Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2608 ggr
[postmortum91]
0

Skäller på tv? (valp)

Hej, idag så började Sheldon skälla på "gubben" på tvn och även på dammsugaren. Jag försökte locka fram honom till damsugaren genom att sätta mig vid den och lägga ut godis runt damsugaren och ropa på Sheldon, gick relativt bra. Han nosade på dammsugaren, men han skällde sen igen. Men tänkte träna imorgon igen och i övermorgon tills han inte är rädd för den längre.

Men hur ska jag göra med hans skällande mot tvn?
och kommer han bli mindre rädd för folk än vad han är nu?
min svärmor och min sambos syster har envisats med att komma en snabbis imorn… Hur ska jag göra för att de blir så bra som möjligt för Sheldon? tror ni han kommer skälla på dem hela tiden eller våga gå fram och hälsa efter ett tag?

CelsiusT
0

Har han träffat folk inann som har skällt på eller har du dragit slutsatsen om hans rädsla för folk efter att han skält på tvn? Skälland epå tvn kan ju bero på många olika saker så som ljud och ljus och såklart var som visas.

Pressa honom inte att gå fram varken mot dammsugare, tv eller folk. Låt honom vara och låt honom ta det i isn egna takt, godis är dock en jättebra grej för att få honom att acceptera och gilla det han ställs inför. Klicker och godis är jättebra.

När släktingarna kommer på besök så gör ingen grej av det och förbered gästerna på att inte stirra på hunden och prata bäbisspråk.Låt dom komma in och hänga av sig, håll hunden ur hallen och låt gästerna komma in utan att hälsa på hunden. När hunden är redo att hälsa så kommer h*n fram av sig själv. Är hunden orolig/nervös/skällig i situaitoen att det kommer oflk så kan man stötta med lite beröm och godis för att ge en trevlig bild av besökare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[postmortum91]
0

Nej han har skällt ute på folk också, han började ute på riktiga folk och nu skäller han även på folk i tvrutan.

Han lär skälla på dem, men jag ska förbereda dem på dem. Egentligen tycker jag kanske det är för tidigt för dem att komma på besök, han kom hit i lördags. Men det lär väl inte bli värre för att dem kommer på besök? hur menar du med att "stötta med beröm och godis"? Att jag ska "muta" honom mot dem eller att dem ska hålla godis fram till honom ?

russin
1

Det kan ta ett tag innan en valp inser att det som hörs på TV:n egentligen inte finns. Dom hör ljuden, men förstår inte vart det kommer från så därav lite förvirringGlad ljud från en "låda" är inte detsamma för en valp som för oss.

Få besök är väl inga problem om du inte har en gräsligt rädd valp - vilket jag hoppas du inte harFlört den ska väl kunna klara av att det kommer vanliga människor och hälsar på.

CelsiusT
0

#2 Jag menar att när dom kommer så ska du se till att han accosierar dom med godis - från dig. Bra är om du har någon annan som öppnar dörren så du kan fokusera på valpen. När det ringer på dörren sitter du kvar med valpen i soffan tex. Du säger bra och ger godis och har kvar valpen hos dig. När han hör/ser gästerna så berömmer du och stoppar i honom godis upprepade gånger tills hunden är helt lugn och avslappnad.

Se till att gästerna inte stirrar på honom, inte går mot honom, inte ska fram och klappa, inte böjer sig mot/över honom, inte pratar gulligullspråk. Gästerna får komma in och bry sig om sitt, hänga av sig, komma in och sätta sig i soffan och prata med människorna i huset. Hunden ska dom bara skita i. När hunden är lugn och nyfikenheten tar över kommer han att gå fram av sig själv och när han söker kontakt är det okej för gästeran att besvara den, men fortfarande inte le/stirra/böja sig över eller på annat sätt uppträda hotfullt. Valpen måste alltid ha möjlighet att gå undan.

Alltid, i alla situationer som valpen känner sig osäkr/rädd/skäller så bör du prata uppmuntrande/berömma och ge honom godis. Bäst är ju såklart att man lyckas träffa in den där sekunden som hunden inte skäller utan bara tittar och är nyfiken, men om hunden skäller hysteriskt hela tiden så gör det inget, du kan berömma och belöna ändå, rätt känslor kommer att förmedlas.

