Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 9480 ggr
Loveradio
17

Tycker ni att det är okej?

Såg denna fråga på Vovve och undrar samma sak. Tycker ni att det är okej att man släpper sin hund lös så den får springa av sig i dagisinhägnader? Och då menar jag alltså på kvällen/natten då det inte finns några barn där.

Jag bor ju en bit utanför stan, men ändå finns det knappt några ställen att släppa hunden lös på. Och kommunen vägrar ordna hundrastgårdar, vilket vore så skönt för oss med hundar som inte kommer på inkallning men som ändå behöver få springa av sig.

Så tycker ni att det är okej? Varför/varför inte? Självklart så ska hunden vara välrastad innan, så att den inte bajsar eller kissar, och om den gör den så ska man såklart vara noga med att ta upp.

Själv ser jag inga problem med det alls. Och när kommunen vägrar fixa inhägnader åt oss med hundar så tycker jag att vi har rätt att uttnyttja de inhägnader som finns.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ljusta
27

Kan säga som så att vi som arbetar på förskolor är INTE så förtjusta i att folk rastar hundar på vår arbetsplats. Det går inte att säga till en hund att inte markera eller bajsa, och det är faktiskt så att det är små barn som vistas där, nära/på marken.

Har man valt att skaffa hund i såna områden får man helt enkelt se till att rasta dem där det är ok att rasta, annars rastar man i koppel!

Usch för hundägare som inte respekterar andra!!!

Ljustadalens kaningård

Cassii
12

Jag håller med dig TS.

Loveradio
17

#1 Om man ser till att hunden är välrastad innan och plockar upp om hunden skulle få för sig att bajsa, så ser inte jag nån anledning till varför det skulle vara ett problem att låta sin hund få springa av sig på kvällarna/nätterna nån gång ibland då det är tomt.

Värre är det väl ändå med katter som bajsar i sandlådor som barnen leker i?

fidojunior
9

Tycker inte det är så farligt om det mest är för lek och att hunden såklart inte förstör lekplatsen om det finns någon.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

joheck
6

Hmm, klurig fråga. Hunden måste ju som du säger vara ordentligt rastad så att den varken kissar eller bajsar, är det en hund som markerar mycket bör man nog låta bli. Annars tycker jag väl att det inte skulle vara några problem, men det skulle ju vara bra om man pratar med förskolan först och får ett godkännande. Jag tycker också att det är viktigt att det är barnens plats i första hand, så om det kommer något barn som vill leka inom området så får hundägaren snällt koppla sin hund och gå där ifrån.

Så kort, inom vissa restriktioner tycker jag att det är ok.Glad

Ljusta
19

#3 Även den mest välrastade hund kan få för sig att pinka på stolpar osv inne på gården, och det är verkligen inte ok att barnen är där och slickar sen (jo barn kan göra så). Har plockat hundbajs på gården mer än en gång om man säger så, så alla hundägare bryr sig inte om sånt eller ser att hunden bajsar.

Jag skulle vilja veta varför man väljer att smutsa ner barnens gård bara för att man tycker sig ha rätt till det?

Ljustadalens kaningård

Loveradio
7

#6 Men nu får du väl ändå lägga av.

Maja2
21

Jag tycker INTE att det är ok. Har man en hund som man inte kan ha lös, så får man besöka inhängnade hundrastplatser. Finns ingen i kommunen så starta en förening, en hundklubb, en förening för hundrastning eller nåt, så får man bidrag från kommunen att bygga. Jobba ihop med vuxenskolan eller annat studieförbund tex.  Samla ihop pengar och fixa själv.

Går inte det, så får man motionera hunden i koppel.

Satum
10

Jag tycker det är helt okej.

Why not liksom?

Brukar själv gå in på skolgårdar på helgdagar/kvällar när ingen är där och släppa lös Mogge och ibland träna på olika grejer.

Sedan finns det en massa bra hinder/lekställningar att träna balans på ocksåGlad

Karmatarerskanise
11

Tycker inte det är ok. En hund pissar ofta ute, många i alla fall.
Man får åka till ställen där det är ok tycker jag.

Maria
10

#3 En inhägnad gård som är en dagisplats är till för barnen och inte att rasta hundar på, tycker jag.

Bara för att kommunen inte har ordnat några rastplatser för hundar så är det ju inte OK att rasta någon annastans.

Sedan finns det alltid saker som är värre att jämföra med så det hör ju egentligen inte till frågan.

Jag har haft hundar, två hanar och hur välrastade de än var så skvätte de gärna några droppar både här och var.

/Maria

Ljusta
17

#7 Nej, varför skulle jag det menar du? Inget som jag har skrivit är på något sätt konstigt. Som sagt så är det inte många förskolor (eller kommunen som äger förskolans mark för den delen) som tycker att det är ok att det rastas hundar på gården, så varför ska man?

Ljustadalens kaningård

russin
6

Det är faktiskt inte okej och oftas uttryckligen förbjudet rasta hundar på dagistomter. Skillnad om det t ex är en öppen/oinhägnad grusplan/gräsplan. Det är heller egentligen inte kommunens plikt attt fixa hundrastgårdar, men självklart taclsamt om det görs för dom som behöver.

Man kan gärna gå samman en del hundfolk och trycka på för en hundrastgård. Så gjorde vi här och visst tog det lite tid, men det kom upp en. Nu använder inte jag den själv, men vet många som gör det - så kämpa istället för att reta upp folk vilket är stor risk. För någon kommer garanterat se er till slut och då är det många som kan få skit för det tyvärr.

Man kan heller inte garantera att hunden inte bajsar där och inte säkert man till 100% ser det och inte trevligt med små barn.

Som hundägare kan man inte säga att man har vissa rättigheter när det gäller inhägnade ställen - för som hundägare har man enbart skyldigheter. Så ser verkligheten ut.

Loveradio
6

#12 Självklart ska man inte rasta sin hund där. Utan låta hunden få springa av sig. På kvällarna/nätterna utnyttjas ju inte inhägnaderna så varför är det så himla tokigt att släppa sin hund där en stund när det inte finns nån hundrastgård?

Ljusta
16

#14 Av den enkla anledningen att hundar är hundar och uträttar sina behov oavsett de nyligen gjort det eller ej och oavsett om ägaren menar att rasta hunden eller bara låta den springa av sig. Och lekande barn nära marken och hundavföring är ingen bra ekvation.

Ljustadalens kaningård

Loveradio
4

#15 Igen… bajsar hunden så ska man självklart plocka upp.

Cassii
7

Fast o andra sidan tycker jag att hundägaren nu isf kan plocka upp bajset och ta med en vattenflaska för att skölja bort kisset.

Ljusta
8

#16 Men alla gör inte det (tro mig). Oavsett de sett att hnden bajsat eller inte så är det fel. Och hundkiss på diverse ställen plockas inte bort. Det finns liksom ingen anledning att rasta hundar på barnens gård. Har man en hund som måste få springa av sig så får man ta sig dit där man kan låta dem springa lösa alt alltid ha koppel. Det finns en anledning att det inte är lagligt på förskolegårdar.

Ljustadalens kaningård

JJUDITH
8

Jag tycker personligen det är okej såvida man ser till att hunden inte bajsar eller kissar där inne. Om jag var säker på att han inte gjorde detta ser jag inget problem i att låta hunden springa lite om det inte finns rastgårdar i närheten. Vad gör lite spring för skada? Sedan att det ska tillåtas allmänt är en annan sak, för det finns alltid dem som missbrukar detta och missköter sig genom att inte ta upp bajset eller låter hunden kissa där. Så hm, svår fråga! Men om man har koll på hunden så ser jag som sagt inget problem i det. Glad

Loveradio
2

#18 Jag vet att alla inte plockar upp,. MEN nu pratar jag om dom som sköter sig. Läs mitt första inlägg igen.

Loveradio
1

#19 Tack! Det är precis så jag menar.

Ljusta
8

#20 Ja visst, men är det ok för några så måste det ju vara ok för alla? Hur kan man veta till 100% att hunden inte kissat eller bajsat någonstans?

Ljustadalens kaningård

Loveradio
3

#22 Har man koll på hunden så ser man ju om hunden bajsar eller kissar, inte sant? Och varför är lite hundkiss värre än kattkiss och kattbajs?

Ljusta
10

#23 Kattbajs och kattkiss är absolut inte bättre, snarare sämre då de gräver ner sitt. Men tycker inte att man ska ha utekatter när man i tätbebyggt område heller, men nu var det ju inte det diskussionen handlade om :)

Jag kan nästan lova att de flesta som rastar hundar på förskolegårdar inte försöker att ta bort kisset. Skulle ALLA ha respekt och ta upp både kiss och bajs efter sig så vore det inget problem. Men nu fungerar det inte så i verkligheten. Även om en ordentlig människa rastar hund på en förskolegård och plockar upp efter sig så öppnar denne upp möjligheten för att andra ser och börjar rasta sina hundar där (som kanske inte plockar upp). Så det ska inte vara ok för någon då det faktiskt inte ens är lagligt.

Ljustadalens kaningård

Anibaz
12

Nu handlade det inte om att rasta hunden, utan låta den springa av sig.

Ljusta
11

#25 Jag lovar att hunden inte märker skillnad ;)

Ljustadalens kaningård

KvirrZ
17

Om det är okej för en så är det okej för alla. Alla människor tänker inte på att plocka upp efter sig/inte låta hunden kissa.

Jag är själv blivande förskollärare och tycker inte att det är okej. Våran arbetsplats är för oss pedagoger och barnen, inte ett ställe där folk ska röra sig på under kvällarna/släppa hundarna.

- Mvh Emma

Loveradio
2

#25 Precis!

Ljusta
3

Jag skulle då kontra med hur hunden vet att den bara ska springa av sig och inte rastas? Har ni sån pli på era hundar att de aldrig skulle få för sig att kissa om de inte får? Det har jag aldrig haft på mina i allafall.

Ljustadalens kaningård

vallhund
12

Nej, det är inte OK öht, hundar har inte på dagisgårdar att göra.

Det ni kan göra är att gå ihop i en lokal hundklubb, egen eller befintlig, typ SKK/SBK o förhandla med kommunen om att fixa en hundgård, typ att de står för materialet o ni bygger den själva, eller en bra uppgift för sommaranställda ungdomar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Across
4

Jag tycker det är okej sålänge hunden inte gör ifrån sig i inhägnaden. Jag brukar låta min hund få springa i en sådan inhägnad och vi brukar träna balans övningar m.m därinne också, min hund har ALDRIG satt sig ner och gjort ifrån sig. Inte ens revir markerat.

Changrila
8

Tja, själv har jag en hund som väntar med att kissa och bajsa tills man kopplar henne. När hon är lös, ja då springer hon och då har man inte tid med sådant ;) Så det finns absolut hundar som inte går runt och kissar och bajsar överallt.

Ang att släppa hunden på dagisgårdar så har jag själv gjort det, dock inte där det står skyltar om att det är förbjudet. Som sagt var, mina gör inte ifrån sig alls på dagisgårdarna. Folk har dessutom sett mig, men de som har sagt något har bara sagt "Åh, så fina hundar!" och inget mer. Som tur är så slipper jag de tråkiga dagisgårdarna nu när hundarnas inkallning är bättre och det har dykt upp andra alternativ.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
6

har inte läst alla inlägg. Men jag sägaer Ja jag anser det är helt okej. Så länge hunden inte får gå o kissa på allt o man plockar upp om hunden bajsar det är viktigt.

Själv så har jag haft barn på dagis o där var mer kattskit som jag ansåg var asvidrigt barnen satt o i sandlådan sen tar de in händerna i munnen Förvånad Hände rätt ofta att de fick kattskit på händerna o skorna med så det var inte alls trevligt. Anser att tar man sin hund så städar man iaf efter dom men det gör inte dom som släpper ut sina katter vind för våg. OBS har själv katt men är innekatt som får gå ute i sin sele ibland, så är ingen katthatare Flört !

Dosi
4

Jag tycker INTE det är ok, tänker på att det borde finnas en viss allergirisk även om hunden inte kissar/bajsar där inne.

[Forest]
6

34 ? hur tänker du med allergi det är ändå ute? Då ska inte katter få vistas alls ute de heller? eller harar,rävar osv? lite långsökt att säga att det är pga allergi eftersom det finns så många pälsdjur i det fria med. De bajsar o kissar dom oxå

Loveradio
4

#34 Förstår inte heller hur du tänker med allergi utomhus?

[Star-Di]
2

Nej. Jag tycker inte att det är okej.

Skapa en egen rastgård då eller rasta hunden i långlina. Cykla med hund funkar också.

[Forest]
3

37 kan tala om att Om vi skulle åkta till nån rasgård då är det 5 mil enkel resa för ta oss till närmaste rasgtåden. Långlina? o cyckla det är väl inte som springa fritt iaf. Det är väldigt vanligt att folk har hundar som sticker ska man behöva ta resa 10 mil för att hunden ska få springa lite fritt? Har vart på våran kommun ang rasgård men icke de kommer inte göra någon de närmaste 5 åren sa dom i år. har hundar som kan springa fritt men jag ville framföra lite mer de som har det lite svårare med detta. Och inte tala om de äldre som inte kan åka bil eller har bil pga dåliga pansionen de får. Cyckla med dåliga knän + hålla kollen på sin lilla hund nja jag anser att kommuner skulle allt skaffa mer rasgtgårdar men som sagt de lär inte göra nån i våran kommun iaf Obestämd

[Ronon-m]
6

Jag tycker det hade varit toppen! Skrattande

Ljusta
5

Oavsett hur toppen det vore så är det ju så att man ska fråga om tillstånd innan man rastar sin hund där. Man kan inte ta lagen i egna händer bara för att man själv ser sig ha ett behov. Tycker inte personalen som arbetar där att det är ok så SKA man inte göra det! Ingen skulle väl komma på tanken att gå in i en inhägnad runt en privat byggnad och rasta hund där, men förskolor är ok? Varför?

