Söker tips på ENKLA trick
Jag är en klickernörd och känner mig helt handikappad i hundträningen nu när jag ska träna en hund som är klickerrädd (och beröringsrädd), som dessutom lätt blir nervös och inte vågar testa sig fram. Någon som har tips på enkla tricks en hund kan lära sig?
Han kan sitt, ligg och vi övar på "stanna" och "snurra" "gå runt" och "gå och lägg dig". Vacker tass och liknande går inte eftersom hunden helst undviker att jag rör den.
Ibland gör han riktigt roliga grejer, som att stå på händerna/frambenen när han kissar. Tror ni att en hund kan koppla beröm till att den lyfter bakbenen, eller tror den bara jag berömmer för att den kissar..?
Nicka, skaka på huvudet, skall, backa (backa rakt bakåt och senare backa upp på en matta), gå mellan dina ben. Putta på en boll, hämta olika leksaker, lägga dem i en korg/låda osv osv.
Albin står och går ofta på frambenen när han kissar, det har jag lagt ner mig på att få bort för det är inte kul när han gör så och duschar ner mig, andra hundar eller saker
Men om det går att lära en hund att kissa på kommando (enklast med en hanhund *haha*) så borde det ju gå att få honom att gå så utan att kissa. Det är ju ett vanligt trick bland cirkushundar.
Din hund får säkert bättre självförtroende allteftersom han lär sig tjusningen med att lära sig 
Du kan ju belöna när hunden sträcker på sig och sen lägga på kommandot "buga" :) det är ett ganska enkelt trick.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Eller när den nyser, skakar på sig, slickar sig om nosen osv.
Just nu tränar jag och Jappisen (dvs. Jappe) mycket apport, men lite grand också 'hemlighet/viska' där han ska sätta nosen mot mitt öra och röra käkarna som att han 'viskar' i mitt öra. Där shapar man, först att han tittade på mitt öra, nosade på örat, slickade på örat, som vi nu håller på att shapea bort :)Jättegulligt blir det!
Annars finns ju 'skäms' där hunden lägger tassen över nosen.
Vår gamla hund kunde 'tacka och bocka' där han nästan headbangar med huvudet.
Ska ta fram listan över vad han kunde, så ska jag fylla på.. Han kunde fantastiskt mycket, en hund som egentligen 'bara' var jakthund, och inte tränades i något annat! <3
Jag hittade listan, och jag förvånas alltid över hur mycket han egentligen kunde, och det var ände 2005, då var han tre. På slutet var det mycket mer än det.
De som jag tycker är användbara: Han förstod namnen på 'viktiga' personer, som mormor och morfar (dvs. Ula och Benny - ägarna), min mammas namn, min mosters, mitt, och så hans 'flickvän' som bodde i samhället. De brukade leka lite nu och då :)).
Namnen på djur; kissekatt, vovve, pippifågel, osv, så uppmärksammade man honom på att man hade sätt den, så slapp han påminna en.
Platser: hundgården, baksidan, bilen, Nadja (flickvännen), osv. Praktiskt när hundärdda/unga skulle leda ut honom, så slapp de leda, utan han kunde gå själv, och barnen fick känna sig stolta över att han 'lydde' dem :)
Olika godisar; han kunde välja ut vilken godis/leksak han skulle ta om man radade upp flera.
'Försiktigt' som ofta var i meningen: 'H*n är liiiten, du får vara försiktig.' Och då var han mjuk som en 40 kilos kattunge.
Det är några vardagsmeningar han kunde :)
du säger att hunden är klicker rädd
men då kan du testa med en bläckpenna att använda som klicker
Använd inte klicker om hunden är rädd för klicket, använd din röst istället- "JA" är ett ord jag använder när jag inte använder klickern (min hund är inte rädd för klickern, jag brukar bara tappa bort alla min klickers allt för ofta ;) )
Medarbetare på brukshundraser.
Vad som är "enkla" trick, beror helt på vilken hund du har. För en del hundar är vissa saker enkla, medans det för andra hundar är svårt. Vad har du för hund?
Jag hade byggt upp förtroendet först med massa kontaktövningar, utan klicker i början.
Sedan börja öva med klicker när han börjat lita på dig.
Min hund var också sån att hon bara satt och var super osäker och vågade ingenting. Tack vare klickern släppte det, men det tog ganska länge och mcyket träning. Men nu har hon mycket mer självförtroende och bjuder på hur många beetenden som helst, coh jag tror mycket har med dels klickern men också förtorendet för mig som förare.
Sitta fint (på rumpan med tassarna i luften) och sitta fint och vinka (fortsättning på sitta fint).
Backa
Slamom mellan benen
Hoppa över en fot/ett ben
Stå på en liten låda.
Stå i en liten låda
#7. Japp det blev så i stället - ingen klicker. Ingen idé eftersom jag bara ska passa hunden några månader till. Då är det bättre att använda tiden till tricks och kontaktövningar som ni sa, i stället för att försöka få bort klickerrädslan när hans husse/matte ändå inte använder någon sådan.
#8. En PK (prague ratter). Jag är dogwalker/tränare så inte min hund. Han är duktig på att hoppa och liknande, dålig på "precision" eftersom han blir lite småmanisk under träning.
#9. Just nu kör vi "tunnel" dvs att hunden ska springa genom mina ben. Det låter simplelt (är simplelt också) men i början ville han inte göra det eftersom han har den här "komma-nära-skräcken". Nu vågar han dock :)! Jag har även lyckats få honom att göra vacker tass, och han får även godis genom att dutta med nosen på min hand, som kontaktövning/ förtroendeövning. Just för att visa att min kropp inte är farlig! 
#10. Hoppa över foten var bra! Det ska jag testa. Han studsar runt så mycket ändå hehe.
PS. Detta är OT men kolla hur han reagerade när han var hemma hos mig en dag. När jag satte mig på golvet så trängde han sig upp först i mitt knä och sedan i min "famn" (som när jag bär honom nedför trappan). Då var det tydligen mindre läskigt att vara nära mig, än att vara "lös" med katterna haha.