Snabb fråga ang. utfodring! Förvirrad! :S
Eh nu är jag lite förvirrad här! Är det fram till 12 v eller 16 v. ålder man ger sin valp foder 4 ggr om dagen med 4-5 timmars mellanrum? jag var säker på att det var 16 veckor man gav mat 4- ggr om dagen, men på vissa sidor på nätet står det att det är vid 12 v. man börjar ge 3 ggr om dagen!
Vad stämmer egentligen??
Sen… när man väl börjar ge valpen foder 3 ggr om dagen; hur många timmars mellanrum gäller då ?
Till 16 v fick jag rådet av min uppfödare att ge 4 mål om dagen. Sen tar man bort ett mål och fördelar maten på 3 mål. Det är inte så noga med antal timmars mellanrum. Ge mat på morgonen, på eftermiddan och på kvällen.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
vid 5 månaders ålder kan hunden äta 2-3 ggr om dagen :) Det är ju efter varje individ, ibland äter hundar inte alls på morgonen, vår hane äter inte sin första måltid förräns vid kl 2-3..
Jag går över till 3 mål direkt när jag får hem en valp - alltså vid 8-9 veckors ålder och det har fungerat alldeles utmärkt.
Så där gör du precis om du känner är bäst.
Jag upplever att valpar äter bättre om det går några fler timmar mellan målen och hinner bli hungriga, så därför byter jag till 3 mål direkt. JAg ger ju ändå gnag-ben (märgben t ex) som valpen har att tugga på mellan målen.
Här blir det oftast runt 5-6 timmar mellan målen för valpar som äter 3 gånger per dag.
Min valp är 13 veckor och får mat ca 7, 12,30 och 19. Ibland någon timme senare ibland tidigare, beror på vad vi gör.
Emellan har hon mycket märgben hon kan gnaga på.
Okej tack för era svar! :)
Ja det är som så att han sover rätt mycket på dagarna (så blir lite svårt att tajma alla de 4 måltiderna med bra mellanrum) och är inte alltid heller speciellt hungrig vid varje mål har jag märkt.. antar det e pga värmen för han får inte så mkt godis mm! Dricker mycket gör han dock nu när det är så varmt! SÅ funderar på om man ändå ska börja ge honom 3 mål om dagen….
Ang märgben! Hur ofta kan de äta sånt, är lite osäker på det. . Någon som vet hur de tillagas eller äts de rått?
#5 Äter han inte alla målen med god aptit kan du nog köra på 3 mål redan nu och se om han äter bättre då.
Märgben och känsliga valpmagar vet jag inte om det är en bra kombo. De ska ges råa iallafall, då benen kan flisa upp sig om man kokar dom.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#6 Ja då gör jag så! :)
Ja får kolla lite mer på det med om jag ska ge honom märgben då överhuvudtaget än… men man kanske kan vänja dem försiktigt? Okej tack :)
5 det är olika hur valparna är hungriga med o vad man ger Enja sluta snabbt äta sin mat vid 14 tiden så för hennes del räckte det med få mat 3 mål om dagen rätt så tidigt.
Bira har fått märgben några gånger nu och de första gångerna så gröpte jag ur nästan all märg men nu låter jag mer och mer vara kvar. Hon har aldrig blivit dålig i magen av de så man får väl prova sig fram men ta det lite lugnt i början :-)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Min valp har ätit 3 ggr sen hon kom hit (9 veckor) :)
Min vuxna hund på snart 3 år äter alltid 3 gånger om dagen och missar aldrig en måltid. 07:00 - 15:00 - 22:00
Tror man själv kan lägga upp det hur man vill och beroende på hur valpen/hunden fungerar.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#11 Jag tänkte just köra på de tider du har. Det är väl skönt för hunden att somna för natten mätt och belåten. Jag jobbar med att min hund mått illa i bilen och om jag nu bestämmer att vi ska ut i skogen mitt på dagen så har han tom mage.
Jag skulle säga att det är individuellt.
Vår första hund fick mat 4-6ggr om dagen ganska länge medam vår andra fick 3ggr om dagen från 3månaders ålder.
Tack för era svar alla!
Vi kör på 3 ggr om dagen nu så får vi se hur det funkar, går nog jättebra ;)
#9 Okej :) Ja då tar jag det väldigt lugnt i början så han får vänja sig försiktigt vid märgbenen!