Ljustadalens kaningård

Dosi
7

Tänkte som så att om dagiset blir en inofficiell rastgård borde det samlas en del hundhår och andra partiklar(?) som kan ge känsliga barn och vuxna besvär? Kanske inte stämmer men ändå :) I vilket fall som helst tycker jag inte det finns någon anledning att rasta hundar där, eller om man tvunget vill göra det så fråga om lov :)

[Forest]
1

41, det är så rätt så jag tycker inte dagis eller skola ska vara en rasgård men nu var det så att TS menar inte riktigt som folk tror att rastgårdar är. TS menar mer att låta sin hund springa lite fritt det är allt. men visst 1-2 hundar kan bli många tillslut.  tyvärr ser väl många rastgård för släppa in hunden o där får de rastas. De ser inte alltid fördelen med att man faktist kan träna sin hund på rastgården, man kan göra massor leka osv där med sin hund. Men visst viss allergi kanske men jag tror inte det är nån direkt fara för just den bemärkelsen. Har son som är allergisk o han kan gå i hästhagarna utan få besvär o där bor hästarna dag ut o dag in Flört

KvirrZ
15

Och hur ska någon avgöra vem som låter sin hund "springa av sig" men inte rastar? Det kommer ju bara leda till att folk börjar rasta sina hundar på gårdarna, både skötsamma hundägare och idioter.

Förskolor har redan nog med problem med att folk rycker ner eller vandaliserar deras hundförbudsskyltar på många ställen.

Varför ska man få använda en arbetsplats bara för att den har staket? Förskolorna har tillräckligt att göra med ungdomar som vandaliserar genom att smeta in fönster med bajs och skriva "fuck you" på rutschkanan. Varför ska våran arbetstid som vi ska dela med barnen gå åt till att plocka skit efter de hundägare som inte sköter sig?

- Mvh Emma

lapphunden
9

Först undrade jag om det var på skämt. Bara för att kommunen inte ordnar rastplatser så får man ju ta sig rättigheter hur som helst. Ett tips är om du har någon hundägare i närheten med inhägnad för hundar så fråga om du kan få ha din hund lös där någon gång då och då, kanske när de inte är hemma eller har sina hundar där. Själv har jag sagt till nyinflyttade grannflickan att hon får ta sina två hundar till oss när inte vi är hemma. Problemet är att hennes hane inte gillar våra hanar annars hade de ju kunnat få leka allihop. Men förskolor Njet, det är sådana tilltag som ger andra hundägare dåligt rykte, hundförbud och andra begränsningar.

Ankilika
13

Men vadå, hur skulle ni tycka om folk började "låta sina hundar springa av sig" på ert jobb bara för att det har fyra väggar och man inte har pli på sin hund…

När man dessutom vet att det är allt annat än önskvärt. 

Bara för att det är utomhus så är det fortfarande en arbetsplats där vi i personalen och barnen spenderar största delen av våra dagar.

Snacka om att göra sig ovänner. Vi hundägare får ta tillräckligt med skit ändå!

Gronstedt
14

Ni som tycker det är OK att släppa hunden på dagisgård/skolgård när ingen är där, jag antar att ni tycker det är OK att släppa den på grannens inhängnade tomt också, när grannen gått in för kvällen? Då är det ju ändå ingen som använder tomten och man kan ju plocka bort eventuell skit, så det är väl inget grannen ska gnälla för? *ironi*

Mysisa
16

Men jösses vilken tråd.

HUR kan man vara så respektlös som hundägare att man släpper den lös på dagis? Inte konstigt att icke hundmänniskor tittar snett på mina hundar när det finns folk som beter sig så här.

Skulle jag få veta att nån rastat sin hund på min dotters dagis så skulle jag bli precis lika arg som jag blir gällande övrig vandalisering av dagisgården. Är man vuxen nog att ha hund så är man vuxen nog att visa respekt och följa regler.

minavitas.wix.com/kennel

[Doglovers]
10

Jag tycker ABSOLUT INTE det är okey att släppa dom på dagisgårdar.

Men ställ krav på kommunen att dom banne mej ser till att fixa några gårdar. Det finns så många olika fritids gårdar hokey rinkar ridskolor träningshallar mm till alla som vill träna allt mellan himmel och jord. Då kan dom även fixa några rastgårdar där hundungdom och andra kan träna sina hundar. Vet att det finns bruks och kennelklubbar. Men för dom som inte är anslutna till något sånt, så ska det finnas rastgårdar. I vårt grannlän fick dom genom ett medborgarförslag en rastgård.

Kolla med er kommun och se om det inte finns medborgarförslag men kan lämna in. Tror det är en gång om året. Här i kommunen får många rätt.

Pilon
6

det är konstigt att flera säger "det finns ingen anledning" tydligen har ts en anledning?! och kände jag mig osäker över att få använda en dagisgård att leka på med min hund så skulle jag fråga dagiset om jag fick vara där. Om man har en snäll hund och man förklarar först på ett bra sätt att man kommer sköta sig och se till att hunden sköter sig och förklarar varför man har behovet av att få leka med hunden där och hur länge mqn tänkte vara där ungefär, brukar personalen tycka att det är okej. jag förstår ts. och skulle massa människor börja utnyttja dessa dagisgårdar med sina hund med eller utan littåtelse skulle det kanske slutligen leda till att kommunen tog ut fingret ur arslet (ursäkta språket)och faktiskt fixar en rastgård för att ha en plats att hänvisa dessa hundägare till och på så vis lösa det problemet. Om det inte hjälper med att prata med kommun eller politiker eller allt sånt som man som privatperson kan göra så får man helt enkelt på dethär settet köra hårt mot hårt. Det är inte möjligt flr en privat att går och finansiera en hundrastgård med ett dugligt stängsel, arende av marken och underhåll. Nu tycker ni dagisfröknar kanske att jag är en idiot som säger såhär, men det ä faktiskt bra och ett viktig led i dethär, att ni faktiskt blir arga över dessa hundägare som använder era dagisars rasgårdar med sina hundar utan lov, och istället för att vända den ilskan mot hundägaren så ring kommunen och klaga på dom.. kommunen behöver få tryck och klagomål från olika hållFör även om det inte är kommunens ansvar att anlägga en hundrastgård så ÄR det ändå en kommunsak! Har man lag om att hunden inte får vara lös under vissa perioder på året måste man också kunna hänvisa till en hundrastgård. det räcker inte med att bara leka med hunden i koppel, springa/cykla med den. hunden måste få vara lös ibland också. loveradio, har du inte funderat på att fråga dagiset om lov då?

Fridaaaa
7

Nej absolut inte okej.
Speciellt inte om den gör behoven där inne (som inte ägaren ser) eller om det är riktigt allergiska barn eller vad som helst. Nej inte okej.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Björnidet
10

Man orkar knappt läsa inläggen om att rasta på ett dagis, fy så ohygieniskt. Det är nog få föräldrar som vill ha sitt barn på ett dagis där hundar springer lösa och kanske gör sina behov lite här och lite där.

Även om du plockar upp skiten så vet vi att alla inte gör det, pissar en hund säg mot en stolpe så är det ju oundvikligt att det kommer på marken under också. Visa lite ansvar mot dina små medmänniskor och rasta din hund där barn inte leker och ta upp skiten den vräker ur sig.

Sedan detta med dagis så är det också kännt att lösa katter älskar att gräva och skita i barnens sandlådor och den katt ägare som tar upp efter katten tror jag inte finns. Samma problem finns alltså här så därför visa lite ansvar och gå ifrån dagisets lekplats mid ditt djur.

Vad skulle du säga om en hund pissade mot din ytterdörr eller annat som du äger, skulle du tycka det vore OK?

Björnidet
10

Man blir så paff att någon ens ställer frågan om det är OK att rasta en hund på en lekplats för barn, det är ju en självklarhet att hunden skall rastas där barn inte leker.Om du tittar runt omkring dig då du går ut med hunden hittar du säkert flera lämpligare ställen att rasta på, gör du inte det då får du ta dig utanför det samhälle du bor i för att låta din hund rusa avsig, kom bara ihåg att du har kopplingstvång för din hund så skaffa en lång lina i stället.

Jag tycker frågan är oerhört dumt ställd, tyvärr. SKÄRPNING!!! så att inte andra hundägare får på skallen för att det finns ansvarslösa hundägare som rastar på en lekplats för barn.

Pilon
0

detdär problemet med kattbajs i sandlådan har man löst här nere på gården genom att trä över ett tygnät över sandlådorna, det är bara att ta bort nätet om barn ska leka där :) men i morsans rabatter (hon bor i radhus) är det jämt nån katt som bajsar i, hon har försökt med olika medel för att få bort katten, men dom är envisa dom rackarna, och inte kan man ha nät över rabatterna, ser ju så tråkigt ut då. #51 hehe detdär med hyndurin brukar jag tänka på där jag går och hunden pkssar på nått träd och ibland går det ju barn och ska leka kring det trädet. det ä nog sällan människor tänker på att det säkert kan ha varit nån hund som just har pissat där….inte för att det plötsligt är ok då att det är piss på det trädet, jag bara tä ker högt nu. :)

Loveradio
0

#49 Håller med. Det är lite så jag tänker också. Ja det har jag funderat pä och det kanske man kan göra.

Loveradio
5

#52 Först och främst är det inte jag som kom på frågan, utan jag hittade den på Vovve. Sen tycker jag att du ska behärska dig.

Gronstedt
8

#54: Det är väl ändå att blanda äpplen och päron? Ska du utsätta dem som vistas på dagisgården för skaderisk för att öva något slags utpressning mot en helt annan part? "Bygg en rastgård eller jag matar ungarna med hundskit?"? Inte bara smaklöst utan dessutom långsökt …

För övrigt, det är inte ens alla dagisverksamheter som är kommundrivna eller för den delen står på kommunägd mark. Men det kanske inte spelar någon roll?

Loveradio
0

#56 Nu riktade du väl ändå din fråga till fel inlägg?

Gronstedt
0

#57: I inlägg 54 skriver du att du håller med inlägg #49, där det nämns som metod att få en hundgård byggd att man släpper hunden på dagisgården och uppmanar dem som inte gillar det det att klaga hos kommunen. Så nej, jag riktade min fråga till helt rätt inlägg.

Pilon
0

#56. ja det må vara smaklöst men det är anser jag, kommunens fel att det tyvärr blir såhär.. Nej det spelar ingen roll. själv är jag iofs i färd med att gå en mer skonsammare väg för att på så sätt förhandla med våran envisa, snåla kommun, men det är sällan folk har tid och ork för att göra som som jag tänker göra i vår kommun, arrangera stora möten och dra dit politiker och sådant.

Maja2
8

Det kan väl aldrig vara ålagt kommunen att ordna ifall  hundägare inte kan ha sin hund lös?

Ljusta
7

#60 Precis! Andra djurägare har inte det privilegiet att ha gratis rastgårdar, så varför skulle det vara en självklar rätt för hundägare?

Ljustadalens kaningård

Loveradio
0

#60 Jo. I princip alla stora städer har hundrastgårdar, men inte Umeå. Och i Umeå är det många som har hund så behovet är stort. Dessutom har många varit på kommunen flera gånger och ansökt om en hundrastgård. Och när det finns ishockeytinkar osv ordnade för de med det sportintresset så är det faktiskt en självklarhet att vi med hundar ska ha ett ställe där vi kan släppa lös våra hundar, och jo även de med hundar som har problem med inkallning har rätt att kunna ha sina hundar lösa.

Maja2
3

#62 I Burträsk startades förra året en hundklubb, mycket pga att många ville ha en inhägnad plats att kunna släppa hundarna på. Klubben fick bidrag och nu finns både inhägnad plan plus agilityplan.

Det är nog lättare om det är en förening som ligger bakom, då finns pengar. Så är det med både hockey och fotboll åxå, det är inte privatpersoner som får igenom, utan föreningar.

Starta en hundklubb eller förening och sök bidrag till inhägnat område

Fridaaaa
10

#62 Men bara för att det inte finns till hundar, ska man ju inte "ta" barnens inhängnader på dagis? Det är ju helt galet fel.

Loveradio
3

Ni kan inte mena allvar.. Så bara för att man inte har en perfekt inkallning på sin hund så ska den inte få lov att springa fritt i ett inhägnat område, en hundrastgård?? Är det bättre att hunden springer fritt och springer fram till andra hundar och människor? Folk klagar ju på det och då ska man kunna hänvisa till en hundrastgård där man kan släppa in hund.

Mysisa
7

Vägrar komunen hjälpa till med en rastgård så behöver man inte förstöra för barnen. Ligg på bk istället om att dom ska skaffa en inhägnad och bli medlem där så är problemet löst utan att du behöver starta ett krig mot komunen och utsätta oskyldiga barn

minavitas.wix.com/kennel

Mischa
5

Oftast är dagis + idrottsplatser inte tillåtet för hundar att vistas på, men det står i såfall på kommunens hemsida.

Trots att det inte utgör någon skada så ser det illa ut att använda dagis/fritids som rastgård (även om hunden inte uträttar sina behov)

Sätt långlina på hunden och låt den rastas eller bli medlem i en brukshundklubb med inhägnade planer.

≧◔◡◔≦

Loveradio
2

#67 långlina kan tyvärr inte jämföras med att hunden springer fritt. Dessutom kan den trassla in sig och skada sig. Och jag är redan medlem i brukshundsklubben här, men planerna är ofta upptagna och meningen är väl att man ska träna med hunden. Sen tycker jag inte att man ska behöva bli medlem bara för att låta sin hund springa av sig ibland. Det låter ju bisarrt.

Fridaaaa
6

#65 Nej hunden ska inte få springa fritt som den vill bara för att det inte finns inhängad men man ska ju inte ta barnens bara för det!

Mysisa
2

Nej man blir medlem för att träna, har man inget bra inkall på hunden behöver den uppenbarligen träna och det kan man använda deras inhägnader till.

minavitas.wix.com/kennel

Pilon
0

#62 najs #61 jodå, har du inte sett en hästhage nångång eller eller ko och fårhagar belägna centralt? :) det har jag iaf. :)

Pilon
0

sen kan man ändå inte jämföra en hund med något annat djur på det sättet heller.

