Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 10564 ggr
Michaela-N
13

Praoa hos djurklinik

Hej!

Börjar nian till hösten. Ska då praoa en vecka och vill gärna söka platser så tidigt som möjligt. Mitt drömyrke är veterinär, undrar om det är möjligt att praoa hos en veterinärklinik? Kan man göra det två stycken? Vi är två tjejer på 14 & 15 år.

Någon som testat och kan berätta vad de fått göra?

Har någon tips på vart man kan göra detta i Stockholm? Hur ringer man runt och frågar? alltså hur gör man? Hur säger man?

Swadika
0

Jag har aldrig haft praktik på djurklinik. Men det ä väldigt svårt att få praktikplats ._. Och de som tar in så får man oftast bara vara en person.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

elakt att jag råkade skicka innan jag skrivit klart allt xD

Bäst är att ringa eller gå dit direkt, det är oftast svårare att säga nej om man går dit istället för tex melar. Presentera dig, säg var du kommer ifrån och när praktiken gäller.Typ

"Hej jag heter blablabla och jag går på blablabla skolan. Under veckan bla har vi praktik och jag undrar om ni tar emot elever för att göra sin praktik hos er"

Det värsta du kan få är ett nej :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Michaela-N
0

#2 Ja, jag är inte rädd för att få ett nej, men vill ju ha platsen så det gäller ju att presentera sig på rätt sätt Skrattande

Kanske ska gå dit och fråga. Blir nog svårare att säga nej om man pratar face to face liksom, haha Skrattande

Cassii
0

Ärligt talat tror jag inte att de släpper in outbildade personer på en djurklinik.. Samma sak som att sjukhus inte heller tar emot outbildat folk, iallafall inte som prao.

Swadika
0

Det är iallafall min erfarenhet ^_^ Det eller ringa. Mejla får man nästan alltid ett nej på :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Sackum
0

När jag skulle praoa i nian frågade jag ett tiotal veterinärkliniker och djursjukhus, och alla sa nej. Antingen tog de inte emot praoelever ö.h.t. eller så accepterade de bara elever från gymnasiet. Dock tipsade syo om en privatveterinär med egen klinik och där fick jag plats, så mitt tips är att leta upp privatveterinärer då det nog är enda chansen när man är så ung och outbildad.

Det jag fick göra var att assistera lite när han opererade, observera och lära mig när han jobbade med djuren, skrapa tandsten, städa, tvätta redskap och inte så mycket mer.

Michaela-N
0

#4 Min kompis hade sett en som praoade när hon var hos veterinären, så omöjligt är det inte. Men svårt kanske Skrattande

DeniceP
0

Det är en frå¨n min skola (gymnasie med inriktning smådjursvård) som hade sin APL på ett djursjukhus :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Michaela-N
0

#6 Privatveterinärer, vad är detta? Är det folk som har ett litet operationsbord hemma hos sig? xD

Sackum
0

Haha ja ungefär ;) Han har en liten klinik i hans källare, med ett undersökningsrum, två operationsrum, ett väntrum, ett medicinförrådsrum och ett allmänt typ städrum. Och han är ju så klart legitimerad, bara att han jobbar ensam.

KvirrZ
0

Jag är tveksam till att de tar emot elever från 8/9an, gymnasiet är nog troligare.

Jag gick djurvård och hade 4 veckors praktik hos en veterinär i Uppsala och pendlade då varje dag. Jag fick vara med under operationer, undersökningar och röntgen mm. Jag har även gått utbildningen för C15 så jag fick testa på att ge sprutor.

Rolig upplevelse Glad

- Mvh Emma

Viccan92
0

Dem jag har frågat tar bara emot gymnasie elever med djur som inriktning. Annars är det roligt att prao hos en veterinär.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

indra-bus
0

När jag var och kastrerade min kisse var där en tjej som gick i 9an på praktik. De var hod distrikt vetrinärerna. Så omöjligt är de nog inte ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Mischa
0

Jag praktiserade på en klinik i gymnasiet, men dom kan ju som sagt vara selektiva med vilka typer av praktikanter dom tar in.

≧◔◡◔≦

Qepta
0

När jag gick i 9an så vela jag praoa på en veterinärklinik men det fick jag inte. Nu går jag på gymnasiet med inriktnig hund och en tjej i min klass hade APL på en veterinärklinik i 2 veckor.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Agilityvovven]
0

Jag hade min prao i 8'an för några veckor sedan. Var på djurkliniken med ena hunden och passade då på att fråga om det fanns någon möjlighet att praoa där.

De tog endast in elever som går djurvård på gymnasiet.