Funderingar på olika hundraser.
Vill såklart skaffa hund nr 2 i framtiden. Och jag vill att den ska vara lite vassare än min lille Bino (japansk spets). Även om han tycker det är roligt att träna, de gånger han känner för det ;), så har han inte drivet som jag skulle vilja att han hade. Rasen är ju väldigt allround men även envis, så det gäller att ta allt med en nypa salt. Men vill som sagt ha en ras som bara är snäppet vassare. Jag tror att om Bino hade haft drivet i sig så hade vi också tränat mer lydnad och börjat mer på agilityn :P
Har haft mina ögon på en del raser ett tag. Dessa är:
Welsh Corgi Cardigan
Lancashire heeler
Sheltie
Fransk Bulldog
Undrar om ni som har dessa raser, är bekant med dessa kan berätta er syn på rasen. Jag vet att det skiljer sig mycket inom raserna också hur mycket hunden kräver etc. Tex vissa Shelties är mer krävande än andra, I know ;).
(De sporter jag skulle vilja köra är ju lydnad, agility, rallylydnad och spår)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Fransk Bulldog är ju verkligen envisa så som jag har förstått det. Jag tror nog att de andra raserna är mer vad du verkar söka efter. Har en heeler i grannskapet som är otroligt pigg och förarvänlig (heter det så?). Väldigt smidiga hundar dessutom, kan nog passa till allt det du vill ha. Har endel jakt i sig däremot, men det bryr du dig kanske inte om^^.
Heeler! Så otroligt söta hundar, både ut- och invändigt ;D Kan inte så mycket om dessa raser… Testa att söka här på iFokus, eller googla :) Du kan tänka på att frallor kan ha vissa andningsproblem. Angående sheltie kan de ha vissa ögon- och magproblem. Heeler kan ha knäledsproblem och ögonproblem, och Cardigan verkar vara befriad från rasbundna sjukdomar. All denna info kommer fån SKK. Lycka till :)
Fransk bulldogg går helt bort om du vill gå in för lydnad och än mer agility - det kommer inte orka vare sig i fart eller i värme.
Jag har ju lancashire heeler och det är en klart fräsig hund med fycket fart och mycket förarkontakt - men man får kolla upp föräldradjuren hur pass dom är. Jag har ju två heeler och dom är väldigt olika.
Heelern har ju corgi och manchesterterrier bakom sig (vad dom tror) och ibland slår terriergenen igenom mer och ibland corgin.
Min 1,5 åring är mycket jaktintresserad, lite mer självständig samtidigt som hon är väldigt bunden till mig. Läraktig till tusen och en rolig hund att trixträna med. Älskar allt och alla nästintill - förutom katter….skulle bli en grym råttjägare i ett stall, men ingen agilityhund då hon inte är någon hoppare. Otroligt mysig hund att ha att ha att göra med.
8 månaders valpen är ett under av förighet och håller sig nära, ofta och mycket ögonkontakt och älskar att träna och en är en superkul hund. Läraktig, inte intresserad av att leta egna spår eller äventyr - men suverän näsa när vi kör blodspår. Hon älskar höjder av alla slag och är helt orädd för ostadiga underlag och skulle säkerligen bli en riktigt bra agilityhund om bara matte kunde springa…Älskar både mat och lekbelöningar och är självapporterande. Dock inte så glad i främmande hundar (tycker dom är läskiga) och rätt högljudd både vid hundmöten och vid lek med "syrran". Mycket vallanlag och kroppsvallar min andra heeler vid lek
en helbror från en tidigare kull tävlas i freestyle och ska även starta i agility inom kort - en otroligt arbetsmaskin.
Förutom heelern, så finns ju även västgötaspetsen.
Vad gäller sheltien så är väl även den lättränad, men vad jag förstår finns mycket osäkerhet i rasen och otroligt skällig.
#1 #2 tack för era synpunkter. Ja frallorna är ju envisa och kan har problem med andningen. Får nog tänka om där… #3 Kul att du ville berätta om rasen :D. Heelern börjar intressera mig mer och mer. ;)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Hoppas det är någon mer som kan berätta sin uppfattning om någon av raserna :)
Staffe kanske…? fast tror dem också är rätt envisa :)
Corgin är ju en fantastisk ras, väldigt allsidiga och positiva till arbete. Men man måste vara noga med linjer eftersom det blir allt vanligare att Corgin får sämre och sämre höfter.
Men det är helt klart en ras som kan passa dig och det du vill hålla på med 
Frask bulldog är ju ingen idealisk träningshund eftersom den inte tål värme och klarar inte högre farter heller.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Har en liten sheltie här hemma…väldigt lydig och lätt att träna. Hade fungerat perfekt vid agility. Min sheltie är inte så krävande…har faktiskt testat lite spår med min sheltie haha…han är väldigt matglad och får nästan panik när han känner doften av det vi lagt ut…
Han är lugn och fin när han fått springa av sig och han älskar att träna lydnad…har bara gott att säga om shelties fast vissa kan vara lite reserverade mot andra hundar och människor så är det lätt att träna bort
~mikkan
Jag säger Welsh Corgi Cardigan eller lancashire heeler
Dom jag har träffat har vart super tyvärr bara tväffat två kullbröder heeler o lärt känan dom lite extra, mycket samarbetsvilliga inte så envisna o göra mycket för en muta
Corgi där har jag par st som ofta går oxå samma kruser som oss ena sticker ut lite extra för att han är go men han var väldigt duktig på agilityn o rallylydnad så man såg han lite extra mycket pga det :)
Alla de saker du vill träna passar utmärkt även för en jappe :) Jag har flera hund-bekanta med jappar som är framgångsrika i samtliga grenar :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Tror både Heeler, Sheltie och Corgi kan passa.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#6 Nej Staffe är ingen ras jag vill ha. #7 Jo jag har hört det där med höfterna från vissa håll :), tack. #8 Okej, tack för att du delade med dig :). Alltid bra att höra från de som har rasen hur deras hundar är hur eftersom många säger olika saker om samma ras :). #9 Okej :D. #10 jo det vet jag mycket väl. Men min lille kille har som sagt inte det där naturliga drivet jag skulle önska. Har tur om jag kan locka fram det ibland :P. Har definitivt inte gett upp hoppet för honom när det kommer till de grenar jag vill köra. Men vill ändå ha en till hund som är snäppet vassare. #11 Okej ;)
#12 ah då förstår jag mer hur du tänker :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Någon typ av vallhund de är lättlärda o arbets villiga..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#14 Visst är dom det. Men vallhundar som Aussie och Bc är för mycket, och då jag inte tänkt valla är de uteslutna. Sheltien är ju i grund och botten vallhund, men den är inte lika krävande som BC o Aussie :)
#15 Många Aussie-ägare anser att Aussies inte behöver valla. Men som jag uppfattat det är de ändå mer krävande än de raser du tittat på, precis som du säger :)
#16 Sant, de behöver det ju inte. Men det är ju positivt om man prövar valla med dom och se om de har intresset. Dock tycker jag själv det beror på hur tillfredställda de är med vardagliga aktiviteter så att säga :P.Men ja som sagt, Aussien är mer krävande än de raser jag nämnt :)