Mischa
8

I förstahand träning ja, men medlemsavgiften avser ju att du får bruka klubbens områden ex. träna inkallning på en hund som får springa fritt, det är väl mindre bizarrt att vända sig till en klubb inriktad på hund än dagisverksamhet?

≧◔◡◔≦

Mysisa
1

Har du sett en hage nånstans som är till för katter eller fåglar?

minavitas.wix.com/kennel

Ljusta
3

#71 Skillnaden är ju att fåret och hästen troligen inte går på en mark som kommunen stängslat in, utan står på privat mark.

#72 Nä för hundägare står över lagen eller? Bbara för att deras hundar promt måste rastas lösa och hundägaren inte har pli på dem utan måste ha dem inhägnade? Nä har man inte lust att lägga ut pengar på att rasta sina hundar där man får det så kanske man kan låta bli? Kanske kan prata med någon ridskola om att använda deras ridhus när ingen annan använder det?

Ljustadalens kaningård

Maja2
3

Bra tips #75  Ridskolorna brukar ju hyra ut ridhuset när det inte är bokat, så TS om ni går ihop ett gäng och hyr ridhuset ibland, så borde det funka, alt. utomhusplanen

Banankaka320
6

Jag tycker det är okej, så länge man plockar upp efter hunden och frågat personalen på dagiset. Det har vi gjort :)

Gronstedt
7

Jag förstår inte resonemanget. Man skaffar sig en hobby som förutsätter en stor inhägnad och sedan sätter man sig och illskriker för att inte Någon Annan skänker en den stora inhägnaden gratis. Om man känner att man måste låta hunden springa lös, så borde man kanske ha kollat läget innan? Alternativt fixa en inhägnad på annat sätt eller flytta någonstans där det finns.

#77: Om de som vistas på dagiset är med på det, så är det ju en annan sak.

Fridaaaa
2

#77 Då får man ju prata med rektorn, och så handlar det ju om barnen, personalen och föräldrarna med. Mycket som spelar in.

Banankaka320
3

Ärligt talat. Så gör det ingen skillnad om en hund går runt där och leker, och om den får för sig att pissa så pissar dem förmodligen i gräset och inte på en gunga där barnen sitter. Jag praktiserade på det dagiset, ingen unge gick runt och slickade hela gräsmattan eller rullade runt som en dåre som om den letade efter bajs/kiss.

Det går katter där, och skiter i sandlådorna, pissmarkerar överallt med sitt frätande kiss.

Ang. Allergi, om någon är så allergisk att de skulle reagera ute när ett djur har gått där 12h innan så kan den personen helt enkelt inte vara ute?!

Jag har sett flera andra än jag och min syster vara där med hundar, och jag antar att förskoleläraren förmodligen frågat rektorn förut om hundar får springa där.

Loveradio
3

#78 Och jag förstår inte ditt resonemang. Jag trodde inte att det skulle vara nåt problem att lära min hund inkallning, men då han är så glad i andra människor och hundar så visade det sig vara svårt. Så att säga att jag skulle tänkt på det innan är dumt sagt. Och nu ska jag behöva flytta bara för att det inte finns nåt ställe för honom att springa av sig här? Och jag bor ändå utanför stan och ändå finns det ingen plats att ha honom lös. Förutom möjligtvis i skogen, men nu är det ju koppeltvång.

Fridaaaa
1

#80 Lycka till att hindra alla ungar att inte stoppa det i munnen, eller vara på gräsmatten/sandlådan osv, omöjligt ;)
Och dagis får ta ansvar och ha skydd över sandlåda, så kan inte katter kissa eller bajsa där.
Katter bajsar och kissar inte heller rakt fram på en gräsmatta, inte vanligt i alla fall då dem vill kunna gräva ner det.

Banankaka320
2

#82 Aldrig har jag sett sånt sandlådeskydd. Hellre kiss på gräset än i sandlådan. I gräset hinner det antingen torka in eller så regnar det bort, eftersom jag släpper ofta hundarna där på helger eller på kvällen. I sandlådan klumpas det ihop och blir kvar, när jag var mindre lyckades jag jämt gräva upp kattskit/piss och det var inte så trevligt.

Fridaaaa
1

#83 Har jag, på ett flertal förskolor jag har varit & jobbat på.

Gronstedt
5

#81: Du förutsatte att du skulle kunna lära din hund inkallning, innan du ens hade skaffat den? Är inte det naivt i överkant? Man får väl ändå utgå från värsta tänkbara scenario innan man sätter igång?

Jag skulle kunna tänka mig att låta några personer gå samman och stängsla in en del av min tomt för att ha som rastgård för sina hundar, och jag är säkert inte ensam om det. Finns det bara en markbit så kostar det inte många tusenlappar med staket. Prata med alla tomtägare och markägare i trakten, inklusive företag och kommun! Men gå inte bara och ta för dig av det som inte är ditt.

Loveradio
7

#85 Verkligen inte! Och det där tycker jag är otroligt långsökt. Inkallning kräver en hel del träning men att det skulle vara så svårt att lära min hund det trodde jag inte. Dock är han bara 1 år, så förr eller senare kommer han förhoppningsvis lära sig. MEN fram tills dess så behöver han få springa av sig. Svårare än så är det inte.

Ljusta
1

#86 Och springa av sig måste han ju självklart få göra, men man kan inte låta den rätten gå över barnens och pedagogernas rätt till en bra lek- och arbetsplats. Man får leta tills man hittar en annan lösning och inte bara använda förskolegården för att den kanske ligger närmast. Är man hundägare så är det förenat med ett ansvar och man har inga som helst rättigheter att låta andra lida för att man själv har gjort valet att skaffa hund. Om man bara letar andra sätt att lösa problemet och är beredd att agera själv så går det garanterat att hitta andra möjligheter till att släppa hunden lös under båda säkra former och på lagliga sätt.

Ljustadalens kaningård

urfaren
3

Tycker det ä'r helt ok, katter kissar och bajsar överallt och fåglar och vilt med. Plockar men upp efter hunden gör det inget tycker jag.

Alal hundar har rätt till ett bra liv och de flesta har ett behov av att röra sig fritt

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

urfaren
0

#13 är det inte tillåtet så tycker ja ggivetvis inte man ska göra det, förstod inte att det var förbjudet. Har aldrig själv släppt min hund påsådana ställen, ej helelr varit där utan hund på kvällar/helger

Gronstedt
2

#86: Du visste alltså att du i alla fall den första tiden skulle behöva en inhägnad plats att låta din hund springa fritt på, ändå såg du inte till att ha tillgång till en sådan plats innan du skaffade hunden? Vems ansvar är det, om inte ditt?

#88: Då är det helt OK att jag släpper min hund i din trädgård också då? Bara jag plockar upp efter den.

urfaren
0

#90 Nä det tycker jag inte man ja gantar att man frågar de som driver dagiset innan man släpper sin hund där, det tog jag för givet. Annars hade man ju kunnat släppa sin hund var som lixom

Fridaaaa
1

#90 Det är ju inte samma sak.

Loveradio
1

#90 Jag orkar inte lägga energi på att förklara för dig för du verkar ju ändå inte fatta. Och det du skriver är så otroligt långsökt.

[Doglovers]
11

Den skola jag jobbar på är inhägnad. På kvällarna när vaktbolaget varit där har dom bland annat låtit sin hund springa fritt.

Och det har legat skit efter den. Och det har gjort oss oxtokiga. Men hundägaren fick komma och be om ursäkt och plocka upp efter hunden.

Man ska inte använda en massa otrevliga formuleringar här,  men jag kan intyga att dom användes på skolan av personalen.

Jag tycker det är så sabla korkat att överhuvudtaget tänka tanken att släppa sin hund på ett dagisområde, så när jag först läste frågan så trodde jag det var ett skämtSkrikandes

Strikt hundägaransvar… Vet ni vad det är…?

Vi har jakthundar och vi har byggt en egen rastgård som dom kan springa och leka i. Där tränar vi inkallning, balans med mera eller bara rusar runt som tokar.

OCH DOM PINKAR PÅ ALLT SOM GÅR ATT PINKA PÅ. Stängselstolpar, tygtunneln, däcken, stockarna och på gräset. Och i grusgropen där dom gräver. jag ska gjuta en liten badbasäng åt dom som dom kan plaska i  under sommaren och dom kommer garanterat slå en drill där också.

Det är ju deras instinkt att berätta för andra hundar att dom varit där.

(ungefär som när ungdomar är på toa och skiver sin signatur och annat)

Arcadia
4

Självklart inte! Det är personer som gör sånt som ger hundägare dåligt rykte. Det finns inga förmildrande omständigheter för att utan lov använda t.ex ett dagis eller en skolas inhängnad för att låta sin hund springa lös.

Karmatarerskanise
4

Finns det ingen hundrastgård så får man snällt ha sin hund kopplad till dess man har lärt den att gå lös. Det är ens eget ansvar.

Hunden överlever i koppel också.

Arrowhead
7

Vad alla är negativa, jag brukar släppa min hund på ett dagis ibland på kvällarna o träna o leka lite och hon har aldrig nånsin kissat eller bajsat därinne, hon förstår skillnaden mellan att rastas och att leka så..
Jag tycker de okej att släppa sin hund där om man är duktigt med den! :)

Hanna
4

#97 Fast problemet är att folk inte tänker så. Får en får alla och då spelar det ingen roll om hunden förstår skillnaden eller inte. Många människor tänker inte så.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Alex92
0

Jag har aldrig tänkt tanken på att ta in min hund på ett dagis eftersom att han kan gå lös var som helst.

Varför inte träna mer med hunden så att den kan vara lös t.ex i skogen istället? Går det absolut inte varken med godis, leksak, beröm eller träning att få hunden att inte sticka iväg så kan man ju ha en långlina. Och trötta ut hunden på andra sätt med t.ex spår, agility osv.

Jag skulle dock inte säga till om någon har sin hund på ett tomt dagis kvällstid.

Jag har aldrig sett en "hundar förbjudet" skylt utanför dagis/skolor…, vid lekparker brukar det ju finnas och då får man förstås inte ta in hunden dit. 

Annars ser jag ingen större skillnad på att katter springer in på dagis (sett flertal gånger) än en hund?

Jag kan tänka mig att det kanske kan vara ett bra ställe att träna hunden på att kunna vara lös, för att sedan släppa hunden i en skog istället.

Fridaaaa
0

#97 Det är förbjudet att göra det utan att fråga.

Pilon
0

Vissa hundar går helt enkelt inte att ha lösa på öppna platser eller i skogen, Dom klarar bara att vara lösa i ingängnader eftersom dom annars skulle sticka efter vilt eller annan intressant doft. Visst kan man träna en hund med mycket jakt instingt att inte dra efter dofter dom känner i luften, Men vissa människor har bara inte (bland annat) kunskapen för det. det betyder inte atomagiskt att man är en dålig hundägare (som jag får en känsla av att vissa nästan antyder här) för att man inte kan antijaktträna sin hund.

SaraC
4

Om man frågat och fått tillstånd att göra så från dagiset så är det ok. Har man inte frågat är det såklart inte ok.

Jag tycker inte att det är ok om man inte frågat eftersom jag anser att det är något personal och föräldrar ska få avgöra och inte något man som hundägare själv bestämma. Tycker att det är självklart att man frågar först om sådana här saker.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Pilon
0

#102 pjäsis!

[Star-Di]
1

38# Varför är det kommunens skyldighet att ordna med rastgård? Kommunen ordnar inte med våra lokala bhk:ar eller kennelklubbar. Det är klubbarna som gör det. Vill man ha en rastgård till sin hund i sin kommun så tycker jag man sätter ihop en grupp som fixar fram en plats att ha det på. Alla brukshundsklubbar och kennelklubbar får ordna fram sina egna platser med planer och lokaler att träffas i. Varför ska en rastgård vara annorlunda?

Tycker det är allt för mycket som ska bara "serveras" i dagens samhälle. Anser man att det är ett problem får man väl ta tag i det. inte mer med det.

Loveradio
2

#97 Ja men visst är det konstigt? På många låter det som att jorden går under bara för att man låter sin hund få springa av sig där 10 minuter nån gång ibland.

Mysisa
3

10 minuter är inte mycket till lössläpp.. då kan man lia gärna låta bli

minavitas.wix.com/kennel

Ljusta
1

#105 Det handlar inte om att någon tror att jorden går under, utan om respekt för tredje part. Men förstår man inte det och inte ens försöker hitta andra lagliga lösningar (tex något så enkelt som att fråga om lov…) så är det klart att man tycker att det är konstigt att andra reagerar.

Ljustadalens kaningård

Loveradio
0

#106 10-15 då. Och jo, en hund hinner göra av sig med en hel del överskottsenergi på en kvart.

lillalycka
4

HÅLLER MED TS!! Tycker det är okej att låta sin hund springa av sig.
Äger man en hund vet man vad det har för bajs/kissrutiner och när den behöver göra av sig. Tycker bara det låter vettigt att kunna uttnytja detta..

låt hunden springa av sig - ingen skada skedd?
Känns lite löjligt att gnälla hit och dig om att hunden ska kissa/bajsa, det är bara ta upp. Kissar hunden i sanden, ja ta sanden hunden kissat i i en påse då.

Pilon
0

#106 Det handlar inte om att göra av med energi när hunden får vara lös i en inhägnad, det handlar om att den ska få vara lös, känna friheten och ha roligt.

Magrat
7

Handlar det om ett kommunalt dagis kan jag tycka det är helt okej med viss reservation.

Alla kommuninvånare betalar  kommunalskatt, även hundägare, så om man har bett och önskat efter en rastgård, men inte fått gehör, så tycker jag att det är okej att använda ett kommunalt inhängnad mark att släppa sin/a hund/ar där.

Men som andra sagt så ska självklart rastningen vara ordentligt avklarad. Frågan rörde faktiskt springa av och inte rasta som många verkar ha fått för sig menades.

