Dragig hund, träna bort?
Hur ska jag träna min hund att kunna gå promenader utan att dra? Hon är jättelydig men hänger verkligen i kopplet…
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Det tar tid, men om man är ihärdig så går det till slut!
Vi har jämthundar, som inte koppeltränats, så där kan vi snacka hänga sig i kopplet.
Jag läste Memea Mohlin's bok 'Hur får jag hunden att…?' och tränar nu efter den metoden.
Jag föreslår att du börjar med t.ex. att när hunden har halsband på sig, så ska hunden få jobba på att gå bra, och så. Men när ni byter till sele (jag använder: vanligt koppel: gå bra. Långlina: fritt.) så får hunden gå en stund som vanligt, och när det sedan sitter med halsbandet, så börjar ni jobba på selen. Det är et förslag.
Och vi kör just nu den klassiska och väldigt jobbiga; när hunden drar så får den komma tillbaka och sätta sig vid min sida.
Men eftersom att det, som sagt, är otroligt jobbigt, så försöker man ju förhindra att hunden drar i kopplet. Jag lägger in övningar så fort hunden börjar närma sig att dra, men nu när vi har kommit en bit så påminner jag med ett 'här!' som har blivit min'halvhalt' (ridgrej) som påminner hunden om att nu händer det något. 'Här':et ska alltså göra att hunden kollar upp, tar kontakt, och säger jag inget mer, så är det bara en påminelse om att kopplet snart tar slut. Säger jag 'här' och följer upp med något, så betyder 'här'et bara att jag vill ha fokus.
Vi tränar lite också, bara korta sträckor, att jag gå med godis i handen, alldeles vid sidan, eller lite framför, och så fort hunden tar godisen klickar jag och säger 'fot'. Jag vet inte hur korrekt det är, men det har blivit lite bättre.
Att också träna in att så fort du stannar ska hunden sätta sig vid din sida är också bra, för då får du hunden i rätt position direkt. Det gör också hunden mer uppmärksam på dig.
Hoppas jag förklarade mig förståeligt nu! :)
Jättebra förklarat! Ska testa!! :D
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Tycker #1 skrev bra. Min förra hund var en jämte som var 1,5 år när hon kom till oss. Drog som attans i kopplet och de förra ägarna hade försökt lösa det med ett strypkoppel…. och jag förespråkar verkligen inte sånt, så jag tog av halsbandet o slängde det o köpte ett vanligt halsband… jag ville lösa problemet långsiktigt istället!
Så även här gjorde vi som så: Det klassiska (stanna, vänta in ögonkontakt och att hon kommer fram några steg mot mig, stanna o samma visa igen mm). Det ÄR jobbigt i början, men det är värt det. Och sen en jätteviktig sak: Lek mycket med hunden ute på promenader, de flesta hundar tycker ägaren är tråkig ute o det kan oxå vara en anledning till koppeldrag. O med lek då menar jag inte att man bara ska släppa ut hunden i rastgården o leka där, utan kör lite lätta "putt-lekar" under själva promenaden , det är bara fantasin som sätter stopp egentligen för vad man kan leka. Våga vara fjantig, jag lovar att hunden uppskattar det! ;) Vi gjorde mycket sånt med vår och jag kan lova dig att efter några dagar hos oss blev det en otrolig skillnad…
Lycka till!
*stryphalsband menar jag givetvis
jag tränar mycket ögonkontakt :-) och för att avancera upp det lite så satte jag även igång med bakdelskontroll… och nu efter ett par månaders tränande så har jag en snäll hund som går vid min sida :-)
Tog mig 2 promenader så hade vi tränat bort dragandet med våra, hundar. Jag träna bort det via klicker. Träna först hemma att belöna när hon gick med mig inne sen ute. När detta satt var det på med kopplet o gå samma här träna säga först namnet *** titta på mig,klick belöna sen ökade svårigheten. Klicka när hon tog kontakt o så var det bara forsätta. Sen har jag förståss ökat jag lite svårighet o klicka när hunden gick brevid mer fotpositonen klick belöna osv :) Det som brister med en dragande hund är att man inte har så bra kontakt (tror jag) med sin hund.
Jag gick en kurs med min mormors Bichon Frisé, när han var kring 1 år och fick lära mig en metod som fungerade jättebra. Vi hade både teoretiska och praktiska "lektioner", så vi fick både lära oss hur man ska göra och varför.
Alla på kursen fick byta ut sina vanliga halsband mot dressyrlänkar (stryphalsband). Så fort hunden drog iväg framåt och började dra, helt utan fokus på sin matte/husse, så skulle man vända håll och med ett lätt knyck dra till. Inte så att hunden får ont, mera så att den blir uppmärksam på att husse/matte går åt ett annat håll. Självklart ska man belöna hunden också, det får man inte glömma bort. De måste ju få respons på att de gör rätt! 
