Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2099 ggr
Mauritz26
0

Omöjligt att gå lös!

Hej! För cirka 3 år sedan köpte jag och min familj en dvärgpudel på 2 år. Vi köpte från en seriös uppfödare i Skåne. Problemet är att hon aldrig"aktiverade"hundarna. Vi vill jätte gärna att han ska kunna gå lös, vi har försökt allt godis,klicker ropa hans namn osv.( Han vet vad han heter). I vintras träffade vi en kvinna som sa att om hunden är över två år är det nästintill omöjligt att lära den gå lös. Kan även vara värt att nämna att han kan springa hur långt som helst, han har ingen gräns.

Mauritz26
0

Ps.när han"rymmer"kommer han alltid tillbaka när han har tröttnat med det kan dröja timmar innan och han kan ju när som helst bli påkörd

Mischa
3

Omöjligt är det inte, men ju fler gånger han fått chansen att självbelöna sig genom att rymma desto tuffare utgångsläge har du att börja med iom att han är medveten om att han kan sticka och det ger mer för honom att sticka iväg än att stanna.

När ni tränar så ha en långlina släpandes i backen efter hunden som nödbroms så att ni kan hindra honom ifall han försöker, och sedan är det bara att nöta inkallningen tills den sitter i ryggmärgen på hunden, belöna också inte bara när hunden beslutar sig att springa ändå fram utan även när hunden lysstrar till sitt namn och vänder huvudet, allt för att göra inkallningen till mer av en reflex än ytterligare ett "moment".

Tänk även ut bra belöningar, godis i all ära men om hunden funkar bra på leksak ex. boll så är det en jättebra belöning för att öka intesiteten i inkallningen och även att belöna på avstånd.

Samt det viktigaste, han får inte självbelöna sig mer genom att kunna rymma, det ger ett enormt bakslag för varje gång det händer.

≧◔◡◔≦

[Madlene]
0

Låter som ni måste ha lite bättre koll på läget, För en hund som är på rymmen i timmar är katastroft ju, Ni får börja träna inkallning, Gör som #2 säger, på med långlina och börja träna, kör även korta promenader när vovven ska gå fint i koppel utan att dra till andra hundar, dofter, för att kissa, osv.

Maja2
5

Det är nonsens att en hund över två år inte går att ha lös. Det handlar om att jobba med kontakten med sin hund. Skaffar man en bra kontakt som grundar sig i kommunikation och samspel, så Vill hunden vara hos en, den vill hålla sig nära. En hund som rymmer eller sticker direkt man släpper kopplet, känner ingen samhörighet med ägaren skulle jag vilja säga.

Börja redan nu med att jobba med kontakten, lär hunden att det lönar sig att hålla kontakt. Aktivera hunden på ett bra sätt, så att hunden blir mentalt stimulerad, och ge den lagom mycket motion.

[Madlene]
0

#3 håller med om det med samhörighet. eller iaf ha "koll" vart matte eller husse är.

ElinaPersson
9

TS: Nu vill jag absolut inte göra något påhopp eller sånt, jag hoppas verkligen att ni får ordning på honom och att han kan få gå löst Skrattande

Men när du skriver 
"Vi köpte från en seriös uppfödare i Skåne.
Problemet är att hon aldrig"aktiverade"hundarna."

Så tycker inte jag iallafall att det verkar som en seriös uppfödare.. En seriös uppfödare ser ju till att aktivera hundarna och ge det som rasen kräver.. Ingen hund mår bra av att inte aktiveras Obestämd

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Forest]
1

TS; Det spelar ingen roll hur gammal en hund är man kan alltid lära dom något och jag tror mer på vad Maja2 säger ni måste träna på kontakt och bli ett team med eran hund. Sen hur brukar ni aktervera eran hund? vad gör ni för något som hunden tycker är roligt? Det är mycket viktigt att hunden ser Er som roliga och intresantare än att hitta på eget arbete. Jag tror faktist att eran rymmare säkerligen hittar på spåra själv o vem vet kanske även fäller byte? Testa o spåra, lek o träna mycket kontakt med eran hund. Lycka till!

6 Pudel klassas in som sällskapshund tyvärr är det inte alla som ser fördel att aktervera sina avelshundar. Jag valde en som tränar samt tävlar sina avelshundar ovanligt mycket, för hennes del är inte utställning allt, men hon följer givet vis reglerna även där allså de är utställda med mycket gott omdömme.  Det är ofta att många uppfödare ställer ut sina hundar o skapar på så vis ett brett vinnande koncept där meriterna är att hundarna har flera utställningschampion. Sen får man säga vad man vill många åter igen många som "bara" ställer ut avelshundar/avkommor fakstist får fram mycket trevliga aktiva hundar som är fullt friska jag ser inte som oseriösa upf.

Mauritz26
0

Våran hund upplever jag som väldigt social och såfort man sätter SIF ner ska han alltid upp i famnen och gosa. Vi brukar träna vacker tass sitt och ligg allt det där kan han göra utomordentligt. Vi leker också flera gånger om dagen med honom. Tack för era svara vi ska öva så mycket vi bara kan.

[Forest]
1

8 Jag måste säga ett tips. Pudlar är smarta men är det du eller hunden som bestämmer om den ska komma upp eller inte? Bjuder du upp hunden till ditt knä eller kräver den att komma upp genom tigga sig till det? Flört Mina hundar tigger till knät men det är jag som säger okej eller ne inte nu. Det är inte synd om sin hund om man säger nej till det. 

Det låter som att ni igentligen inte ger han något arbete lite konster för godis är inget hårt arbete inte för en pudel Flört  Jag skulle någ testa spåra eller köra vardagslydnad träna på mycket kontakt. Varför inte lära in olika namn på leksaker som boll,råttan, osv och sen låta han hämnta detta eller leta fram dom. Jag tar ofta en leksak visar mina vilken jag tar sen kör jag "leta" det går undan här då båda letar vinnaren får beröm för duktig *namn* o klapp det ger jag givetvis den andre oxå. Sen börjar man om svårigheterna blir svårare o svårare ju duktigare dom är på leta :)

Mauritz26
0

Alltså hunden frågar liksom oss, ibland kan vi inte ha honom där och då säger vi nej

[Forest]
0

10 har ni börjat träna på något annat för jag tror det kan öka eran hund att vilja vara med er istället för att sticka iväg på egen hand.

Mauritz26
0

#11 vi brukar träna sitt ligg och vacker tass, och vi har intensiv tränat honom dom här dagarna, och nu går det mycket bättre att gå lös, tack för all hjälp!!!

[Forest]
0

12 bra tips är att köra inkallning ett tag med lina, låt glatt i fasett det brukar vara en mycket bra belöning. Ge supergott godis :) Jag brukar ge hemagjorda köttbollar,kokt kyckling,lite nötlever som jag kokar sen ugnstorkar denna godis slår allt i hästväg. Att oftare ha med sig godis ut o verkligen belöna han när han tar spontant kontakt :) Sånt underlättar. Har själv en dam som kan slå på dövöra så henne måste jag aktervera henne som vanligt. matte blir ju trist *äkel annars Flört