Kommunal mark är till för alla, det bästa är om den kan nyttjas åt det tilltänkta syftet. Men när det inte finns någon medborgardialog mellan kommunalpolitiker och kommunalinvånarna om vad kommunalskatten ska gå till såkan det bli såhär. Obestämd

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Pilon
1

#111 så är det

vallhund
0

# 48 Inte många BK som har inhägnade planer.

# 80 Hur många hanhundar har du sett som sätter sig o kissar på gräs? Fö har jag haft 3 tikar som lyfte på benet o kissade mot träd, stolpar mm.

TS En långlina är perfekt att använda för att träna inkallning, att hunden trasslar in sig i den är en dålig ursäkt o beror förmodligen på din ovilja att använda den. Flexi är oxå en bra uppfinning som ger hundar utan inkallning lite större rörelsefrihet.

Maria
5

Kommunal mark är till för alla är ju en sanning med modifikation. Det kan ju vara ett privat dagis eller kooperativ som hyr av kommunen och då innebär det inte att det är allas egendom.

Det blir ungefär lika fånigt som om alla som har en hyreslägenhet i ett komunalt bolag med ett ledigt rum ska upplåta det nattetid till de som ingenstans har att bo.Skrattande

/Maria

Rumblebee
2

Jag tycker inte det är okej att släppa hundar lösa på dagisgårdar. Visst, även om man ser till att ha en fullt rastad hund som bara skulle kissa i princip luft om den försökte, så blir det ju endå inte så mycket bättre. För då kanske det går förbi någon som tror att det är okej, och att denna någon inte alls är ansvarsfull utan går dit med en orastad hund. Och så fortsätter cirkeln på det där sättet, att andra får syn på det och gör samma sak.

Visst att det finns katter som gör ifrån sig i bland annat barnens sandlådor, men jag tycker inte att det är relevant. I mina ögon är det oansvarigt med frigående utekatter i och med den bristande tillsynen. Men man kanske vill ta efter oansvariga människor om man tycker att det är okej att ha sina hundar lösa på dagis i och med att det finns utekatter som med största sannorlikhet vistas där.

Vill man ge sin hund mer frihet men inte kan ha den lös så tycker jag att man kan införskaffa sig antingen flexi eller långlina. Är man rädd att hunden ska skada sig på långlinan, så skulle ju flexit vara att föredra.

Alternativt kan man fixa en namninsamling och be kommunen om hjälp till att få en gräsplätt någonstans, och att man själv bygger upp en rastgård för hundar om det inte finns någon där man bor.

Mysisa
0

Dets spelar ingen roll om man har en full rastad hund innan man släpper den på dagisgården. Hunden kan plötsligt få diareer och bajsa ner hela dagis gården med bajs som är i princip omöjligt att få bort. Det finns inga garantier att man lyckas tömma hunden på avföring innan man går in nånstans

minavitas.wix.com/kennel

[Doglovers]
5

Vi byggde en rastgård på 100 meter i fyrkant. Allt som allt kostade den ca 3500 kr. Gunnebo stängsel och inpregnerade stolpar, tråd att trä igenom nätet. Tror vi köpte allt på Jula. En investering som räcker många år med lite underhåll.

I den har vi ett par stockar vi tog som bävrarna fällt (kan inte alla ta , det förstår jag) en tygtunnel från en andra hands affär, kostade 20 kr. 2 gamla däck och en begagnad vattenskål.

Gå runt på Jula, Biltema, K-rauta, Bauhaus och andra affärer och skriv upp vad det skulle kosta och lämna in kostnads förslag till kommunen och ge er inte. Men ha alltid en trevlig attityd.

STÄLL KRAV

Mysisa
0

Ja det blir garanterat dyrare för kommunen att reparera skadan som kan uppstå på dagis om folk ska släppa sina hundar där.

minavitas.wix.com/kennel

Pilon
0

#118 Ja det är ju faktiskt så att hundar liksom direkt sätter igång att tugga och krafsa på alla uteleksaker och möbler som finns på dagisgården när dom kommer dit,…ehum…inte ;D

Pilon
0

Jag vet ett dahis här som hade ett litet leksakskök med spisar och kökslådor ochs kåp och hela kittet utomhus. Det var inte direkt ett gäng hundar osm kom och sog snöder det varje kväll ;)

Pilon
0

#117 tanken med en hundrastgård är att det ska vara roligt för alla sorters hundar, även tillexempel wippets att kunna vara där och ha kul, och som känt gillar wippets att springa och det kan den nog inte göra så mycket på en gård med ett stängsel som inte är längre än 100m, eller har jag fel? Annas var det ju faktiskskt bra jobbat.

haha, träd som bävrarna hade fällt :D

[Doglovers]
0

Visst kan dom springa vi hat spetsar och stövare som är otroligt snabba i benen. Dom kan ladda ordentligt och jaga varandra. Dom springer runt, ligger i kurvorna, vänder och hoppar över stockarna (tack bävrarna), rullar runt och brottas. Leker kurra gömma i tunnel och så vidare.

Pilon
0

#122 coolt :o Aaa kanske ska titta på detta då…

[Doglovers]
0

#123 Jag puttade upp tråden om rastgården. Där kan du kika lite.

Saiop
2

Nu har inte jag läst alla komentarer men jag tycker inte det är okej att släppa hundar på förskolor. Jag jobbar själv på förskola och som bara i höstas så var det några barn som lekte i löven och ner vi kom in så såg vi att de hade hundbajs på byxorna och jackorna. Detta var verkligen inte roligt vare sig att ta ordning på eller att möta föräldrarna och tala om att deras barn blivit ner kletade med hundbajs. Det var även flera dagar då jag fick plocka upp hundbajs från gården och även en farfar till ett barn klev i hundbajs. Så nej jag tycker att inte det är okej. Jag tycker man kan använda rastgård eller åk och köp en långlina att ha hunden i.

Magrat
3

Mina hundar springer när dem är lösa, förstör alltså ingen egendom genom att tugga sönder kvarglömda leksaker eller liknande. Rastade är dem innan och jag köper inte alls argumentet att hunden skulle få plötslig diarre och bajsa ner hela dagisgården. Visst är det ett scenario som skulle kunna inträffa men risken är så minimal att det blir fånigt jämfört med all annan skit som går att hitta inne på en dagisgård.

Nu har jag inte många erfarenheter eftersom jag bara släppt min hund på ett dagis två gånger under tiden när kommunen inte reparerade staketet  rastgården vi oftast använder. Min hund fick springa av sig och hittade dessutom en död fågel som vi kunde avlägsna, så att ungarna inte kunde fortsätta att peta på den på måndagsmorgonen, och det var ingen vacker syn där den låg öppet med några blodiga pinnar omkring sig. Det om något är ju en skadlig smittorisk (och otäckt beteende), som verkar vara den främsta orsaken till att det blir ett problem att låta hundarna springa av sig.
En inhängnad är belägen utomhus, det är inte kliniskt rent och ställer inte kommunen upp på att hjälpa till är det nog många som ser det som ett alternativ.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Chieko
2

Jag tycker inte det är ok! Även om hunden är välrastad så kan den få för sig att markera, och små barn smakar på det mesta!! Bajsar den kan man inte vara säker på att få med allt så samma sak där: ett barn kan få i sig det. Om man var 300% säker på att hunden inte gör ifrån sig så visst, men vilken hundägare kan vara det?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Björnidet
6

Som du ser så har du de flesta emot dig då det gäller att en hund skall leka av sig på ett dagis. Att skaffa en lång lina är inte liktydigt med att hunden trasslar in sig i den och skadas, i så fall skulle de flesta spårhundar vara skadade. Det är hundföraren som sköter kopplet och har ansvar för hunden.

#80.

Allergi är inte något man leker med, jag har barn som är hyperallergiska mot pälsdjur och om en katt eller hund rullat sig i gräset där hon senare sätter sig så fort hon rätt snart andnöd och det på grund av allergi. Att påstå att det går bort på 12 timmar eller vad det nu var är okunnigt och oansvarligt tänkt.

Barn har lekplatser avsedda för bar och inte katt eller hundlekplats. Du bor i Umeå verkar det som och om du ser omkring dig så har du mycket stora skogspartier där(jag har bott i Umeå i 25 år). Där har du möjlighet att låta din hund rasa av sig men under uppsikt och kopplad den tid av året som den skall vara det enligt lag.

Att tro att hunden tränar bättre om den är lös är en utopi, hundar galloperar oftast då de är lösa och får då inte samma träning som om du cyklar med hunden och ser till att hunder travar och inte galopperar.

LÅT LEKPLATSERNA VARA FÖR DET DOM ÄR AVSEDDA TILL, FÖR BARNEN.

Pilon
1

#128 det är många också som tycker det är okej så länge som man sköter sig :)

Loveradio
2

#129 Precis

Mysisa
4

Verkar inte som att folk som faktiskt arbetar på dagis tycker det om man ska se i den här tråden. De är väl iaf en grupp som borde ha något att säga till om i frågan.

minavitas.wix.com/kennel

Katti
4

Skolgårdar och förskolegårdar är inte allmän plats. Man får inte ens gå in där om man inte har ärende till fastigheten!

Jag tycker att själva tanken är oerhört långsökt. Det är så självklart en sak man bara inte gör… Av många olika orsaker varav en hel del är nämnda i tråden!

Pilon
3

#131 jag tror inte den som startade tråden i vovvar.se ville ha en "här får man ta med hunden in"-skylt vid alla barndagisar, om det visade sig att majoriteten tyckte att det är ok :D Hen ville nog mest bara veta vad folk tycker överlag om detta, intressant att veta liksom..

jag vet inte, men det är väl inte så att det är ett stort problem med dagisar överlag att man drabbas av hundurin och hundbajs inne på gården?

iofs kan jag säga att fotbollsplanen som finns här, helt inhängnad den har dom satt upp hundöfrbudsskyltar på flera gånger tyvärr för att folk som gått in där har struntat i att plocka upp efter sig, då blir man själv som skötsam hundägare förbannad… för en person som inte sköter sig förstör för så många andra som sköter sig och gärna vill kunna gå in där och låta hunden leka, kanske har en eller två hundar som man inte vågar släppa lös. Jag känner minst 1 sån person här. en äldre tant med två små hundar som hon inte vågar släppa hur som helst för att dom inte har tränats till inkallning.

Det är ju faktiskt så att även i en hundrastgård måste man plocka upp efter hunden, kommunen skulle annars aldrig låta nån arrendera marken för nått som till slut blir en sanitär olägenhet. men det finns alltid nått pucko som inte tar hänsyn och bara låter det vara.
Jo då kan man tänka att, då drar man dit dessa puckon in till barndagisgårdarna om man skulle sätta en "ok-stämpel" på att få ha med hund in. Så ja, det är ingen bra ide. Men kan sätta en "ok stämpel" för att folk som har frågat om lov och gjort sig till känna för dagiset tar med sin hund in. Det är ju helt okej. För då vet man ju också på dagiset att om det upptäcks en hundbajskorv på gården så är det troligen från något pucko och inte från hon som frågade om lov. Då kan man hålla ögona öppna efter puckot och göra en anmälan om man lyckas ta den på bar gärning.

mejamylove
3

#128 Men spårhundarna rullar sig inte i gräset, hoppar, studsar eller leker omkring när de spårar, en hund med överskottsenergi gör det o kommer förmodligen att trassla in sig mer eller mindre..                                                                                     Spårhundarna springer rakt fram o svänger då o då, Så det går inte riktigt att gemföra.

Pilon
0

jag har faktiskt provat ha en beagle i långlina för att han skulle få springa lite eftersom han inte kunde vara lös. Det var ingen höjdare måste jag säga, han kunde inte jaga ifatt med sina kompisar och linan trasslade in i saker hela tiden…

Pilon
0

och visst trasslade han in sig själv i den också :o

vallhund
2

# 134 - 136

Det är en fråga om teknik, det där med långlina. Inte så smart kanske att ha en hund i långlina tillsammans med lösa rejsande hundar.

Loveradio
2

#137 Jag har då provat att ha min hund i långlina flera gånger och prövat olika tekniker och det är alltid ett himla trassel och en gång så höll han på att dra bakbenet ur led då han fastnade med benet och sprang. Det går inte att jämföra med att springa fritt.

DuBetMig
6

Förundras över hur dålig attityd många har här inne. Är det inte vuxna människor som diskuterar en fråga?
Sen börjar jag fundera på hur många som är negativa till detta har hund egentligen. Jag har full förståelse till att man släpper sin hund på dagis och förskolor, med förutsättningen att man sköter sig.

Och sen, angående urin - Vi säger att en hund springer på en offentlig gräsmatta och urinar där. Dagen efter kommer barn och leker där - hur många märker att hunden kissat? Ingen eftersom att det trängs ner i marken. Eller är förskolelärare lika skrajja för att barnen ska få hundkiss på sig när de är ute i skogen eller på studiebesök eller är någon annanstans om inte på dagiset?

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Mysisa
4

Ja jag har tre hundar, har haft fler hundar tidigare också men just nu är det bara tre. Inte ens när jag hade min första egna hund som inte gick att ha lös kom jag på tanken att släppa hunden på dagis. Eller jo jag kom på tanken, men avfärdade den direkt eftersom man gör inte så.

minavitas.wix.com/kennel

DuBetMig
1

Förstår fortfrarnade itne varför - Under förutsättningar att inget och ingen kommer till skada.

Mysisa
2

För att hundar är djur och man kan inte garantera att inget och ingen kommer till skada, har man så bra ordning på sin hund att man verkligen kan garantera det. Ja då behöver man inte släppa hunden på dagis, då finns det gott om skog där man kan ha koll på sin lösa hund

minavitas.wix.com/kennel

DuBetMig
2

Hur många är på ett dagis på kvällar/nätter som kan bli skadade av att man släpper sin hund där? Hur stor är sannorlikheten?
Och visst, ignen kan garantera att hunden inte tar sönder något på platsen, men om så är fallet för väl ägaren stå för det i mitt tycke.

Karmatarerskanise
10

För mig är det så att var sak har sin plats. Dagis är inte platsen!

KvirrZ
7

#139 Jag utbildar mig till förskollärare och förskolegården kommer att vara min arbetsplats, men visst har jag hund.

Som Hera(3144) skrev, var sak har sin plats, förskolegården är våran arbetsplats och både pedagogernas och barnens pedagogiska miljö, där ska ingen befinna sig utanför arbetstid, vare sig människor med eller utan hund.