Det räckte med att göra så ca 2-3 gånger innan hunden fattade vinken och blev mer lyhörd. Stryphalsband är ingenting att rekommendera för såna som tror att det ska få hunden att "inse" att den inte ska dra, för det lär inte hända. Men vill man träna hunden är det ett jättebra sätt. Och när hunden väl går fint bredvid ens sida, så spelar det ju ingen roll om man har stryphalsband eller inte för då drar den ju inte, och slipper lida av det.
Även testat denna metod på de 2 schäferblandningar jag har, och det funkar jättebra! Så det rekommenderar jag absolut. Om hunden lätt tappar fokus brukar jag göra ganska stora "åttor", och sen fortsätta. Fungerar jättebra
Hoppas det löser sig för er!
¤7. Jag tycker också att metoden att vända sig om och gå åt andra hållet, som ni lärde er, fungerar bättre än att tjata in hunden till sin sida hela tiden. Det sistnämnda tenderar nämligen att göra att hunden tycker att man är tråkig när man kallar in den, om man gör det femtioelva gånger på en promenad. Dock skulle jag inte använda strypkoppel i en sådan övning, finns faktiskt ingen anledning att rycka. Att vända sig om och gå kan fungerar som "ryck" nog, då hunden ändå inte kan komma någon annanstans. Om man nu vill hålla på med sånt.
Oavsett hur man gör: det viktiga är att hunden aldrig ska nå det "mål" som den drar mot.
#8 Ja det är ju upp till var och en vad man använder för halsband, men av egna erfarenheter vet jag att dressyrlänk funkar bäst om man vill att hunden ska uppmärksamma fortare. Det blir ju en helt annan sak om man t.ex har ett mjukt helstryp. Understryker att det absolut inte ska göra ont, utan att man bara ska få hunden att uppmärksamma på matten/hussen.
VGW bälte är det bästa jag skaffat till min hund.
Innan så var han helt hopplös och drog som en galning, halvstryp eller helstryp spelade ingen roll. Han stressade upp sig totalt.
Fick tips om vgw bälte och det är värt varenda krona. Det som är bra med selen är att det är utvecklat av hundfysioterapeuter och veterinärer rekomenderar och säljer det. Hunden blir inte stressad.
Hade det på min hund nu under fortsättning valpkursen och det funkade klockrent. Dom andra kurserna har vi inte lärt oss nåt på. Nu kan han gå fot, höger,vänster utan problem.
#9: En fråga då, varför tror du att hunden uppmärksammar husse/matte fortare med en dressytlänk om inte för att den skapar mer obehag för hunden är ett vanligt halsband?
#11 Som jag skrev "det blir en helt annan sak än om man ex har ett mjukt helstryp", just eftersom det inte är lika behagligt. Det är inte meningen heller att det ska vara behagligt, det är ju därför det ger snabb effekt. Men hur obehagligt är det inte för hunden att nästan kvävas när den drar i kopplet, och att förvirras när matte/husse stannar upp och tjatar hela tiden?
Som sagt, menar inte att det på något vis ska göra ont för hunden.
#12: Det är säkert inte särskilt bekvämt för hunden att dra men det finns många andra sätt att lära hunden att gå fint utan att utsätta den för obehag. Jag väljer att lära/visa hunden hur den gör rätt, inte bestraffa hunden för att jag inte lyckats lära den hur man ska gå i koppel. Men var och en väljer såklart vilken väg de vill gå.
Vill också tillägga att rycka i hunden kan få helt motsatt effekt, beroende på individ. Alltså att hunden undviker att söka kontakt och istället öka avståndet eftersom matte/husse är obehagliga.
#13 ElinJL ville ha tips på hur hon ska få sin hund att sluta dra, jag gav henne det och går efter egna erfarenheter. Detta är vad jag lärt mig av en seriös kursledare.
Jag bestraffar aldrig mina hundar, jag "rycker" alltså inte för att visa att hunden gör fel. Utan jag vänder om och går åt andra hållet = hunden tvärstannar och inser att den ska vara uppmärksam.
Jag behöver inte nån som lär mig hur jag ska hantera mina hundar, eller "rätta till" de tips jag ger. Håll dig till ämnet och ge tips åt ElinJL istället om du känner att du vill bidra med något. 
Jag har gått olika kurser, på den första (för sju år sen) på en brukshundklubb skulle alla minsann ha stryphalsband. Jag vägrade och använde det vanliga, ett halsband man fäster ihop i ringarna med koppelhaken (vanligt på pudlar, för pälsens skull). Läraren fnyste lite men jag gav mig inte. Tyvärr gick jag på det där med att rycka i kopplet
. Det var min första hund, jag hade ingen som helst kunskap om hundträning utan gjorde som läraren sa. Det kändes inte alls bra… särskilt inte som min hund var så liten (liten dvärgpudel) och hade bra mycket mindre nacke än de rottisar, grandisar mfl som var med på kursen.
