Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3160 ggr
Flöffo
0

Hurrta vs puppia sele.

Hejsan!På lördag ska jag få min papillon valp.Och jag undrar vad som är bäst, hurrta sele eller puppia?Finns dom i djuraffärer?För och nackdelar med dessa?Hur ska dom sitta , hur sätter man på dom?

//Flöffo

Flöffo
0

Hurrta Y-sele kanske dom heter?

//Flöffo

[schäfernronja]
0

Jag föredrar hurtta men du kn ju alltid ta med hunden och testa bägge två och se vad du tycker. Fråga personalen om hur du sätter på dom vore nog smartast :) Hurtta finns i två olika "sorter", y-sele och h-sele.

Jetaime
0

Nackdelen är väl dock att hurtta inte finns i sådär riktigt små storlekar. Minsta är väl 35 om jag inte minns fel, blir svårt att ha den på en papillon valp.

Och precis som #2 säger är det lättaste att åka till butiken och testa och få hjälp av personalen hur man sätter på dom, och av någon som vet hur dom ska sitta :)

[Driva]
0

Jag har både puppia och hurtta. Problemet med puppia tycker jag är att de har väldigt trånga hål för halsen. Min hund har inte speciellt kraftig hals, men den är på gränsen till för liten, och hon kan inte ha en större storlek för då blir själva selen för stor för hennes bröstkorg.

Måste säga att jag var skeptisk till hurttas y-sele, men det var den enda som var tillräckligt liten till min valp, och nu älskar jag den, tycker den sitter hur bra som helst!

russin
0

Puppy Angel är bättre än Puppia när det gäller halsen - lite större där, men samma utförande.

[Forest]
0

Jag hade kattvariant på puppia sele när Enja var liten valp funka kanon bra koppel var det oxå med. Men jag tror att Lo-katt har kollen på vilken sele som sitter bäst :)

Flöffo
0

Okej.Jag kanske får köra på halsband tills han är stor nog.

//Flöffo

russin
0

Minis första sele var en Puppia, som jag köpte när hon var runt 10 veckor och vägde runt 2,5 kg.

Efter det blev det Puppy Angel som var lite större i halsen, men båda satt väldigt bra. Så visst kan du köpa sele även när valpen är liten - men var beredd att få byta ut den några gånger till större storlekFlört

Flöffo
0

Okej.När jag får honom och han är redo att miljötränas ska jag åka till djuraffären och fråga + prova Glad

//Flöffo

[Driva]
0

Min valpis 13 veckor  vägde ca 2,5 kg (nu 3kg) och den minsta hurtta selen passar bra! Visst den på gränsne till förstor första dagarna men nu passar den bra (har haft den i en vecka).

Hon kommer väga runt 5-6 kg som vuxen.-

Michaela-N
0

Jag tycker Puppia är så otroligt fula så jag ville inte ha såna till min papillon, även fast de hade passat bäst. Nu har vi Hurtta Y-sele, sitter inte helt perfekt men det funkar. Den sitter lite för mycket i armhålan tycker jag.

Men kör på halsband tills han är ca 6 månader, då är de relativt färdigväxta.

[Forest]
1

11 Det jag gillar med puppia är just att de är mjuka o sköna för valpen. Jag tycker inte dom är fula en enfärgad är något jag föredrar framför småmönstrad :)  till valp föredrar jag helt klart sele eftersom de har rätt skör nacke (iaf småhundar). Så jag skulle någ mer rek en sele till TS framför halsband.

jollycox
0

Puppia och hurtta är ju rätt dyra och en valp växer. Du kan köpa typ en sån här sele att ha tills valpen vuxit klart. Den är ställbar. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Nicolina
1

Annars har du ju G&E (Gustav o Evita) som har mjuka, smidiga y-selar i väldigt små storlekar t.om passade 8v chihuahuavalpar. Lite billigare i inköp än Hurtta också, och det blir ju några selar innan valpen vuxit klart.