En bok om hundraser
Hej, jag köpte "Att välja hund" och har lusläst den, tyckte om bilderna och de små intressanta faktan som var med. Nu letar jag efter en ännu bättre rasbok. "Att välja hund" har för få raser med tycker jag, jag skulle vilja ha en rashundsbok med måååånga olika raser, bra bilder på varje ras och även bra och nyttig information om varje ras, exempelvis
hur klippsk rasen är, om den är vakthund etc, vilket användningsområde den passar i etc.
Snälla ge mig boktips :)
Bonniers stora hundlexikon har underbara bilder, men är späckad med faktafel.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
bonniers hundlexikon :)
#Vad för slags faktafel?
okej men tipsa helst inte om en rasbok som har FELAKTIG information, då är det ju ingen ide att ha en rasbok. Visst om nått litet fel uppträder men inte så mycket.
#3 För det första så är det en brittisk bok som översatts så det finns raser med i den som inte är godkännda i Sverige. Exempelvis "Nordamerikansk fårhund" eller mini aussie som den väl vanligast kallas. Den innehåller även några olika blandraser som cockerpoo, vilket väl är ok men den berättar ju inte att dessa är blandraser. Sen kan jag säga att min ras papillon räknas som en spets i den boken
. Några exempel. Men den är väldigt trevlig att bläddra i, men som sagt, när man ska välja ras är det nog bättre att vända sig till andra källor.
Men jag är också nyfiken på bra rasböcker, det verkar vara dåligt med det tyvärr…
I min bonniers så står det på cockerpoon "en korsning mellan amerikansk cocker spaniel och dvärgpudel. Som andra korsningar …." Sen kanske inte alla raser är godkända i sverige, men det är ju sin skk-ras bok. Utan en lite världsrasbok :)
Mvh Jenna
Har en bok som heter Allt du behöver veta- hundar av Dr. Bruce Fogle.
Antar att det är en brittisk/amerikansk bok men den innehåller de flesta raserna, dock inte dessa blandraser. Det är en ganska liten bok, men står lite om användningsområde, historia och övrigt om rasen, samt fina bilder :)
#6 Jo det står det ju, men den är ju mitt bland renraserna. Eurasier är ju tex korsning mellan samojed, chowchow och wolfspitz men är ändå en renrasig hund. Tycker att det borde framgå att cockerpoon inte är det.
Såg också att dom har endel underliga hundar under sällskapshundar så som Dalmatinerm Himalajafårhund (aldrig hört talas om) och Thai ridgeback (som vad jag har förstått är en väldigt svår hund). Tycker att det är farligt att kalla dessa väldigt krävande raserna för sällskapshundar
.
Jag har många olika hundrasböcker och min favorit är "Hundraser i Sverige" av Åsa Lindholm och Ulla Barvefjord.
Boken tar upp många raser och det finns ganska relevant info (tycker jag iaf) om varje ras och det är fina bilder (de flesta). Fastnar man för en ras och vill läsa mer om dom kan man ju gå och kolla på uppfödare och rasklubbar osv och hämta mer ingående info.
Jag har
Hundar -illustrerat uppslagsverk
från Globe förlaget
Jag tycker den är bra överlag. Även om vissa bilder kanske inte, enligt mig, är jätterastypiska. Sen tycker den en whippet ska ha mer motion än en huskey, vilket inte heller är min uppfattning.
Men som sagt överlag är den bra. Den har stora fina bilder, en liten tabell över hur mycket motion, pälsvård, mat den behöver samt hur mycket plats de tar. Just de är det jag tycker man får ta med en nypa salt. Sen står det även om hundens historia, sjukdomar, avel och beteende.Jag har använt den när jag vill ha reda på lite om löp och liknande.
Jag tror det är svårt att hitta en bra "välja ras.bok" som stämmer hundra % med ens egen uppfattning om olika raser. Tror det alltid kommer avvika på någon ras.
# 4
Så du menar att man i en sån här tråd inte får varna för dåliga rasböcker?
Få se nu:
Aussies är bra familjehundar med ett temperament som Labradorer o Golden retrievers. Det är flera raser som påstås vara bra sällskaps/familjehundar, som inte är det.
Tjeckisk varghund o dito Saarlos kan inte med bästa vilja i världen klassas som vall/herdehundar.
Boxer, Tosa Inu o Shar-Pei verkar malplaserade i kapitlet om vall/herdehundar, likaså Njuffarna m fl underliga raser de lyckats klämma in där.
Pyreneisk vallhund heter Berger des Pyrénées i Sverige, de kommer i två hårlag, inte tre, de med kort ansiktspäls o de med lång ansiktspäls, getragg skall de definitivt inte ha, dessutom uppkom rasen långt innan 1700 talet.
En bra rasbok borde kommentera rasgruppsindelningen som finns inom FCI, inte hitta på egna. O bra översättare borde kommentera att vi i Sverige skiljer på vall o herdehundar.
Var det något mer?
#12 ja det är korrekt.
Har nog aldrig kommit över en bra rasbok, närmst kommer nog"All världens hundraser" av Renee Willes, vilket inte är all världens hundraser utan "enbart" 404st.
Den citerar mer eller mindre varje rasstandard vill jag minnas med en bild vilket kan tyckas är lite tråkigt och opersonligt men samtidigt så blir det lätt så fel om författaren skall bidra med sin egna åsikt eller uppfattning som i ex. "bonniers stora hundlexikon" som är rent skräp.
Skulle jag vara du skulle jag skippa att köpa en dyr bok och leta på nätet istället, SKKs sida har ju updaterats till det bättre med rasinformation skriven/utformad av respektive rasklubb vilket ger en personligare bild än enbart en rasstandard.
≧◔◡◔≦
# 13
Sorry att jag missuppfattade ditt inlägg.

"HUND." (ja, med punkten), en svensk, ganska färsk bok med en Västgötaspets på framsidan, är mycket läsvärd.
Jag ger inte mycket för resten av kapitlen (jag tycker de om träning och uppfostran är flummiga och säger ingenting), men rasdelen är mycket bra.
De flesta rasböcker fokuserar bara på historia och utseende, och sedan kanske tar med en liten rad om temperament.
"HUND." tar med kort historia, temperament, användningsområde, vad de kräver för motion/träning och uppfostran, pälsvård, hälsa, och ofta vem rasen passar/inte passar.
De har skrivit alla rasdelarna i samarbete med rasklubb och uppfödare.
ojj vad många tips jag har fått nu, har kollat upp "hundraser i sverige" och Hundar - illustrerat uppslagsverk, hundraser i sverige fastnade jag mer för när jag läste om vad andra sagt etc. Men ska även kolla upp "HUND." och de andra ni tipsat om :)