Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 4170 ggr
[Besan]
4

Vad tycker ni om varghybrider?

Jag har länge funderat på detta med varghybrider.. Jag har hört att de inte är lagliga i Sverige, men ändå finns det folk som har dem och föder upp dem? För inte så längesen såg jag en på Blocket…

Eller är det bara jag som fått det helt om bakfoten?

Men vad tycker ni om att blanda varg och hund? För mig låter det inte vettigt… Men sen så har jag iofs aldrig träffat en sådan så jag kanske inte borde uttala mig för mycket.

Har också hört att man måste ha jägarexamen för att få ha en varghybrid….?

Jag planerar verkligen inte att skaffa en utan är bara lite nyfiken ;)

Banankaka320
0

Jag tycker det är fel. Hund är hund och varg är varg.

Men vad exakt är det för hund/varg du har sett på blocket?

vallhund
0

Olagliga att inneha, oavsett vad man har för examen, om det finns vild varg tidigare än 5 generationer tbx.

De på blocket etc har nog inte många gener gemensamt med vargar, men det säljer, speciellt till naturromantikerna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rumblebee
0

Jag gillar inte direkt idén på att avla in vilda djur i våra tamdjur, vore ju en sak om alla våra tamhundar var extremt inavlade, då kunde det ju göra gott med nytt blod och gener.

Vad gäller varghybrider i Sverige så får man ha sådana om vargen är ett visst antal generationer bak. Vet inte hur många generationer det rör sig om, tror det är 5-6 eller så.

[Besan]
0

Det var en American Wolfdog. Efter att ha sökt lite om rasen så verkar det ju även finnas en Am. wolfdog kennel (kanske fler till och med?). Fast i den annonsen på Blocket så framkom det inte att det var från en kennel, annonsen var dessutom väldigt kort.

Ja jag har också läst det att de har problem med varghybrider i USA, de blir oftast förvirrade individer sägs det… :/ skulle dock vara intressant att prata med någon som har en sådan och höra lite vad de har att säga om just sin hybrid!

joheck
0

Är inte så insatt i det här med varghybrider men jag ser ingen som helst anledning till det.

[Besan]
0

#3 Oj jag missade att det var fler inlägg måste skrivit samtidigt som er :P Så en American Wolfdog är alltså laglig, läste att den senare korsade med vit schäfer efter att ha korsats med varg och malamute?

Lilllens
1

Tycker det är helt onödigt att blanda varg och hund.

thilda-
0

http://www.mywolfdog.com/

Här är en varghybrid kennel som inte är allt för långt ifrån mig :) Ska dit och köpa foder snart

vallhund
1

# 8, de är knappast hybrider i ordets rätta bemärkelse.

r man intresserad av utseende så finns ju

Ceskoslovenský vlcak o

Saarloos wolfhond, som båda är erkända av FCI/SKK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
0

Är det saarloos wolfhoud du sett på blocket? http://sv.wikipedia.org/wiki/Saarloos_wolfhond Finns fler raser också. Många gillar att benämna dessa som varghybrider då det är (i min mening iaf) 'den typen av människa' som skaffar den rasen. Alltså den typen av människa som tycker det är exotiskt/tufft/häftigt att få äga just en varghybrid (eller kanske ännu heldre haft en egen varg?). Det är otillåtet att ha varghybrider i sverige. Men saarools wolfhoun är en hundras och klassas som hund och är tillåten i sverige, dock så (sägs den iaf) vara framavlad ur en blandning mellan schäfer och varg (men hur sant det är vet jag inte).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Oj, missade tidigare svar =P

[Besan]
0

#8 Ja jag tittade lite på den för att se målet med aveln osv… av ren nyfikenhet :P  Men vad är egentligen målet med sådan avel, har faktiskt inte förstått det… Vad kan man göra med en varghybrid?

#10 Ja jag känner igen det där… har ett par bekanta som skulle kunna tänka sig att skaffa en varghybrid säger de, för att det är "coolt" och "häftigt" att gå runt med en sån på stan….. x(

Nåär jag bodde i en mindre by (fast i lägenhet) så såg jag ofta en man som gick runt med något jag INTE tyckte liknade en vanlig hund, men jag vågade aldrig fråga honom om det… jag tyckte helt enkelt den var extremt lik en varg. Jag såg dem ofta, och hunden var extremt lydig och väluppfostrad. Min sambo sa idag att hans kompis bor granne med denne man och hans hund och menar på att ja han är just en riktig naturromantiker, som "Vallhund" beskriver. Han är mycket ute i skogen och att hunden är extremt bra uppfostrad, men att ja det är en varghybrid. Vilken typ av sådan visste han dock inte, men jag tycker det ser ut som en Saarlos wolfhound kanske…  efter att ha tittat lite på den :) Såklart finns det säkert varghybrider som är bra och stabila, men jag håller med er att rent generellt så stödjer jag inte den aveln…

[Forest]
0

jag gillar inte iden att korsa tamhunar med vild varg fattar inte alls vitsen med det. Vill man ha vargliknande hund finns det flera raser som liknar vargen.

[Ronon-m]
2

Hund är hund. Varg är varg. Låt det förbli så!

thilda-
0

#12 jag vet faktiskt inte! men jag kan ta reda på :D

Rafflan
0

Det kan uppstå förvirring när man korsar hund som är så påverkade av människan med varg som är ett vilt djur, det är som att korsa border collie med rottis, vallande vakt hund, super smart korsning va?

Med hund och varg blir det rikligt med instinkter korsat med prägel på människan, förvirringen kan och kommer i många fall uppstå.

Även får inte veterinärer behandla varg hybrider om det inte gått tillräckligt många generationer. Så blir djuret sjukt kan man ta det till veterinären för att få den avlivad men tror dem måste anmäla ägaren då också..

CelsiusT
0

#12 Det finns iof ganska många raser som folk uppfattar som väldigt lika vargen. Har hört det om både alaskan malamute och sibirian husky, ingen av dessa har något med varg att göra.

Rafflan
0

#17 ja det är ett väldigt vanligt misstag, massor med varg observationerna är ju ofta just någon av dessa slädhundar :)

[Besan]
0

#15 Hade varit kul att veta faktiskt :)

Som sagt, håller med er andra och stödjer inte denna typ av avel överhuvudtaget.

#17 Ja visst är det så, en ras som också är väldigt lik vargen är en Tamaskan :) Extremt lik faktiskt!