En fråga om skvallerträning
Hej!
Jag ska precis börja skvallerträna valpen. Tänkte först och främst att han ska skvallra på andra djur (hundar, katter mm).
Vi bor ute i sommarstugan just nu och på vår gård kommer det även katter lite hur som helst, och i början av skvallerträningen är det ju inte till en fördel att han lyckas springa fram till dem/jaga dem. Den ena katten fick han syn på idag och betedde sig fint (vi satt på gräset och tog det lugnt) men sen när katten försvunnit från hans synhåll började han spåra efter den och sen springa! jag trodde inte han skulle bry sig efter den försvunnit helt och hållet, men tydligen. Jag vände mig om och gick därifrån, då när han såg att jag var borta sprang han efter mig. Så han avbröt ju ganska snabbt.
Men nu tänkte jag, vill itne detta ska upprepas, men det är också svårt att veta hur jag ska lösa detta förutom att använda långlina (?) eftersom katterna kommer in på gården väldigt sällan!
Hur gör man egentligen om de lycka springa mot objektet man ska skvallra på? Låtsas som ingenting? För tyvärr så händer det ju ibland, svårt att vara förberedd alltid. Bör jag använda långlina nu även på gården till en början=?
(OBS! vi har alltså inte börjat skvallra än utan vi ska, måste komma till underfund med detta först)
Vad är skvallerträning?
Bacon, svaret är bacon.
Roligt ord: skvallerträna…
Jag avleder för det mesta. Katter är ju jäkla intressanta, men bollen är mer intressant.
#1 Det går ut på att hunden ska ta kontakt med dig när den tex ser en annan hund, katt mm. Genom träning av detta att varje gång klicka (fördelaktigt att göra detta med klicker) då hunden ser tex en annan hund och ge godis så lär den sig att komma till dig istället.
#2 Ah, fast jag tror inte att avledning med leksak löser problemet långsiktigt.. kanske för vissa… men jag vill förebygga i tid :)
Men…!! ingen som kan :((?
Ts jag skulle söka upp störningarna isåfall, och inte sitta hemma på gården och vänta på att de ska dyka upp :)
Vi har tänkt göra det när vi väl sätter igång nu i veckan. Gå till hundtäta områden mm. Katter är ju lite svårare med förutom här…
Då de som sagt DYKER upp, men SÄLLAN, det som är grejen :P När han är lös på gården! Känns lite tråkigt att behöva ha honom i lina på gården men. Vill vi träna detta så…
Hursomhelst, bara det som är lite förvirrande,.
#6 Själv skvallertränar jag inte, men tränar däremot att när jag säger stopp, stanna, nej eller HIT så spelar det ingen roll om det så är en entrecote som går in på tomten, hunden ska INTE gå fram.
#7 Okej, fast den "metoden" så att säga kör man väl på om man INTE skvallertränar ? är fortfarande väääldigt ny på denna metod! han kan ju "nej" i de flesta situationer , men jag har ju valt att skvallerträna just vid katter/kaniner/hundar mm så då vill jag ju som sagt förebygga i tid!
#8 Fast om du sällan eller aldrig får tillfälle att träna just på katter, så kanske det är lättare att använda "nej" i just de situationerna?
#9 Ja kanske det.. det är ju värt att fundera över! men om hunden blir så blockerad (med tanke på att han fortf. är valp) av katten att "nej" är meningslöst? hur gör man då?
#10 Då skulle jag välja att ha honom i långlina tills något av träninsmetoderna är befästa.
#3 Går att avleda med vad som. Boll funkar på min hund. Funkar även att peta på honom lite också.
#11 Ok. Får se hur jag gör!
#12 Jo avleda kan man göra.. peta till med.. men tror inte det hjälper i längden =) får då måtse du ju avleda varje gång?

Jag skvallertränar med min cocker på vilt och det har värkligen gätt resulat, jag klickar inte det få gånngerna hon springer efter vlipt bara när hon stannar och skvallare, vilket hon gjorde natlugen från början.
Anldeingen till att jag inte klicker när hon jagare, är att jag inte vill förstärka det, det jag vill förstärka är att hon skvallar inte jagar. Då hon är mycket klickerklok och om jag skulle kilka för jakt kommer hon att lära sig jakt är bra det vill matte för hon klckar när jag gör det, iställt vill jag att hon ska tänka -åh det lunkat rådjur, jag skvlar för då blir matte jätte glad.
Sen att bryta betende när hon väll jagar är en helt annan fema, och jag är rätt så säker på att det är det för dig med. Håller med föregånder talatar om att det är bra att söka upp störninagr skälv och låt inte dem söka upp er.
Hoppas att du hänger med det blev lite rörigt :P
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#14 Tack för svar!
Så alltså jag bör bryta beteendet när hunden väl sticker efter katten? Genom att hämta den? ska jag säga något oxå eller, typ "Nej" ? Känns ju meningslöst att ropa "Nej" när jakten väl är igång :( Eller?
Då får jag göra det! :) Har precis klickat in honom på koppelträning och han söker ofta självmant min ögonkontakt i koppel nu… och går fint vid min sida än så länge… så vi ska söka upp lite störningar i veckan nu, med koppel på då förstås till att börja med så kan vi börja skvallra!
#13 Näe, det tror jag inte, men nu blev jag förvirrad. Jag kanske inte alls avleder jag kanske bryter och sedan avleder… hm… det var otroligt varmt idag… *visslar lite*
#16 Haha ja jag är med fruktansvärt förvirrad idag, kanske märks det med :P
#14 Hur gör du när hunden sticker då?
14 men du skvallertränar väl in hunden först kopplad så den verkligen lär sig skallerträningen går ut på innan han får både ta upp spåret och sen sticka. ?