- Mvh Emma

Pilon
3

#145 motivera också varför inte en hund ska få vara på hunddagiset som är din arbetsplats om man sköter sig, är du bussig, så vi får en chans att förstå varför du tycker som du gör.

Alex92
0

Är det förbjudet att ha hundar inne på dagisinhägnader?

Pilon
1

#147 tror inte det, beror nog på om dom har satt upp skylt tror jag.

KvirrZ
4

#146 Det har jag redan gjort i tråden. T.ex. #43.

edit: Sen kan jag ju nämna igen, jag tycker inte att någon alls ska röra sig på en förskolegård efter stängning då vi har så förbannat med sabotering på våra gårdar.

- Mvh Emma

mejamylove
0

#149 Fast hen frågade ju om den skötte sig, där skrev du bara vad som kunde hända om den inte skötte sig

KvirrZ
10

"Och hur ska någon avgöra vem som låter sin hund "springa av sig" men inte rastar? Det kommer ju bara leda till att folk börjar rasta sina hundar på gårdarna, både skötsamma hundägare och idioter.

Förskolor har redan nog med problem med att folk rycker ner eller vandaliserar deras hundförbudsskyltar på många ställen.

Varför ska man få använda en arbetsplats bara för att den har staket? Förskolorna har tillräckligt att göra med ungdomar som vandaliserar genom att smeta in fönster med bajs och skriva "fuck you" på rutschkanan. Varför ska våran arbetstid som vi ska dela med barnen gå åt till att plocka skit efter de hundägare som inte sköter sig?"

Här skrev jag i #27

"Om det är okej för en så är det okej för alla. Alla människor tänker inte på att plocka upp efter sig/inte låta hunden kissa.

Jag är själv blivande förskollärare och tycker inte att det är okej. Våran arbetsplats är för oss pedagoger och barnen, inte ett ställe där folk ska röra sig på under kvällarna/släppa hundarna."

Visst kanske vissa sköter sig, men det kommer alltid leda till att andra inte gör det.

- Mvh Emma

mejamylove
0

Förlåt för missförstånd, menade förstås om både människor o hundar sköter sig..

[Doglovers]
15

En hund kan vara hur uppfostrad som helst.

MEN DEN HÖR INTE HEMMA PÅ DAGIS….!

Det är så förb….at självklart att det knappast krävs en disskution. Och en hund markerar lika självklart att den varit där genom att pinka på de mest tänkabara prylar, som staket, träd, sandlådor, blomkrukor, större stenar bla bla bla.

Fattar knappt att en så självklar sak ska behöva malas om och om igen. Jag skulle bli oxtokig om jag upptäckte att hundar tillbringade kvällar på mina barns dagisgård.

Björnidet
11

Vilket ältande, förstår ni inte att ett dagis är en plats där barnen har sin lekplats och den platsen är deras och ingen annans. Hundägare som överhuvudtaget tänker tanken att gå till barnhagen för att släppa sin hund är en MYCKET OLÄMPLIG  och OANSVARIG HUNDÄGARE, jag skriver med versaler så att ni kanske förstår.

Detta ältande om det är OK borde en vuxen människa förstå att det finns inget att älta hela tiden om för den platsen skall ni  inte ha Era hundar på. Om hunden pissar eller skiter där är ointressant därför att där har ni inget att göra även om man plockar upp skiten.

# 134 Loveradio.

Har du problem med långlina då skall du lära dig att använda den innan du sätter den på hunden, det är inte hundens fel om den trasslar in sig det är ditt. Som du förklarar kan du aldrig ha ett rullkoppel heller för då blir ju linan lång också.Hoppande och skuttande hundar som är valpiga måste tas ner på jorden och det är på ditt ansvar, likaså är det ditt ansvar allt som hunder ställer till med. Att ha en sådan hund lös är tveksamt för den hunden är inte mogen till det och jag betvivlar att du får fast hunden i en prekär sittuation också då hunden är så valpig.En långlina används så att man jobbar in och ut hunden i linan som hunden drar bakom sig, det är du som måste följa hunden hela tiden för att plocka upp linan då och då innan den drag iväg så att du inte får tag i den.

#151. KvirrZ.

Självklart har du rätt i det du säger men det tråkiga är att det finns alldeles för många s.k. hundägare som inte känner ansvar för sin omgivning då de kommer på den befängda tanken att släppa hundar lösa där barn skall leka och dagispersonalen har sin arbetsplats. Det spelar ingen roll om det är på dagen eller mitt i natten då för hundar eller andra djur har inget på ett dagis för barn att göra.

Till alla:

Ett dagis är för barn vars föräldrar jobbar eller pluggar och där är det kommunens bestämmelser som gäller men ytterst är det personalen på dagiset som sätter gränser. Skall någon besöka ett dagis så måste denne fråga personalen först och en ansvarsfull personal nekar givetvis att djur får vistas där.

Vi har i vårt samhälle fler och fler som lider av allergier av olika slag och att utsätta barn för pälsdjur är för det mesta en obetänksam och dum handling.

Vi som har barn med allergier vet vilket helvete det kan vara när ens barn inte kan andas för att någon varit till dagiset med kläderna fulla av hår från djur. Under en femårsperiod blev det ett tjugiotal gånger iltransport till akuten med barnet för att få kortison så att hon kunde andas igen och det för att hon hade haft kontakt med främmande pälsdjur från kläder eller direktkontakt  som hon inte tålde pälsen av.

Är man en förstående och ansvarstagande människa då utsätter man inte andra för hår från djurpäls eller starkt luktande parfymer vilket man allt för ofta känner lukt av då man rör sig i folkhavet.

DÄRFÖR:

Visa ditt ansvar och släpp inte hunden på ett dagis eller platser där barn vistas ofta, i Umeå där TS bor finns det så många ställen som du kan släppa sin hund så hon behöver inte ens fundera på lekplatser för barn. Om jag viste vilket område i den stan hen bor i skulle jag kunna beskriva vart hen kan gå för att släppa sin hund.Själv har jag hund av den sorten som min dotter inte får allergichock av men därmed inte sagt att andra tål min hund allergiskt sett.

VISA ANSVAR FÖR ANDRA, LÅT INTE HUNDEN LEKA PÅ BARNLEKPLATSER.

Redigerat av medarbetare

Hanna
7

Bara en fråga. Skulle det vara okej om ett ugndomsgäng (folk) gick in i en hundhägnad och skräpade ner eller alternativt sprang runt där inne? De kanske tycker det är ypperligt att sitta där inne och slå sönder glasflaskor.

Noa-Nisse
10

Jag släpper Klenod på dagisgårdar. Där står ingen skylt och sålänge det inte gör det så kommer jag fortsätta med det. Vi har även hundrastgårdar här men jag tycker det är trevligt med lite ombyte.

Jag plockar upp bajs och ser till att hon har kissat innan vi går in.

Medarbetare på Hundar.ifokus

DuBetMig
7

#155: Det är väl ändå stor skillnad på att låta sin hund springa fritt och ungdomar som slås sönder glasflaskor?? Det där var bara ett dåligt argument.

Fridaaaa
5

Alla ni som släpper in på dagisområden "för att det inte står skylt", vore samma sak att göra det i andras trädgårdar eller andra områden då med, för det "står inga skyltar" samma sak.

Hanna
2

#157 Det var inget argument, det var en fråga som söker svar.

KvirrZ
0

#154 Vänta, har du uppfattat det som att jag tycker att man ska kunna släppa hundarna eller missförstår jag dig? Glad

- Mvh Emma

[Doglovers]
7

#156 Hopps, nu försvann respekten för någon härObestämd

Alex92
3

#155 Klart ungdomsgäng (eller vem som helst!) får gå in i hundrastgårdar, men skräpa ner eller ha sönder glasflaskor?! Absolut inte. Lika lite får hundägare låta hundskit ligga kvar, skräpa ner eller låta hunden bita sönder saker inne på en dagisgård.

LinaK
5

Har inte läst tråden ännu men för mig är det självklart att man inte släpper in hunden på en dagisplats, det säger sig väl självt!! Det är ingen allmän plats där man får vistas hur man vill. Visst att man rastar sin hund innan, men man kan aldrig veta om hunden kissar eller bajsar någonstans i allafall Förvånad En dagisplats är avsedd för BARN och inte hundar. Tycker man måste visa lite respekt.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Doglovers]
6

Ingen som tänkt på att det kanske finns kamera övervakning på gårdarna pga alla inbrott och skadegörelseObestämd

Katti
2

#147 Nej, det är inte tillåtet. Oavsett om det finns skylt eller inte. Det är inte allmän plats. Vet att rektorn på en skola där jag jobbade var ute och pratade med hundägare som passerade skolgården på sina promenader. Och ja, det gäller även när det inte är barn på skolan/förskolan!

Alex92
1

#165 Så man får inte ens passera en skolgård/dagis för att komma dit man ska? Verkar ju helknäppt. Jag passerar ibland en större öppen skolgård för annars måste jag gå världens omväg. Min hund är då kopplad och går bredvid mig och det är inte under skoltid. Är det inte tillåtet? :O

Katti
4

Nu har jag googlat och det är som med det mesta i den vägen. Det står i den lokala ordningsstadgan, d v s är upp till varje kommun att besluta.

I Östhammars kommun får inte hundar vistas på offentliga badplatser, lekplatser, daghems- eller skolgårdar.

Varken hundar eller katter får vistas på begravningsplatser, badplatser, skolgårdar eller gård vid förskola. (Sigtuna)

På vissa platser i kommunen, bland annat kyrkogårdar och skolgårdar, är det inte tillåtet att ha med sin hund. (Tierp)

Står det inte att inte hundar får vara där så står det att de ska vara kopplade på de sidor jag har tittat på.

mejamylove
7

#154  Vrf tycker du inte att hundar borde få leka o hoppa omkring? Stackars dina hundar (om du har några) som inte får vara hundar. Du skrev #134 o det var jag som skrev det..

Jag tycker du åtminstone inte ska behöva svära om du är en vuxen människa som du påstår dig vara…

Jag har aldrig släppt in min hund på ett dagisinhägn eller en förskola och kommer inte att göra det eftersom mina hundar kan vara lösa utan problem, men jag undrar bara vrf ni tycker det är fel, Och än så länge har jag inte sett några bra anledningar till det.

Björnidet
3

#160.

Du missförstod mig.

Vad jag förstått av dina inlägg så är du emot att släppa hundar i barnhagen om jag fattat dig rätt. Jag tycker att du beskrev det bra och inte kan man missuppfatta din inställning som jag självfallet stödjer.

#168. Kanske blev det fel nummer men sak samma.

Visst har jag haft och har hundar som leker med allt, konstigt vore det annars eftersom jag har haft hund i hela mitt 68 åriga liv.Vad som aldrig skulle falla mig in det är att låta mina hundar leka i en barnhage därtill är jag för rädd om hundarna och barnhagar är inte avsedda till det ändamålet. Det finns inga städer i som inte har stora fria ytor inom räckhåll så det är bara att åka dit och leka.

Vad jag menar är att hundar skall inte släppas i en barnhage för att leka av sig det går att göra på andra bättre ställen. Eftersom barnhagen innehåller saker som barn leker i så finns det risk att din jycke skadar sig på det vilket är onödigt.

I Enköping var jag en gång och gick en rastningssväng med min dåvarande hund, ett par yngre C:a 20 åringar var med sin hund inne på ett dagis där de lekte med hunden, hunden fick ett ryck och skulle hoppa över en typ av ställning som fanns där, hunden fastnade med ena tassen i en spjäla och bröt tassen så illa att den inte gick att laga. Strömsholms djursjukhus klarade inte av att återställa hunden till det den var, en dyr utställningshund ifrån norge, den fick avlivas.Detta är vad jag menar men att hunden kan göra sig illa.

Det värsta i mina ögon och flera andras är att någon kommer på den dumma idén att släppa hunden i en barnhage vilket jg ser som osunt hundhavande.

Ljusta
4

Det är förmodligen inte lagligt för det första, är inte det en bra anledning?

Att vi som faktiskt arbetar på dessa ställen inte vill ha dit folk och andra djur som inte har där att göra, är inte det en bra anledning?

Att andra hundägare ser när man rastar och kanske också börjar rasta där och inte plockar upp efter sig, är inte det en anledning?

Att barnen kan få hundbajs/kiss på sig för att folk inte plockar upp… Det finns massor av anledningar att INTE rasta/låta hundar springa lös på förskolegården, men jag har däremot inte sett en enda vettig till VARFÖR man ska göra det. VAD är en bra anlednig att man ska göra det?

Det är faktiskt inte så konstigt att hundägare får så mycket skit…

Jag äger för tillfället ingen hund men har haft hund i ca 20 år av mitt liv. Skulle dock aldrig få för mig att släppa lös på en förskolegård.

Ljustadalens kaningård

Björnidet
1

Man kan hoppas att folk förstår detta.

Loveradio
2

#171 Vissa tycker att det är okej och vissa tycker inte att det är okej. Respektera att inte alla tycker som du.

Björnidet
4

#172.

Du glömde att säga att även om åsikterna är olika så har den ene lagen på sin sida och den andre bryter mot den och det gör den som skiter i hur barn far illa av hundar i ett dagishägn.

Att alla inte tycker som jag kan jag inte göra något åt annat än att försöka övertyga dem om vad som är rätt eller fel, om de ändå skiter i att ta hänsyn till sina medmäniskor så är det deras val inte mitt.

Jag är uppfostrad till att man skall ta hänsyn till och inte förstöra för medmänniskor, det tycker jag fler bör tänka på.

mejamylove
2

#169 Okej jag förstår hur du tänker.

