verkar ju det som om det fungerar. Får göra så! Tack!

[Forest]
0

säg enkelt ifrån. Det märks jätte väl hur man säger ifrån här hemma. Säger jag bestämnt nej sluta- så slutar dom (ofta donna som är på överbushumör i sägen) Men säger jag ifrån på mesigt sätt inte så bestämnt så tar det inte mer än 1 sekund så börjar dom om igen. Så fundera lite på hur ni säger ifrån.

Karmatarerskanise
2

#16 Det fungerade inte på mammas hund. Han var gaaaaleeeeen :P Man fick helt enkelt vänta tills han lugnat sig.

mopsen12
1

# Det fungerar inte på henne heller. Hon har faktiskt nästan bitit hål i huden några gånger och då har jag rytit till rejält. * ingen reaktion

Dosi
1

Det hjälpte inte här heller att säga ifrån, har man en rabiat valp så är det inte så enkelt :P Jag ignorerade honom totalt när han bet, och sen fick han uppmärksamhet när han lugnat sig igen. Tålamod, det går över :)

Karmatarerskanise
1

Precis Dosi, tålamod är något man måste ha massvis av med valp :P

Vattnadal
3

Handlar det om att valpen är övertött i de lägen den bits, så hjälper det inte att leka med leksak. Om det inte går att avleda på något annat, skulle jag helt enkelt sätta mig, ta valpen i famnen/knät, och hålla fast den. Itte krampaktigt runt halsen ed, utan om hela kroppen, sk holding. Håll fast och prata med mjuk och vänlig röst. Trycket mot kroppen minskar stress, och den får hjälp att varva ner.

Först när valpen lugnat ner sig och slappnar av helt, släpper jag taget och gör en gosestund av det istället. Kanske avslutar man med att valpen somnar på sin bädd, eller att den får ett tuggben ed istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

18 själv ryter jag inte i utan säger bestämnt nej, har Donna hittat något som inte är bitvänligt så lyfter jag bort o säger nej upprepar detta. Enja har alltid vart snäll o inte bitit eller hållt på alls. men henne funker bytelshandeln bäst på när hon gick och hämnta dotterns små gossedjur. Det är olika man måste hitta sin lösning du har provat säga ifrån o det hjälper inte då är byteshandeln jag rek funkar inte den så gav 21 annat tips.

mopsen12
0

Jag antar att vi får ignorera henne. Att lugnt hålla fast fungerar inte för hon vrider huvudet och biter i händerna. Nu har vi köpt massa tuggisar så en del kanske försvinner då?