Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1779 ggr
Ellenfyrkant
0

Uppfödare av Bullmastiff

Är intresserad av rasen Bullmastiff och har bl.a. en vän som är ägare av rasen. Hon har tyvärr erfarenhet av rasens höftproblem och har lagt åtskilliga tusenlappar på operationer på en bullmastiff före 2 års ålder. Dyr hund är jag medveten om men jag vill ha en frisk hund, för hundens skull i första hand. Min vän rådde mig till att kolla uppfödare i Norge istället för Svereige då de har friskare linjer där. Detta har jag ingen kunskap om själv utan det var rådet jag fick. Vad säger ni? Finns det friska linjer? Blir det bättre att vända sig till något av de närmsta grannländerna? Vet att man aldrig kan räkna med att komma ifrån problemet men vill ju göra vad man kan i förväg och att välja hund från rätt linjer gör otroligt mycket. Har ni några direkta konkreta tips? Kan tillägga att jag är intresserad avb utställning och söker hund helst i toppkvalitet. (Hälsan går dock före)

Om ni har bullar är ni välkomna att posta bild :D

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

*putt*

Mvh Ellenfyrkant

vallhund
0

Canser o hudproblem verkar vara ett betydligt större problem enligt RAS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ellenfyrkant
0

#2 Medveten om det, använde min väns hund som exempel på bidragande orsak till stora utgifter.

Mvh Ellenfyrkant

russin
0

Det som är trist är att det används en hel del hundar med både HD och ED i avel. På en sådan stor och tung ras vore det viktigt at sålla bort.