Nästa gång gick jag för en tjej från Pudelklubben, hon hade en helt annan syn på hundträning. Jag fick gå lite med min hund, så snart hon drog det allra minsta skulle jag stanna. När hon slappnade av så kopplet slaknade lite skulle jag locka på henne (tjuta till och larva mig så hon skulle tycka jag var rolig) och så ge godis när hon kom fram. Första minutrarna kom vi sådär tre meter framåt, men sen fattade hon och vi kunde börja röra oss framåt. På den vägen var det 
Jag vill att mina hundar ska gå bredvid mig med slakande koppel, börjar de dra så stannar jag, de kommer tillbaka/stannar och så börjar vi gå igen. De får godis nån gång emellanåt så de har en lätt förväntan på det men vet att det inte blir varje gång. Jag är sträng på att kopplen ska hänga lite eftersom jag får ont om de drar (dum kropp).
Måste tillägga att jag nog uttryckt mig fel, förespråkar inget ryckande i kopplet. Menade mera att det blir som ett litet ryck när man vänder håll. Bara för att slippa missförstånd.
#15 Ja det är nog olika för alla hundar vad som fungerar bäst! 
#14: Detta är ett diskussionsforum så ser inget problem i att jag väljer att avråda TS från lösningar som medför obehag för hunden. Kan du inte med att folk ifrågasätter dina bestraffningsmetoder (vilket är vad det är oavsett vad du väljer att kallar det) skicka ett PM. 
Vår lilla "råtta" har också dragit mycket i kopplet när vi är ute. Jag sa till sambon att det är lite som att vispa grädde - man kämpar och kämpar tills man nästan vill ge upp, men sen VIPS! så börjar man märka att det händer grejer :)
Hon blir fortfarande väldigt ivrig när vi ska ut och gå, även om det blivit mycket bättre nu.
I början av promenaden gör vi så att vi går åt ett annat håll så fort hon börjar dra. När vi gjort det några gånger blir hon mer uppmärksam så då räcker det med att vi stannar när hon drar, stannar & väntar på ögonkontakt och sen går vi vidare.
Vi har fördelen att bo där vi har palmer uppradade med några meters mellanrum längs med gatorna, så vi brukar gå lite slalom och cirkla runt där så att det inte blir rakt fram hela tiden.
Vi brukar även leka lite kurragömma när vi är ute tillsammans, husse gömmer sig bakom en palm medan vi går vidare - det tycker hon är jätteroligt, plus att hon håller lite extra koll på oss! :)
Nu har vi kommit så pass långt att hon efter en stund nästan går bredvid oss och tittar upp på oss med jämna mellanrum.
Kan tillägga att vi alltid har smågodis med oss när vi går ut, och det vet hon… ;)
Mitt tipps är att först ge hunden chansen att rasta av sig och sedan ta fot promenade på hemvägen till ex.
Jag hadde min golden tik mycket lös under valptiden Så när hon började ta lite väl långa promenader själv fick det bli koppel. Jag joggar mycket med henne bredvid mig.
Hem kräver jag fot. Genom att ge henne en knuff med vänster hand bakot i possition. Mot bröstkorgen. Jag rättar då hon drar. Och efter några gånger behöver jag bara puffa till henne med vänster hand i bröstet eller bara en harkling så vet hon.
Det funkar med gammla mormor golden haltandes med morgon och kväll.
Jag pratar med dem som med människor. Och de är ganska interligenta.
Allt dragande brukar avta i 5 års åldern. Då blir det skönast med lite lagom lunk.Och plötslig blir man intreserad av en ny buse vid sin sida.
Blossas Matte
Har inte läst igenom hela tråden. Ett tips från SKKs cd vid valpköp är att när hunden dra vända sig om och gå tillbaka/i motsatt riktning istället. Har provat detta vid några tillfällen, hjälper lite faktiskt.
#20 Ja det hjälper. Och är det en valp man ska uppfostra från grunden så behöver man ju inte ens träna med koppel. Sätt hunden på en fotbollsplan och gå åt andra hållet - vart går hunden? Jo efter husse/matte! Och så lär den sig det. 
jaa precis föredrar också att ha valpen mkt lös under valptiden. Min valp nu följer mig i princip vart jag än går, ibland får han för sig att han ska hemåt, men eftersom det e jag som bestämmer när vi ska hem så får han inte sin vilja igenom….då säger jag "Ja då går jag, hejdå Asterix" o då kommer han i rusande fart vill jag lova :P