Maja2
0

Att belöna en rädd hund skulle  jag inte rekommendera. Att han är rädd för dammsugaren kommer att ge sig av sig själv bara du inte bryr dig om det. Dammsuga som vanligt och han kommer snart att upptäcka att dammsugaren inte är ute efter att döda honom ;)

[postmortum91]
0

Okej gud tack vilket bra svar, jag kör på det du säger så kan jag återkomma med reslutaten imorgon :)

Noa-Nisse
0

angående dammsugaren så hade jag gjort så att jag tagit isär den i delar. Ta av munnstycket och lägg den mitt på golvet. låtsas som om det inte finns. Ser du att han närmar sig munnstycket så beröm och locka honom IFRÅN det = då blir han mer nyfiken på det.

Efter en stund så lägger du ut röret och gör samma sak. Sen sätter du ihop munstycket med röret. Sen när du kommit en bit på vägen så tar du hela dammsugaren men sätt inte på den!!

Har du en sådan dammsugare som man kan reglera suget så börja med lågt sug så det hörs mindre. Beröm direkt även om han inte närmar sig den utan beröm bara för att han stannar kvar. Blir han allt för rädd är det bara att backa tillbaka något steg och börja från att dammsugaren ska vara tyst.

Hoppas det löser sig!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[postmortum91]
0

#7 Ja det verkade bra, ska testa det :)
Tack för tipset :)

Noa-Nisse
1

Alltså, försölk inte att locka honom MOT damsugaren när han är rädd för den. Han kommer då bara bli mer misstänksam mot den. Låt honom själv vanka fram och nosa och precis DÅ berömmer du och lockar honom IFRÅN den för att ge godiset!

[postmortum91]
0

Okej, get it :)

Maja2
2

Att han skäller mot dammsugaren, behöver inte automatiskt betyda att han är rädd för den. Det är klart att han undrar vad det är för tingest, och skallet är nära nog det enda kommunikationssättet för en valp. Varför krångla till det?

Noa-Nisse
0

Att han tar till skallet betyder ju att han på något vis inte känner sig bekväm med att ha den i närheten av sig… annars hade han bara inrorerat det/ inte brytt sig om det.

Krångla till det?

CelsiusT
1

Det bästa med att ge belöningar är att det är inte farligt om man ger belöningen vid fel tillfälle. Man kan inte belöna hunden för att den känner rädsla så att den blir mer rädd. Känslor går inte att träna, dom går bara att förmedla. Ger man hunden en godis och hunden tycker om godisen så kommer hunden att känna sig tillfredställd/trygg/glad. Om den känslan blir stor hos hunden så kan den övervinna känslan av obehag/otrygghet/rädsla. Om huden får godis varje gång den möter en människa så kommer den snart att koppla ihop att möte med människor innebär godis, godis är gott och trevligt, alltså trevligt att möta en människa =P

Har stor erfarenhet i ämnet då många av mina klienter har dessa problemen. Rädslor är bland det vanligaste som folk söker hundpsykolog för.

Noa-Nisse
1

#13, finns delade meningar om det. som alla vet så finns det ju 100 olika sätt att träna hund…

CelsiusT
0

#14 Delade meningar finns det absolut om allting vad gäller djur och träning, men det jag säger har en hel del forskning och erfarenhet som stöttning. Finns massa folk som påstår att mitt sätt att jobba på inte fungerar (trots att jag gång på gång får lyckade resultat). Och precis lika många finns det som påstår att ditt och nästa persons sätt inte fungerar att jobba på. Så är det tyvärr här i hundvärlden. Jag har dock väldigt många klienter som är väldigt nöjda och glada och jag tänker sprida den informatio och kunskap som jag har eftersom jag vet att den fungerar och stämmer.

Maja2
0

#12 Det finns massor med anledningar till skall- lek, frustration, upphetsning, mm mm mm

Noa-Nisse
0

Maja2 - Det vet jag. Men jag antar att hunden inte ville leka med dammsugaren, lika lite som den ville leka med Tv.

#15. Va bra att den fungerar för dig. Min metod fungerar för mig.

Maja2
0

#17 Fniss, det må vara att han inte vill leka med den, men det betyder inte att han är rädd för den  :)

indra-bus
0

Skulle vilja säga att när min foder hund var valp ville  hon leka med damsugaren hon tyckte de var jätte roligt att jaga den när jag damsög o stod den på golvet så kunde hon göra en lek bjudning o skälla :)

Nu tror inte jag att de är så med denna hunden.. Men ändå..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

loas27
0

Jag brukar alltid skrämma min hund extra mycket när jag dammsuger. Alltid lika kul att se honom springa i överljudshastighet till ett annat rum.:)

Och alltid när han gör något dumt hotar jag med att ta fram dammsugaren. Då slutar han direkt.

Noa-Nisse
0

#20 Vilken bra metod!! :D :D :D vad brukar Troll äta?