#170  Att hunden ska få springa av sig o göra av med sin överskottenergi tkr jag är en bra anledning, men jag tycker några av de sakerna du sa var bra anledningar.

mejamylove
3

#173 "Jag är uppfostrad till att man skall ta hänsyn till och inte förstöra för medmänniskor, det tycker jag fler bör tänka på." Var det inte du som skrev att en medlem här inne var omogen för att denne tyckte att vi kunde ha en vargstam i sverige.  Men "att ta hänsyn" för dig är kanske att kalla någon omogen o svära. Bara en tanke…

Karmatarerskanise
3

Var sak har sin plats. Dagisgårdar är inte platsen för hundar. Visa respekt för det och ordna det på annat vis.

förstår inte ens hur man kan tro sig ha rätt till att "rasta" sin hund på ett sådant ställe.

Ta ansvar!

Pilon
7

Björnidet, ursäkta mig men du är underhållande bra på att överdriva och överdramatisera ! :D Otroligt alltså…!

Jag kan till och med säga att såhär att, jodå, man kan ha sådan bra pli på sin hund att man VET med säkerhet att den inte kommer varken pissa eller bajsa under den kvarten som man vistas i rastgården :) Själv har jag en såna ordning på min hund:) Helt otroligt va??? jag vet! Det är ju helt omöjligt! Det är ju lika svårt att få en hund att låta bli, som att träna en kamel! ja iaf är det så ni får det att låta som…..

och jag tror att Noa-nisse också har en sån bra ordning på sin hund att hon kan kontrollera när den får och inte får pissa/bajsa och också dom andra som säger att dom fixar detta…

Björnideet har du låtit en hund leka i flexikoppel, har du sett hur det ser ut?? jag tror inte det du! kopplet virat runt fram och bakben och runt magen och hit och dit, visst behöver det inte hända nån olycka, men hur roligt är det, och hunden är fortfarande inte fri. Och hundar är så snabba under leken att det inte finns nån chans att man kan stå där och försöka trassla ut kopplet samtidigt som dom leker hela tiden, då riskerar man förstöra leken för hundarna istället :P Nog är det samma problem med långlinor hur praktiskt är det för hunden att ha dendär förbaskade linan om sig hela tiden, då kan man ju lika gärna ha den kopplad.
..och jag vet inte vad du menar att det finns för stora ytor i Umeå eller var det nu är, men tydligen finns det ju ingen eftersom man använder dagisgården. Eller menar du kanske skogen/åkrar och liknande? Man får inte läppa en hund som saknar en bra inkallning i skogen, man får inte släppa den nånstans där det inte är inhängnat. Och om man ska välja mellan att gå till andra sidan stan för att hitta kanske en tom fårhage att släppa sin hund på i 10min till en kvart eller använda en dagisgård så väljer man nog hellre en dagisgård som ligger närmare.

jag var inne och lekte med min hund idag på fotbollsplanen här nere. inte låter jag min hund bajsa fritt där inne.

Och vad är allt detdär gnället över "min arbetsplats". Är man rädd för lite hundpiss ska man nog INTE jobba på ett dagis där ungarna nog bajsar och pissar på sig om vart annat, särskilt inte på ett dags där barnen är så små så dom inte begriper att man inte ska äta bajs från marken för hur bra klarar man av att byta blöja på barnen om man inte ens tål lite piss som inte ens man vet finns, där i gräset eftersom det varken syns eller ens luktar! :D

och så klart att man inte låter hunden pissa på stängslet eller på utemöglerna eller nån ting annat som barn kan tänkas använda medan man är i på gården. Har man en relativt siviliserad hund är det ofta att dom till och med själv förstår att "Här iinne pissar man inte" ellrer så räcker en tillägelse för att hunden ska förstå reglerna för platsen.

Dethär med att barn äter saker från marken. ja… jag ska nog ta och höra med dagisen som ligger här, hur vanligt det är och vad dom tycker om frågan…..jag har själv aldrig behövt nyttja en dagisgård i dethär syftet så jag har aldrig behövt fråga dom detta förut..

_"och en ansvarsfull personal nekar givetvis att djur får vistas där."
_Men nu får du väl la ge dig björnidet :D
Varför skulle man inte vara ansvarsfull om man som personal tillåtit en hundägare som är skötsam släppa sin hund på rastgården när inga barn finns där?

Doglovers:

Och till alla er som säger att ni blir "oxtokiga" och tycker att ert ord borde vara lag; ni kanske skulle se er om tydligen finns det en hel hög med dom som tycker anorlunda.

För all del, nån av er oxtokiga människor kan gärna följa med mig och hundarna till fotbollsplanen en stund, så ska vi se om nån pissa eller bajsar :) Eller om det ska bli mer rätt, vi kan gå till närmaste dagis och släppa en av mina hundar  där iställletså ska vi se om den pissar där under den kvarten vi är där.. ;)

Björnidet, beträffande allergi, ditt barn lär inte reagera mer på att en hund har sprungit runt på gården på ditt barns dagis mer än någon annans stans. Hundar finns som bekant, överallt ute nu för tiden. 
Hundhår i kläder har inget med denhär diskussionen att göra hörre du, det skrev du nog bara för att överdramatisera lite mer! Erkänn! ;)

Pilon
0

ursäkta för långt inlägg, men jag tycker den är läsvärd för er anti-människor:)

vallhund
3

# 177

Inte undra på att det händer så mycket olyckor med flexikoppel, hur kan det vara så svårt att använda?

Allt det du nämner har jag aldrig varit i närheten av att råka ut för, o jag gillar flexi, speciellt till hundar som inta kan/får vara lösa o dito med löptikar. Mycket bra uppfinning.

kl

Björnidet beskriver väldigt väl hur man hanterar en långlina, ni som har problem med att hundarna trasslar in sig kan använda beskrivningen som manual o börja träna, käns det för svårt med en levande hund i andra ändan så får ni väl koppla en tvåbening o be den jävlas med er i snårskog, mycket bra träning.

mera kl

Få se nu, har jag ingen hund? Jovisst, just nu har jag visserligen bara en, men han är snart 5 så det börjar bli dgas att tänka på föryngrig. Btw så är han nr 13 i raden av hundar jag haft + att jag kamperat ihop med flera andra i mitt liv, o nej, bara för att jag har o har haft hund anser jag inte att man skall få släppa hundar på dagis o lekplatser.

Pilon
0

#179 jag pratar alltså hund i flex som försöker leka med en annan hund :) eller försöka leka med en hund i flexi med en pille…. I övriga fall är det bra, när man är ut och går och så….

vallhund
3

# 180 Vem kommer på tanken att låta kopplade hundar leka öht, oavsett koppel?

Pilon
1

#180 Precid det jag menar ! :D
Bjärnidet gör ju det, han menar ju på att man istället för att ta in hunden in på en dagisgård och låta den leka där gå ut i skogen eller liknande och låta hunden leka i långlina.

för det är ju det vi pratar om i denna tråd, att låta folk som vill ta med hund in i en dagisgård för att leka, eller inte tillåta det.

vallhund
2

# 182 Jag kan inte se att Björnidet förespråkat lek med hundar i långlina, o oavsett så skall hundar inte vistas på dagisgårdar, skall det vara så svårt att förstå?

Katti
6

Ni som anser att era hundar måste få leka på en förskolegård för att må bra, känner ni verkligen inte en enda person med en inhägnad tomt som låter er ha hundarna där? Det borde ju vara hur lätt som helst att få tillåtelse till det, med tanke på att hundarna varken kissar, bajsar eller förstör någonting!

Loveradio
8

#184 Jag anser inte att min hund måste leka på en dagisgård, jag ser bara ingen anledning varför det är så fel om man släpper sin hund där i brist på hundrastgårdar.

Och nej, ingen jag känner har en inhägnad tomt.tråkigt nog.

Sen måste jag bara hålla med #177. Snacka om att överdriva och överdramatisera. Det är ju helt otroligt vilken konstig syn några av er har på hundar när ni målar upp dom som bajsmaskiner och marodörer som förstör allting i deras väg. Som om dom släpps in i ett dagishägn - kommer att förstöra och tugga sönder allting i sin väg. Och målar upp alla hundägare som ansvarslösa svin som skiter i att plocka upp efter sina hundar. Och som lämnar hägnet i ett fasansfullt skick med tonvis av bajs i sandlådorna och litervis med kiss på stoplar, väggar, gungor, och lekställningar. Nån av er jämförde ju att släppa sin hund i ett dagishägn med ett ungdomsgäng som slår sönder flaskor.  Snacka om att överdriva… Jag vet inte vad ni har/har haft för galna hundar om ni har den synen på hundar. Min hund springer mest bara omkring och nosar.

Fridaaaa
5

#185 Men det spelar ingen roll, du får inte släppa din hund på dagisområde utan tillstånd oavsett-

Björnidet
4

#180 Pilon:

Du har inte förstått vad man använder en långlina till, jag menar att du skall ha den då du är ute med hunden i skogen eller på en äng så att han själv får bestämma vad han vill göra. Att leka med andra hundar är självklart bäst om hunden är löskopplad men då inte på en dagisgård.

Vad jag fått reda på så finns det inga kommuner eller företag som bedriver dagisverksamhet som tillåter husdjur på sina gårdar och det tycker jag att alla skall acceptera och leva upp till.

Vallhund:

Vi är översens, ditt inlägg 179 sista stycket är självklart så det ska vara. Du är en kunnig hundägare med ansvar och det känns tryggt.

Gronstedt
17

Tanken att all kommunal mark alltid ska vara tillgänglig för alla att göra vad som helst på är rätt bisarr. Rent oavsett att det nog finns hundägare som inte betalar dagisavgift, och därmed INTE har rätt att utnyttja ett dagisområde, så spelar det ingen som helst roll om kommunen äger marken där ett dagis ligger eller inte. Marken är upplåten till en viss verksamhet och den verksamheten är INTE hundrastning. Det är ingen skillnad mellan att göra intrång på den marken och att göra intrång på mark där det ligger ett företag eller en privat bostad. Oavsett om där sitter skyltar eller inte. Oavsett vad man tycker om hundskit. Oavsett allergier. Om marken är upplåten för en definierad verksamhet är den inte längre offentlig och därmed är den inte längre var mans egendom.

I många industriområden finns markplättar som inte direkt används. Gå ihop några hundägare och prata med företagen och med markägaren, det kan gå att få tillstånd att hägna in en bit mark som rastgård. Jag är nog inte den enda person som kan tänka mig att upplåta en bit av min tomt - sätt igång och knacka dörr. Skriv 10 motioner till vartenda relevant nämndmöte i kommunen. Kolla när det är ledigt i inhägnader på hundklubbar, i ridhus, i gamla lagerbyggnader, på logar som står tomma. Men gå inte bara in på andras egendom och låtsas att det är något som man har "rätt" till.

Björnidet
1

#188.

Mycket bra inlägg.

[Doglovers]
0

#188 Mycket bra inlägg.

Belethien
12

Jag är fascinerad över faktumet att lösspringande verkar vara den enda existerande motionsformen för många här inne. Det finns massor med andra aktiviteter som man kan utföra med sin hund innan man satt inkallningen ordentligt - cykla, jogga, drag, agility etc. som innebär att de kan definitivt rasa av sig. Det är ingen rättighet att äga hund. Kan man inte träna hunden att vara lös och tycker att ett värdigt hundliv inte kan levas utan att hunden springer lös så skaffa inte hund helt enkelt. Eller håll den kopplad tills du kirrat inkallning, som jag fick göra med min överlyckliga, sociala schollie. Hon mådde kanoners för hon fick annat att göra innan hon mognat på sig och lyssnade ordentligt. Det gick ingen nöd på henne för att jag fortsatte att aktivera henne, fast på andra vis. Vi som har häst har inga gratis ridbanor eller rasthagar omkring att använda. Där får man betala för allt och detsamma gäller för hundar också, varför skulle det vara annorlunda? De sporter ni klagar på (hockey, fotboll etc.) genererar ju pengar! Hundrastgårdar ger varken prestige till kommunen eller en inkomst till en förening, klart att de inte ser hobbyerna som likvärdiga.. Bara att acceptera eller arbeta för att kommunen ska bygga en rastgård! Ni som klagar på att inga rastgårdar byggs - har ni samlat namnunderskrifter, visat prisförlag, tjatat och tryckt på kommunen eller har ni bara suttit och surat?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Alex92
5

Ok, har ändrat mig även om jag aldrig har haft min hund inne på ett dagis eller ens tänkt tanken.

Var av delad åsikt innan men ni har övertygat mig helt. Det är inte okej helt enkelt. :) Oavsett vad. Jag ska aldrig gena över en skolgård igen! Skäms

#188 var det avgörande inlägget.

pius314
4

#188 fast det där stämmer inte överallt. Flera har i tråden hänvisat till LAGEN, när argument som bajs och förstörda leksaker/allergier har tagit slut. I vår kommun finns föreskrifter som lite förenklat specar att hundar ska hållas under uppsikt på en mängd specificerade ställen som definieras i olika klasser av verksamhet bland annat skolgårdar och lekplatser. Kan klippa in texten om någon är intresserad.

Så jag köper inte att det är emot LAGEN!

Sen har väl inte min dagisavgift med saken om jag får gå in på en dagisgård eller inte. Helt irrelevant i sammanhanget. Och även skolgårdar är ju upplåtna till en definierad verksamhet. Skulle inte barnen få spela fotboll där efter skolan tex? Räknas knappast som intrång.

Sen kan jag hålla med om att även om jag är en ansvarstagande hundägare som är rimligt säker på att min hund inte kommer förstöra/smutsa ner så kan mitt beteende inspirera andra mindre nogräknade hundägare till att gå in och låta sina hundar bajsa var de vill… och då spiller det ju över skit (ursäkta kunde inte låta bli) på mig fast jag tekniskt sett inte har låtit min hund smutsa ner.

Tycker att det i realiteten är ett större problem med hundägare som inte plockar upp UTANFÖR dagis, vilket gör att vårt dagis knappt kan gå ut i skogen på utflykt för att det är DRIVOR med hundbajs överallt. Jättetråkigt och jag skäms fast jag ALLTID tar upp efter vår hund, oavsett om jag är på en stig eller bredvid.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Björnidet
6

# 191.

Som du säger så är det, mycket bra inlägg.

#193. Upp till bevis, du sa att du kunde klippa in så gör det.

