Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 690 ggr
[Naffti]
0

Valet och kvalet om kurser..

Jag står och väljer mellan två valpkurser.

Den ena som jag egentligen hade velat gå är på min "vanliga" klubb. Den är billigare och fler tillfällen MEN instruktörerna är jätteunga (övre tonåren), och visst de är trevliga men de har inte så lång erfarenhet. Jag tycker dessutom de inte är så duktiga på att se till individersbehov när jag haft de som hjälpare på andra kurser, utan det är som det är när man är yngre och inte har så mycket erfarenhet, man kör på exakt de som de lärt sig till sin egen hund.
Jag har dessutom överhört ena som ska vara instruktör skratta åt att hans hund kan hugga mot andra hundar som går förbi "iof bara typ så hon får tag i pälsen". Men jag tycker inte det är något man skrattar åt, utan något man kanske ska jobba med? Så där tappade jag respekten lite för honom.

Den andra kursen är på ett väldigt välkänt ställe med en instruktör som har haft hund i över 25 år.

Eftersom det är min första valp tycker jag det är viktigt att jag får en bra instruktör MEN om jag går kursen på hemmaplan så kanske chansen är större att man hittar framtida träningskompisar osv….

Vet varken ut eller in :(

Maja2
3

Jag skulle definitivt ta den kurs där instruktörerna är mer erfarna. Träningskompisar kan du hitta sedan genom att sätta upp lappar eller hitta via facebook eller vad som helst.

Mischa
0

Välj den du har mest förtroende för, men erfarenhet innebär inte alltid kunskap.

DU kan ju fortfarande tränar på din "hemmaklubb"

≧◔◡◔≦

Maja2
0

#2 Nej, det har du helt rätt i, att erfarenhet inte Alltid innebär kunskap. Ts, du kanske skulle kolla upp vilken filosofi de andra har, som du väljer mellan … för att kunna göra ett bra val. Jag brukar alltid förespråka att man kollar upp instruktörens val av metod, och tanke bakom hund och hunduppfostran …. vet faktiskt inte varför jag inte skrev så i förra inlägget …. men står fast vid att om du bums måste välja mellan de två du säger Ts, så skulle jag välja den som haft hund längre

[Driva]
0

Ta det du känner är bäst, inte roligt att gå en kurs som man inte känner sig hundra för..