Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1269 ggr
tiilduss
0

problem vid möten med katter under promenader

Hej !

det är så att min hund blir väldigt jobbig när hon ser katter , hon bara stannar och står blixt stilla och börjar sen plötsligt dra , det är väldigt jobbigt och jag vill slippa den dragkampen då det bor ett få tal katter i området som vi möter ibland då alla dom är utekatter och går som dom vill . Min hund blir väldigt jobbig och okontaktbar när det händer , inte ens godis kan hon motstå . Hon släpper inte katten med blicken !

det ända man kan göra är att be henne sitta om man har turen att se katten före henne , då sitter hon iallafall bara att hon sträcker ut halsen.

Har ni några tips på hur jag kan vänja av henne det ? att hon inte ska stå tung som en sten och helt stel som en pinne , dra och skälla när hon ser katter ?

kan inte bära bort henne heller då hon är lite små skraj för att bli bärd och ibland börjar kravla sig och hoppa ner , och hon är också tung vilket gö att jag får ont i ryggen bara av att bära henne några meter .

tacksam för svar , kram !

visste inte vilken grupp jag skulle lägga upp det i .

Maja2
1

Vad är det för ras på hunden?

Mischa
2

Googla på "skvallerträning"

Låt det bli en uppgift för henne att tala om när hon ser katter.

≧◔◡◔≦

tiilduss
0

#1 lagotto

#2 okej , ska googla det på en gång !

Maja2
0

En lagotto kräver mycket aktivering av vad jag lärt mig. Får den inte det så hittar den egna arbetsuppgifter.

Hur aktiverar ni hunden?

[Forest]
0

3 finns bra artikel på blandrashundar om skvallerträning i denna har Tina även lagt in bra klipp på visa hur man lär sig o hunden skvallra Flört

[Zipzee]
0

Min hund har varit jobbig med katter. Han låste fast sig totalt och var sedan okontaktbar och helt paralyserad. Har nu lärt mig att se "symtomen" innan han blir blockerad och kan då få honom att fokusera på mig istället. Timing är allt :)

tiilduss
0

#4 - oftast långa skogspromenader , ibland lite hjärngympa och små joggingturer

#5 - okej :)

#6 - okej , ska tänka på det :)

Maja2
5

#7 jag tror att det är för lite stimulering för en hund av den rasen. Läs mer om vad rasen kräver , är mitt tips

thilda-
0

håller med maja2

Är nog lite för lite aktivering =)

tiilduss
0

#8 okej , är hon bor dock hemma hos min farfar och han har opererats för ca 1-2 månader sen och är inte helt återhämtad en och orkar inte gå så jättemycket med henne

Mischa
3

Fast även om TS skulle börja tokaktivera sin hund, skulle verkligen det lösa deras problem med kattintresset undrar jag? speciellt om hunden hunnit självbelönat sig själv ett antal gånger….

Jag har nog aldrig haft en hund (med mer eller minde jaktintresse) som inte velat dra efter katt ute i utgångsläge, det ser nog jag snarare som en ganska normal hund.

≧◔◡◔≦

thilda-
0

tok aktivera kanske man inte behöver, det är oftast så ytters lite som behövs.. Kan ta tex min egna hund som jämnförelse, han har gjort heeemska utfall förr och överslag i mot mig, men när jag skärpte till mig och tog tag i med att aktivera han mera så är faktiskt problemen " så gott som bort blåsta"..

#10 att gå ger ingen vidare aktivering, handlar mer om att låta hunden få använda hjärnan och bli stimulerad på det sättet

Mischa
4

Fast jag kan tycka det är skillnad på en hund som beskrivet uppvisar fullt normala drifter som dom flesta hundar har vid en synlig retning av ett potentiellt bytesdjur, och en hund som inte kan hantera sin stress i vardagliga(?) situationer.

Hade TS hund däremot haft en onormal fixering vid att söka upp ev. kattjakter hade iaf jag kanske tänkt annorlunda.

≧◔◡◔≦

[Highonbluetomorrows]
1

Skvallerträningen är med stor sannolikhet svaret på ditt problem, som #2 sa.

Jag fick bort utfall mot andra hundar genom det, och det tog bara några veckor innan man såg stort resultat (är dogwalker, så tränade inte ens heltid). Nu är det kontakt med MIG som sökes i stället för att hamna i "the zone" där han inte lyssnas alls och bara ser den andra hunden. En katt och hund kickar igång olika instinkter, men själva problemet är detsamma - det vill säga att hunden "låser sig". Skvallerträning kan med fördel användas så att hunden aldrig når denna låsning och i stället söker kontakt med dig så att du har möjlighet att 1) belöna och 2) avvärja situationen. När hunden väl har ögonkontakt med dig är det BETYDLIGT lättare att få den att följa med, än om den redan ställt sig i sin "jaktposition".

Maja2
3

#11 Jag tror att man FÖRST ska se till att ge hunden den motion och aktivering rasen kräver, för att se om problemen överhuvudtaget finns kvar efter det. Oftast börjar människor i fel ände när de ska jobba bort "problem"

Mischa
3

Ja, det är jättebra att gå till grunden med problemet, förutsatt att man vet vad orsaken ligger, och det är ju troligtvis hundägaren den enda som kan göra som faktiskt känner sin hund.

Min poäng är att jakt är en ganska väsentlig del av hela djurarten, och det är inget märkligt att dom agerar efter sina drifter om dom inte lärt sig annat.

≧◔◡◔≦

[Driva]
0

En hund som är understimuled och sedan stimuleras kan börja lyssna bättre. Märker jag på min hund om vi har perioder med mindre träning, då lyssnar hon mycket sämre.

Så därför kan mer stimulering hjälpa.

[Forest]
0

17 oja det märker jag oxå det hör någ till att de vet att man ger dom något roligt jobb o sen får man bra kontakt, men blir lixom mer rolig att vara med pga lite arbete. Jag har flera som har problem med annat som hundmöten men när de lagt ner lite mer energi i att träna sin hund så blir oxå hundmöten så mycket enkelare. Glad Så jag tror på att TS kan mycket väl aktervera sin hund mer och så kommer den inte se katterna som något arbete längre.

russin
0

Kan bara tala för mina egna hundar, som aktiveras en del - om än dock inte överdrivet, men så pass att dom är klart nöjda.

Även jag märker ju att dom lyssnar sämre om vi haft fler slödagar utan träning, men hos mig är "inte-gilla-katter" egentligen inget jättestort problem - men det är störande. Helst då som jag själv har katt och min ena hund har egentligen ända från valpstadiet varit väldigt tuff mot katten och som vuxen tycker hon katten får finnas, men på helst på avstånd. Min andra hund älskar katten och vill mest leka och kramas.

Min hund är stöddig med katter, så det är tur hon är så liten som hon är. Min egen katt har lärt sig att akta sig vid vissa lägen - för hunden tycker helt enkelt inte om katten (och inte heller andra katter) och då är det upp til mig att se till att det fungerar ändå på ren lydnad.

tiilduss
0

har ni några tips på hur jag kan stimulera henne då ?

Maja2
0

#20 Kolla på SLRK, så får du bra tips om hur en lagotto fungerar och kan aktiveras för att må bra :)

Lycka till!

tiilduss
0

#21 okej :)