Jag känner mig lite handlingsförlamad :)
hej! jag är ensam hemma med min valp hela veckan typ, och eftersom matte tyvärr inte är så kreativ så står det still i huvudet på mig :D
Utomhus vi har bestämt oss för att ta det lite lugnt ute och bara öva kontakt och kanske ngn hjärngympa då och då, men mest får han strosa runt i sin egen takt o lukta….då han inte är så jätteleksugen ute när vi är ensamma. Men inne så leker vi max 5-10 min åt gången någon gång i timmen och det gillar han.
men hursomhelst, har ni något tips på någon bra lättare aktivering man kan göra ute korta stunder med en snart 10 v. valp? vill inte ställa krav på honom, vill han inte leka så vill han inte, men eftersom vi tagit det ganska lugnt ute hela dagen idag så kanske det finns en liten rolig övning (max 1-5 min) som valpar brukar uppskatta :) och som inte direkt stressar upp dem!
känns som om jag bara går runt och är tråkig ! aldrig varit den kreativa människan…
så tips mottages jättegärna!
Ha det bra alla :)
När min vovve va valp så kunde jag gömma mig bakom träd och dyligt när han inte såg. Jag kunde även få för mig att springa iväg lite då och då. Detta tyckte min valp va jättekul och jag tror även att vi har fått en väldigt bra kontakt just tackvare dessa lekar.
Vi har gjort det också och det gick bra i början men inte alltid xD går dock oftast bra när jag och sambon är ute tillsammans, då tycker han det är kul med kurragömma. Här inne också.
Han står oftast och tittar på mig som om jag är dum i huvudet när jag springer iväg ute … och är inte så jättelätt att gömma sig eftersom han oftast ser en :D :/ Vi har inte så stor yta att vara på.
Men jag får försöka igen ;) får visa honom att jag har något gott och sen sticka eller något! ;)
Man behöver lixom inte göra så mycket med en 10 veckors valp - och börjar du visa redan nu att den måste aktiveras med diverse saker så lär du få nog så jobbigt när den är vuxen
Så unga valpar gör jag mest ingenting med, utan vi bara är. Smyger in lite sitt, ligg, stå övningar och gosar och leker men inte mycket mer.
Ute räcker det alldeles bra med att sitta och titta på folk och främmande hundar för att stimulera en sådan liten hjärna.
#3 Ja precis :D tack för tipset :)
#4 Ja du har ju rätt :) Det är bara jag som är rädd att jag gör fel ibland, tränar mig själv på att slappna av mer kring det :) Är ju min första "egna" valp så att säga, jag är ju uppvuxen med hundar men då hade ju föräldrarna hand om det mesta kring valptiden! Sen så har jag bara haft en vuxen jämte som omplc. innan hon tyvärr gick bort… Så är ju lite skillnad :)
Menmen detta ska gå bra :D
Jag har haft min valp i lite över en vecka nu, hon blev 11 veckor i torsdags och jag gör inte något speceillt med henne.
Vi går ut på en äng och så får hon nosa runt och vi kanske busar lite med någon pinne eller blad eller likanande. Men mest går hon runt själv och hittar på bus.
Inne så busar vi också lite grann, när hon kommer själv och vill busa, och sen har hon ganska många ben som hon tycker oma tt gnaga på.
Nu har hon och stora hunden kommit på att de kan busa, så nu behöver inte jag aktivera henne nästan någonting.
Jag ska börja små träna henne lite nu när vi köpt in valpvänligt godis, men det kommer mest bli att hon får godis när hon kommer och sånt i början.

Något som kan vara bra, så där i början, är ju att själv vara den största resursen. Om det är roligare att löeka med dig än med andra hundar, om du alltid har lite kel, godis eller en rolig leksak när hon kommer springande till dig.
Bygg grunden för en bra inkallning redan nu! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 - ja det låter ju klokt :) Idag har vi faktiskt tagit det ganska lugnt, övat lite inkallning och det har känts bra!
#7 Ja absolut! Går bättre och bättre med inkallningen nu, ibland skiter han i en, men så är det ju ibland, även om det känns frustrerande. Men kontakt är något vi jobbar mkt med :)