Belöna med godis??
Hej alla! Min valp Molle är snart 12 månåader gammal och det mesta fungerar bra. Jag har ända från början varit fast besluten om att variera belöningen framför allt i inkallningen för att han inte ska ta bara godis som belöning t.ex. Han godtar leksak och bus till viss del, men jag vet att om jag bara belönade inkallningen med godis så skulle han komma blixtsnabbt varje gång. Nu när han vet att jag kanske kommer belöna med leksak så har han inte alltid bråttom alls att komma :P. Ska jag fortsätta blanda belöningen eller ska jag nu under inlärningen bara köra på godis och sedan, när lekintresset byggts upp vid sidan av inkallningsträningen, även börja belöna med leksaker/bus? Eller kommer han inte acceptera leksaker/bus som belöning alls om man gör så? För visst skulle det.enklaste vara att bara belöna med godis eftersom det är en det han gillar mest, men jag gillar inte att vara så låst i träningen. Tack :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Det bästa är ju om du t.ex använder godis som beröm för att han kommer när du kallar på honom, så ge honom inte godis varje gång. Utan kanske varannan, var tredje osv. Då vet han att han ibland får, och ibland inte. Då behöver du inte känna dig tvingad att ge godis, som om du skulle vänja honom vid att han "alltid får".
Tänk på att när du använder godis, så använd små bitar. Han ska inte kunna bli mätt på att träna. Och träna inte för länge så att han blir omotiverad, variera och gör olika saker 
Btw han är 12 VECKOR inte inte månader ^^
8/5-13 & 1/6-13
Jaha, då var det en enorm skillnad. Gick en valpkurs för något år sen, med både teoretiska och praktiska "lektioner". Fick lära oss hur vi skulle hantera våra valpar och varför. Om din vovve är såpass liten så kommer den instinktivt att vilja följa sin ledare.
Om du skulle sätta en liten valp mitt på en fotbollsplan, och sen gå därifrån, vad tror du då att den gör? Springer åt andra hållet eller går efter dig? Självklart springer den efter dig, eftersom den är så liten. Det kan vara en bra tanke att ha i bakhuvudet. Är det du som har huvudansvaret för denna vovve så är det du som kommer att vara tryggheten och ledaren.
Hoppas det kommer att gå bra för er iallafall! 
Jag skulle säga att du kan börja belöna med godis nu men vid sidan om jobba med leken så du får upp värdet av den och senare kan använda det som belöning ;)
Efter att ha haft värsta godisråttan bestämde jag mig för att senaste valpen, Pixie, inte skulle bli sån. Med henne har jag jobbat hårt på att kunna belöna med allt möjligt. Godis, kel, leksak, kamp, grästuvor *haha* är nog favoriten, hon blir heltokig av lycka
Ibland har jag kutat iväg och det har varit roligt nog att springa ikapp. Knufflek, som att brottas med en större hund, fast Pix är så liten så det räcker att putta till henne lite lätt så far hon iväg. Hon är väldigt lätt att belöna nu! 
#5 Hur har du gjort då :P? För att hunden faktiskt ska älska alla dessa belöningar?
8/5-13 & 1/6-13
Larvat mig som sjutton
Ju löjligare jag gör mig desto roligare är det vad jag ger henne
Korta korta stunder i början, jag började med utställningsträning (följa med i koppel, ställa upp) redan första dagen hemma när hon var åtta veckor. Inkallning och följa med löst, tolerera hantering likaså. Kanske en minut i taget och sen bara lalla runt på gräset/i skogen/vart vi nu var.
Belöning är det HUNDEN ser som belöning, dvs vad som motiverar den att utföra vad man är i stånd att lära den.
Att vara rolig för sin hund, innebär inte alltid att flänga runt med armarna eller göra grimaser, det kan vara nåt helt annat, som hunden UPPSKATTAR. Det gäller att ta reda på vad som motiverar just MIN hund, och skapa belöningar därefter.