Visst är det tråkigt och ohygieniskt att inte plocka upp skiten efter ens hund, tänk så fint det är att ungarna kommer hem efter en skogspromenad fulla av hundskit under skorna, visst är det bra att hundägaren kan sabotera strövområden också. Kan dom inte hålla bort skiten efter sin hund ute,då bör dom lära hunden att skita inne på rumsgolvet istället för då behöver dom inte skita ner andras barn som leker i skogen.

En person som inte ids plocka upp efter sin hund skall välja en hund av trä som aldrig skiter, det är bara olämpliga hundägare som inte tar sitt ansvar.

Sedan till sist så ser jag med glädje att vissa verkar vilja ta sitt ansvar och låta bli barnens lekplatser, de låter sina hundar leka på andra ställen.

Pilon
0

#194 "En person som inte ids plocka upp efter sin hund skall välja en hund av trä som aldrig skiter, det är bara olämpliga hundägare som inte tar sitt ansvar." hahahaha av trä :D

pius314
3

2 §
Föreskrifterna är tillämpliga på alla platser inom kommunen som är offentlig plats
enligt 1 kap. 2 § första stycket 1-4 ordningslagen om inte annat anges. (Med offentlig
plats enligt 1 kap. 2 § första stycket 1-4 ordningslagen avses allmänna vägar, gator,
vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och
som har upplåtits för sitt ändamål, samt andra landområden och utrymmen inomhus som
stadigvarande används för allmän trafik.)
För områden som kommunen har upplåtit till torghandel gäller också kommunens
föreskrifter om torghandel.
3 §
Vid tillämpningen av 3 kap. ordningslagen och dessa föreskrifter skall, med stöd av
1 kap. 2 § andra stycket ordningslagen, följande områden jämställas med offentlig plats:
dels till allmänt begagnande upplåtna idrottsplatser, lekplatser, badplatser och campingplatser,
begravningsplatser och kyrkogårdar samt, i den mån allmänheten äger tillträde,
skolgårdar samt perronger och andra järnvägsområden,
dels också inom tätbebyggelse belägen kvartersmark som är upplåten till allmänt begagnande.

…

18 §
Lös hund får inte vistas på kommunens friluftsanläggningar, idrottsplatser, iordningställda
motionsspår eller vandringsleder, allmän badstrand eller allmän lekplats, begravningsplatser
och kyrkogårdar. Häst får inte heller framföras på dessa platser om de
ej är avsedda för ridning.
Hund skall också hållas kopplad i park, plantering eller gång- och cykelbana.
Under vistelse utomhus på sådan offentlig plats som inte avses i 18 § första och andra styckena skall hund hållas under tillsyn.
Dessutom skall särskilt iakttagas att hund som inte är kopplad är försedd med halsband som anger ägarens namn och adress eller telefonnummer samt att hund inte förorenar park, plantering, kyrkogård, begravningsplats eller torg.

(KÄLLA)

http://vallentuna.se/sv/sok/?quicksearchquery=2.01+Lokala+ordningsf%C3%B6reskrifter

mejamylove
2

Björnidet: Du har inget att säga till mitt inlägg #175? De säger ju en o annan sak.

Björnidet
7

Nu gäller inte denna tråd varg utan hur folk åbäkar sig med hundar på dagisets lekplatser. Därför tycker jag att det vi diskuterar det som gäller just det och inget om mognad. Vad jag kan tillägga är att den som använder dagisets lekplats som lekplats för hundar är inte fullt ut mogen i sinnet och bör inte ha hund. Hunden är ingen leksak och jag hoppas att du inte tror det.

vallhund
1

Det gäller att kunna skilja på sak o person.

Katti
6

#194 Det står ingenstans i texten om om förskolegårdar. De räknas inte som allmän plats, just för att de är avsedda för ett ändamål; barnens pedagogiska verksamhet dagtid. Övrig tid har ingen där att göra! Inte ens barnen som går där på dagarna får vara där och leka på kvällar och helger.

mejamylove
2

#198 Det var inte själva vargscenariot som var intressant utan jag sa det för att du skulle komma ihåg vad du hade sagt.  Om du läser igen så fattar du nog det att de var det sista jag undrar men vi kan ta det i Pm om du inte vill kapa tråden :)

pius314
1

#200 det är väl upp till varje kommun att bestämma? Jag har letat runt för att hitta var det annars regleras men inte hittat. Du får jättegärna länka!

Katti
0

Sorry, mitt inlägg (200) var en kommentar till #196 och inte # 194 som jag skrev! I texten som är inklippt där står det ingenstans om förskolegårdar. Texten är ett förtydligande av vad som gäller (i den kommunen) på offentliga platser, vilket inte förskolegårdar är.

pius314
0

#203 och mitt svar i #202 var riktat till #200 som jag skrev ;-) länka gärna för jag hittar inte detta!

sashiochjag
0

Det at manga som skriver ar det okej for en ar det okej for alla men det kan ju vara okej for alla pa nagra villkor (att alla plockar upp efter sig alltsa)..?

contrast
6

Men shit vad trött jag blir på alla ---, ska göra det till en regel att alltid se till att besöka ett dagis om jag nu av någon anledning skulle befinna mig på hundpromenad inne i stan på kvällen, har aldrig gjort det förut, men känner mig nu manad

Lite skit rensar bara magen, barn behöver kravla runt i skiten, unna de små ett immunförsvar !

Menar inte att jag inte tänker plocka upp efter mina hund, menar bara

Kom igen?! Ge er!

C'est la vie

Skulle däremot aldrig missunna min hund att få slippa kopplet och springa fritt någon stund under promenaden, även om min förra hund bara utnyttjade friheten för att leta upp en pinne och lägga sig och gnaga så gjorde hon aldrig det med koppel på, det är en annan grej, en grej som hunden behöver. Tackar för att jag har en massiv trädgård nu, slipper jag paranioan som jag hade med hund i stan, för jag släppte lös henne på gräsmattan bredvid sjukhuset och bad alla gudar och gudinnor att det inte skulle dyka upp någon elak hund, hundar måste få springa fritt, om man vill ha en hund som är själsligt sund!

Vill man ha en lydig liten zombie utan spirit, för all del, ha den i flexikoppel jämt

//Inlägget redigerat pga väldigt mycket svordommar och otrevlig ton. Tänk på hur du skriver //admin

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs

Fridaaaa
5

#206 Handlar inte om det, fattar du väl själv?
Att släppa sin hund på dagis område är samma sak som att gå in i någon annas trädgård och släppa utan tillstånd, exakt samma sak!
Jag själv jobbar på dagis & är hundmänniska men skulle aldrig tänka tanken att släppa min hund på dagisområde. Helt galet fel!

Gronstedt
2

Jag arrenderar mark som ägs av kommunen. Det betyder inte att vem som helst får använda marken och det betyder inte att marken är offentlig. På samma sätt får inte vem som helst använda kommunal mark som är upplåten till person, företag eller verksamhet. Det verkar väldigt svårt för somliga att skilja på eget och andras.

#207: Att någon väljer att skaffa hund utan att ha egna resurser att ge den vad den behöver, ger inte den personen rätt att ta för sig av andras resurser. Även om den personen, som du, tror sig ha rätt att utsätta andra människor för vad som helst med hänvisning till att det är nyttigt för dem.

Karmatarerskanise
4

#206 Blir förundrad över att du känenr dig manad till att göra det bara för att vi är en hel del som anser att det är fel. Hm.. Snacka om trots.

Skaffar man hund får man se till att ta sitt ansvar, och det gör man inte genom att gå in på dagisområden för att låta hunden springa av sig. Det gör man genom att antingen ha pli på den så att den kan springa på annat mer passande ställe eller genom att åka till en inhägnad som är avsedd för just det endamålet.

Din kommentar om att barn behöver kravla i skit för att få immunförsvar är faktiskt lite rolig ;) I min verklighet kan man få immunförsvar utan bajs.,

Slutligen så kan en hund leva ett fullgott liv även med koppel och långlina. Allt handlar om vad du ger den mer än motion. En hund som får springa lös är inte samma sak som en lycklig hund.

Fridaaaa
0

#208 Jag har inte sagt någonting om att man har rätt att släppa hunden vart man vill osv. Läs min text noga och förstå rätt tack istället för att anklaga för fel saker

Ljusta
2

#210 Tror att hon menade att rikta sitt inlägg till #206 :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#211 Då får man ju skriva rätt nummer då, annars blir det ju missförstånd.

KvirrZ
3

#206 "ka göra det till en regel att alltid se till att besöka ett dagis om jag nu av någon anledning skulle befinna mig på hundpromenad inne i stan på kvällen, har aldrig gjort det förut, men känner mig nu manad"

Vilken hemsk attityd du har!

- Mvh Emma

Maria
6

Jag tycker inlägg #13 är det bästa i hela tråden och slutet säger egentligen det mesta.

Citerar:

Som hundägare kan man inte säga att man har vissa rättigheter när det gäller inhägnade ställen - för som hundägare har man enbart skyldigheter. Så ser verkligheten ut.

/Maria

Björnidet
3

Redigerat av admin p.g.a personangrepp!

mejamylove
1

#212 Men hjälp, ett misstag. Släpp det o gå vidare!

contrast
4

#215 främst, men även andra som svarat på mitt inlägg #206

Ojojoj vilka personangrepp, jag skrev det mest i skämtsam ton för jag tyckte att alla motståndare drog det till extrema gränser, jag är nitisk med att plocka upp allt efter mig när jag är utomhus, till skillnad från de flesta så slänger jag aldrig något på marken, inte fimpar heller(och är manisk med att de ska vara ordentligt släckta så jag inte orsakar brand) Så nej, jag har inget problem med att plocka upp min hunds bajs, jag gör det med bara händerna om det är fast nog och jag saknar påse :)

Jag har aldrig och kommer aldrig använda min hund som "leksak och för att jäklas med andra."

Jag har oändligt med tålamod när det kommer till individer med någorlunda rim och reson, men lättuppretade moraltanter har jag tyärr inte mycket till övers för.

Men jag får väl be om ursäkt, självklart är inte dagis en hundrastgård, självklart är det just Dagis, och där ska endast de som är associerade med dagiset vistas, oavsett tid på dygnet

Jag hade sömnbrist och var tvungen att jävlas lite, men vart faktiskt rätt sårad av de grova förolämpningarna om min karaktär och min lämplighet som hundägare, men bara lite som tur är

Jag glömde bort att det här är iFokus, där elakingarna hänger(inte alla, men många), jag tystnar återigen och återgår till att läsa alla intressanta kloka saker folk skriver :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Pilon
1

#217 "jag har inget problem med att plocka upp min hunds bajs, jag gör det med bara händerna om det är fast nog och jag saknar påse :)"

Har du gjort det någon gång?????

contrast
0

Massvis med gånger med katten…kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag gjort det med hunden tyvärr, så nej, men hundskit brukar ju också vara geggigare så det kan ju bli svårt att plocka med händerna.. men kattskit har jag plockat med händerna :P

contrast
0

Däremot har jag dragit ur en bajstäckt bit tyg som fastnat på väg ut ur sambons hund en gång…räknas det? ;)

Och ja, vilken hemsk hundägare som låter hunden äta tyg!

ett misstag, en gång, sånt kan tyvärr hända med valpar, vi är supernoga sen dess :)

Pilon
1

#219 hahahaha, nu skiftar jag till tråd "vill inte ära.." :D tycker det stämmer in på mig efter att ha läst vad du nu skrev :D

Björnidet
3

#217.

Äntligen fick vi en förklaring till ditt inlägg i 206. Tur att du inte menade vad du där skrev.

Moraltanter är inte alla, en del är äldre herrar med förståndet kvar.

Och du det går ju att hämta en bajspåse hemma och återvända för att slippa kladda ner fingrarna. Kattbajs luktar ju vidrigt  så därför.

contrast
4

Äldre herrar med förståndet kvar bör veta bättre än att förolämpa någon så grovt som du gjorde i en sådan situation, jag förstår att det här är internet och det är lätt att resa ragg och skälla ut någon, men tänk efter lite nästa gång.

och är jag i närheten av en papperskorg men långt bort från närmsta påse så plockar jag upp bajset med handen eller ett stort löv eller dyl. och slänger det och torkar av handen på gräset, har aldrig varit kräsmagad med sånt och det är ju bara att tvätta händerna så fort man får chansen :)

Redigerat av admin

Karmatarerskanise
6

Nu får det bli skärpning här i tråden. Vi ska inte behöva sitta och redigera bort saker i inläggen som inte passar sig på ett forum.

Är ni förbannade eller sura är det bättre att ta en paus innan man skriver igen. Inget blir bättre av påhopp och svordommar eller andra otrevligheter.

Tråden kommer låsas om det inte blir bättre.

Björnidet
4

JAG SKULLE VILJA ATT SAJTVÄRDEN SKICKAR MIG ETT PM PÅ VAD HON ANSER VARA PERSONANGREPP I INLÄGG 215.

Att bara meddela att detta tagits bort och inte specificera vad angreppet har för text som antyder ett personangrepp tycker jag är dålig kommunikation.

Sajtvärdar måste tåla att vi som skriver inlägg gör tillrättavisanden av vidriga och lagstridiga uttalanden, så fungerar det i samhället och det bör inte vara annars här. Skall vi slänga ut en politiker också som inte har samma åsikt som en själv?

Att jag besvarar inlägg som #206 gjorde är inte konstigt så osansatt som det där var skrivet, ett uttalande av det slaget måste bemötas hårt eftersom det var osansatt skrivet. Átt mjäka med är inte rakryggat, barns lekplatser skall vara för barn och inte hundar.

Som tur är har de flesta hundägare förstånd nog att låta bli barns lekplatser och gå till andra ställen för att låta sin hund leka.

Pilon
1

#223 to mutch info hahahahaha gud vad äckligt :D

pius314
2

jag vill inte vara en nät-haverist… men jag undrar fortfarande om någon kan visa på att det är emot lagen att använda dessa gårdar kvällstid. Vissa kommuner har skrivit in det i de lokala ordningsföreskrifterna, men inte alla. Det enda jag hittat på nätet är att dessa i vissa fall i detaljkartor etc benämns som offentlig plats! som någon skrev till mig "upp till bevis" ;-)

SaraC
0

#225 Jag har bett medarbetaren som redigerade ditt inlägg att PM:a dig.

