Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 926 ggr
trollet85
0

hjälp med hund ras

Jag och min sambo funderar på att skaffa hund i framtiden, när det passar. Vi är båda uppväxta med hundar och vet mycket väl vad det innebär att vara hundägare. sambon har växt upp med Bc och jag med Labbe. Ingen av oss har haft hund som vuxna. Jag vill ha den hund att träna med, kanske aggility, lydnad, spår lite beroende på va rasen passar till. Och sambon vill mest ha en hund som sällskap, kunna gå ut o leka i skogen osv. Vi har i dagsläget 6 illrar så lite uppfostran har vi klarat av. Ni som har iller vet va de innebär att uppfostra en bitig liten illervalp Flört

Vi vill ha en medlestor hund ca 50m i mankhöjd. som man kan lyfta/bära tex upp i lastbilen osv. Då jag är rätt kort klarar jag inte av att hålla en stor hund.
Den ska vara lättlärd och tycka det är kul att träna, den ska vara trevlig mot andra djur och människor. Gärna inte för avvaktande.

Vi har kollat lite på Tollare, men ja e lite "rädd" för deras aktivitetsnivå. e rädd att de kräver lite mer än vad jag klarar av.
Har även kollat lite på Bc men då dom har hög aktivitetsnivå e ja inte så sugen.

Är det nån som har förslag på raser som kan passa? Även att vi inte haft hund innan som vuxna är vi ändå vana att uppfostra rätt  tuffa djur. (alla våra illrar har INTE varit änglar när dom kom hit.)
Anledningen till att ja skriver de här e att jag vill ha hjälp att hitta "våran" ras. För att kunna ta kontakt med olika uppfödare och hitta just den jag tycker e bäst.

AnneN
0

Vet inte riktigt vilken ras som kan passa er men jag undrar varför du/ni ska kunna lyfta/bära hunden? Hunden har ju egna ben att gå med hoppas jag

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

trollet85
0

vi åker en hel del lastbil o kommer väl även göra de i framtiden. o upp i den höjden lyfter ja gärna ingen stor ras Räcka ut tungan (ska ändra de i inlägget)

AnneN
0

aha då förstår jag.

_**/Mvh Anne

zeretki
0

Hunden kanske kan lära sig att hoppa upp själv?

trollet85
0

jo de går väl att lära, det är ju bara ca 150 cm upp till hyttgolvet.

AnneN
0

endel hundar lär sig ju att klättra i stegar också, hade en engelsk setter då jag var liten å han var hopplös på att klättra i stegar, hade man en stege som stod mot hustaket så kunde han både klättra upp och ner själv

_**/Mvh Anne

fiiiyah
0

hmm, vi har en BC, vi varken vallar eller kör agility nu, men ska börja med agility inom kort, det är inte så jobbigt om man aktiverar dom, och hunden blir ju tröttare om den får arbeta mycket med hjärnan (:   kontakta uppfödare, alla hundar är ju inte likaana :):)

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

fiiiyah
0

Lycka till föresten och hoppas ni hittar nån liten vovve som förgyller eran vardag ;D

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

qiiwie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kolla in min ras coton de tuelar

en vall o vakthund från madagaskar

http://cotondetulearclub.se/

http://medlem.spray.se/obelix/

min hemsida

hälsn kerstin

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Kristina-
0

Ett tips är att besöka olika hundutställningar och titta på hundarna och prata med deras hussar och mattar om hundarnas olika egenskaper. Mina egna hundar är i mina ögon helt perfekta, lagom stora, ca 48 i mankhöjd, mycket kloka och lättlärda, älskar att jobba, men blir inte tokiga om dom inte får det. Fäller ej ! Rasen är Irich Softcoated Wheaten Terrier!

trollet85
0

tycker verkligen de e svårt o hitta min ras… hur gör man? letar man efter en ras som exakt passar ens behov oavsett hur man tycker att hunden ser ut eller väntar man bara tills dess att man hittar DEN! (de e INTE akut att skaffa hund och ja kommer vänta tills ja hittar rätt hundras!)

vill att hunden ska va:
ca 40-50cm i manke
trevligt
lättlärd
inte så mycke pälsvård
ha lätt för att lära sig att de finns andra djur här hemma (helst ingen utpräglad jakt instinkt)
tycka om att träffa andra mäniskor och hundar
tycka om att träna. (kanske inte så man MÅSTE träna varje dag mer än vanliga aktiviteter)

Gisela
0

Hej!!

HAr ni någon erfarenhet av Australien Shepherd?? Det är en medelstor hund med samma egenskaper som BC, men med lite mindre krav på träning. Jag har haft en hane, och han var helt underbar. Gå in på Skks hemsida och klicka dej fram på länkar till specialklubben.

Lycka till