Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1032 ggr
amela87
0

Förstöra eller förbättra en ras?

Ligger i sängen och grubblar över en situation så väljer att skriva om det.

Jag har en bekant som har en Cavalier tik.
Denna tik är söt och glad, men väldigt otypisk i rasen.
(Enligt min bild av vad som är ras typiskt för en Cavalier)

Tiken skäller väldigt ofta på andra hundar,saknar fokus,osäker, hon är inte jämn i temperament då hon väldigt lätt blir hyper och går upp i varv. Hon måste ta "pauser" hela tiden när hon tränar.
Även fysiskt så har hon en del allvarliga sjukdomar bak i släkten.

Ägaren har ställt ut hunden och anser att tiken är perfekt enligt henne. Ägaren har planerat att starta en kennel med hunden som sin första avels hona. Redan hittat en hane och allt sånt. Personligen tycker jag inte att ägaren är tillräckligt påläst eller kan se hela bilden med avel. Särskilt inte med en sån sjuk ras som Cavaliern.

Alla hon pratat  med och även uppfödaren till hennes tik stöttar ägaren i hennes val av avels hona.

Nu kommer det som gör mig rätt irriterad.
Min tik är rasmässigt typisk. Väldigt motsats till ägarens tik.
Hon skäller mycket sällan,aldrig på hundar eller människor.
Hon orkar träna,hålla igång sig utan att visa tecken på att hon ger upp, tröttnar eller inte orkar. Hon är social men mild mot andra djur och fokuserad på dom uppgifter hon får samt ger inte upp förrän hon utför uppgiften. Hon är även mycket friskare än många Cavalierer jag har träffat.

När jag har nämnt att min tik skulle vara en bra avels hona
(Inte för att jag planerar att avla på henne,var mest bara en kul tanke)
Så har jag fått mer negativa än positiva svar. Enbart då hon saknar stamtavla. Folk som inte vet ett dugg om min hund dömer direkt när dom får veta att hon inte har stamtavla.

Då tänker jag såhär..
Folk väljer med mening, att avla på mindre rastypiska och sjuka avels djur än att ta in nya eller ens acceptera nya friskare avelsdjur. Särskilt en sån sjuk ras som Cavaliern borde man fokusera mer på friska individer med eller utan stamtavla,för att rädda rasen..eller?

För mig som känner igen hur en riktig rastypisk och frisk Cavalier ska vara, gör det ont att se hur många uppfödare som inte ens vet hur rasens temperament bör vara eller bevara den lilla friskheten i rasen.

Av kanske 10 Cavalierer så har jag träffat 2 max 3 som visar den rätta,milda och mjuka bilden av rasen..så himla synd.

(Ni behöver inte förklara för mig varför just min hona inte kan/bör paras då hon inte har stamtavla, jag vet redan svaren. Tog det mest som ett exempel)

Amandla
0

Jag förstår hur du menar med din kompis tik. Jag skulle heller aldrig sätta en tik (eller hane för den delen) i avel som inte håller mentalt. Härligt att du är nöjd med din egen tik!

Att jag ändå avråder från blandrasavel, vet du redan varför, som du själv skriver. Då jag medlem i SKK får jag inte heller ge råd om eller uppmuntra blandrasavel, det står i reglerna.

Men problemet som sådant finns säkert i många raser, många uppfödare verkar gå mer på utseende än på mentalitet och/eller hälsa. För mig måste alla tre faktorerna vara utmärkta, annars är det inte en god avelshund för mig.