Maria
1

Men "någon" hyr/arrenderar denna bit mark som oftast är inhägnad och då måste väl hyresgästerna ha besittningsrätten.

Om jag hyr en lägenhet med uteplats så är det inte OK att rasta hundar där när jag inte är hemma ex. på jobbet.

/Maria

pius314
0

#229 nja det är inte helt självklart. i alla fall om det är kommunal verksamhet, jmf skolgårdar, idrottsplatser etc.

Hyresgästen är ju kommunen själv… (om det inte är en privat hyresgäst)

Maria
1

Men det finns ju massor av privata dagis också. Kooperativ och liknande.

Får man verkligen rasta hundar på idrottsplatser och skolgårdar?

Här i Göteborg så får man inte ha hundar i Botaniska Trädgården men i Slottskogen går det bra. Där finns en inhägnad (har jag för mig) där man kan släppa hundarna.

Kyrkogårdar har ibland förbud och ibland får man gå igenom om hunden är kopplad.

/Maria

pius314
0

#231 Ja precis, på vissa ställen får man och ibland är det lokala föreskrifter som säger att man inte får ta med hundar in. Det är några som hänvisar till lagen och jag kan inte hitta någon sådan lag. Därför är jag intresserad av att bli upplyst om detta!

(sen är det ju inte fråga om att rasta i bemärkelsen låta hunden kissa/bajsa på gårdarna i den här tråden)

Maria
4

Fast hundar kissar väl och bajsar även om de springer lösa. Det har mina hundar gjort i alla fall.

/Maria

pius314
0

fast (som jag förstått TS) grejen var att hunden är rastad och ska få rusa av sig lite.

Tror att det är fler frågor i ett här:

1, kan man GARANTERA att hunden inte kissar/bajsar?

1b OM den nu gör det, plockar man då upp…

2, är det mot LAGEN att ens gå in på en förskola (för barn/hundar/marsvin) på kvällstid

och säkert en bunt till…

när min hund rusar av sig så kissar/bajsar han inte, men det är säkert olika.

Karmatarerskanise
5

För mig handlar det mindre om lagar än om sunt förnuft.
Dagis = barn
Hundinhägnad = hund

pius314
0

#235 Så kan det vara, men flera hänvisar till lagen…

Björnidet
3

Arrenderar jag en tomt oavsett var den är så gäller inte allemansrätten på just den tomten, runt om kan den däremot gälla men absolut inte på min hyrda eller köpta tomt. Med tomt menar jag att ett dagis har också en tomt runt de hus dagiset bedrivs i och där gäller ingen allemansrätt.

Oansvariga hundägare  måste lära sig vad som gäller i Sverige.Om de beträder dagisets tomt och släpper hunden lös så bryter dom mot de bestämmelser som gäller för vad som är allemansrätt eller ej. Det är inte självklart att man kan gör som man vill även om man beträder kommunens mark, där får var och en ta reda på vad som gäller i sin kommun.

INGEN SKALL BEHÖVA TRAMPA I HUNDSKIT som inte hundägaren plockat upp. Vad skulle den säga om en främmande hund kommer in på din villatomt och lägger av en stor skit och hundägaren inte tar upp detta.

Därför uppmanar jag Er att tänka Er för om vart ni släpper era hundar och TA UPP SKITEN!!

pius314
0

Nu kanske det inte var riktat till mig men jag utgår från det. Vad du menar och tycker har ju inget att göra med vad som gäller enligt lag.

Frågan är väl om det räknas som offentlig plats och vilka lagar som gäller (inte lokala ordningsföreskrifter som kan variera från kommun till kommun).

Att ingen ska behöva trampa i hundskit är ju en HELT annan fråga och har tagits upp i massa trådar.

[Doglovers]
8

En hund kissar oftare än den bajsar. Har man rastat den ordentligt är nog risken rätt liten att den sätter sej igen. Men kissar gör både hanar och tikar när dom vill berätta att dom varit där=markerat, och det görs väldigt ofta och det är inget man kan styra över.

SÅÅÅÅÅ;  INGA VOVVAR PÅ DAGIS…..!

Björnidet
3

#238.

Om du läst texten jag skrev så ser du vad som gäller med s.k allmänning eller allemansrätt. Ett dagis kan aldrig bil en offentlig plats eftersom någon betalar byran för platsen eller äger den. Lokala föreskrifter gäller självklart för andra ställen som är offentliga platser och de finns i kommunens föreskrifter.

Läs inlägg #206 då får du ett skräckexempel hur visst folk tycker man skall göra och jag hoppas att du tar avstånd från det tankesättet.

# 239.

Visst gör hundar(och katter) på detta sätt, att ett djur känner doften av ett annat och markerar, är inget som någon kan göra något åt om djuret beter sig på ett normalt sätt.

Björnidet
1

#206 och 217.

Du skriver att du är less på oss och hur vi skriver om hundar på dagis, du klämmer till med att du känner dig manad och skall besöka dagis på kvällen för att släppa din hund där och ta det som en regel bara för att vi inte anser att det är rätt. När du får ett skarpt svar på ditt obetänksamma inlägg då snackar du om moraltanter och senare äldre herrar.

Sedan vänder du tvärt på klacken (217) och kallar mitt inlägg för personangrepp!!!!???? Vad är det som gjort att du får ett tillrättavisande för ditt påhitt, jo, din obstinata hållning i inlägg 206. Ingen här i tråden tycker att ditt inlägg var smakligt och trevligt alla bävar för att du skall skrida till verket.

När du nu fått flera stycken som besvarat ditt inlägg då ändrar du dig och skriver att du tar upp skiten efter din hund och det med bara händerna!!!??? varför använder du inte en bajspåse.

Jag vet inte men tydligen så får man inte gå till svars på tokiga inlägg och gör man det då blir man anklagad för att ha gått till personangrepp och inlägget raderas av sajtvärden, du säger nu att det var ett skämt men sådant skämtar man inte om.

Skämta kan man göra men att göra det i ett sådant här ämne är otroligt dumt för det som händer är att du riskerar att få ett vasst svar tillbaka om skämtet ser ut som det du skrev i #206.

Du påstår i efterskott att du vid tillfället led av "sömnbrist och tycket du skulle jävlas lite" och som resultat fick du ett skarp svar som inte var ansett att jävlas utan att tala om att du bar dig felaktigt åt.

Att sedan komma med påståendet att den som inte tycker att du handlade OK när du skrev inlägget, gör ett personangrepp då vet man inte vad det egentligen är.Ditt inlägg 206 var inget skämt och var det det då får du skylla dig själv att jag blev bestört över att någon kunde handla på det vis som du skulle göra. Något skämt var det inte, eftersom du talade tydligt om vad du tänkt göra.

Jag anser att det inte var ett skämt, är det fler som tycker samma om inlägg 206.

Det skulle nu inte förvåna mig att sajtvärden stänger tråden eller tar bort mitt inlägg eftersom diskussionen gäller det den ena parten skrivit i ett inlägg som senare gav resultat i att mina svar blev vassa och tillrättavisande.

INGEN HUND PÅ DAGISETS MARK.

SaraC
5

Det är flera personer i tråden som fått inlägg redigerade och/eller fått påminnelser om reglerna på forumet. Det ser du själv i tråden.

Det är ingen av oss bakom sajten som är ute efter att "sätta dit dig" eller roar sig med att ta bort dina inlägg för "skojs skull". Nu får du sluta att komma med sådana anklagelser mot mig och mina Medarbetare.

Har du frågor om moderingen får du ta det med oss via PM.

contrast
6

#241 men snälla, jag har aldrig påstått att jag inte plockar upp efter min hund, och exeplet med att plocka upp med handen var ju bara för att styrka det faktum att jag aldrig skulle lämna en skithög på marken.

Att du återigen svarar på 206 fast du redan gjort det, och fått ett svar från mig på din respons, visar uppenbarligen att du bara återigen försöker hävda dig på en punkt som redan gjorts, jag får väl då återigen be om ursäkt för mitt oseriösa inlägg, som jag redan har uttryckt att jag ångrar, men det verkar du uppenbarligen inte tro på, så det får väl stå för dig, jag har aldrig rastat en hund på en dagisgård, och kommer säkerligen aldrig att göra det heller

Att du valde att kalla mig för en dålig människa och säga att du hoppas att jag inte har hund för då är det synd om denne(med betydligt grovare språk och längre utläggning) tycker jag var ett personangrepp och en onödig bedömning av mig som person baserat på att jag skrev ett dumt inlägg, jag tycker att du gick över gränsen, och jag tycker också att saken egentligen är slutdiskuterad och att du bör släppa det, du var elak, du blev modererad, så även jag, men jag tar det med ro och förstår att jag uttryckte mig onödigt

Ta ett djupt andetag och låt tråden handla om vad den egentligen skulle handla om nu.

pius314
5

#240 jag har läst texten men där finns ingen annan hänvisning till ditt eget tyckande om allmänningar och allemansrätten (som iofs inte är en lag även om den nämns i ett antal lagar, men väldigt vagt). Ser gärna ett urklipp eller länk till lagtext. Tack.

självklart har jag läst inlägg 206 och jag tycker att det framgick ganska tydligt att det var en skämtsam ton i det. Tydligen har det inte gått fram till alla, men det är ju inte det som tråden handlar om.

Att ha en "vass och tillrättavisande" ton leder sällan till en sansad debatt. Ett litet tips i alla vänlighet.

#242 En eloge till er som sköter sajten. Att ni orkar! jag är full av beundran! Rosor till er!

Björnidet
0

#243.

Nu lägger vi ner detta, det finns ingen anledning till att munhuggas om detta mer all den stund som du ber om ursäkt för ditt tokiga inlägg. Din ursäkt accepteras självklart och om duy tycker att dy blev tyrampad på tårna i mina svar så ber jag om ursäkt för det.

Ingen skall behöva trampa i hundskit, barn skall få ha sina lekplatser ifred och det tycker jag är ett utmärkt slutresultat.

# 244.

Jag ser ingen anledning till att fortsätta diskusionen om vad som är lovligt eller ej eftersom vi kommer ingen vart då vi har två helt skilda uppfattningar om det.

Framtiden får utvisa vad som kommer att ske med förbud eller inte.

Pilon
0

#245 Det lär nog aldrig dyka upp ett förbud så länge som det inte blir massa hundägare som utnyttjar en o samma barngård och det desutom blir en massa hundbajs överallt :) Det är nog väldigt sällsynt att det bli så eftersom ingen som utnyttjar gårdarna vill att ett förbud ska dyka upp och försöker att använda platsen så diskret som möjligt :)

Vad gäller hundpiss lär det inte dyka upp något förbud tack vare det iaf för det är igen människa som märker hundpisset, om det som sagt inte är många hundar som kommer och pissar på en o samma buske på gården för då lär det kanske lukta eller synas på busken att det är nån som har varit där o psisat..Sen kan man ju inte veta om det är ett barn som stått och pissat där eller en hund, om man inte mot förmodan skickar in ett prov för analys :)

Björnidet
0

Hundpiss brukar synas på våren, jag har märkt att då min hund pissar på gräsmattan på vintern blir det fläckar i gräset. Våren och sommaren efter ser man att gräset har dött just där, det blir en brun fläck på gräsmattan av den tjälbränna som blir av isen som bildas där hunden pissat. Efter halva sommaren brukar gräset ta sig och bli grönare.

Visst är det svårt att avgöra vart hunden lägger sin stråle eftersom det inte syns i normalfall.Lukt har jag aldrig märkt av även om flera pissat på samma stolpe.

Jag hoppas att allt som skrivits i denna tråd ger en fingervisning om vad hundägarna skall undvika i framtiden och det är barnens lekplatser.

[Doglovers]
5

Inte skulle jag vilja ha en hund som kissar hos barnen, då man vet hur dom stoppar fingarna i munnen hela tiden. Men å andra sidan bygger dom förhoppningsvis upp imunförsvaret rejält. Då är jag nog mer oroad över katterna och det dom lämnar ifrån sej. Det kan innehålla riktigt elaka bakterier. Många här täcker sandlådorna.

Men som sagt. Inga vovvar inne i  dagisområdet. Här har dom även kamera övervakning pga alla inbrott och skadegörelser.

Björnidet
0

Jag har läst igenom den lokala ordningsföreskrift som min kommun har och inte med ett ord står där om hundar på dagis, bara om offentliga platser. Därför har jag tillskrivit kommunen och begärt att de skall införa ett totalförbud för hundar inom ett dagis eller skolas områden. Det är ju som du säger doglovers"man vet inte vad barn stoppar i sig" och vad det skulle medföra för den unge som stoppar in saker i munnen som är förorenade.

Att ungarna får ett inmunförsvar av det tycker jag låter tveksamt men däremot så kan de få allergischock av att stoppa något i munnen som en hund urinerat på, i vissa känsliga fall behövs det bara att barnet vidrör saken de urinerat på för att få allergireaktion.

Visst är det så att ansvariga och konsekvenstänkande hundägare inte låter sina hundar leka på ett dagis, att tänka före man släpper hunden är bäst och inte fråga i efterhand.

Katti
3

Att det inte står med bland vad som gäller för offentliga platser beror på att det inte är någon offentlig plats (och därmed inte tillåtet att vistas om man inte har ärende dit). Men visst vore det bra om det skrevs ut så att alla kan läsa det klart och tydligt!

[Doglovers]
2

På min arbetsplats står det en skylt tydligt att där får inga hundar rastas, men ändå görs det…Rynkar på näsan

Pilon
1

#251 det är dumt :/

undulat_
0

Här i stan finns det ingen hundeastgård cad hag vet och min unghund öf opålitlig, varit nära att bli överkörd när gan var lös. Jag skaffade en lång spårlina till honom o tycker det funkar ganska bra. Han kan springa med den på, leka apport mm. Ett tips från mig iaf när man inte jan ha hunden lös. Att släppa lös sin hund på dagisgård har aldrig fallit mig in. Vågar man prova tro? Jag är mycket för att följa regler annars.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.